S124 vapisee ....uutta tietoa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

S124 vapisee ....uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kysytäänpä sitten vielä erikseen, kun haulla ei ihan tällaista löytynyt. Tarina on ihan selvyyden vuoksi vähän pitkä, mutta koettakaa kestää.

Potilas on S124 300TD -93, ajettu lähes metrilleen 360 000 km.

Ongelma on auton kohtuullisen raivostuttava etupään vapina lähes tämän tästä.

Esimerkkipäivä: lähden kotoa katua pitkin, ajan noin 50 km/h. Tuntuu aivan selkeää sivuttaista vippausta, mutta selvästi takapäästä. Tämän pistän renkaiden piikkiin, samanlaista teki aikanaan hitassa ajossa joku toinen auto josta oli renkaat ihan loppu. Tässä autossa on takakelkan puslat ja narinahelat kohtuulisen loppu, mutta sen en usko olevan nyt syynä.

No, ei tämä kadulla vippaus vielä mitään. Nyt kaarran maantielle. Kun nopeus saavuttaa 70 km/h, alkaa ratissa tuntua selvää vapinaa. Kun vauhtia on jokseenkin tasan 85 ja sitten 95 vapina on jo tuntuvaa. SAtasen jälkeen rauhoittuu hetkeksi, noin 115 km/h kohdalla tutisee taas mutta sadassaneljässäkympissä menee jo ihan ookoo
:twisted:

No, vapina ei ole ollenkaan tasasuuruista. Välillä se 85 km/h tutisuttaa niin, että on ihan pakko hiljentää, välillä vähemmän. Auton ratti ei ole myöskään ihan suorassa, vaan maantiellä on pidettävä ohjauspyörää vähän vasemmalle.
Oire tässä tapauksessa: kun esim. moottoritiellä tulee loiva kaarre oikealle, ratin voi päästää irti ja auto menee leppoisaan mersun tapaan kaarteen rattiin koskematta. Tällöin vapina vähenee selvästi, kun auto saa mennä "itsekseen".

Vapina ottaa oikein vauhtia, jos ja kun pyörän kuorma muuttuu, etenkin kevenee. Esimerkiksi mutkaisella seututiellä täristää kaarteissa herkästi, samoin maantien heitoissa. Ylimääräisiä kolinoita ei kuulu, ehkä pieni tärinän tahtinen kumea naputus. Tuntuma on, että jotain on löysällä, ohjaus tuntuu myös vähän kumimaiselta.

Tietoja vielä ennen ilmiselviä ehdotuksia: pyöränlaakerit ovat tiukat, jarrut eivät makaa päällä eivätkä ravista joten kieroista levyistä ei lie kyse. Pyörät ovsat myös kunnolla kiristetyt :)

Renkaat ovat noin 40 000 ajetut Good yearin duragripit vakiokoossa mersun omilla aluilla. Oire on on tullut ennemminkin hiipimällä kuin yhdessä yössä, en ajanut autolla paljoa heinäkuussa.

Autossa on keväällä vaihdetut alapallot ja pikakoetuksen mukaan raidetangon päät ovat hyvät.

Omat veikkaukset ovat: kumeissa epätasapainoa, pystyheittoa? Pyöränkulmat vituillaan? Ohjausiskari loppu? Toinen tai molemmat iskunvaimentajat sökönä?

Hulluinta on, että ollenkaan aina tärinää ei tule, esim. tänään ajoin aamulla moottoritietä noin 60 km ja auto meni kuin sukkasillaan. Ehdin jo ilahtua, että tapahtuiko ihmeparannus.
No, pari liikenneympyrää ja kantatielle ja vapisihan se taas :evil:

Ideoita, ajatuksia, epätoivon jakamista?
Viimeksi muokannut Aku P, Ma 24.08.2009 09:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Aluvanteet? Kiristysmomentti varmasti oikein?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Väisänen kirjoitti:Aluvanteet? Kiristysmomentti varmasti oikein?
Käsin ne on kiristetty, momentista en tiedä :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ohjausiskarin + etuvakaajan kiinnitysten kunnon tarkistus, siitä lähtisin ite liikkeelle !

