S124 300D 24V -94 lämmöt nousee- NYT KUNNOSSA
S124 300D 24V -94 lämmöt nousee- NYT KUNNOSSA
S124 300D 24V -94 lämmöt nousee kovaa ajettaessa. Koneen lämpötila vaeltelee normaalin ja lähes 120 asteen välillä kuormituksesta riippuen.
Tänäänkin (ulkolämpötila n. 24 astetta) moottoritiellä ajaessani (vauhti 140km/h) lämmöt nousivat aika paljon yli 88 yläpuolella olevan väliviivan yläpuolelle varsinkin ilmastoinnin ollessa päällä. Lämpötila alkoi välittömästi pudota kun avasin kabiinin lämpötilahanikat punaiselle.
Viime kesänä en huomannut minkäänlaista ongelmaa lämmöissä muulloin kun peräkärryä vedettäessä tosi helteillä kovassa ajossa ilmastointi päällä.
Normaaliajossa ja tyhjäkäynnillä ei lämmöt nouse normaalia korkeammalle.
Visko vaikuttaa normaalin "tahmealta" kone sammutettuna.
Termostaatin vaihto ainakin olisi varmaan paikallaan?
Syylarin huuhtelu kenties??
Nyt haluaisinkin tietää onko syytä huolestua jostakin paskamaisemmasta viasta; esim. kansipahvi, kansi halki vai mitä kettua. Minne asti se lämpötilaviisari saa päästä??
Hakuakin olen käyttänyt vaan juuri tämmöstä ei löytynyt.
Tänäänkin (ulkolämpötila n. 24 astetta) moottoritiellä ajaessani (vauhti 140km/h) lämmöt nousivat aika paljon yli 88 yläpuolella olevan väliviivan yläpuolelle varsinkin ilmastoinnin ollessa päällä. Lämpötila alkoi välittömästi pudota kun avasin kabiinin lämpötilahanikat punaiselle.
Viime kesänä en huomannut minkäänlaista ongelmaa lämmöissä muulloin kun peräkärryä vedettäessä tosi helteillä kovassa ajossa ilmastointi päällä.
Normaaliajossa ja tyhjäkäynnillä ei lämmöt nouse normaalia korkeammalle.
Visko vaikuttaa normaalin "tahmealta" kone sammutettuna.
Termostaatin vaihto ainakin olisi varmaan paikallaan?
Syylarin huuhtelu kenties??
Nyt haluaisinkin tietää onko syytä huolestua jostakin paskamaisemmasta viasta; esim. kansipahvi, kansi halki vai mitä kettua. Minne asti se lämpötilaviisari saa päästä??
Hakuakin olen käyttänyt vaan juuri tämmöstä ei löytynyt.
Viimeksi muokannut Jeremias, To 11.06.2009 06:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei se kyllä saisi pahemmin nousta sen ns. normilämmön yli juuri millonkaan.
Tarkistappas minkälainen paisuntasäiliön korkki sinulla on, siellä on joku luku mainittu. 100, 120, 140 tai jotain vastaavaa. Joissain autoissa vääränlainen paisuntasäiliön korkki on saanut aikaan moista lämmönheilumista.
Kun moottori on kylmä, niin avaa paisuntasäiliön korkki ja laita kone pyörimään. Katso tuleeko sieltä kuplia ja haista haiseeko pakokaasu paisuntasäiliössä, ne olisi viitteitä kansiongelmasta.
Tai onko nestetasapaino yleisesti ottaenkaan kunnossa?
Tarkistappas minkälainen paisuntasäiliön korkki sinulla on, siellä on joku luku mainittu. 100, 120, 140 tai jotain vastaavaa. Joissain autoissa vääränlainen paisuntasäiliön korkki on saanut aikaan moista lämmönheilumista.
Kun moottori on kylmä, niin avaa paisuntasäiliön korkki ja laita kone pyörimään. Katso tuleeko sieltä kuplia ja haista haiseeko pakokaasu paisuntasäiliössä, ne olisi viitteitä kansiongelmasta.
