250D täynnä karstaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

250D täynnä karstaa

Viesti Kirjoittaja ahola »

tänään tuli tota vaihelaatikon modulaattoria ruuvattua niin oli poistettava eestä se imusarjalle tuleva muovi putki ja kaikeksi kauhistukseksi kaikki sisä seinät on ihan täynnä karstaa,
mikä neuvoksi?
kyseessä siis 250D varustettuna tolla egr systeemillä.
putsaanko?onko vaikutusta?miten?
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

On se vaan siivoton yksikkö tuo egr

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

Vaimon 250D:stä sen kannen yli menevän muoviputken liottelin ämpärissä mootttoripesuaineessa muutaman tunnin, välillä huuhdellen ja resua läpi kiskoen. Ei muuten se paska lähde ihan helpolla.

Tällä toimenpiteellä sen putken sisähalkaisia kasvoi ainakin 4-6 mm. Oli se aika tukossa, vaan eipä tukkeennu enää.

Poistin sen egr:n toiminasta jättämällä kaikki vivut paikalleen. Poistin vain sen läppäventtiilin sieltä imuilman putkesta (kiinni kahdella ruuvilla) ja tulppaamalla kauniisti sen kumiletkun.

Tässä linkki ja kuvia ( http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... egr+poisto )
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

oliko vaikutusta tehoihin/vääntöön?kannattaako putsata kyseisiä osia jos ei tuki egr systeemiä?
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Palotapahtumalle kaikki ilma on hyvästä

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

Enpä ole mittaillut mutta varmaan vaikuttaa positiivisesti.



Palotapahtumalle on kaikki lisäilma pelkkää plussaa. Siksihän noita ahtimiakin käytetään ja ilmanputsarin suodattimia vaihdetaan.

- 3 millin muutos putken sisäsäteessä (40 mm ->37mm) on leikkauspinta-alassa yli 14% pienennys.

- 3 millin muutos putken sisäsäteessä (30 mm ->27mm) on leikkauspinta-alassa yli 19% pienennys. Mietitään yhdesssä sitä :wink:
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

no niin tuli taas oltua ahkerana.
ruuvailin tänään imusarjan irti ja ja moottorin pesuaineella ja harjalla jynssäsin ja lopuks vielä painepesurilla loput mönjät aika helposti lähti verrattuna siihen mitä olin kuvitellut ja putsasin vielä imukanavat kannesta. :D
EGRstä läppä pois kokonaan ja siihen alipainekellon letkuun pultin pätkä tukkeeksi ja pakoputkelta tulevaan putken ja egr väliin sokea tiiviste!

HUOM suosittelen kaikille jotka omistaa "vähäpäästöisen" 8)
mitä nyt vähä enempi savuttaa mutta ainakin kaikki savu on pakoputkessa eikä imupuolella :lol:
mitenkähän nyt sanoisin kone tuntuu jotenkin pirteämmältä ei niin nuhanen kun ennen?tiedä sitten onko pirteys korvien välissä mutta tulipahan tehtyä :!:
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Kyllä minä ainakin huomasin selvän eron imurajan puhdistuksen jälkeen.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

pakko kysyä ky kerran arvelluttaa,saako moottori nyt tarpeeks ilmaa kun kaikki nyt tulee ilmanputsarin kautta?
meinaan jos kerran alkuperäsenä ottaa myös ilmaa tuolta pakosarjasta :!:
kertokaa kokemuksia aivan vapaasti :shock:
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mutta eikö pakosarjasta tuu pakokaasua ja ilmanputsarin läpi palotapahtumassa tarvittavaa happea?? Mitä enemmän puhdasta ilmaa ilman pakokaasuja sen parempi?

Eikö kierrätys systeemi ole vain sitävarten että saa päästöistä jotain pois kun poltetaan osa pakokaasuita uudelleen.. Ainakin minä olen näin ymmärtänyt..
IG: @pyrytakkunen
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

niin sitä meinasin että onko insinöörit aikanaan laskenut ilmanputsarin koon sen mukaan että kone ottaa myös happea pakoputkesta :?:
eli onko mulla nyt liian pieni ilman putsari?tai suomen kielellä saako mylly tarpeeks happea? :P
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Miten sen nyt ottaa

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

Kyllä se Ilmanputsari on oikein mitoitettu. Ei se ERG sieltä koskaan happea anna. Se kierrättää vain pakokaasua, eli paremmin se kone happea saa kun ERG on poissa käytöstä.

Sen ERG:n kanssa on osittain niinkuin jarrujenkin. Jarrut on vauhdin surma mutta kuulema kuitenkin pakolliset.
ERG kierrättää pakokaasua takaisin imuilman sekaan koska kuulema näin saadaan vähemmän päästöjä.
En usko, että näin pitemmän päälle kuitenkaan on koska imukanavan tukkeutuessa pakokaasujen päästöt puolestaan nousee.

Ilmansuodatinkin pienentää tilavuusvirtausta, mutta ilman sitä ei kone kauaa tule toimeen eli se on välttämäton paha, kuten jarrutkin.
Tetenkin ilman ilmanputsaria kone saisi enemmän ilmaa ja niin edelleen, mutta elämässä on tehtävä valintoja.

Eli: Kyllä se vakio putsari riittää kun välillä sen vaihdat ettei men tukkoon.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Vastaa Viestiin