Potilas on S124 300TD -93, ajettu lähes metrilleen 360 000 km.
Ongelma on auton kohtuullisen raivostuttava etupään vapina lähes tämän tästä.
Esimerkkipäivä: lähden kotoa katua pitkin, ajan noin 50 km/h. Tuntuu aivan selkeää sivuttaista vippausta, mutta selvästi takapäästä. Tämän pistän renkaiden piikkiin, samanlaista teki aikanaan hitassa ajossa joku toinen auto josta oli renkaat ihan loppu. Tässä autossa on takakelkan puslat ja narinahelat kohtuulisen loppu, mutta sen en usko olevan nyt syynä.
No, ei tämä kadulla vippaus vielä mitään. Nyt kaarran maantielle. Kun nopeus saavuttaa 70 km/h, alkaa ratissa tuntua selvää vapinaa. Kun vauhtia on jokseenkin tasan 85 ja sitten 95 vapina on jo tuntuvaa. SAtasen jälkeen rauhoittuu hetkeksi, noin 115 km/h kohdalla tutisee taas mutta sadassaneljässäkympissä menee jo ihan ookoo

No, vapina ei ole ollenkaan tasasuuruista. Välillä se 85 km/h tutisuttaa niin, että on ihan pakko hiljentää, välillä vähemmän. Auton ratti ei ole myöskään ihan suorassa, vaan maantiellä on pidettävä ohjauspyörää vähän vasemmalle.
Oire tässä tapauksessa: kun esim. moottoritiellä tulee loiva kaarre oikealle, ratin voi päästää irti ja auto menee leppoisaan mersun tapaan kaarteen rattiin koskematta. Tällöin vapina vähenee selvästi, kun auto saa mennä "itsekseen".
Vapina ottaa oikein vauhtia, jos ja kun pyörän kuorma muuttuu, etenkin kevenee. Esimerkiksi mutkaisella seututiellä täristää kaarteissa herkästi, samoin maantien heitoissa. Ylimääräisiä kolinoita ei kuulu, ehkä pieni tärinän tahtinen kumea naputus. Tuntuma on, että jotain on löysällä, ohjaus tuntuu myös vähän kumimaiselta.
Tietoja vielä ennen ilmiselviä ehdotuksia: pyöränlaakerit ovat tiukat, jarrut eivät makaa päällä eivätkä ravista joten kieroista levyistä ei lie kyse. Pyörät ovsat myös kunnolla kiristetyt

Renkaat ovat noin 40 000 ajetut Good yearin duragripit vakiokoossa mersun omilla aluilla. Oire on on tullut ennemminkin hiipimällä kuin yhdessä yössä, en ajanut autolla paljoa heinäkuussa.
Autossa on keväällä vaihdetut alapallot ja pikakoetuksen mukaan raidetangon päät ovat hyvät.
Omat veikkaukset ovat: kumeissa epätasapainoa, pystyheittoa? Pyöränkulmat vituillaan? Ohjausiskari loppu? Toinen tai molemmat iskunvaimentajat sökönä?
Hulluinta on, että ollenkaan aina tärinää ei tule, esim. tänään ajoin aamulla moottoritietä noin 60 km ja auto meni kuin sukkasillaan. Ehdin jo ilahtua, että tapahtuiko ihmeparannus.
No, pari liikenneympyrää ja kantatielle ja vapisihan se taas

Ideoita, ajatuksia, epätoivon jakamista?