Tai onko nestetasapaino yleisesti ottaenkaan kunnossa?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kuten Mesedesi sanoi, lämpötilan on pysyttävä kaikenlaisessa normaaliajossa termostaatin määrittämässä asteluvussa. Vasta erityisesti rasitettaessa (raskas veto, korkeat ilmanalat, nousut etc) lämpötila saa hetkittäisesti nousta aina viimeiselle valkealle viivalle (kiinni punaisessa viivassa).
Oma TDT oirehti samoin joskus männä kesänä. En nyt tarkkaan muista kummassa oli vika, mutta lähekkäin vaihdoin sekä viskon (oli rikki) sekä jäähdyttimen. Oireet hävisivät. Jäähdytin oli ehjä päällepäin, mutta nähtävästi tukossa.
Uusi jäähdytin oli foorumilaiselta hankittu 250 e, käytetty visko 100 e.
Edit: Joo, visko oli risa ja vielä vaparin. Siinä oli se vika, jäähdyttimen vaihdoin jo aiemmin. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=42197
Oma TDT oirehti samoin joskus männä kesänä. En nyt tarkkaan muista kummassa oli vika, mutta lähekkäin vaihdoin sekä viskon (oli rikki) sekä jäähdyttimen. Oireet hävisivät. Jäähdytin oli ehjä päällepäin, mutta nähtävästi tukossa.
Uusi jäähdytin oli foorumilaiselta hankittu 250 e, käytetty visko 100 e.
Edit: Joo, visko oli risa ja vielä vaparin. Siinä oli se vika, jäähdyttimen vaihdoin jo aiemmin. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=42197
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mulla ei ole visko kiinni ollenkaan (meni rikki) eikä silti lämpöongelmia, kone kapeakantinen jälkiturbotettu. ainoastaan tosipitkällä joutokäynnillä (yli 10min) saa lämmöt punaisen lähelle. Jähdyttäjän tukkoisuutta epäilen. Termostaattikin periaatteessa vois tuon tehdä, mutta siloin sen pitäisi olla jotenkin oudosti hajalla eli akeneminen alkaisi oikeaan aikaan mutta ei aukeaisi kokonaan. Yleensä termostaateissa vain muuttuu ajankanssa lämpötila tai sitten jumittavat jompaan kumpaan ääri laitaan kokonaan.
Termostaatti toisin on varsin halpa osa vaihtaa ja samalla voi koittaa jäähdyttimen pesua, johon on hyviä kaupallisiakin tuotteita, mutta esim konetiskiaine on todettu tehokkaaksi (vaatii hyvän huuhtelun).
Termostaatti toisin on varsin halpa osa vaihtaa ja samalla voi koittaa jäähdyttimen pesua, johon on hyviä kaupallisiakin tuotteita, mutta esim konetiskiaine on todettu tehokkaaksi (vaatii hyvän huuhtelun).
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
...
Paisarin korkissa on lukema 140. Mitähän nämä luvut sitten merkitsevät? Tossa juuri viisi minuuttia käyttelin kylmää konetta ja paisarissa ei mitään pulputteluoireita ollut. Neste ei myöskään ole "öljyistä".
Nestepinta oli tosin alarajalla. Lisäsin vettä joku litran verran. Kohta lähdetään helteeseen testaamaan.
Nestepinta oli tosin alarajalla. Lisäsin vettä joku litran verran. Kohta lähdetään helteeseen testaamaan.
Re: ...
Se korkki määrittää jäähdytysjärjestelmän paineen. En muista mikä luku piti tuossa moottorissa olla, mutta jos joku toinenkin kehtaisi omastaan katsoa ja kertoa tänne.Jeremias kirjoitti:Paisarin korkissa on lukema 140. Mitähän nämä luvut sitten merkitsevät?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
..
Tänäpänä tuli ajeltua helteessä. Normaalissa matka-ajossa lämmöt oli ihan ookoo. Liikennevaloihin tai ns. taajama-ajoon tullessa lämmöt alkoi nousta ja taas kun lähdettiin liikkelle reippaammin lämpö pikkuhiljaa laski taas siihen lähelle normia.
Koneen ollessa kuuma lykkäsin viskon siipiin Jallu-lehteä ja ropellit vain murjoivat laatulehden sivut silpuksi.
Vaihdan termostaatin heti kun ehdin ja sitten taas katsotaan missä mennään.
Koneen ollessa kuuma lykkäsin viskon siipiin Jallu-lehteä ja ropellit vain murjoivat laatulehden sivut silpuksi.
Vaihdan termostaatin heti kun ehdin ja sitten taas katsotaan missä mennään.
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Tähän hommaan soveltuu erityisen hyvin konetiskiaine. Oman auton jäähdytysjärjestelmän putsasin vesi+konetiskiaineyhdistelmällä ja avot. Tuli muuten kohtuudella sontaa veden mukana ulos sen jälkeen....Mesedesi kirjoitti:..........pestä jollainkonstilla se jäähdytysjärjestelmä........

[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Itse laitoin corollaan kaksi ruokalusikallista tiskinpesu jauhetta, ja kaverin civic putsattiin yhdellä tiskinpesuaine tabletilla. Suosittelen jauhetta niin ei tarvitse odottaa liukenemista.ThaBandit^ kirjoitti:Sekoitussuhdetta en muista tähän hätään, mutta oman järjen mukaan.
Mieluitenhan sinne kannattaa laittaa mahdollisimman vähän niin ei tarvitse huuhdella niin moneen kertaan. (likaisuuden mukaan tietenkin) huuhdelkaa vähintään kaksi kertaa
Pesu ja huuhtelut kannattaa tehdä termostaatti poistettuna.
Kaimalle onnea korjaus hommiin


Joskus W123:seen tein tuon konetiskiainepesun. Ostin jauhomaista konetiskiainetta ja liuotin sen ööh...muistaakseni kahteen puolentoista litran limpparipulloon, ja siitä syyläriin.
Pari päivää annoin myrkyn myllätä ja kyllä sieltä skepediä lähti aika tavalla.
Pari päivää annoin myrkyn myllätä ja kyllä sieltä skepediä lähti aika tavalla.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Jäähdytin tukossa
Itselläni oli sama ongelma. Asuntovaunun kanssa lämmöt tuppasivat nousemaan ja tein kaikki em. proseduurit: Termarin vaihto, viskon vaihto ja jäähdyttimen puhdistus siihen tarkoitetulla aineilla niin sisältä kuin ulkoa. Ei vaikutusta.
Minulla ei ollut ilmastointia ja ongema oli siksi lievempi. Ilmastoinnin kennolta tulee esilämmitettyä ilmaa jäähdyttimelle ja lämmönsiirto heikkenee entisestään.
Minulle kerrottiin muutamalla mersupajalla Saksassa ja Suomessa, että ko. autossa on jäähdytin mitoitettu liian hilkulle ja sen likaantuessa lämmönsiirtokyky ei riitä. Samoin kerrottiin, että puhdistaminen ei yleensä onnistu, vaan jäähdytin on vaihdettava. Siksi en ostaisi käytettyä...
KL:ssä on jäähdytin hinnoiteltu aika sopivasti, eikun ostamaan uutta.
Itselläni viimeinen reissu Välimerelle oli aika paljon helpompi kun ei tarvinnut koko ajan vilkuilla lämpöviisaria.
Vaihtotyön suoritin Muncheniläisellä leirintäalueella ja aikaa meni noin 1/2 tuntia. Helppo vaihtaa, edellyttäen että laatikon putkiliittimet eivät ole ruostuneet haperoiksi ja aukeavat suosiolla.
Minulla ei ollut ilmastointia ja ongema oli siksi lievempi. Ilmastoinnin kennolta tulee esilämmitettyä ilmaa jäähdyttimelle ja lämmönsiirto heikkenee entisestään.
Minulle kerrottiin muutamalla mersupajalla Saksassa ja Suomessa, että ko. autossa on jäähdytin mitoitettu liian hilkulle ja sen likaantuessa lämmönsiirtokyky ei riitä. Samoin kerrottiin, että puhdistaminen ei yleensä onnistu, vaan jäähdytin on vaihdettava. Siksi en ostaisi käytettyä...
KL:ssä on jäähdytin hinnoiteltu aika sopivasti, eikun ostamaan uutta.
Itselläni viimeinen reissu Välimerelle oli aika paljon helpompi kun ei tarvinnut koko ajan vilkuilla lämpöviisaria.
