S124 Kiihdytyksessä kabiiniin paha haju - paljon sähkövikoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

S124 Kiihdytyksessä kabiiniin paha haju - paljon sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Teinpä töistä lähtiessä perjantain kunniaksi oikein rivakan kiihdytyksen valtatielle (että so long, suckers ;-) ). Kuitenkaan kick-downia en käyttänyt. Kiihdytyksessä kuitenkin matkustamoon tulvahti sellainen sähköpalon haju ja radio meni mykäksi.

Ajoin kilsan verran ja vedin sivuun. Ei savua mistään, ei mitään pellin alla vinossa. Sammutin vielä tyhjäkäytön jälkeen ja starttasin uudelleen. Kaikki sähkölaitteet radiota lukuunottamatta toimivat. Sulakkeet ehjät. Radion oma sulake myös ehjä. Paha hajukin katosi ajon aikana.

Samanlaista hajua tuli joskus viime vuonna myös useamminkin, mutta se oli pitkään poissa sen jälkeen kun vaihdoin puhaltimen moottorin. Moottori kyllä kitisikin silloin. Mistäkähän tällainen voisi johtua? Radio on Becker GP 2237 Avantgarde, jos sillä on mitään merkitystä
Viimeksi muokannut Timo L., Ma 08.06.2009 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla s124 antaa välillä puhaltimen kautta palaneen sähkölaitteen savun mutta kaikki vielä pelaa.Luulisin että kohta lämmönsäätö systeemi ottaa itseensä mutta se vain pelaa ja pelaa.Mystinen vika.Radio kyllä toimii.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Jospa se radio kuiteskin aiheutti sen käryn koska ei toimi?
Mittasitko tuliko radiolle jännitettä tapahtuneen jälkeen?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

W111 kirjoitti:Jospa se radio kuiteskin aiheutti sen käryn koska ei toimi?
Kyllä näin lienee käynyt koska nakkasin kiinni hyllyssä olleen Avus 2035:n ja se kyllä toimii. No, GP pitänee viedä radiohuoltoon.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

W111:n puhelinkonsultaatiosta kiitos. Nyt tilanne näyttää siltä, että

-takakaiuttimet ovat mykät mutta ehjät
-virta ei kulje kummallekaan takakaiuttimelle?
-mankan läheltä kaksi kaiutinliitännän johtoparia oli tummentunut

En oikein jaksa uskoa että molemmat kaiutinjohdot olisivat menneet poikki.

GP on edelleenkin täysin mykkä, ei toimi. Avus taas kuuluu etukaiuttimien kautta. Voiko olla nyt jotain niin pielessä, että syseemi rikkoi Avuksenkin takakaiutinlähdön?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

radion sisältä on voinut rikkoutua takakaijuttimien vvahvistimesta transistorit yms. elektroniikkaa ja ne rikkoutuessaan on polttaneet kaijuttimien kelat jotka on nyt siis oikosulussa.

mulla kävi näin vahvistimen kanssa, pari trankkua meni epäkuntoon, ei siis kokonaan rikki, ja ne poltti kaijuttimet n. 10 sekunnissa vahvistimen silti kokoajan toimiessa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sergey kirjoitti:radion sisältä on voinut rikkoutua takakaijuttimien vvahvistimesta transistorit yms. elektroniikkaa ja ne rikkoutuessaan on polttaneet kaijuttimien kelat jotka on nyt siis oikosulussa.

mulla kävi näin vahvistimen kanssa, pari trankkua meni epäkuntoon, ei siis kokonaan rikki, ja ne poltti kaijuttimet n. 10 sekunnissa vahvistimen silti kokoajan toimiessa.
Jep jep. Mutta kaiuttimissa on 6 ohmin vastus joka mittarilla mitattiin, joten tuskin ne rikki ovat?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Oletkos mitannut sen kaiuttimen navoista vai sieltä johdon päästä?
En tosin tiedä, että onko kuinka kaukaa haettu ajatus vaan onkohan johdot hiertyny eristeistään puhki...

Tuo impedanssi tuntuu vähän oudolta, kun kaiuttimet on yleensä 4 tai 8 ohmin impedanssilla.