jollei kumeissa kerran mitään runkovikaa tms...
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Tuolla tärinällä luulisi että renkaissa näkyy jo epämääräistä sahalaitaa.
Vaihteiston kumityynyt, perän (murikan) kumityynyt, takapään puslat, iskarit ihan finaalissa ->pelkkiä arvauksia. Eikös 40 tkm ajetut renkaat ole jo vaihtokunnossa niin selviää ainakin se johtuiko niistä. Oireet niin kummalliset että tuskin tulee vaan renkaista.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

illinois kirjoitti:Tuolla tärinällä luulisi että renkaissa näkyy jo epämääräistä sahalaitaa.
Vaihteiston kumityynyt, perän (murikan) kumityynyt, takapään puslat, iskarit ihan finaalissa ->pelkkiä arvauksia. Eikös 40 tkm ajetut renkaat ole jo vaihtokunnossa niin selviää ainakin se johtuiko niistä. Oireet niin kummalliset että tuskin tulee vaan renkaista.
No, voi se ajomäärä olla myös noin 35 tkm. Siis paljon ajetut, mutta pintaa kyllä on vielä jäljellä. Ainakaan vielä en ole huomannut, että olisi renkaissa epätasaista kulumaa -- tämä jäi ekaan viestiin kirjoittamatta.

On tosiaan hämärä oire; kardaania veikkaa joku kohta, ainakin rättinivel on iskussa. Käytetty vaihde ei vaikuta, eikä se onko veto päällä, rullataanko vapaalla vai moottorijarrutetaanko.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Oikean eturenkaan runko pettänyt.
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

väljyyttä jossai nivelissä/ puslissa. Loksahtaa välillä oikeaan asentoon ja toimii ok, käännöksen jälkeen taas liikahtanut ei oo enää kohillaan. Ison sorkkaraudan kanssa kaikki nivelet läpi niin löytyy vikapaikka
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...mulla ollut kolmessa pelissä samanlainen ongelma :evil: ...ja mitä kuluneemmat renkaan > sitä pahempi :evil: ...uusilla lievää :evil: ...yhdestäkään ei syytä koskaan löytynyt :cry:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

cuuno kirjoitti::D ...mulla ollut kolmessa pelissä samanlainen ongelma :evil: ...ja mitä kuluneemmat renkaan > sitä pahempi :evil: ...uusilla lievää :evil: ...yhdestäkään ei syytä koskaan löytynyt :cry:
Tämäkin vapina oli hyvin lievää keväällä kun kesäkumit vaihdettiin, siis huhtikuussa. Siitä on sitten jo 6000 km aikaa, eli kulutuspinta on varmasti vähentynyt.

Toisella foorumilla veikkailtiin pyöränkulmia osasyylliseksi, joka sitten pahentaa renkaista lähtevää vipotusta.


Saako tuota renkaan runkovikaa mitenkään selville silmämääräisesti, ainakaan ei mitään pullistumia näy :? Tämä on käynyt mielessä, mutta mites tuo välillä sitten menee ihan OK.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kettunen111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51

Viesti Kirjoittaja Kettunen111 »

.
Viimeksi muokannut Kettunen111, Pe 04.11.2011 23:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Aku P kirjoitti:Saako tuota renkaan runkovikaa mitenkään selville silmämääräisesti, ainakaan ei mitään pullistumia näy :? Tämä on käynyt mielessä, mutta mites tuo välillä sitten menee ihan OK.
Ei siinä välttämättä pullistumia ookkaan. Parempi tutkia kun on rengas irti, näkee kyllä paikallaankin. Jos ei näy patteja niin sitten vertaa sen renkaan profiilia teveeseen renkaaseen. Yleensä kulutuspinta on renkaan keskellä ulompana kun "normaalisti", kun vyöt antautuu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JOHe kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Saako tuota renkaan runkovikaa mitenkään selville silmämääräisesti, ainakaan ei mitään pullistumia näy :? Tämä on käynyt mielessä, mutta mites tuo välillä sitten menee ihan OK.
Ei siinä välttämättä pullistumia ookkaan. Parempi tutkia kun on rengas irti, näkee kyllä paikallaankin. Jos ei näy patteja niin sitten vertaa sen renkaan profiilia teveeseen renkaaseen. Yleensä kulutuspinta on renkaan keskellä ulompana kun "normaalisti", kun vyöt antautuu.
OK. Pitänee ottaa fillarit irti ja vielä vanteiltakin. Siinähän ne sitten tulevat heitetyiksi uuteen asentoonkin vanteella ja vielä tasapainoon. :?