Vaihtotyön suoritin Muncheniläisellä leirintäalueella ja aikaa meni noin 1/2 tuntia. Helppo vaihtaa, edellyttäen että laatikon putkiliittimet eivät ole ruostuneet haperoiksi ja aukeavat suosiolla.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Corollaan laitoin jauheet suoraan syylärin korkista ja täytin järjestelmän vedellä. Sen jälkeen ilman termaria kone käyntiin muutamaksi minuutiksi ja nesteet pihalle. Ensimmäinen satsi oli sellaista puuroa että piti syylärin korkista antaa paine ilmaa jotta kaikki klimpit valui ulos. Sen jälkeen tein huuhtelun neljään kertaan.Mesedesi kirjoitti:Pari päivää annoin myrkyn myllätä ja kyllä sieltä skepediä lähti aika tavalla.
Sitten vaan vesi-glykoli sisään, termostaatti paikalleen ja rallaamaan.
Tämä on joidenkin mielestä aika raju tapa. (siis koneen käynnistäminen) mutta ainakaan corollaan ei tullut mitään vikaa.
Se konetiskiaine on periaatteessa samaa myrkkyä, kun moottoriosien pesuaine, joita käytetään autokorjaamoissa olevissa Teijo-laitteissa.
Kyllä se aine voi olla jonkin aikaa siellä. Se ei vahingoita kumiosia eikä syövytä kevytmetallejakaan.
Tosin tuli mieleen, että onkos Jeremias muuten tarkistanut, mitenkä täynnä se syyläri on ulkopuolelta kaikenlaista itikkaa tai muuta ökkömönkiäistä? Jos kennojen läpi ei happi kule, niin jäähdytysteho voi olla aika heikkoo...
Kyllä se aine voi olla jonkin aikaa siellä. Se ei vahingoita kumiosia eikä syövytä kevytmetallejakaan.
Tosin tuli mieleen, että onkos Jeremias muuten tarkistanut, mitenkä täynnä se syyläri on ulkopuolelta kaikenlaista itikkaa tai muuta ökkömönkiäistä? Jos kennojen läpi ei happi kule, niin jäähdytysteho voi olla aika heikkoo...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Joo niin voi, mutta ainakin itsellä on aina olevinaan niin kova kiire että kaikki pitäisi jo olla valmista...Mesedesi kirjoitti:Kyllä se aine voi olla jonkin aikaa siellä. Se ei vahingoita kumiosia eikä syövytä kevytmetallejakaan.
Tosin tuli mieleen, että onkos Jeremias muuten tarkistanut, mitenkä täynnä se syyläri on ulkopuolelta kaikenlaista itikkaa tai muuta ökkömönkiäistä? Jos kennojen läpi ei happi kule, niin jäähdytysteho voi olla aika heikkoo...
Jos sinne on unohtunut se talveksi laitettu pahvin pala

Jos sieltä puuttuu sitä kennoa, eli vain ripat pystyssä niin turha pestä -> vaihtoon koko syyläri.
Minulla samanlainen auto ja juuri tänä keväänä/kesänä havainnut täsmälleen saman ongelman. Lämmöt nousee ajoon lähtiessä hieman 100 viivan alapuolelle. Jos joutuu pysähtymään tai hissukseen ajelemaan, nousee lämmöt 100 asteen viivan päälle eikä enään siitä laske. Kärryä vetäessä kun pysähdyin, lämmöt nousi jo 120 asteeseen. Jos pistää sisälämmöt täysille, niin sitten putoo siihen n. 100 asteeseen. Aikaisemmin lämmöt ei juuri 90 asteesta noussut. Oli kuorma mikä tahansa. Tähän mennessä olen vaihtanut termarin mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Kävi mielessä myös tuo kansipahvi mutta kun tässä on hieman analysoinut niin en usko siihen. Ennemminkin uskon, että jäähdytin on vain pesun/vaihdon tarpeessa.
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
PetteriH voi aluksi tarkastaa viskon toiminnan, kuten yllä on neuvottu.