Nyt jos kytket siihen Avuksen etukaiutinliitäntään takakaiuttimen, ja sitten jos se edestäkin menee mykäksi, niin voimme varmistaa, että takakaiuttimissa on häikkää... :lol:

No älä mene kokeilemaan... :wink:

Harmi kun oma ohmipuntari on siellä ässän takahutlerissa. Oisin voinu ottaa mukaan Aulangolle ja iltapuhteina mitata hotellihuoneessa pääteasteet...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Timon ämyrit oli original mercedes quality loudspeakers. Merkintä 6 ohm.
Mitattu suoraan ämyristä ilman piuhoja....
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No onkos ne piuhat missäkunnossa ja onko välissä jotain fader säätöä?
Jotenkin vaan tuntuu, että jossain välissä käy pieni kiva oikosulku.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mesedesi kirjoitti:No onkos ne piuhat missäkunnossa ja onko välissä jotain fader säätöä?
Jotenkin vaan tuntuu, että jossain välissä käy pieni kiva oikosulku.
Piuhoja en sen tarkemmin vielä tutkinut, jätin takakiuttimet nyt kytkemättä. Katsellaan jos ensi viikolla ehtisi tutkimaan johdot.

Auton oma fader on ohitettu jo edellisten omistajien toimesta, mankka ohjaa etu-taka-tasapainoa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

En tiedä lieneekö tällä mitään yhteyttä, mutta ilmastointi ei nyt toimi. Rouva soitti että nappeja painamalla mihinkään ei syty valo. Lisäksi vaikka säätöpyörän kääntää napsautuksen yli kylmälle, pukkaa yhä lämmintä koppiin. Onkohan munat mäsänä? Katsotaan jos illalla ehtisi tutkailemaan.
Sulakkeet edelleen ehjät.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Virranpuutteeltahan tuo vaikuttaa...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Lisää kohteita:

-kierroslukumittari ei toimi
-peruutusvalot eivät pala
-vas. mittaritaulun valo ei pala.

Mistä ihmeestä näitä sent... eikun vikoja oikein tulee? Voisiko sillä olla mitään merkitystä, että talvellahan temppuilivat ne tavaratilan valot, jotka eivät suostuneet sammumaan kuin kojelaudan katkaisijasta. Silloinkin takaovivalot paloivat. Se vika korjaantui sitten itsekseen, mutta muistin mukaan tavaratilan valot eivät syty nyt ovikontaktista. Katkaisijasta kyllä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Luulis melkein, että jokin liitin on sulanut kojetaulun alta? Mittaristo ja suojamuovi irti ja tutkimaan, ainakin minä alottaisin tästä. Onhan laturin pistoke ehjä?
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3507
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Ootko mitannu akun jännitteen ja etenki latausjännitteen?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Olisiko tosiaan liitin sulanut, tai johtonippu palanut, tai sitten
maadoitus huono ja palanut? Jokin yhteinen nimittäjä vioilla varmaankin on.

Vielä voisi kurkistaa sulakerasian alle, onko oikosulkuja, koskapa
sulakkeet eivät ole palaneet.

Yleismittarilla lähtisin itse mittailemaan johtoja kytkentäkaavio
kädessä ja varmaan joutuisin purkamaan hiukan verhoiluja.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tsekataan edellä mainitut, kiitokset vinkeistä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Ainakin yöksi ottaisin akun kengän irti ihan jo oman mielenrauhan vuoksi...
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No joo, nyt pääsin jo hieman kopeloimaan kohdetta.

Laturin liitin on ehjä. Johtonippua joku on joskus sähkömiehenteipillä paikkaillut. Ei näyttänyt sulaneelle. Missä on laturin maadoitus? Samperin ahdin kun siitäkään ei ole kuin haittaa ylhäältäpäin tutkiessa.

Akun jännite vajaan vuorokauden seisomisen jälkeen n. 12,3 V, latausjännite n. 14,4 V, kuormitettuna 13,7 ja tällöin pienellä kaasulla nousi lukemaan 14 V. Mielestäni normaalilukemat.

Sulakkeiden läpi menee virtaa, yleismittari piippasi kun jokaisen katsoin. Ei ollut ihmeitä sulakekotelon pohjalla eikä relekotelossa.

