Kiitokset aikaisemmista vastauksista ja vinkeistä, otsikon "moniurahihna lipesi paikoiltaan" -yhteydessä.
Nyt on sitten mieli maassa. Tutkin tarkemmin paikkoja ja ohjaustehostimen kiilapyörässä tuntuu hieman väljää, vai kuuluneeko olla aivan vähän??
Mutta pahin valkeni, kun huomasin, että ohjaustehostinhan on murtunut irti moottorin puoleisesta osasta!!!!! Selvästi irti.
Eli mitäs nyt tehdään? Onko vaihdettava koko moottorin puoleinen vastakappale, hitsaaminen ei taida onnistua ja onhan tuo murtunut osa saatava pois joka tapauksessa. Purettavaa kyllä näyttäisi riittävän. Mistä löytyy osa(t) mistä korjaamo pääkaupunkiseudulla.
Auto on automaattivaihteinen, eli ei oikein hinattavissakaan ja ajamalla ei onnistu kun moottori ylikuumenee.
Eipä ole tällaista vielä sattunut ja Mersuilla olen ajellut vuodesta 1985. Tämä on ollut vajaan vuoden ja muuten niin mukava peli.
Opastustanne kiitollisena odotellen.
Moniurahihnan lipeämisestä vielä, w124 250td vm. -88
Mulla oli 200D vm.-93 ja sama homma, pumpun rungon kiinnikkeet oli halki,
hain purkaamolta käytetynpumpun, jouduin teettään uuden painepuolen letkun, kun oli vanhemmasta vuosikerrasta .
hain purkaamolta käytetynpumpun, jouduin teettään uuden painepuolen letkun, kun oli vanhemmasta vuosikerrasta .
Kyllä Mersu on aina Mersu
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
moniurahihnan lipeämisestä vielä
Tässä tapauksessani halkeama on moottorin puoleisessa kappaleessa, eli missä pumppu on kiinni. Pumpun runko ja kiinnikkeet ovat ehjät. Ja vaikuttaa siltä että tuo osa moottoria jossa pumppu on kiinni, on varsin iso ja yhtenäinen osa moottorista. Taitaapi olla melkoisen hintava urakka edessä. Ihmeellistä sekin, kun ei varoittanut mitenkään ennakkoon. Onneksi olin vasta lähdössä tallista niin en jäänyt tien päälle. Kertokaapa onko muille sattunut vastaavaa.
Olipa tuossa pari vuotta sitten tutuntutulla 250 D johon hän oli ostanut paikallisesta tarvikeliikkeestä remmin , liian lyhyt oli myyty, mutta jotenkin oli saanut sen paikalleen - ei osannut itsekään kertoa mistä kautta se kiersi.
Entinen remmi oli "pätkiintynyt" tien päälle, siitä ei ollut malliksi.
Kuitenkin, kun auto käynnistettiin uudella remmillä niin
"RRAAAPS-KLONK
" ja varoitusvalot syttyi.
Tulos: tehostajan pumppu juurineen irti ...
Kaverini oli sitten hitsannut jonniinlaisen telineen pumpulle, ilmeisesti jostain muualta koneen kyljestä sai telineen kiinni.
Aikaahan siinä oli mennyt sekä suunnitellessa että toteuttaessa - itse en päässyt koskaan näkemään systeemiä.
(No,tämä olisi kuulunut tuonne PMG:hen.)
Entinen remmi oli "pätkiintynyt" tien päälle, siitä ei ollut malliksi.
Kuitenkin, kun auto käynnistettiin uudella remmillä niin
"RRAAAPS-KLONK

Tulos: tehostajan pumppu juurineen irti ...
Kaverini oli sitten hitsannut jonniinlaisen telineen pumpulle, ilmeisesti jostain muualta koneen kyljestä sai telineen kiinni.
Aikaahan siinä oli mennyt sekä suunnitellessa että toteuttaessa - itse en päässyt koskaan näkemään systeemiä.
(No,tämä olisi kuulunut tuonne PMG:hen.)
wiimax.fi
moniurahihna lipesi paikoiltaan
No nyt on vika korjattu. Ohjaustehostimen alin korvake, jolla on tapana murtua tai löystyä ja aiheuttaa sitten lisäharmia, oli ehjä. Alin pultti oli löystynyt ja aiheuttanut sitten edellä kerrottua. Käytetty, hyväkuntoinen moottorin päätylohko löytyi onneksi. Samalla sitten vaihdettiin uusi moniurahihna kiristinmekanismeineen. Alipainepumppu oli tässä autossa vielä ns. vanhaa mallia. Rikkoutuessaan saa kuulemma moottorissa tuhoa aikaiseksi. No vaihtoon meni sekin.
Korjauskustannukset jäivät kohtuullisiksi. Kiitos Rollen Tähtihuollolle hyvin tehdystä työstä.
Korjauskustannukset jäivät kohtuullisiksi. Kiitos Rollen Tähtihuollolle hyvin tehdystä työstä.