E 320 CDI
E 320 CDI
Tervehdys.
Koko ikäni turboahdetuilla bensa-Saabeilla ajaneena ja Suomen Saab-klubin jäsenenä olen nyt hairahtunut tieltä ja päättänyt hankkia diesel-Mersun. Malliksi valitsin E-sarjan 320 CDI:n koska sekä ulkonäkö, että ominaisuudet miellyttävät silmääni. Muutama kysymys ammattilaisille, koska omat tietoni MB:ista ovat todella rajalliset:
1. Ehtiikö 204-hevosvoimaisella dieselillä, kun on tottunut 200-heppaisiin turboahdettuihin Saabeihin?
2. Mitä kannattaa huomioida E-sarjalaista ostettaessa? Millaisia mahdollisia tyyppivikoja näissä on?
3. Miten saan emännän taivuteltua Saabista Mersuun...?
Ja viimeisenä, ei kai tällä foorumilla katsota saabistia kieroon, mikäli on kuitenkin viime aikoina alkanut haikailla MB:n perään? Heh.
Hakua käyttämällä en löytänyt haluamiani vastauksia, joten rohkenin avata tällaisen.
Koko ikäni turboahdetuilla bensa-Saabeilla ajaneena ja Suomen Saab-klubin jäsenenä olen nyt hairahtunut tieltä ja päättänyt hankkia diesel-Mersun. Malliksi valitsin E-sarjan 320 CDI:n koska sekä ulkonäkö, että ominaisuudet miellyttävät silmääni. Muutama kysymys ammattilaisille, koska omat tietoni MB:ista ovat todella rajalliset:
1. Ehtiikö 204-hevosvoimaisella dieselillä, kun on tottunut 200-heppaisiin turboahdettuihin Saabeihin?
2. Mitä kannattaa huomioida E-sarjalaista ostettaessa? Millaisia mahdollisia tyyppivikoja näissä on?
3. Miten saan emännän taivuteltua Saabista Mersuun...?
Ja viimeisenä, ei kai tällä foorumilla katsota saabistia kieroon, mikäli on kuitenkin viime aikoina alkanut haikailla MB:n perään? Heh.
Hakua käyttämällä en löytänyt haluamiani vastauksia, joten rohkenin avata tällaisen.
Itsellä on kokemuksia ko mallista reilu vuoden verran ja kilometrejä tullut n. 43tkm.
Autoa on huollettu ihan normaalisti, mutta etupäähän on jouduttu vaihtamaan alapallot, yläpallot ja kallistuksenvakaajasta tulee vielä vaimea kolina. Mitään kunnon vikaa ei ole siis ollut ja kaikki toimii moitteetta. Autolla ajettu nyt 203tkm ja vm. on 2005.
Airmatic alusta on hemmetin hieno lisävaruste mielestäni tossa autossa ja alusta toimii todella hyvin mutkaisella tiellä ja tarvittaessa on todella mukava. Mikään kilpa-auto tuo ei silti ole, mutta sporttinen kylläkin.
204hv 500nm rivi-kutonen on todella hieno moottori ja ajettavuudeltaan pesee kevyesti esim. 225hv bensaversion ja varmasti 200hp bensa saabinkin!
. Tuo dieselin alavääntö on todella mahtava! Tuossa omassani on Karalan softa n.250hv/600nm, jolloin ohituskiihtyvyys parani vielä huomattavasti ja 0-100 menee varmaan alle 7 sekunnin. Hyvin on toiminut tuo softa! Kulutus pysyi mielestäni samana, ehkä tippui desin pari..
Itse kun tuota autoa olin ostamassa, niin ihan ensimmäisiä vuosimalleja koitin välttää noiden syylärivikojen takia, koska rikkoo mahd. vaihdelaatikon. Muistaakseni jotain muitakin lastentauteja noissa alle 2004 vuosimallisissa on.
Emännän saa varmasti helposti tauvuteltua saabista mersuun, kun uskallat vaan päästää hänet ajamaan.
Mersun sisusta verrattuna saabiin on mielestäni aika paljon tyylikkäämpi! Varsinkin kunnon nahkasisustalla yms. Itsellä on 2-värinen designo nahkaverhoilu (hiekka/antrasiitti) ja on ainakin omasta mielestäni todella upea!