En ihmettele mitään, mutta aika mystiseltä tuntuu jos renkaan vika voi aiheuttaa tuollaista ei-ihan-jatkuvaa nypytystä.
Viimeksi muokannut Aku P, Ke 19.08.2009 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Ainut varma konsti tarkistaa rengas piilovian takia on vaihtaa rengas kerrallaan todistetusti hyvään. Esimerkiksi kaverin autosta, jossa vippausta/tärinää ei ole.

Minulla on ollut yksikäytetty rengas, joka edessä aiheutti tärinää, ueseammassa penkissa oli tasapainossa sekä pyöreä ja lopulta päättyi takarenkaaksi. Taka-akselilal ei ollut mitään ongelmaa, kunnes kului parillista nopeammin loppuun noin kymppitonnissa (tasasisesti). Myöhemmin, vanteelta poiston jälkeen, oli aikas kivan näköinen (ei taatusti ollut pyöreää).

Voi siellä olla joku veemäinen välyskin, joka sopivasti väljällä ohjausiskarilla terästettuna ja muutamalla kaverilla vahvistettuna aiheuttaa kivan ohjelman...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

v6sa kirjoitti:
Voi siellä olla joku veemäinen välyskin, joka sopivasti väljällä ohjausiskarilla terästettuna ja muutamalla kaverilla vahvistettuna aiheuttaa kivan ohjelman...
Tämä on varmasti yksi osasyy, ainakin tuo ohjausiskari on varmasti aika loppu.

Eihän tässä muuten kiirettä tulisi, mutta autolla ajetaan se 1000 km työmatkaa viikossa ja ens viikolla pitäis nykäistä Mikkeliin ja minnekaikkialle, ja kyllä siinä kärähtää pidempikin hermo jos tuota vapinaa on 550 km menomatkaa ja saman verran takaisin. Johan se kuluttaa niveliäkin, jos koko ajan tärisee.

Tosiaan, erikoispiirteenä voisi olla että kun auto saa kaartaa "vapaasti" oikealle, tärinää ei kauheasti ole. Kun taas oikein kääntämällä kääntää, tutina voi lisääntyä. Samoin, jos ohjauksen kääntää kaartteen jälkeen takaisin suoraan eli ohjausvoimien muuttuessa. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Aku P kirjoitti:
JOHe kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Saako tuota renkaan runkovikaa mitenkään selville silmämääräisesti, ainakaan ei mitään pullistumia näy :? Tämä on käynyt mielessä, mutta mites tuo välillä sitten menee ihan OK.
Ei siinä välttämättä pullistumia ookkaan. Parempi tutkia kun on rengas irti, näkee kyllä paikallaankin. Jos ei näy patteja niin sitten vertaa sen renkaan profiilia teveeseen renkaaseen. Yleensä kulutuspinta on renkaan keskellä ulompana kun "normaalisti", kun vyöt antautuu.
OK. Pitänee ottaa fillarit irti ja vielä vanteiltakin. Siinähän ne sitten tulevat heitetyiksi uuteen asentoonkin vanteella ja vielä tasapainoon. :?

En ihmettele mitään, mutta aika mystiseltä tuntuu jos renkaan vika voi aiheuttaa tuollaista ei-ihan-jatkuvaa nypytystä.
Nyt tuli kirjoitettua epäselvästi. Ei siis rengas irti vaan pyörä irti. Pitää olla vanteella ja paineet sisällä. Kyllä se silti tasapainossa voi olla. Ja aloita siitä oikeasta eturenkaasta.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JOHe kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
JOHe kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Saako tuota renkaan runkovikaa mitenkään selville silmämääräisesti, ainakaan ei mitään pullistumia näy :? Tämä on käynyt mielessä, mutta mites tuo välillä sitten menee ihan OK.
Ei siinä välttämättä pullistumia ookkaan. Parempi tutkia kun on rengas irti, näkee kyllä paikallaankin. Jos ei näy patteja niin sitten vertaa sen renkaan profiilia teveeseen renkaaseen. Yleensä kulutuspinta on renkaan keskellä ulompana kun "normaalisti", kun vyöt antautuu.
OK. Pitänee ottaa fillarit irti ja vielä vanteiltakin. Siinähän ne sitten tulevat heitetyiksi uuteen asentoonkin vanteella ja vielä tasapainoon. :?

