Outo sammahtaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Outo sammahtaminen

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

sattui - tekisi mieli sanoa, kuinkas muuten kuin M103:lle. Tapahtuneesta ei ole omaa evidenssiä, mutta rouvalle kävi tänään niin, että puolikylmä auto nuukahti parkkiruutuun ohjastaessa. Eikä kyse ollut kytkimen huolimattomasta käytöstä, kun kärry on automaatti. Kävin sen jälkeen itse kokeilemassa autoa, mutta se toimi kuin ennenkin. En olisi tapahtuneesta niin huolissani, mutta kun tälläkin palstalla on ilmeisesti niitä, joilla on ollut ongelmia tämän monissa malleissa käytössä olleen kutosen kanssa. Heti tuli tietenkin mieleen, että onko tämä nyt alkua orastaville käyntihäiriöille. Autossa on about 5000 km ajetut tulpat, johtimet, virranjakajan kansi ja pyörijä sekä suuttimet.

Niin, kertokaapa te, jotka olette enemmän tehneet tuttavuutta arkikäytössä M103:n kanssa, että onko käyntihäiriöt tai alttius niille enemmän sääntö kuin poikkeus? :?: Sillä nyt ei ole sen kummoisemmin merkitystä, mutta tässä tapauksessa voimanlähde on valjastettuna W126-malliseen 300SE-vankkuriin.

Kieltämättä olen ollut koko ajan melko epäluuloinen tämän mainitun moottorityypin kanssa. Pienikin poikkeus normaalista käytöksestä saa meikäläisen heti varpailleen. :shock:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Tomi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Mulla on moottori M103 farkkumersussa. Aina on toiminu hyvin paitsi kerran ku yks välikappale nokka-akselin päästä joka pyörittää virranjakajakaa oli murtunu. Käynti loppu siihen. Oliskohan sulla sama juttu.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Jone M
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Ei mullakaan ole mitään ihmeellisiä oireiluja ollut tuossa farkussa nykyisen eikä edellisen koneen kanssa. Ainoa "pikkuvaiva" tuli kun venttiili napsahti vanhassa myllyssä poikki, ja lautanen survoi itensä männän läpi.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Hieno moottori

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

M103 on kova moottori.
Ennen vuotta -89 tehdyissä saattaa ilmetä nokka-akselin kulumista jo alle 300tkm kohdalla, mutta muuten kyllä hieno ja kestävä moottori, jos muistaa huoltaa. Itsellä on ajettu ainakin 362tkm ja käy ja kulkee hienosti.
"kysy vaikka Timo L:ltä" :wink:

Diagnoosia:
Bensansuodatin saattaa olla aika tukossa.
Meillä on sammunut automaati M103 2-3 kertaa liikennevaloihin. Siitä on aikaa kohta 2 vuotta. Sen jälkene on vaihdettu pyörijä ja virranjakajan kansi ja kaadettu tankkiin forte-käsittelyaineputeli. Eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia.

Virtalukon pohja oireilee juuri noin, että voi sammua kesken kaiken. Hovikorjaaja käski minun vaihtaa sen, en kuitenkaan ole vaihtanut vielä.

Kuitenkin ensiapuna käskisin antaa autolle vaan painavaa kaasujalkaa. Jos alkaa sammuilemaan useammin, voisi harkita sen virtalukon pohjan tai bensansuodattimen vaihtoa.
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Käy ja kukkuu

Joo, kiitti vinkeistä! Suodatinta olen itsekin miettinyt. Aikaisempi W123:nen rupesi taannoin oudosti sammuilemaan ajosta. Vikaa etsittiin aluksi "kissojen ja koirien" kera, kunnes lopulta selvisi, että tankin yhteydessä olevassa suodattimessa oli enää vain pieni reikä, josta elämänneste pääsi vaivoin kulkemaan. Tämän nykyisen suodattimesta en tiedä, vaikka tuskin se alkuperäinen on (ajettu 280tkm). Bensapumppu on vaihdettu ainakin aikaisemman omistajan toimesta, ilmeisesti myös suodatin.

