Hidas älyinen automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Hidas älyinen automaatti

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

:evil: Kyllä harmittaa tuo MB:n automaatin hidas älyisyys (W210 5speed)
124 mallista kyllä parantunnut mutta edelleen jopa "vaarallinen", kun risteystilanteessakin painaa kaasua niin "kipee viive" ennen kuin tapahtuu mitään :evil: :evil: :evil: ....
Vien ECU:n uudelleen ohjelmoitavaksi ja toivottavasti moottorin ohjausyksikön "herkkyys" paranee!!
Kun kerran kaasua painaa niin kyllä toivoisi myös jotain tapahtuvankin ja tässä ei nyt ole kyseessä mikään turbon "viive" vaan ohjaus yksikkö on kertakaikkiaan vaan niin älyttömän hidas älyinen...
Ajoin tutun 530D BMW:tä ja siinä moottori/vaihdelaatikko reagoivat salaman nopeasti kaasun painallukseen...Loistava paketti vaikka MB mies olenkin :?

Ps. Onko kellään vastaavia kokemuksia....
GLE 580 2021
Avatar
Mace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 09.04.2003 08:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Mace »

Moro!
Mulla on W 210 200 CDI ja tietty tomaattivaihteella. Kyllä sitä viivettä löytyy, mutten koskaan oo sitä aatellu mitenkään häiritsevänä piirteenä. Riippuu varmaan paljolti siitä mikä kannu autossa on, mulla on toi pienin CDI mutta silti alavääntö riittää yllättävän(kin) ripeään liikkumiseen.
Tuolla on tosin ajettu vasta 40 tkm joten laatikko on hyvässä kunnossa.
Ainoo missä on huomattava ero, on siinä että lähteekö liikkelle nollasta vai onko vauhtia pohjilla, vaikka vauhtia ei olis kun 5-10 km/h niin lähtö on selkeesti "ärjympi".
Ainoa vinkki minkä heti keksin on että älä pysähdy mihinkään... :lol:
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Sprintteri

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

Meidän Duunissa on muuten noita 290D koneella olevia Sprinttereitä ja ne kyllä vastaavat kaasuun viipymättä vaikka ovatkin -96 mallisia....Niissä ei muuten ole kaasuvaijeria ollenkaan vaan kaasupolkimesta välityy tieto ECU:lle johtoa pitkin!!
Tosin ne ovatkin manuaaleja joten jotain tekemistä sillä hitaudella on sen ECU:n ja laatikon älyn kanssa...Oliskos "muistia" liian vähän :lol: :lol: :lol:
GLE 580 2021
Avatar
Mace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 09.04.2003 08:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Mace »

Se muistin mahdollinen vähyys ei välttämättä ole mahdottomuus...näistä kun ei vielä tiedä kaikkea mitä tahtoisi tietää...
Kun en asioita tiedä niin sellainen idea tuli mieleen että mikäli se sun laatikkosi on uudempi, eli mikä oppii mukautumaan ajotapaan(?) niin jos se ei saa jostain syystä opeteltua nopeampaa vaihtamista (signaali puuttuu, ohjelma ei päivitä ajotavan muutosta) ja on näinollen jäänyt sille mopoimmalle tehdas asetukselle...
Voi olla kaukaa haettua...
Itse en oo huomannut oikeastaan mitään muutosta ripeämmän ajon jälkeen vaihtamisissa...ero voi olla tosin 100-200 kierrosta korkeammalla vaihtaminen ja sitä ei välttämättä huomaa normaaliajossa.
:)
Vastaa Viestiin