Suosittelen omasta puolesta kyseistä mallia lämpimästi! Vuosimalliksi kannattaa valita 2004 tai uudempi ja tietysti avatgarde-varustuksella.
Autoa on huollettu ihan normaalisti, mutta etupäähän on jouduttu vaihtamaan alapallot, yläpallot ja kallistuksenvakaajasta tulee vielä vaimea kolina. Mitään kunnon vikaa ei ole siis ollut ja kaikki toimii moitteetta. Autolla ajettu nyt 203tkm ja vm. on 2005.
Airmatic alusta on hemmetin hieno lisävaruste mielestäni tossa autossa ja alusta toimii todella hyvin mutkaisella tiellä ja tarvittaessa on todella mukava. Mikään kilpa-auto tuo ei silti ole, mutta sporttinen kylläkin.
204hv 500nm rivi-kutonen on todella hieno moottori ja ajettavuudeltaan pesee kevyesti esim. 225hv bensaversion ja varmasti 200hp bensa saabinkin!

Itse kun tuota autoa olin ostamassa, niin ihan ensimmäisiä vuosimalleja koitin välttää noiden syylärivikojen takia, koska rikkoo mahd. vaihdelaatikon. Muistaakseni jotain muitakin lastentauteja noissa alle 2004 vuosimallisissa on.
Emännän saa varmasti helposti tauvuteltua saabista mersuun, kun uskallat vaan päästää hänet ajamaan.


Suosittelen omasta puolesta kyseistä mallia lämpimästi! Vuosimalliksi kannattaa valita 2004 tai uudempi ja tietysti avatgarde-varustuksella.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Kiitoksia vastauksesta.
Tosiaan olen saanut käsityksen, että E 320 on erittäin pätevä auto ja dieseliksi tuo vaikuttaisi aika suorituskykyiseltä. Kyllähän sitä nuorena miehenä pitää välillä vielä saada nopeasti kiihdyttääkin, vaikka ei se taloudellista olekaan...
Ulkonäöltäänkin miellyttää omaa silmääni, vaikka kauniimpi osapuoli jaksaakin mutista, että Mersuilla ei ennen eläkepäiviä voi ajaa. No, jospa hän heltyisi, kun komean E-sarjalaisen tuohon pihaan ajaa ja vähän koeajolla käyttää.
Tohtiiko täällä kysyä paljonko seka-ajossa suunnilleen on kulutus?
Tosiaan olen saanut käsityksen, että E 320 on erittäin pätevä auto ja dieseliksi tuo vaikuttaisi aika suorituskykyiseltä. Kyllähän sitä nuorena miehenä pitää välillä vielä saada nopeasti kiihdyttääkin, vaikka ei se taloudellista olekaan...
Ulkonäöltäänkin miellyttää omaa silmääni, vaikka kauniimpi osapuoli jaksaakin mutista, että Mersuilla ei ennen eläkepäiviä voi ajaa. No, jospa hän heltyisi, kun komean E-sarjalaisen tuohon pihaan ajaa ja vähän koeajolla käyttää.
Tohtiiko täällä kysyä paljonko seka-ajossa suunnilleen on kulutus?
Moi,
mun edellinen oli juuri tuommoinen. Maantiellä ajelin kaksi ja puoli vuotta työmatka-ajoa suunnilleen 5 litran lukemia, mutta painava auto tomaattina kaupungissa nostaa kyllä kulutusta. "Sekalainen ajo" riippuu tietysti siitä, että paljonko tulee maantietä ja paljonko muuta, mutta jos puolet ja puolet niin tuskin sekalaisen ajon kulutus kahdeksaan asti nousee.
Kyllähän tuo rivikuutonen jaksaa autoa viedä, erityisesti voiman huomaa maantienopeuksissa, kun joskus joutui ohitustilanteissa vähän kiihdyttelemään "kilpahenkisiä" pojankloppeja vastaan. Kummasti nuo GTI:t tippui siinä 150 km/h jälkeen kyydistä, kun mese alkoi vasta vaihtamaan nelosta sisään.
Itse siirryin diisseliin bensaturbo-volvosta ja kyllä kolmekakskymppinen sellaiset kiihdytyksessä pesee. Sanoisin, että varsin suorituskykyinen perheauto. Ja dieseliä on varsin helppo viritellä taskurahalla:
http://digituning.com/fi/tuotteet/mb.htm
mun edellinen oli juuri tuommoinen. Maantiellä ajelin kaksi ja puoli vuotta työmatka-ajoa suunnilleen 5 litran lukemia, mutta painava auto tomaattina kaupungissa nostaa kyllä kulutusta. "Sekalainen ajo" riippuu tietysti siitä, että paljonko tulee maantietä ja paljonko muuta, mutta jos puolet ja puolet niin tuskin sekalaisen ajon kulutus kahdeksaan asti nousee.
Kyllähän tuo rivikuutonen jaksaa autoa viedä, erityisesti voiman huomaa maantienopeuksissa, kun joskus joutui ohitustilanteissa vähän kiihdyttelemään "kilpahenkisiä" pojankloppeja vastaan. Kummasti nuo GTI:t tippui siinä 150 km/h jälkeen kyydistä, kun mese alkoi vasta vaihtamaan nelosta sisään.

Itse siirryin diisseliin bensaturbo-volvosta ja kyllä kolmekakskymppinen sellaiset kiihdytyksessä pesee. Sanoisin, että varsin suorituskykyinen perheauto. Ja dieseliä on varsin helppo viritellä taskurahalla:
http://digituning.com/fi/tuotteet/mb.htm
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Ota selvää haluamistasi yksilöistä, että onko jäähdytin vaihdettu tai että se ei olisi Valeon valmistetta. On tullut eteen tapauksia joissa laatikkoöljy ja jäähdytinneste on mennyt sekaisin Valeon valmisteissa. Lisätietoa hakusanalla valeo*.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jos voit valita niin osta -04 tai uudempi.
Niissä on ,ehkä vähemmän sähkö vikoja jotka ei kaikki ole vakavia.
Ja näissä ja uudemmissa on ehkä korjattu tuo vaihteiston lauhdutin, joka
on kallis korjata jos ei takuuta ja teettää veholla.
Valeon tekemät on osin heikkoja.
Behr on se laadukkaampi.
Haulla löytyy lisää aiheesta.
Muuten hyvä auto.
Niissä on ,ehkä vähemmän sähkö vikoja jotka ei kaikki ole vakavia.
Ja näissä ja uudemmissa on ehkä korjattu tuo vaihteiston lauhdutin, joka
on kallis korjata jos ei takuuta ja teettää veholla.
Valeon tekemät on osin heikkoja.
Behr on se laadukkaampi.
Haulla löytyy lisää aiheesta.
Muuten hyvä auto.

Myötäilen muita vastaajia. Vääntöä on todella paljon, ja yhdessä erinomaisen laatikon kanssa kuljettaja sanelee vauhdin mieleisekseen. Jos vedät kärryä, niin se on helppo unohtaa. Itse en kyllä pääse vitosella alkaviin keskikulutuksiin, harvoin edes kutosella. Ajelenkin kyllä paljon pikkuajoa ja vesän kärryä. Autoa voin kyllä lämpimästi suositella. Lisävarustelistalta nostaisin esiin ortopedipenkin. Se rajoittaa vaihtoehtoja, mutta on todella miellyttävä.
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC vm 2016 (2020-
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
Itsellä on S210 vm'01 320CDI koneella. Ajotietokoneen kulutus on ollut koko ajan luokkaa 7.5 litraa - ajo on ollut kokolailla sekalaista, eli sisältänyt niin pitkiä kaupunki kuin maantiepätkiäkin. Tämän tarkempaa tietoa ei vielä ole, kun vasta neljä tankillista olen tuolla ajanut.
Ainakin tuo S210 ortopedipenkki ei aivan käänny 193 senttisen tarpeisiin sopivaan mutkaan. Jotkut normi rekarot varmasti pesisi nuo. Se niiden muistiominaisuus on kyllä kätevä jos/kun on monia kuskeja.
En tiedä, miten paljon eroaa uudempikoppasista tuo pata ominaisuuksineen? Olen ollut kuitenkin tyytyväinen!
Ilmeisesti 270 pata olisi helpompi huoltaa, kun on lyhyempi? 320 kone on aika pitkänläntä ja täyttää kattilahuoneen hyvin.

Ainakin tuo S210 ortopedipenkki ei aivan käänny 193 senttisen tarpeisiin sopivaan mutkaan. Jotkut normi rekarot varmasti pesisi nuo. Se niiden muistiominaisuus on kyllä kätevä jos/kun on monia kuskeja.
En tiedä, miten paljon eroaa uudempikoppasista tuo pata ominaisuuksineen? Olen ollut kuitenkin tyytyväinen!
Ilmeisesti 270 pata olisi helpompi huoltaa, kun on lyhyempi? 320 kone on aika pitkänläntä ja täyttää kattilahuoneen hyvin.
- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
No ei nyt kuitenkaan kuseteta kyselijöitä etteivät luule liian hyväksi? Kyllä se nyt vaan on fakta, että kun tankista mittaat kulutusta ja matka-ajoa ajat V6 320CDI:llä niin et sä sitä matka-ajossa saa viemään edes vakio 225/55/16 rengastuksella "suunnilleen 5 litran lukemia" paitsi ajotietokoneen näytöllä. Kyllä toi vie ihan missä tahansa matka-ajossa sen 5,6-6,0 litraa / 100 km vaikka kuin 80 km/h köryyttelis. Rehellinen keskikulutus lienee siinä seittemän litran yläpuolella, koska kylmänä toi pata kyllä hörppää ja harva pääsee maantielle ajamaan 100 km/h vauhtia suoraan kotipihasta - eli kulutus kyllä heti kasvaa, jos matkan alussa ja lopussa pyörittelet pari kilsaa nurkissa. Kaupunkiajossa ei oo mitekään epätavallista 10 litraa / 100 km, mutta koittakaapa päästä samaan lukemaan samankokoisella ja samantehoisella bensa-autolla, puolta pienemmälläkin moottorilla tekee aika tiukkaa.pforsell kirjoitti:Moi, mun edellinen oli juuri tuommoinen. Maantiellä ajelin kaksi ja puoli vuotta työmatka-ajoa suunnilleen 5 litran lukemia, mutta painava auto tomaattina kaupungissa nostaa kyllä kulutusta. "Sekalainen ajo" riippuu tietysti siitä, että paljonko tulee maantietä ja paljonko muuta, mutta jos puolet ja puolet niin tuskin sekalaisen ajon kulutus kahdeksaan asti nousee.
Eli suorituskykyä kyllä on tuossa padassa ihan riittävästi mihin tahansa tilanteeseen ja siitä ei ratkaista kovin suurilla polttoainelaskuilla käytti kaasujalkaa miten hyvänsä.
Rivi6:han on kalliimpi esim. vakuutuksiensa puolesta kuin V6 320CDI, koska V6:ssa on pienempi iskutilavuus (2987 cm3 vs. 3222 cm3).
Joo, tästä olen samaa mieltä. Tämä kuukausi sitten hommaamani V6 VahinkoWankkuri on maantielläkin ainakin litran janoisempi, kuin edellinen R6 sedan. Löpöä näyttäisi ABC:n pumppumittarin mukaan menevän semmoiset 6,5 litraa sadalle.masaf1 kirjoitti:Kyllä se nyt vaan on fakta, että kun tankista mittaat kulutusta ja matka-ajoa ajat V6 320CDI:llä niin et sä sitä matka-ajossa saa viemään edes vakio 225/55/16 rengastuksella "suunnilleen 5 litran lukemia" paitsi ajotietokoneen näytöllä. Kyllä toi vie ihan missä tahansa matka-ajossa sen 5,6-6,0 litraa / 100 km vaikka kuin 80 km/h köryyttelis.
Tosin huomautuksessasi on sen verran perää, että työmatkaani ei kuulu taajama-ajoa ollenkaan, vaan kotipihasta on matkaa valtatie nro 8:lle suoraa tietä pitkin 510 metriä, jonka jälkeen rampista alas ja loppumatka vakionopeussäätimellä 74 kilometriä työpaikan pihaan valtatietä nro 2 pitkin.
Viime keväänä yksi tankkausväli (76,1 litraa pumpulla) kuljetti autoa 1572 kilometriä (tekee 4,8 l/100 km).
Viimeksi muokannut pforsell, Ti 05.05.2009 17:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
No huh - onpas teillä pienet kulutukset. Mulla on e270 CDI ja kaupunkiajossa kulutus noin 10Litraa. En edes kengitä ja rauhallisella ajolla.