Mittariston takaa sen sijaan alkoi löytymään jotain. Vasen mittaritaulun polttimo oli sulattanut "heijastimensa" sillä tavalla, että lasikupu oli sulanut heijastinmuoviin kiinni. Polttimon muovikanta lähti irti ja polttimon kupu piti rikkoa että sen sai kärkipihdeillä pihalle. Myös mittarin kovalevytaustassa nökyi tummentuma polttimon ympärillä. Kannattaako sitä lähteä purkamaan jotta näkisi, mitä vaurioita toisella puolella on?
Ongelmana on myös se, saako sen muovisen heijastinprismantapaisen vaihdettua? Nyt kun ehjä polttimo ei mahdu sulamisen takia paikalleen!

Kierroslukumittarille menevän johtoparin toisessa johdossa oli tummentuma lähellä liitintä. Johto lienee poikki kun yleismittari ehti piipata vain vähän ennen kuin mykistyi. Pitänee purkaa liitin ja kokeilla lyhentää johtoa.

Kierroslukumittarin toisella laidalla oli lattaliitin jossa merkintä "+12V". Tuleeko tähän virransyöttö mittaristolle? Eräs foorumilainen oli sitä mieltä, että myös lämmityslaitteen ohjauspaneelin virta kiertää mittariston kautta. Voisiko tuo polttimon/kiekkamittarin kyrvähtäminen vaikuttaa myös ilmastoinnin/lämmityslaitteen pimenemiseen siten että sieltä tulee vain kuumaa?

Tsekkasin myös vielä takakaiuttimien johdot kaiuttimien ollessa kytkettyinä ovessa: ei vastusta, mittari ei inahtanutkaan. Myös em. johdon tummentuma oli toisessa takakaiutinjohtoparissa.

Jatkan huomenna kaiutinjohtojen tutkimisella. Lisävinkkejä ja johtopäätöksiä otetaan edelleen vastaan!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos auto tuuppaa vain kuumaa tai kylmää, niin saattaa olla sulake rikki
ilmastoinnin ohjauksesta, tai sitten harvemmin itse ohjaus rikki.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JarkkoN kirjoitti:Jos auto tuuppaa vain kuumaa tai kylmää, niin saattaa olla sulake rikki
ilmastoinnin ohjauksesta, tai sitten harvemmin itse ohjaus rikki.
Onko tämä sulake josain muualla kuin sulakekotelossa tai sen lähellä? Mittaritaulun sulake oli ehjä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Oliko tuo jämähtänyt mittarinvalonpolttimo oikean kokoinen? Useinhan sinne laitetaan liian iso polttimo joka sitten sulattaa juuri nuo muovit jotka johtavat valon mittaristolle. Sen muovin saa kyllä vaihdettua pienellä askartelulla.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

AM kirjoitti:Oliko tuo jämähtänyt mittarinvalonpolttimo oikean kokoinen? Useinhan sinne laitetaan liian iso polttimo joka sitten sulattaa juuri nuo muovit jotka johtavat valon mittaristolle. Sen muovin saa kyllä vaihdettua pienellä askartelulla.
3 W oli kooltaan, samanlainen kuin toinenkin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

OT: Hanki sääkin Timo foliohattu. Sähköviat on sellasia, sarjasta Kypärämäessä suhisee:

- Edellisessä S124 autossani ASD-merkkivalo syttyi palamaan salaman iskettyä lähelle. ASD-perä oli kuitenkin autosta poistettu jo aiemmin moottoriswapin yhteydessä.
- Nykyisessä S124 autossani pitää sulakerasia hillitöntä rapsetta vähäisenkin auton käytössäolon jälkeen, aivan kuin orava rapistelisi. Mitään tavallisuudesta poikkeavaa rapseen vuoksi ei kumminkaan näy eikä tunnu.
- "REST" -näppylän takana oleva taukolämpö toimii välillä kokeillessa kun sitä ei missään nimessä tarvitse, sitten kun sitä kipeimmin talvella tarvitsee -> ei toimi. Kiertovesipumpin vaihdoin, sitten loppui talvi ja motivaatio.
- Hehkun merkkivalo syttyi keväällä vähän väliä -> mittasin hehkut ja yhden vaihdoin. Syttyili taas miten sattuu ja mittasin - kaikki O.K. Merkkivalon ajoittainen palaminen loppui toukokuuhun.
- Pystärin kellon laitoin mittaristoon paikalleen virtajohdon ollessa paikallaan - virhe -> Löi melkoisen kipinäsatsin ja lakkasi toimimasta. Nyt toimii taas, joten parani itsestään.

:roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Ei näin kaukaa käsin pysty muuta sanomaan, kun että nuo TimoL:n sähköongelmat kuulostaa todella haasteelliselle...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos nyt oikein muistan, niin sulakerasiassa sulake nro 7 ja sen takana
voi olla ilmastoinnin kompressori, automattilaatikko, jäähdyttimen
lisäpumppu, lisätuuletin, peruutusvalo, ilmastointi, lämmityslaitteen venttiili,
tuulilasinpyyhin ja suuttimien lämmitys.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ottia tuota, voiko aika parantaa haavat?

Auto oli nyt lähes viikon kopeloimatta. Eilen aloitin hämärähommina iltakymmenen jälkeen vähän tutkimaan tilannetta. Vaihdoin varuiksi sulakkeen nro 7, vaikka entinenkin oli ehjä. Tsekkasin vielä sulakerasian pohjan, mutta ei miljoonista johdoista ottanut amatööri tolkkua. Päätin keskittyä mittaristoon.

Kierroslukumittarille menevää toista johtoa kun tsiigailin, ei siinä kyllä tummentumaa ollut, värikoodi oli sellainen punainen-tummansininen ja se taisi vaan hämätä. No, kuitenkin nappasin sen johdon poikki ja juotin uudesta kohtaa kiinni.

Huomasin myös että joku oli aiemmin korjannut mittarivalojen himmentimen toista kupariliuskaa. Se kyllä tuntui ehjältä kun meisselillä kokeilin, mutta virta ei mennyt siitä piipparilla läpi. Toisesta meni. Muljuttelin tinaa siihen vähän lisää ja katso, virta meni läpi. Kun katsoin, että mittariston hyväksi en juuri muuta osaa tehdä, kytkin johdot ja vaijerin ja työnsin paikalleen aukkoonsa.

Toivorikkaana starttasin. Yllätys oli suuri kun ilmastoinnin kompura lähti käyntiin, lämpötila säätyi oikein sekä peruutusvalot toimivat! Ainoastaan kumpikaan mittarivalo ei pala eikä kierroslukumittari toimi.

- tarvitseeko molempien mittarivalojen kantojen olla paikallaan että ne toimivat? Nyt rikkinäinen on irti.

- voiko kierroslukumittari mennä noin vaan rikki, vai löytyykö vika vielä johdoista? Liittimeen menee siis kaksi johtoa, keltavihreä ja sinipunertava. Lisäksi sille mittaritaululle menee laattaliitin jossa merkintä "+12V". Onko se kellolle jatkuva virta? Pitää vielä tsekata että laitoin johdot oikein päin liittimen purkamisen ja tinaamisen jälkeen.

Eli ainoa fyysinen korjaus mitä tein oli himmentimen tinaus ja ehjänoloisen sulakkeen vaihto. Radion ja kaiutinjohtojen mysteeriin en vielä käynyt käsiksi, tarina jatkuu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Katsoitko oliko lasinpesusuuttimet sulaneen näköiset? En tiedä miten liittyisi mihinkään muihin oireisiin, mutta nehän ovat näissä melko innokkaita sulamaan/polttamaan koko auton.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14229
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

AM kirjoitti:Katsoitko oliko lasinpesusuuttimet sulaneen näköiset? En tiedä miten liittyisi mihinkään muihin oireisiin, mutta nehän ovat näissä melko innokkaita sulamaan/polttamaan koko auton.
Toinenhan suli joskus männä vuosina ja vaihdoin sarjan ehjään käytettyyn. Katsoin ne kyllä eivätkä näyttäneet äkkiseltään sulaneille. Pitänee nekin ottaa vielä irti ja katsoa tarkemmin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin