Mittaristo, ratti ja suurinpiirtein kaikki siitä lähiympäristöstäkin on purettu
126:sen virtalukko, kiire..
126:sen virtalukko, kiire..
Eli ongelma lyhyesti: Miten 126:sen virtalukon takapäästä irroitetaan se johtopistoke????? Juuri ku oli foorumilla keskustelua noista virtalukko ongelmista niin eiköstä vaan sattunu kohalle
Mittaristo, ratti ja suurinpiirtein kaikki siitä lähiympäristöstäkin on purettu
ja virtalukko roikkuu vaan itsepäisesti johtojen varassa.. 
Mittaristo, ratti ja suurinpiirtein kaikki siitä lähiympäristöstäkin on purettu
126 virtalukko
Itsellä kun jumittui niin porasin patruunan palasiksi, otti muutaman tunnin ja usean poranterän. Siinä kun touhusin niin se pohja putosi ihan itsestään irti ja jäi roikkumaan johtonipun päähän. Minulla oli kans patruuna jumissa.
No, käänsin ohjauslukon varttituuman vääntimellä vapaaksi ja sain auton liikenteeseen. Vaihdoin koko virtalukon mutta en pirullakaan muista sitä pohjaa. Se oli kuitenkin sillä lailla että ensin se pohja piti asentaa virtalukkoon ja sitten vasta koko roska paikalleen, muistan aivan selvästi asennusjärjestyksen. Luulen että joku oli kasannut systeemit väärässä järjestyksessä ja viratlukon pohjaa ei saatu enää lukittua kun itse lukko oli jo paikallaan.
Olisikohan siellä ollut joku ruuvi, jota ei pääse kiertämään ellei koko hökötys ole irroitettuna?
EDIT: Kävin just kattoos vanhaa virtalukkoa ja niinhän se on että pohja (se virtapistoke) on kiinni virtalukossa 3:lla ruuvilla. Minulla ne ruuvit oli löysällä (!) (hmmm) tai siis virtalukossa koska pohja putosi itse kun kääntelin lukkoa sillä pikkuhylsysarjan vääntimellä. Eli, virtalukon täytyy olla tietyssä asennossa jos pohja ei kerta lähde irti vaikka 3 ruuvia on jo irti. Tässä tapauksessa sulla meni murtohommiksi. Itse tein sen pakkasessa ulkona uudenvuodenaattona! Pari akkuporaa oli ja useita akkuja sekä peukalohankallinen poranteriä. Porasin vielä piru viillon kojelautaan, muisto jäi siitä remontista.
No, käänsin ohjauslukon varttituuman vääntimellä vapaaksi ja sain auton liikenteeseen. Vaihdoin koko virtalukon mutta en pirullakaan muista sitä pohjaa. Se oli kuitenkin sillä lailla että ensin se pohja piti asentaa virtalukkoon ja sitten vasta koko roska paikalleen, muistan aivan selvästi asennusjärjestyksen. Luulen että joku oli kasannut systeemit väärässä järjestyksessä ja viratlukon pohjaa ei saatu enää lukittua kun itse lukko oli jo paikallaan.
Olisikohan siellä ollut joku ruuvi, jota ei pääse kiertämään ellei koko hökötys ole irroitettuna?
EDIT: Kävin just kattoos vanhaa virtalukkoa ja niinhän se on että pohja (se virtapistoke) on kiinni virtalukossa 3:lla ruuvilla. Minulla ne ruuvit oli löysällä (!) (hmmm) tai siis virtalukossa koska pohja putosi itse kun kääntelin lukkoa sillä pikkuhylsysarjan vääntimellä. Eli, virtalukon täytyy olla tietyssä asennossa jos pohja ei kerta lähde irti vaikka 3 ruuvia on jo irti. Tässä tapauksessa sulla meni murtohommiksi. Itse tein sen pakkasessa ulkona uudenvuodenaattona! Pari akkuporaa oli ja useita akkuja sekä peukalohankallinen poranteriä. Porasin vielä piru viillon kojelautaan, muisto jäi siitä remontista.
Viimeksi muokannut karra, La 17.04.2004 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Siellä on sellainen kiristyspanta jossa on tavallinen ruuvi, mutta lisäksi on sellainen jousikuormitteinen tappi jota pitää painaa sisäänpäin n. 3-4 mm pyörötangolla tai langalla ohjauksakselin ja kojetaulun raosta - tällöin saa lukkorungon irti tai takaisin paikalleen.Tommi M kirjoitti:Onko se runko kinni sellaisella katkastulla pultilla?
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Nyt en kyllä enää muistadealer kirjoitti:Eikä painu se nastakaan alas muuten kuin pitää olla virta 1-asennossa...
Suharilla on johtopistokekin kiinni vielä, sen alta vasta löytyy ne 3 ruuvia...
EDIT: nyt alkaa muisti palailemaan pätkittäin kun saa enemmin vehnäolutta kurkkuun...meillä oli hieman ongelmia saada se virtalukon pohja kohdalleen että kaikki asennot virtalukossa toimi hyvin - eli se pohja taisi käydä useammassa eri asennossa siihen lukkorunkoon. Onneksi oli iskä autosähkäri silloin apuna.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Ota sieltä seinältä se pallopää vasara tai muu vastaava ja anna muutama nasakka isku siihen lukkopesään tai sylinteriin. Sillä tavalla lähti mulla toimimaan,kun vaihdoin tai vaihdatin lukkopesän. Asentaja sanoi jotta kaikki lukkopesät on hällä lähteneet toimimaan tällä konstilla ja on saanut pesän vaihdettua. Näkyi toimivan. Haitat kuulemma tärähtää paikalleen. 
Lisää tähän kiireiseen osastoon.. Oliskohan jollain ko. lukosta sähkökuvia ? tai edes tietoo mihin mikäkin napa menee ja mitä yhtistää.. Itellä meni lukko vissiin sököks kun avain ei taho kääntyy enää millään (on renkannu jo pitemmän aikaa) ja nyt kun avain teki viimesen tenän eli ei suostu enää vääntyyn start asentoon niin lakkasi tuulilasin pyyhinkin toimimasta eli ehkä lukossa myös yhdistys onkelmaa...
Nyt ajattelin kokeeksi tehdä ainakin väliaikaisesti releillä yms. nappistartti syteemin (olen siis sähköasentaja niin eiköhän tuo onnistu) tarttis vaan tietää napojen merkitykset
Nyt ajattelin kokeeksi tehdä ainakin väliaikaisesti releillä yms. nappistartti syteemin (olen siis sähköasentaja niin eiköhän tuo onnistu) tarttis vaan tietää napojen merkitykset
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Mun mielestä unohdat heti nuo omat nappivirityksetWigilante kirjoitti:Lisää tähän kiireiseen osastoon.. Oliskohan jollain ko. lukosta sähkökuvia ? tai edes tietoo mihin mikäkin napa menee ja mitä yhtistää.. Itellä meni lukko vissiin sököks kun avain ei taho kääntyy enää millään (on renkannu jo pitemmän aikaa) ja nyt kun avain teki viimesen tenän eli ei suostu enää vääntyyn start asentoon niin lakkasi tuulilasin pyyhinkin toimimasta eli ehkä lukossa myös yhdistys onkelmaa...
Nyt ajattelin kokeeksi tehdä ainakin väliaikaisesti releillä yms. nappistartti syteemin (olen siis sähköasentaja niin eiköhän tuo onnistu) tarttis vaan tietää napojen merkitykset
_______________________________
W210 220 CDI
ex: 124 200 D
W210 220 CDI
ex: 124 200 D
Re: 126:sen virtalukko, kiire..
Löytyi vanha ketju virtalukon ongelmiin liittyen, joten laitan kysymykseni tähän. Virtalukon pohja rupesi temppuilemaan siten, että avaimen ollessa asennossa kaksi (virrat päällä) mittariston merkkivalot palavat kirkkaasti ja releet naksahtavat vain tietyssä avaimen asennossa. Kääntämällä avainta millin verran jompaan kumpaan suuntaan, himmenevät merkkivalot lähes näkymättömiksi. Starttimoottori pyörittää moottoria iloisesti, mutta kone ei käynnisty, koska mitä ilmeisimmin sytytysvirta puuttuu.
Nyt pitäisi vaihtaa virtalukon pohja ja ohjeita tähän liittyen löytyy edellisistä viesteistä. Vielä kaipaisin pientä lisäohjeistusta - eli riittääkö ratin ja mittariston irrottaminen, vai pitääkö muitakin osia poistaa ennen kuin virtalukon saa irti pohjan vaihtoa varten.
Nyt pitäisi vaihtaa virtalukon pohja ja ohjeita tähän liittyen löytyy edellisistä viesteistä. Vielä kaipaisin pientä lisäohjeistusta - eli riittääkö ratin ja mittariston irrottaminen, vai pitääkö muitakin osia poistaa ennen kuin virtalukon saa irti pohjan vaihtoa varten.
-
touhottaja
- Mersumaanikko