En ihmettele mitään, mutta aika mystiseltä tuntuu jos renkaan vika voi aiheuttaa tuollaista ei-ihan-jatkuvaa nypytystä.
Nyt tuli kirjoitettua epäselvästi. Ei siis rengas irti vaan pyörä irti. Pitää olla vanteella ja paineet sisällä. Kyllä se silti tasapainossa voi olla. Ja aloita siitä oikeasta eturenkaasta.
Okei. Tutkitaan. Päällisin puolin, kun auton paino on päällä, pyörä ei näytä kummalliselta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

En ole jaksanut lukea koko viestiketjua läpi, mutta renkaat kannattaa tarkistaa tasapainotuskoneessa. Silloin näet silmillä onko renkaissa/vanteissa pystyheittoa. Itselläni oli inhottava tärinärengas parisen vuotta sitten. Alumiinivanne oli saanut sisäpuolelleen iskun ja oli väärä. Vanne oijottiin ja sitten se tulikin kuntoon. Rengaskoneessa tosiaan rengas "pompotti" silminnähden selvästi.
Ja tosiaan en ole lukenut koko viestiketjua, joten sattaa olla päällekkäisyyksiä. :oops:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kardaani kirjoitti:En ole jaksanut lukea koko viestiketjua läpi, mutta renkaat kannattaa tarkistaa tasapainotuskoneessa. Silloin näet silmillä onko renkaissa/vanteissa pystyheittoa. Itselläni oli inhottava tärinärengas parisen vuotta sitten. Alumiinivanne oli saanut sisäpuolelleen iskun ja oli väärä. Vanne oijottiin ja sitten se tulikin kuntoon. Rengaskoneessa tosiaan rengas "pompotti" silminnähden selvästi.
Ja tosiaan en ole lukenut koko viestiketjua, joten sattaa olla päällekkäisyyksiä. :oops:
KAuniimpi puolisko ei tunnustanut heinäkuun aikana ajaneensa kovaa mihinkään kanttariin. Tätä teoriaa tukisi sekin, ettei ratti ole ihan suorassa.

Tuota sekavaa oirekuvausta koetin tänään sepittää puhelimessa hovikorjaajalle, joka hetken kuunneltuaan ähkäisi, että parempi kun ei sano mitään ennen kuin on saanut auton nosturille ja vähän perehtynyt :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...koitettiin ajaa eri sarjoilla renkaita > ei vaikutusta :evil: ...ohjaus iskari ei pistä autoa vatkaamaan :wink: ...vika välillä päällä pahemmin ja välillä ei :roll: ...ikäänkuin takapää vemputtaa samallalailla kun olisi vanne aivan kiero :evil: ...ja ratissa tuntuu pienenä nykimisenä :evil: ...suuremmat nopeudet ei mitään :lol: ...pahin oli aina joku 20-40kmh välillä :evil:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tutkippa myös edestä alatukivarsien puslat. Ne jos on oikein huonot niin tärrää kyllä millon mitenkin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

cuuno kirjoitti::D ...koitettiin ajaa eri sarjoilla renkaita > ei vaikutusta :evil: ...ohjaus iskari ei pistä autoa vatkaamaan :wink:
Ei pistä ei, mutta altistaa ymmärtääkseni sille että ohjaus saa jostain töyssystä tai heitosta aiheen ravistaa oikein kunnolla?
...vika välillä päällä pahemmin ja välillä ei :roll: ...ikäänkuin takapää vemputtaa samallalailla kun olisi vanne aivan kiero :evil: ...ja ratissa tuntuu pienenä nykimisenä :evil: ...suuremmat nopeudet ei mitään :lol: ...pahin oli aina joku 20-40kmh välillä :evil:
No mulla on tuossa balttiarallaa 20-40 -välillä justiiin pientä sivuttaisvemputusta, tuntuu samalta kuin jos olis renkaat aika loppu. Ratti ei tässä kohtaa nyi yhtään. Vauhdin kasvaessa vika tuntuisi selkeästi siirtyvän etupäähän. Auto on aika herkkä myös kaistamaalauksille, motarin korkeammat reunaviivat tuntuu ottavan aika napakasti kiinni ohjaukseen.

E: eli auto ajettu tänään 24. elokuuta korjaamolle. Siellä nostettiin oitis ylös ja tuomio tuli pikaiseen: molemmissa päissä raidetankoa nivelissä tuntuvasti tyhjää, siispä uudet raidetangonpäät. Lisäksi etulaakereissa tyhkää -- kiristykseen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Re: S124 vapisee ....uutta tietoa

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Mitenkä tälle tapaukselle kävi loppuviimein? Löytyikö syy ja korjaantuiko vika?
Vastaa Viestiin