Mutta virtalukon pohjaa en ole tullut ajatelleeksi. Täytyy seurata. Tänään taas ajelin autolla pitkähkön kaupunkilenkin ja kärry kävi ja kukkui kuin alppimaan kello.

Yksi juttu vielä näistä kutosista. Omassani olen jonkun verran seurannut tuota tyhjäkäyntiä. Se vaeltaa varsin vähän ja niin pitääkin, sillä nokka-akseli todettiin nostajien vaihdon yhteydessä hyväksi. Se taas häiritsee, että muuten niin tasaisesti käyvässä moottorissa huomaa välillä pieniä "sykäyksiä". Aivan kuin välillä joku mukeista polttaisi soppaa muita huonommin. Autossa on uudet suuttimet ja sytytysjohtimetkin olen tosiaan vaihtanut. Eräs autosähköasentaja kyllä vihjaisi siihen suuntaan, että Mersu on tarkka sytytysjohtimistaan ja niiden vastuksista. Jos ne ei ole oikeanlaiset, niin sen kuulemma huomaa käynnissä. Tiedä siitä sitten!

Ja erityisesti "W126":lle. Kyllä tämä 300:nen on saanut terveellä tavalla tossua. Välillä on päästävä motarille luukuttamaan ihan lain sallimissa puitteissa. Jo motarin rampilta lähettäminen nostattaa pulssia, sen verran kivasti M103 kiekaisee. Harmi vain, että juhlaa kestää aina niin lyhyen ajan, kun kone herää todenteolla eloon vasta 4000 tuolla puolen! :D
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Heräämisiä

Kone tosiaan herää vasta 4000:ssa, mutta eihän ne äänetkään ennen sitä hienot ole, joten 2 kärpästä tulee yhdellä iskulla :)

Minullakin kuumassa tai puolikuumassa koneessa tyhjäkäynnillä P tai N-päällä saattaa välillä jäädä ikäänkuin yksi isku väliin. Sen huomaa lähinnä ratista kiini pitäessä aika-ajoin. Tai sitten sen kuulee pakoputkesta.

Olen myös huomannut, että käynti on erilaista eripäivinä ja eri bensalla. Eilen kun reviteltiin Timo L:n kanssa oikein urakalla ja uusi ilmanputsarikin oli vaihdettu, käynti oli tyhjäkäynnillä vähän aikaa todella virheetöntä.

Taas tänään vaimon kauppareissun jälkeen n. 50asteisessa koneessa käynti oli hyvinkin epätasaista.

Jokainen moottori melkeinpä sillon tällöin jättää yhden välistä, mutta näissä maailman tasaisemmin käyvissä M103:sa sen vaan huomaa selvemmin :wink: itse en näkisi/näe mitään syytä huoleen...(Vaikka Jukka N:n M103 käykin virheettömästi :wink: ) ennenkun käynti alkaa olla pätkivää vähän isommillakin kierroksilla.

Jos on D-päällä ja pitää jarrulla paikallaan, käynti on minulla heti tasaista. Koneessa on silloin vähän imua ja veto päällä, eli ainetta menee enemmän.

Minulla on uudet tulpat ja 2 uutta tulpanjohtoa. Puolanjohto on päältä tosi hauraan näköinen....tiedä sitten olisko sekin jo vaihtoiässä.

