Aikoinaan olin luultavasti hölmö kun hommasin kyseisen mallisen koneen G:n keulalle. Vaikka alku vaikutti lupaavalta niin näiden neljän vuoden aikana on palanut rahaa +6000€ pelkkään koneeseen. No mitä tuolla rahalla on saatu? No ainakin armotonta vitutusta ja pahaa mieltä, ei juuri muuta. Kone on taas suurin piirtein samassa tilassa kun ostettaessa, muuten ok mut huohottaa.
Historiaa, kolme vuotta sitten päätin sille huohotukselle tehdä jotain, asiaa tutkittua paljastui että ykkös mäntä aika paskana. Osin sulanut ja männän rengas kadonnut. No eikun kun koko kone levälleen ja kun marraskuussa ei moottoreita ulkona parkkiksella kasailla piti turvautua ulkopuoliseen apuun. Siitä alkoi sitten kulut juoksemaan, kaikki maksaa. Kone korjattiin, ja ei maksanu kuin aika helvetisti. Mitää virityksiä ei tehty vaan koneesta tehtiin ihan originaali painos, alkuperäinen ta0301 turbo ja pumppu tarkastettiin. Tosin ruiskupumpun joutuivat asentamaan kahdesti, ekalla yrityksella ajotukset totaalisen perseellään, sitten se asensikin eri liike joka tekee vain diesel huoltoja.
Sen jälkeen koneella on ajettu reilu 5000km.
Viikko sitten kävin hakemassa auton kesä säilytyksestä, kone pyörimään ja ihmettelin että miks öljyn merkkivalo palaa niin pitkään, no olihan se seisonu taas melkein kuukauden. Tarkistin kuitenkin öljyt ja lisäähän sinne oli laitettava reilu litra. No nyt viikon aikana kilsoja tuli melkein 100km ja öljyä hävis tuona aikana 0,4 litraa. Koska se ei vuoda sitä ulos päin, niin sitten se menee pakoputken kautta, mutta miten se pääsee koneeseen? Huohottimen putki irti ja sieltähän sitä tulee kuin gernin kompurasta. Turboa en ole tutkinu.
Oiskohan taas se mäntä nro1. Nyt vaan mietittyttää kannattaako tuota konetta taas rueta korjaamaan jos se ei kestä kuin sen 5000km, normaalistihan mersun kone kestää muutaman nollan enemmän.
Mikä sen loppujen lopuksi sitten aina hajottaa. Lämmöt on ongelma kesällä mutta ei talvella, tai onhan ne talvellakin, samalla mersun orggis termarilla ne ei vaan meinaa rueta nousemaan.
Voisiko turbo puhaltaa liian kuumaa ykköseen, kun ei ole cooleria. Ja turbohan puhaltaa kokoajan matka-ajossa maantiellä. Huiputhan on alkuperäisillä kumeilla jotain 120km/h.
Nyt otettas hyviä vinkkejä vastaan mitä tälle murheenkryynille kannattas rueta tekemään. Tuollasia 5000€ moottori remppoja ei ole vara nyt tehä, muutenkin alkaa pikkuhiljaa väsyttää. Eli ei mennä sieltä mistä aita on matalin vaan kokonaan kaatunut...
617A kesto riesana/projektina
617A kesto riesana/projektina
GD 300turbo aut -81
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
- Paikkakunta: 08
Yön yli nukuttua ja enimmän vitutuksen laannuttua. (joo joo nukkunu en yhtään ja töihin piti lähteä klo 05.30 tienaamaan moottoriremppa rahaa, mutta ollaan kuitenkin V-käyrän 1-10 numeroasteilkolla jo, eilen +13)
Niin on tuolla motilla tullu ajettua kyllä vajaa 10tkm. Joten ei se niin heti kuollukkaan...
Varmaan alotettava puristusmittauksilla, katotaan mihin se vika alkaa paikallistumaan.
Tuppaa vaan aina nää viat ilmenemään just silloin kun sitä autoa eniten tarvitsee, veneen nostot, polttopuun ajot, jne.
Mutta jospa se siitä lähtee.
Niin on tuolla motilla tullu ajettua kyllä vajaa 10tkm. Joten ei se niin heti kuollukkaan...
Varmaan alotettava puristusmittauksilla, katotaan mihin se vika alkaa paikallistumaan.
Tuppaa vaan aina nää viat ilmenemään just silloin kun sitä autoa eniten tarvitsee, veneen nostot, polttopuun ajot, jne.
Mutta jospa se siitä lähtee.
GD 300turbo aut -81
Mystinen juttu. Kerroit lämpöjen noususta, ei sitten sattunut keittämään konetta kunnolla jossain vaiheessa? Se veltostaa männän renkaat, nimim. kokemusta on. Sattui entinen kone keittämään oikein kunnolla, niin sitten huohotti joka reijästä, mutta kannentiiviste ei ollut moksiskaan! Sit tokana tulee mieleen että oliko sylinteriputkessa jälkiä kun mäntä oli paskana, ja tuliko ne kuntoon rempan yhteydessä. Välttämättä ei lähe hoonarilla. Mut kunhan mittaat puristuspaineet niin siitähän se selviää falskaako yksi vai kaikki tasaiseen läpi.
Mut jotenkin tuntuu että jos on vakio turbo niin ei sen välttämättä pitäs konetta hajottaa noilla kilometreillä. Onhan Mersun tehdas aikanaan tehnyt koneen kestämään jatkuvaa autobahn ajoa läppä pohjassa. Jos ei joku sitten ole mennyt muokkaamaan turboa jotain muuta käyttöä varten, ennen kuin se sulle tuli. Jos vaikka vaihtanut pienemmän pakopesän, niin takuulla on pakopaineet/lämmöt tapissa. Ja vielä kannattaa varmistaa että se Garretti on varmasti se alkuperäinen tyypiltään, niitä kun on sen miljoona eri versiota olemassa.
