Vielä ovien tiiviydestä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Vielä ovien tiiviydestä

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

hmm hmm, pystäriini olen vaihdanut ovien tiivisteet, mutta edelleen pelkääjän puolen takajalkatilaan tulee vodaa. Huomasin harjattomassa pesussa käydessäni, että ovi falskaa yläreunastaan. Samoin huomasin tänään sateessa ajellessa, että sadekelin ääniä vuotaa jostain kuskinpuolen tiivisteestä läpi.

Mikäpä neuvoksi? Takaovet molemmet menevät kiinni hieman huonommin kuin etuovet, joten joko auton runko on mennyt ahterista silleen kieroon tai sitten ovet ovat maalauksen tms. vuoksi edellisen omistajan jäljiltä huonosti kiinni.

Mitenkä voi kierouden tsekata ja onko kellään superneuvoa miten ovi laitetaan oikeaoppisesti paikalleen saranoille?

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Saranoita säätämällä niin että ovet painuvat yläreunastaan lähemmäs koria?
Itellä vuotaa joka ketun tiiviste :) Voisin kuvitella että tuo ovien asetus on hidasta nysväystä, 250:ssä tämä operaatio on vielä edessä kun on nyt uuet ovet. Tilannetta pahentaa se että yleensä tuo takakaari on vaihdettu ja siltä osin ovi ja kaari ei sovi toisiinsa :twisted: Noh se varmaan kuuluu asiaan näissä suomiautoissa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Saranoista ja lukon vastakappaleesta säätämällä voisi olla apuja. Säätö on kyllä sellaista nystäystä että kannattaa tehdä maltilla. ;)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Nysv! No tervetuloa seuraksi, makkaraa ja olutta tarjolla.

Ajattelin sellaista, että säädön jälkeen toinen lorottaa ovenpäällistä kasteluletkulla ja toinen tiiraa auton takapenkillä että ilmeneekö vuotamista..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Minulla oli sama ongelma W116:sen kanssa, ratkaisin sen myymällä auton pois. Vettä tosin ei tullut tiivisteistä sisään mut suhisi ikävästi.
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Oven säätö.

Viesti Kirjoittaja terho »

Kyllä, se on säätämistä sanan varsinaisessa merkityksessä. 124:een vaihdoin kuskin oven ja purkaamolta tilaamani ovi oli hieman kiero. No, kun jostain oli hyvä, niin jostain irvisti. Suuntia mihinkä sitä voi liikutella on monta... Hyvä on, jos on kaveri tukemassa kun höllentää saranoita ja justeeraa ovea kohdalleen.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ikkunakarmiahan voi säätää ihan vääntämällä raakasti, jopa WISsissä sanotaan näin. :shock:
1991 420 SE
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kävi mielessä tuo viimeinen kun tuntuu tuo takaoven ikkunakin olevan tahmeampi kuin etuovien..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

http://www.youtube.com/watch?v=zBsPFI-- ... L&index=38

Tuohon tyyliin ovien säätö (1:30 eteenpäin).
Ex. S202 cdi -99
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Olethan mitannut oviaukot että on molemmin puolin samankokoiset
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Tuon oven säätöhän on helppoa.
Säädät oven alaosan saranoista ja lukkoraudasta kohdalleen ja sitten vain ikkuna alas ja yläkarmina väännät sisäänpäin, kunnes se istuu koriin nähden kunnolla, eikä suhise ja vuoda.
Näin ne on aina saatu suhinattomaksi ja vettäpitäviksi.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

juuri noin mitä adenauer sanoo. Ite opin tämän hinausautoo ajellessa kun piti ovia aukoa kun avaimet jääny sisään, jolloin ovet vähä taipuu kun palkeella raottaa. Takaisin vaan... polvi vana ikkunakarmin alareunan kohalle tueksi ja reilu nykäys karmin yläreunasta sisään, ni vot! Saman tein tähä mun w123 kun ovi suhisi js vuoti, ei suhise ja vuoda enää. 3 minuutin homma ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No kertokaas missä vika kun kuskinovi ei mene tarpeeksi sisäänpäin, lukon vastakappale on jo aivan laidassa kiinni, eikä ovi mene siis tarpeeksi syvälle, jää vähän kantamaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin