Diesel-vuoto 200CDI moottorin päältä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
dude76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 30.09.2008 15:01

Diesel-vuoto 200CDI moottorin päältä

Viesti Kirjoittaja dude76 »

Hei,

osaako joku sanoa mikä on sellainen sormenkokoinen valkoinen "muovitutti" tai letkuun asennettavan polttoainesuodattimen näköinen puikula 203 sarjan 200 CDI:n koneen päällä? Itse epäilen ilmanpoistoksi tms. kun on kiinni polttoöljyletkussa vähän kuin umpisuoli eli sen kautta ei mene virtausta ja letku jossa on kiinni nousee pääletkun yläpuolelle. Tätä koko komeutta ruokkiva letku lähtee toisen nokka-akselin päästä, siinä on ilmeisesti joku siirtopumppu? Toinen nokka käyttää alipainepumppua.

No joka tapauksessa tuo pieni euron hintaisen näköinen muoviosa tiputtaa tahtia tippa viidessä - kymmenessä sekunnissa. Asian huomaa tyhjäkäynnillä pienenä dieselin hajuna. Sehän on itsessään kuin parfyymiä mutta kai tuo pitää kuntoon laittaa. :-)
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Arvaisin että se on polttoainejärjestelmän ilmauspumppu, manuaalinen sellainen, jota voi käyttää esim suodattimen vaihdon jälkeen.
W203CDI
(Oo * oO)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: To 21.11.2013 14:58
Paikkakunta: Raahe

Re: Diesel-vuoto 200CDI moottorin päältä

Viesti Kirjoittaja (Oo * oO) »

Sitten vallan mielenkiintoinen kysymys. Miten tätä ilmaussysteemiä käytetään, miten se toimii?
C270 W203.216
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Diesel-vuoto 200CDI moottorin päältä

Viesti Kirjoittaja mettämies »

Hyvin on toiminut tallin hyllyllä jo pari vuotta. Itellä rupes 270cdi:n päällä myös tippasemaan niin otin pois ja tulppasin letkun. Hyvin on toiminut ilmankin.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diesel-vuoto 200CDI moottorin päältä

Viesti Kirjoittaja hanta »

mettämies kirjoitti:Hyvin on toiminut tallin hyllyllä jo pari vuotta. Itellä rupes 270cdi:n päällä myös tippasemaan niin otin pois ja tulppasin letkun. Hyvin on toiminut ilmankin.
Tuo on varmaan paras tapa käyttää sitä venttiiliä. Itse hain aikoinaan Veholta uuden kun rikoin alkuperäisen yrittäessäni avata sen.
Korjauskäsikirjan mukaan sen nupin edessä olevaa "rengasta" työnnetään poispäin, jolloin nuppi vapautuu ja sen voi poistaa ja tilalle kytkeä vakuumipumpun. En saanut niitä osia liikahtamaan mihinkään suuntaan alkuperäisessä enkä uudessa venttiilissä, joten tuo mettämiehen käyttötapa tuntuu parhaalta, varsinkin kun en sitä venttiiliä ole koskaan tarvinnut. Mutta pieni arvoitushan se edelleen on.. :eh:
W203CDI
(Oo * oO)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: To 21.11.2013 14:58
Paikkakunta: Raahe

Re: Diesel-vuoto 200CDI moottorin päältä

Viesti Kirjoittaja (Oo * oO) »

Ei siitä selvää ota. Vedin putken poikki ja imaisin, niin vuotopaikat löytyi. 2 o-rengasta oli ottanut itseensä, kun runttasin ne 20 asteen pakkasessa paikalleen. Pitää näköjään lämmittää ensin... Ei sitä putkea takaisin saanut, niin m8 pultista rälläköin kierteet pois ja sulloin sen niin pitkälle, kuin saa. Pitää vielä paremmin laittaa, mutta nyt ei pysty parempaan.
C270 W203.216
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Diesel-vuoto 200CDI moottorin päältä

Viesti Kirjoittaja mettämies »

Tähän päivitystä, eli meni putket niin koviksi että ei saanut pitävää tulppaa tehtyä enää. Käynnistäessä kylmällä ilmalla kylmää moottoria veti ilmaa koneeseen ja hörähdyksen jälkeen sai sahata käyntiin. Hain MB-osalta uuden letkun T-haaroineen ja muovitutteineen 85€. :shock: . Nyt taas käy ja kukkuu tuon osalta. Samalla vaihdoin muutamat O-renkaat muihinkin kirkkaisiin putkiin.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Vastaa Viestiin