Tämä nyt on tämmöistä pohdiskelua, varmaan olet jo valtaosan em. jutuista käynyt mielessä, mutta jos nyt jotain apuja olis näistä.
Mut jotenkin tuntuu että jos on vakio turbo niin ei sen välttämättä pitäs konetta hajottaa noilla kilometreillä. Onhan Mersun tehdas aikanaan tehnyt koneen kestämään jatkuvaa autobahn ajoa läppä pohjassa. Jos ei joku sitten ole mennyt muokkaamaan turboa jotain muuta käyttöä varten, ennen kuin se sulle tuli. Jos vaikka vaihtanut pienemmän pakopesän, niin takuulla on pakopaineet/lämmöt tapissa. Ja vielä kannattaa varmistaa että se Garretti on varmasti se alkuperäinen tyypiltään, niitä kun on sen miljoona eri versiota olemassa.
Tämä nyt on tämmöistä pohdiskelua, varmaan olet jo valtaosan em. jutuista käynyt mielessä, mutta jos nyt jotain apuja olis näistä.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Kone porattiin seuraavaan kokoon. Silloin aikoinaan, oli sitä sivuosumaa sylinteriputkessa sen verran.
Keittäny ei ole.
Turbosta löytyy kyllä laatta mut sehän ei takaa sitä että mitä siellä sisällä on, muuta kuin suuntaa antavasti. ta0301
Kuiteista kattelin että sinne ois saanu jonkun paremmankin uuden turbon samalla rahalla mitä ne oli kyniny tästä vanhan kunnostamisesta.
Rengastus kävi kyllä mielessä, se olis nyt tässä tilanteessa se halvin ratkasu. Lähinnä ongelma on se kuka ja missä sen tekee, itelläni ei ole kaikkia tarvittaviat työkaluja ja hiukan tuota itse luottamusta puuttuu tehdä homma ite(siis niin että se onnistuisikin).
Mutta cooleri tulee ensi talven aikana ja pitää kattoa jos mopo karkais taas käsistä esim isomman turbon ja pumpun vaihdon muodossa.
Laatikkohan on myös vasta vahvistettu.
Keittäny ei ole.
Turbosta löytyy kyllä laatta mut sehän ei takaa sitä että mitä siellä sisällä on, muuta kuin suuntaa antavasti. ta0301
Kuiteista kattelin että sinne ois saanu jonkun paremmankin uuden turbon samalla rahalla mitä ne oli kyniny tästä vanhan kunnostamisesta.
Rengastus kävi kyllä mielessä, se olis nyt tässä tilanteessa se halvin ratkasu. Lähinnä ongelma on se kuka ja missä sen tekee, itelläni ei ole kaikkia tarvittaviat työkaluja ja hiukan tuota itse luottamusta puuttuu tehdä homma ite(siis niin että se onnistuisikin).
Mutta cooleri tulee ensi talven aikana ja pitää kattoa jos mopo karkais taas käsistä esim isomman turbon ja pumpun vaihdon muodossa.
Laatikkohan on myös vasta vahvistettu.
GD 300turbo aut -81
Öljyhän voi hävitä juurikin sieltä vanhan ja väljän turbon kautta.
Jotenkin tuntuis että ei tuo motti niin heikko oo. Ite ostin keväällä 4vuotta seisseen, aikanaan täys rempatun koneen jota oli silloin tällöin käytelty ehkä kerran kaks vuodessa. Koineesta penkitettiin 210 hp ppd:n pumpulla ja isommalla turbolla, ajoin tällä kokoonpanolla jotain 20000km ja sitten tuli mynädieselin pumppu. Sillä kilometrejä tullut muutama tuhat ja nyt asennetaan hx40 turbo.
Öljyt oon vaihtanut 10000km välein ja ekan kerran heti seisonnen jälkeen.
Vaihtovälillä ei öljyä häviä muuta kuin vähän ulkoisiin vuotoihin
Huohotus on vedetty erilliseen astiaan konehuoneeseen ja lämpimänä vähän tulee höyryä mutta öljyä ei astiaan kerry...
Itsellä oli myös lämpöjen kans ropleemaa, mutta korjaantui kääntämällä termostaatti oikein päin...
ps vanha turbo on myynnissä
Jotenkin tuntuis että ei tuo motti niin heikko oo. Ite ostin keväällä 4vuotta seisseen, aikanaan täys rempatun koneen jota oli silloin tällöin käytelty ehkä kerran kaks vuodessa. Koineesta penkitettiin 210 hp ppd:n pumpulla ja isommalla turbolla, ajoin tällä kokoonpanolla jotain 20000km ja sitten tuli mynädieselin pumppu. Sillä kilometrejä tullut muutama tuhat ja nyt asennetaan hx40 turbo.
Öljyt oon vaihtanut 10000km välein ja ekan kerran heti seisonnen jälkeen.
Vaihtovälillä ei öljyä häviä muuta kuin vähän ulkoisiin vuotoihin

Huohotus on vedetty erilliseen astiaan konehuoneeseen ja lämpimänä vähän tulee höyryä mutta öljyä ei astiaan kerry...
Itsellä oli myös lämpöjen kans ropleemaa, mutta korjaantui kääntämällä termostaatti oikein päin...

ps vanha turbo on myynnissä
IG: @pyrytakkunen