En kuitenkaan aio tehdä vielä koneelle mitään. Sittenkun ulkopuoliset alkaa kehumisen sijaan moittimaan epätasaista käyntiä alkaa tapahtua. Vielä ei ole tullut ihmettelyjä kun tasaisen käynnin takia :)

Ps. uuden ilmanputsarin ja karstanpolttotalkoiden jälkeen. Tehopiikki 4000:ssa tulee vielä paljon selvemmin esille... Aika jännä tunne :)
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Pätkii ja ei pätki

Joo, ei toi meikäläisen ässä kierroksilla pätki, vetää kuin turbiini - vaikka en ole sellaisella ajanutkaan :lol: Tuntuu tosiaan, että käynti on vähän "säistä" kiinni. Sykäykset tuntuvat kyllä meikäläisen persiiksissä D:lläkin. Onneksi on pehmeä jakkara eikä se oikeasti nyt niin kovaa vatkaa. Eroa on kuitenkin kuin yöllä ja päivällä, kun vertaan M103:n tyhjäkäyntiä huonoimmillaankin -89 Audi 80 2.0E:hen parhaimmillaan, jollaisen vielä jokin aika sitten omistin. Jessus, Audin kone oli täysin kunnossa, mutta johan ravisti ja vispas tyhjäkäynnillä! No, olihan se nelonen, mutta meikäläisen aikasempi W123:nen 200B kävi sekin, vaikka nelonen, paljon tasaisemmin.

Ei ole tuota ilmanputsaria tullut vaihdettua. Täytyy ottaa projektiksi!
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja code »

Onko kenelläkään kokemusta / tietoa, mitä maksaa laitattaa liikkeessä nuo edellä mainitut jutut uusiin; bensasuodatin + virranjakajan kansi + pyörijä + suuttimet?
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Jeps,
kirjoittelen joku aika sitten ongelmista kylmäkäynnistyksessä ja muutenkin joutokäynnissä... eilen se sitten kävi, auto sammahti keskelle mannerheimintietä, eikä suostunut käynnistymään kuin piiittkkääään ja hartaasti startaten.

Vein auton Veholle, ja huomenna sen sais pois.
Tutkivat puoli päivää ja diagnoosi: moottorin kyljessä oleva anturi, joka välittää tietoa elektroniikalle, oli rikki, = koko ajan kylmänä. Olevat varmoja että kaikki johtuu tuosta. Eli auto otti bensaa reilusti vaikkakin kone oli jo lämmin.Onko muilla tullut vastaavaa vastaan? Voisko tuo aiheuttaa sen ettei kone suostunut pelittämään?

-mk-
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

mkoistin kirjoitti:Jeps,
kirjoittelen joku aika sitten ongelmista kylmäkäynnistyksessä ja muutenkin joutokäynnissä... eilen se sitten kävi, auto sammahti keskelle mannerheimintietä, eikä suostunut käynnistymään kuin piiittkkääään ja hartaasti startaten.

Vein auton Veholle, ja huomenna sen sais pois.
Tutkivat puoli päivää ja diagnoosi: moottorin kyljessä oleva anturi, joka välittää tietoa elektroniikalle, oli rikki, = koko ajan kylmänä. Olevat varmoja että kaikki johtuu tuosta. Eli auto otti bensaa reilusti vaikkakin kone oli jo lämmin.Onko muilla tullut vastaavaa vastaan? Voisko tuo aiheuttaa sen ettei kone suostunut pelittämään?

-mk-
Olen kuullut vastaavantyyppisistä tapauksista. Veho diagnosoi vian joksikin sähköviaksi, vaihtaa saakutin kalliin osan ja parin viikon päästä vika uusii ja paikallinen pieni mersukorjaamo korjaa vian 20€:lla.
En luota Vehoon missään asiassa.
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

osaatko sanoa mikä oli sitten lopulta se vian aiheuttaja?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

mkoistin kirjoitti:osaatko sanoa mikä oli sitten lopulta se vian aiheuttaja?
..Niin tarkoitat tuota minun tarinani vikaa.... Se oli sellainen absurditarina. Kuitenkin tuon tyyppisiä on tullut vastaan.

Sinun tapauksessasi Veholla saattoivat hyvinkin olla tällä kertaa oikeassa...toivottavasti.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

..Niin tarkoitat tuota minun tarinani vikaa.... Se oli sellainen absurditarina. Kuitenkin tuon tyyppisiä on tullut vastaan.