- Viestit: 5748
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 126:sen virtalukko, kiire..
se johto pistokekkaan ei taho irrota kun avaimen ykkös asennossa, tietysti jos väkivalloin nyhät sen irti
kuvassa pohjan päällä oleva suorakaiteen muotoinen "nasta" haittaa johto pistokkeen irrottamista, mielestäni kannattas vielä kopistella itse lukkoa jollakin ja samalla koittaa vääntää avainta ykkös asentoon (kärsivällisyyttä) niin pääsisit laittaa lukkopatruunan irrotus tapin paikalleen
(1kpl) kuva
tappi työnnetään aivan avaimen vieressä olevaan reikään ja sitten pyöritetään se musta mutteri irti lukko patruunoineen


tässä se nasta millä sitten koko lukko systeemi irtoaa vetämällä, edellyttäen avaimen ollessa ykkös asennossa

lukon vasemmassa päässä pystyssä pieni tappi mikä painetaan sisään ja vedetään koko lukko pois paikaltaan
kuvassa pohjan päällä oleva suorakaiteen muotoinen "nasta" haittaa johto pistokkeen irrottamista, mielestäni kannattas vielä kopistella itse lukkoa jollakin ja samalla koittaa vääntää avainta ykkös asentoon (kärsivällisyyttä) niin pääsisit laittaa lukkopatruunan irrotus tapin paikalleen
(1kpl) kuva


tässä se nasta millä sitten koko lukko systeemi irtoaa vetämällä, edellyttäen avaimen ollessa ykkös asennossa

lukon vasemmassa päässä pystyssä pieni tappi mikä painetaan sisään ja vedetään koko lukko pois paikaltaan
Re: 126:sen virtalukko, kiire..
Kiitos vastauksesta. Virtalukon lukkopesä on kyllä kunnossa (olen sen vuosia sitten vaihtanut), mutta nyt vaikuttaisi virtalukon pohja tulleen tiensä päähän. Löysin kysymykseeni liittyvän ketjun http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=45500, eli kojelaudan alaosa rattiakselin alapuolelta pitää myös irrottaa.
-
touhottaja
- Mersumaanikko

- Viestit: 5748
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 126:sen virtalukko, kiire..
juu pitää, se mistä karra puheli jo aijemmin, klemmari irti 10mm avaimella irtoo ja sitten avain ykkös asentoon ja painat sen nastan sisään ja vedät lukon pois reijästä 
Re: 126:sen virtalukko, kiire..
Homma on edennyt sen verran, että sain virtalukon pohjasta liittimen irti ja uuden virtalukon pohjan testausta varten johtosarjan liittimeen kiinni. Ruuvimeisseliä apuna käyttäen starttaus ja moottori käynnistyi ja jäi käyntiin, eli diagnoosi virtalukon pohjan rikkinäisyydestä oli oikea.
En ole vielä irrottanut rattia (mittaristo lähti paikaltaan ilman ratin irrotusta), koska ratin keskiössä olevan kuusiokolopultin avaamiseen tarvittavaa työkalua ei löydy työkaluvalikoimasta. Onnistuuko virtalukon rungossa olevan jousikuormitteisen tapin painaminen, jos ratti on paikallaan? Jos ratti pitää irrottaa, niin vaatiiko kuusiokolopultin aukaiseminen jonkinlaisen iskutyökalun, vai riittääkö vääntäminen sopivalla avaimella tai hylsyllä?
En ole vielä irrottanut rattia (mittaristo lähti paikaltaan ilman ratin irrotusta), koska ratin keskiössä olevan kuusiokolopultin avaamiseen tarvittavaa työkalua ei löydy työkaluvalikoimasta. Onnistuuko virtalukon rungossa olevan jousikuormitteisen tapin painaminen, jos ratti on paikallaan? Jos ratti pitää irrottaa, niin vaatiiko kuusiokolopultin aukaiseminen jonkinlaisen iskutyökalun, vai riittääkö vääntäminen sopivalla avaimella tai hylsyllä?
-
touhottaja
- Mersumaanikko

- Viestit: 5748
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 126:sen virtalukko, kiire..
ei tarvi ottaa rattia irti, ota vaikka kojelaudan alapahvi pois ja sieltä käsin voit irrottaa lukon kiristys pannan ja sen jälestä käännä avain sellaseen asentoon missä se pikku tappi painuu sisään ja voit hemputella lukon pois paikaltaan 
Re: 126:sen virtalukko, kiire..
Tänään sain viimein mittariston ja kojelaudan alaosan takaisin paikalleen. Virtalukon pohjan vaihtaminen on varsin mielenkiintoinen operaatio - meinasin jo jossain vaiheessa luovuttaa ja viedä auton korjaamolle uusi virtalukon pohja johtosarjan liittimestä roikkuen.
Virtalukkoa ohjausakselin putkessa kiinni pitävän painikkeen onneksi näkee, kun valaisee taskulampulla lukkoa alapuolelta ja katsoo virtalukon aukosta rattiputken suuntaan. Painiketta onnistuu helpoiten painamaan ohuella puikolla tai rautalangan pätkällä rattiputken ympärillä olevan muovin ja kojelaudan puuosan alapuolen välisestä raosta. Sain virtalukon pohjineen pois paikaltaan ilman murtosuojan ja lukkopatruunan irrotusta. Takaisin paikalleen virtalukko ei mennyt em. osien kanssa (liekö virtalukko kasvanut operaation aikana).
Virtalukkoa ohjausakselin putkessa kiinni pitävän painikkeen onneksi näkee, kun valaisee taskulampulla lukkoa alapuolelta ja katsoo virtalukon aukosta rattiputken suuntaan. Painiketta onnistuu helpoiten painamaan ohuella puikolla tai rautalangan pätkällä rattiputken ympärillä olevan muovin ja kojelaudan puuosan alapuolen välisestä raosta. Sain virtalukon pohjineen pois paikaltaan ilman murtosuojan ja lukkopatruunan irrotusta. Takaisin paikalleen virtalukko ei mennyt em. osien kanssa (liekö virtalukko kasvanut operaation aikana).





