Kari-BLN kirjoitti:Fakta on etta kun diiselista revitaan parhaat tehot niin kulutus putoaa. Eli ainakin matka ajossa kay noin. Syy on se, etta polttoaineesta otetaan ns. kaikki irti. Miksi tehdas ei tee sitten niin alunperin, jaa arvailujen varaan.
Lisaantynyt teho: varovaisuutta sitten laatikon kanssa,varsinkin alunperin pienempien koneiden laatikoiden kanssa. Jos on jo alunperin isompi kone, vaara sarkea laatikko on (kai) pienempi.
Tuttuni lastutteli vastavaa bimmeria ja 3 litran padasta 300hp/600 Nm. Sanoi etta maantiella karvan alle 5 litraa sadalle.
Ohan se digituuninki pääasiassa hyvä juttu tuntuman kannalta, mutta pitää myös ilmaista haittapuolia ja järkipuhetta, koska näissä topiceissa pääsääntösesti aina vaan ylistetään taivaisiin...:
-laiton. Tuon pystyy kyllä selvittämään, että onko auto digituunattu vai ei. Ties vaikka katsuritkin / vakuutusyhtiöt kohta keksii.
-oliskohan tehdas kuitenkin optimoinut savun määrää / kestävyyspuoltakin ja tehnyt valtavan määrän testejä, että mikä nyt on hyvä ohjelma kaikkiin mahdollisiin sääolosuhteisiin ja lämpötiloihin yms. Tuskinpa ne siellä aattelee "ai tähän jäiki reserviä 50 hp ja 200 Nm, no ei nyt viitti käyttää niitä, ettei tule liian tehokas auto" eli valmistajan ohjelmahan on kyllä kompromissi varmasti monen asian suhteen
-savupilven koko kunnon kaasutuksissa kasvaa toiseen potenssiin
-köyhtyy, ei tuota hintaa ikinä saa polttoainesäästöllä maksettua. Moni saa tehä viikon duunia että saa käteen ton yleisimmän hinnan
-pärjää ilmankin ihan hyvin, miksei ois alun perin sitten ostanu tehokkaampaa autoa? Jälleenmyyntihintaan on pääosin vaan laskeva vaikutus, jos auto on digituunattu (tulee ostajalle kuvitelma, että sillä on revitelty, no en minäkään ikinä ostais dieselautoa, jossa lukee että lastutettu 300 hp / 600 Nm)
-se nyt vaan on fakta, että isomman tehon saavuttamiseksi vaaditaan enemmän energiaa, että jos luulee koko ajan kaasuttelevansa ja käyttävänsä tehoja, niin polttoaineenkulutus on varmaan isompi ku ennen lastutusta
-BMW 330d tai 530d ei todellisuudessa mene tankista mitattuna alle 5 litran / 100 km muutaku jos laskeutuu jostain vuoristosta moottori sammuksissa, että ihan kaikkea kaverin kaiman serkun juttuja ei kannata uskoa / jokainen saa sanoa ja uskoa mitä haluaa
-joku 500-600 € on todella suolanen hinta siitä, että joku lykkää valmiin ohjelman sisään, eri asia jos ohjelma räätälöidään viimesen päälle asiantuntijan luona, niin sitten voi työstä maksaakin. Noista valmiista ohjelmista vois maksaa ehkä joku satasen tai kaks, kun ei siinä montaa minuuttia mene...
-jos EGR lastutuksen yhteydessä ohjelmoidaan pois päältä, cdi on talvella vielä entistäkin kylmempi jos ei oo webastoa tms. Ja kun auto ei lämpene talvella nopeesti, niin lämpenemisajan on luonnollisesti pa-kulutus suurempi...
PS. Pihassa seisoo 2 kpl digituunattuna dieselautoja (joista toinen on Mersun cdi), jotka joskus epäjärjissään tuli ohjelmoitutettua. Ku niihin tottuu, niin huomaa että piru kun tuli ostettua vajaalitranen ja ei se siitä lastulla toiseksi autoksi muutu vaikka paraneekin kunnes siihe taas tottuu. Sen takia pitikin ostaa 320cdi, sitä ei ole tarvinu edes harkita lastutettavan, kun riittää muutenkin ihan hyvin Suomen olosuhteisiin.