Sinun tapauksessasi Veholla saattoivat hyvinkin olla tällä kertaa oikeassa...toivottavasti.

Itsellä ei vehon hollosta ole kokemuksia, kun yhdeltä kerralta. kävin kysymässä automaatin säädön hintaa. Kuulemma puoli päivää pitää ainakin varata ja hinta oli 390mk/h. Säädin itse ja aikaa meni kaikkineen 45 min. Sen jälkeen en ole käynyt veholla edes kysymässä neuvoa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Itsellä ei vehon hollosta ole kokemuksia, kun yhdeltä kerralta. kävin kysymässä automaatin säädön hintaa. Kuulemma puoli päivää pitää ainakin varata ja hinta oli 390mk/h. Säädin itse ja aikaa meni kaikkineen 45 min. Sen jälkeen en ole käynyt veholla edes kysymässä neuvoa.
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W126 kirjoitti: ..Niin tarkoitat tuota minun tarinani vikaa.... Se oli sellainen absurditarina. Kuitenkin tuon tyyppisiä on tullut vastaan.

toivotaan näin :)
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Vielä

Luin sen vanhan kertomuksesi. Teitkö sille virranjakakalle mitään, mitä olin kehottanut?

Entäs polttoaineen suodatin. Itse vaihtaisin sen ennen kalliin sähkörikkulan vaihtoa. Kannatan myös halvemman mersuihin erikoistuneen korjaamon etsimistä pääkaupunkiseudulta. Usein ovat noissa jopa pätevämpiä, kun veholla ja äijät eivät ole asenteella "Mä oon vaan töissä täällä". Ja ennen kaikkea, ne on halvempia!
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Vielä

W126 kirjoitti:Luin sen vanhan kertomuksesi. Teitkö sille virranjakakalle mitään, mitä olin kehottanut?

Entäs polttoaineen suodatin. Itse vaihtaisin sen ennen kalliin sähkörikkulan vaihtoa. Kannatan myös halvemman mersuihin erikoistuneen korjaamon etsimistä pääkaupunkiseudulta. Usein ovat noissa jopa pätevämpiä, kun veholla ja äijät eivät ole asenteella "Mä oon vaan töissä täällä". Ja ennen kaikkea, ne on halvempia!
joo tarkastin tilanteen, virranjakaja oli uutta vastaavassa kunnossa, pieni puhdistus vielä varmuudeksi. Itseasiassa pyysin vaihtamaan polttoaineen suodattimen huomiseksi samalla. Ongelmana on se etten vasta pääkaupunkiseudulle muuttaneena tunne pienempiä korjaamoja täältä.
Tuo on kyllä totta että useinmiten todelliset asiantuntijat ovat ihan muualla kuin Veholla.
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Toisenlainen kokemus Vehosta

W126 kirjoitti: Itsellä ei vehon hollosta ole kokemuksia, kun yhdeltä kerralta. kävin kysymässä automaatin säädön hintaa. Kuulemma puoli päivää pitää ainakin varata ja hinta oli 390mk/h. Säädin itse ja aikaa meni kaikkineen 45 min. Sen jälkeen en ole käynyt veholla edes kysymässä neuvoa.
Vehoissa on sitten eroa. Säädätin itse 126:n tomaatin paikallisessa Vehossa eikä homma tosiaankaan vienyt puolta päivää ja laskukin oli sen homman osalta kohtuullinen. :roll: Mutta saa sinne Veholle rahaa syydettyäkin, joten kannattaa aina lähiympäristöstä haarukoida muita MB-osaajia, ja yleensä niitä löytyy huomattavasti huokeammalla tuntitaksalla. :)
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Vielä sammahtelusta

nyt näyttäisi että mokoma vaiva on ollutta ja mennyttä.
Vaihtoivat Veholla moottorinlämpötilatunnistimen + bensatankin suodattimen + tarkastivat pyörijän + säädöt kohdilleen, niin meno on aivan toista...

-mk-
Vastaa Viestiin