Mikäköhän sillä Jeremiaksella sitten olis vikana? Visko siis tuntui toimivan, ihme jos termarista vika löytyy, mulla on termostaatit ainakin kuluneet niin, että toimivat päinvastoin eli ovat vanhoina ja löysinä liian auki eli pitävät lämmöt liian alhaalla varsinkin pakkasella.
Jos visko on TODELLAKIN kunnossa, niin ei mulle tule muuta mieleen kuin lämpötilamittari/anturi tai jäähdyttimen tukkeutuminen. Termaria en siis itse uskoisi, mutta voin olla aivan hyvin väärässäkin.
Mikäköhän sillä Jeremiaksella sitten olis vikana? Visko siis tuntui toimivan, ihme jos termarista vika löytyy, mulla on termostaatit ainakin kuluneet niin, että toimivat päinvastoin eli ovat vanhoina ja löysinä liian auki eli pitävät lämmöt liian alhaalla varsinkin pakkasella.
Jos visko on TODELLAKIN kunnossa, niin ei mulle tule muuta mieleen kuin lämpötilamittari/anturi tai jäähdyttimen tukkeutuminen. Termaria en siis itse uskoisi, mutta voin olla aivan hyvin väärässäkin.

Tämä menee nyt aivan arvailuksi mutta kun on miehellä noin hieno nimimerkki niin pitäähän sitä edes yrittää auttaa.
Onkos tuollaisessa koneessa semmonen systeemi että kylmällä ilmalla ottaa ilman koneelle pakosarjan läheltä ja kuumalla kelillä muualta?
Itsellä oli eräässä täydellisen erilaisessa autossa vikaa siinä läpässä mikä määräsi mistä ilma otetaan, ja oireet olivat aika lähelle samanlaiset.
Eli jos läppä on talvi asennossa niin kone käy näillä keleillä kuumana etenkin jos konetta kierrätetään pidemmän aikaa. Tosin jos vika on läpässä niin sen pitäisi näkyä myös tehottomuutena.
Hölmöltähän tämä tuntuu arvailla vian olevan sellaisessa osassa mistä ei tiedä onko kyseisessä autossa edes sellaista.
Onkos tuollaisessa koneessa semmonen systeemi että kylmällä ilmalla ottaa ilman koneelle pakosarjan läheltä ja kuumalla kelillä muualta?
Itsellä oli eräässä täydellisen erilaisessa autossa vikaa siinä läpässä mikä määräsi mistä ilma otetaan, ja oireet olivat aika lähelle samanlaiset.
Eli jos läppä on talvi asennossa niin kone käy näillä keleillä kuumana etenkin jos konetta kierrätetään pidemmän aikaa. Tosin jos vika on läpässä niin sen pitäisi näkyä myös tehottomuutena.
Hölmöltähän tämä tuntuu arvailla vian olevan sellaisessa osassa mistä ei tiedä onko kyseisessä autossa edes sellaista.
Re: ...
Marmoritiskiltä ei saa enää muita kuin noita 140:siä, eli 1,4bar korkkeja, vaikka niitä on ollut aikoinaan 1,0 1,2 ja 1,4bar malleja....kuulemma nykyään toimii tuolla 1,4 bar korkilla kaikkiMesedesi kirjoitti:Se korkki määrittää jäähdytysjärjestelmän paineen. En muista mikä luku piti tuossa moottorissa olla, mutta jos joku toinenkin kehtaisi omastaan katsoa ja kertoa tänne.Jeremias kirjoitti:Paisarin korkissa on lukema 140. Mitähän nämä luvut sitten merkitsevät?

Minä ostin sitten tuohon viissataseen tarvikekorkin


-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
...
Nyt vasta muistinkin että viime talvena lykkäsin jäähdytysjärjestelmään sellaisen paikka-ainelitkun ( en muista merkkiä ) koska sisälle tuli vieno nesteen haju.
Haju poistui mutta olisiko tämä paikka-aine poikinut tämän nykyisen ongelman?
Onko muuten syylarissa pohjaroppua vai alaletkunko otan auki huuhteluvesiä tyhjentäessäni?
Haju poistui mutta olisiko tämä paikka-aine poikinut tämän nykyisen ongelman?
Onko muuten syylarissa pohjaroppua vai alaletkunko otan auki huuhteluvesiä tyhjentäessäni?
Re: ...
Pitäisi olla roppu alavesiletkun lähdössä mutta letkun irroittamalla saat nopeammin.Jeremias kirjoitti:Nyt vasta muistinkin että viime talvena lykkäsin jäähdytysjärjestelmään sellaisen paikka-ainelitkun ( en muista merkkiä ) koska sisälle tuli vieno nesteen haju.
Haju poistui mutta olisiko tämä paikka-aine poikinut tämän nykyisen ongelman?
Onko muuten syylarissa pohjaroppua vai alaletkunko otan auki huuhteluvesiä tyhjentäessäni?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: ...
Kyllä minusta se sementti tukkii paikat. Kokeile huuhtelua.Jeremias kirjoitti:Nyt vasta muistinkin että viime talvena lykkäsin jäähdytysjärjestelmään sellaisen paikka-ainelitkun ( en muista merkkiä ) koska sisälle tuli vieno nesteen haju.
Haju poistui mutta olisiko tämä paikka-aine poikinut tämän nykyisen ongelman?
Onko muuten syylarissa pohjaroppua vai alaletkunko otan auki huuhteluvesiä tyhjentäessäni?
Re: ...
Ai ai... Noiden paikka-aine litkujen käyttäminen pitäisi lailla kieltää.Jeremias kirjoitti:Nyt vasta muistinkin että viime talvena lykkäsin jäähdytysjärjestelmään sellaisen paikka-ainelitkun ( en muista merkkiä ) koska sisälle tuli vieno nesteen haju.
Haju poistui mutta olisiko tämä paikka-aine poikinut tämän nykyisen ongelman?
Taidat päästä vaihtamaan ainakin syylärin ja termostaatin (kennosto tukossa, termostaatissa "paskaa") ehkä vielä jopa vesipumpun, lämmityslaitteen kennon, joitakin letkuja ja saattaahan se kansikin mennä vaihtoon.
Noi vuoto-sementit tukkii joka paikan ja kiinnittyy myös kaikkialle muualle kuin mihin pitäisi. etenkin kaikki paikat missä jäähdytys neste kiertää ahtaissa kanavissa ja etenkin jos kanava on kuuma, niin sementit kovettuu. (kuumasta vedestä vapautuu happea -> paikka-aine kovettuu)
Tossa viime lokakuussa kaverin audiin jouduttiin vaihtamaan kaikki edellä mainitut osat kun oli paikkaillut syyläriä paikkauslitkulla. tosin hän oli laittanut audiin jo useamman kerran mokomia moottorin tuhoamis aineta. Toivottavasti sinä et laittanut paljoa.
Se kun niissä aineissa lukee että kiinnittyy tullessaan ulos järjestelmästä, eli saadessaan ilmaa (happea). on totta, mutta täytyy muistaa että vesi ei ole koskaan hapetonta joten aine kiinnittyy joka puolelle järjestelmää. Niitä aineita voi toki käyttää jos osaat laittaa sitä juuri sen verran että reikä menee umpeen mutta ainetta ei jää yhtään yli. Toinen vaihtoehto on vaihtaa jäähdytysnesteet heti "paikkaamisen" jälkeen
Kovinkaan moni ei osaa tätä oikeata määrää arvioida joten parempi olisi kun kukaan ei niitä ostaisi. Huomattavasti halvemmaksi pitkällä aikavälillä tulisi vaihtaa se rikkinäinen osa uuteen/ehjään käytettyyn.
Visko mielestäni toimii. Samoin sähköflekti starttaa siinä 100 asteen paikkeilla. Tänään otin jäähdyttimen irti ja olihan se täynnä paskaa, siis ulkoisesti. Oli tukossa ehkä n. 90%. No puutarhaletkulla niin puhtaaksi kuin sai ja takaisin. Nyt pysyy hieman paremmin lämmöt kurissa mutta ei vieläkään aivan kunnossa ole. Lämmöt pysyy noin 100 asteessa motarinopeudella. Täytynee vielä letkuttaa tuo ilmastoinnin lauhdutin. Jos se ei auta niin sitten syyläri lienee tukossa sisäisesti.
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999