Sitä olen ihmetellyt kun kone raksuttaa tyhjäkäyntiä tietokone ilmoittelee kulutuksen yli 17litraa. Edellisessä Mondeossa tietokone tyhjäkäynnillä näytti 2Litraa. Mikähän tuossa on logiikka??
Niin ja tuon 10 litraa/100 km laskin tankkauksen yhteydessä. Ajotietokone näyttää sen pienemmäksi.
Sitä olen ihmetellyt kun kone raksuttaa tyhjäkäyntiä tietokone ilmoittelee kulutuksen yli 17litraa. Edellisessä Mondeossa tietokone tyhjäkäynnillä näytti 2Litraa. Mikähän tuossa on logiikka??
Niin ja tuon 10 litraa/100 km laskin tankkauksen yhteydessä. Ajotietokone näyttää sen pienemmäksi.
Onko tuo 270CDI automaatti? Likimain sama kulutus se 5 litraa ja 10 litraa on, siis jos toisella kertaa ajetaan suoraa matka-ajoa kesäkelillä kohtuullisella nopeudella ja toinen pyörittelee kaupungissa. Tätä kulutusta on kyllä puitu jo muutamaan otteeseen mutta viiteen litraan olen itsekin päässyt parhaalla pihistyksellä kun keskikulutus on ollut seitsemässä (tankkauksista mittaamalla) mutta noita keskikulutuksiakin on vähän turha verrata kun ajo voi olla niin erilaista.mikablo kirjoitti:No huh - onpas teillä pienet kulutukset. Mulla on e270 CDI ja kaupunkiajossa kulutus noin 10Litraa. En edes kengitä ja rauhallisella ajolla.
Sitä olen ihmetellyt kun kone raksuttaa tyhjäkäyntiä tietokone ilmoittelee kulutuksen yli 17litraa. Edellisessä Mondeossa tietokone tyhjäkäynnillä näytti 2Litraa. Mikähän tuossa on logiikka??
Niin ja tuon 10 litraa/100 km laskin tankkauksen yhteydessä. Ajotietokone näyttää sen pienemmäksi.
Joka tapauksessa tuo I6 menee tehoisekseen tosi vähällä (jos on kunnossa), ja 211 menee hitusen vähemmällä kuin 210 E320CDI, ainakin oman kokemuksen perusteella. Ja kun täällä yleensä kehutaan omia niin sanon että ei ole enää kumpaakaan.
Oli kuitenkin tarkoitus kommentoida tuota tyhjäkäyntikulutusta. Eihän mese näytä tyhjäkäyntikulutusta (no uudemmat, 204 esim. näyttää) vaan keskikulutusta ja jos olet paikallaan niin nouseehan se vaikka kuinka suureksi. Ilmeisesti Mondeo vaihtaa l/100km näytön ja l/h näytön välillä?
Automaatti kyseessä. Maantiellä tuo kulutus kyllä laskee tietokoneen mukaan reippaasti. Kympin kulutukseen pääsee helposti pienessä nurkka-ajossa varsinkin kun kone ei ehdi normaalilämmöille.DBFI kirjoitti:Onko tuo 270CDI automaatti? Likimain sama kulutus se 5 litraa ja 10 litraa on, siis jos toisella kertaa ajetaan suoraa matka-ajoa kesäkelillä kohtuullisella nopeudella ja toinen pyörittelee kaupungissa. Tätä kulutusta on kyllä puitu jo muutamaan otteeseen mutta viiteen litraan olen itsekin päässyt parhaalla pihistyksellä kun keskikulutus on ollut seitsemässä (tankkauksista mittaamalla) mutta noita keskikulutuksiakin on vähän turha verrata kun ajo voi olla niin erilaista.mikablo kirjoitti:No huh - onpas teillä pienet kulutukset. Mulla on e270 CDI ja kaupunkiajossa kulutus noin 10Litraa. En edes kengitä ja rauhallisella ajolla.
Sitä olen ihmetellyt kun kone raksuttaa tyhjäkäyntiä tietokone ilmoittelee kulutuksen yli 17litraa. Edellisessä Mondeossa tietokone tyhjäkäynnillä näytti 2Litraa. Mikähän tuossa on logiikka??
Niin ja tuon 10 litraa/100 km laskin tankkauksen yhteydessä. Ajotietokone näyttää sen pienemmäksi.
Joka tapauksessa tuo I6 menee tehoisekseen tosi vähällä (jos on kunnossa), ja 211 menee hitusen vähemmällä kuin 210 E320CDI, ainakin oman kokemuksen perusteella. Ja kun täällä yleensä kehutaan omia niin sanon että ei ole enää kumpaakaan.
Oli kuitenkin tarkoitus kommentoida tuota tyhjäkäyntikulutusta. Eihän mese näytä tyhjäkäyntikulutusta (no uudemmat, 204 esim. näyttää) vaan keskikulutusta ja jos olet paikallaan niin nouseehan se vaikka kuinka suureksi. Ilmeisesti Mondeo vaihtaa l/100km näytön ja l/h näytön välillä?
Tuohon keskikulutukseen.. voi tosiaan olla, että mondeo vaihtoi näytön litraa l/h - hyvä pointti!
Joo, tervetuloo porukkaan, tuskin on Saappiin paluuta
Se etupään tankoviidakko on tosiaan syytä selvittää ennen ostopäätöstä, aika yleisesti on 120 tkm ajetussa autossa 4-6 kpl tankoja ja niveliä loppu ja rahaa menee Veholla 1500 e ja jossain muuallakin 1000 e. Myös takapään nivelet kulutustavaraa.
Lisäksi itse katsoisin laatikon toiminnan varsinkin kylmänä ja mahdollisimman monessa eri tilanteessa. Ihan vuosimallista riippumatta. Ja sitten tarkkaan tuijottaa sitä kierroslukumittarin viisaria koeajolla, ettei kierrokset humppaa yhtään. Täällä on paljon tarinaa viallisesta ilmamäärämittarista yms.
Katso kaikkien sähkölaitteiden toiminnat!! Omastani oli takaselkänojan toisen puolen lukitus (sähköinen) rikki, korjaaminen Veholla maksoi ihan riittävästi. Oli tosin kuulemma ensimmäinen tapaus Treen Veholla ja täälläkään ei ole kukaan muu valittanut. Helposti olisi senkin saanut myyjän piikkiin, kun olisi katsoessa huomannut. Termostaatti on myös kulutustavaraa ja huomaa koeajolla aika helposti. Halpa pieni pala mutta kannattaa vaihdattaa myyjän piikkiin.
Avantgardesta tai Elegancesta paljon plussaa, samoin orto-penkistä, nämähän jo muutkin mainitsi.
320-tavaraa löytyy nyt Saksasta tosi sopivasti ja verotkin ihan kohdillaan, kannattaa todella harkita! Hyvä tapaus tulee Suomeen kaikkineen 19-24 k eur, pyynnit Suomessa edelleen 28-33, eli jos on menossa vaihdossa joku 8-12 tonnin ritsa, niin välirahalla saa vastaavan pihaan ja voi sitten sen ritsan kanssa leikkiä autokauppiasta

Se etupään tankoviidakko on tosiaan syytä selvittää ennen ostopäätöstä, aika yleisesti on 120 tkm ajetussa autossa 4-6 kpl tankoja ja niveliä loppu ja rahaa menee Veholla 1500 e ja jossain muuallakin 1000 e. Myös takapään nivelet kulutustavaraa.
Lisäksi itse katsoisin laatikon toiminnan varsinkin kylmänä ja mahdollisimman monessa eri tilanteessa. Ihan vuosimallista riippumatta. Ja sitten tarkkaan tuijottaa sitä kierroslukumittarin viisaria koeajolla, ettei kierrokset humppaa yhtään. Täällä on paljon tarinaa viallisesta ilmamäärämittarista yms.
Katso kaikkien sähkölaitteiden toiminnat!! Omastani oli takaselkänojan toisen puolen lukitus (sähköinen) rikki, korjaaminen Veholla maksoi ihan riittävästi. Oli tosin kuulemma ensimmäinen tapaus Treen Veholla ja täälläkään ei ole kukaan muu valittanut. Helposti olisi senkin saanut myyjän piikkiin, kun olisi katsoessa huomannut. Termostaatti on myös kulutustavaraa ja huomaa koeajolla aika helposti. Halpa pieni pala mutta kannattaa vaihdattaa myyjän piikkiin.
Avantgardesta tai Elegancesta paljon plussaa, samoin orto-penkistä, nämähän jo muutkin mainitsi.
320-tavaraa löytyy nyt Saksasta tosi sopivasti ja verotkin ihan kohdillaan, kannattaa todella harkita! Hyvä tapaus tulee Suomeen kaikkineen 19-24 k eur, pyynnit Suomessa edelleen 28-33, eli jos on menossa vaihdossa joku 8-12 tonnin ritsa, niin välirahalla saa vastaavan pihaan ja voi sitten sen ritsan kanssa leikkiä autokauppiasta

Re: E 320 CDI
Moro.Niko Koo kirjoitti:Tervehdys.
Koko ikäni turboahdetuilla bensa-Saabeilla ajaneena ja Suomen Saab-klubin jäsenenä olen nyt hairahtunut tieltä ja päättänyt hankkia diesel-Mersun. Malliksi valitsin E-sarjan 320 CDI:n koska sekä ulkonäkö, että ominaisuudet miellyttävät silmääni. Muutama kysymys ammattilaisille, koska omat tietoni MB:ista ovat todella rajalliset:
1. Ehtiikö 204-hevosvoimaisella dieselillä, kun on tottunut 200-heppaisiin turboahdettuihin Saabeihin?
2. Mitä kannattaa huomioida E-sarjalaista ostettaessa? Millaisia mahdollisia tyyppivikoja näissä on?
3. Miten saan emännän taivuteltua Saabista Mersuun...?
Ja viimeisenä, ei kai tällä foorumilla katsota saabistia kieroon, mikäli on kuitenkin viime aikoina alkanut haikailla MB:n perään? Heh.
Hakua käyttämällä en löytänyt haluamiani vastauksia, joten rohkenin avata tällaisen.
1. Ehtii. Itellä kokemus 200 hp Turbo-Volvosta (S70) ennen tätä. Sitä en saanu kulkeen yli kahta sataa vaikka ajoin kaasu pohjassa 20 km motarilla. Tän oon saanu kulkeen palion enempikin jo lyhyellä maantiesuoralla. Vakio-kone on eikä ollu tarvetta kiristää ees... Bensa-kone vastaa kaasuun nopeemmin, mutta kokonaisuutena tämä on nopeempi.
2. 2005 vuosimalli vähintään. Mikäli mahdollista, niin rivi-6 koneella saa vielä noita vuosimalleja. On pienempi kulutus vs. uudemmat V6. Jos haluat extreme-harrastusta, niin osta tämmönen 2000 -vuosimalli. Ei lopu laitto heti kesken...
3. Helppo. Polttoainekulut puolittuu noin pyöreästi vs. bensakone, ympäristöystävällisempi, isompi ja tulevaisuudessa varmasti olemassa. Saabin tulevaisuudesta ei varmuutta ainakin jälleenmyyntiarvo hyvin kyseenalainen.
Ja viimeisenä: ex. Volvo kuskille ei ole kuittailtu paljoa ainakaan...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
jukka-tre, aika nuhanen on volvo jos ei yli 200 kulkenut. 

MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Niin tarkennuksena, ettei humppaa siis tyhjäkäynnillä kovin paljoa, kyllähän noi ilmeisesti melkeen aina ihan vähän humppaa riippuen kuormasta. PS. ilmamassamittarihan maksaa hurjat 70 € ja risat päälle.ccmali kirjoitti:Ja sitten tarkkaan tuijottaa sitä kierroslukumittarin viisaria koeajolla, ettei kierrokset humppaa yhtään. Täällä on paljon tarinaa viallisesta ilmamäärämittarista yms.
Re: E 320 CDI
Pensasaappimies voisi tietysti lähestyä mersua varovaisesti pidättäytymällä alkuun bensakoneessa. Ja nappaa sillä sen 200 kanssa ihan helposti (ja ylikin... jos tuota tarvetta nyt missään lie). Eli bensamersumiehen ääni täältä mallille E500jukka-tre kirjoitti:
1. Ehtii. Itellä kokemus 200 hp Turbo-Volvosta (S70) ennen tätä. Sitä en saanu kulkeen yli kahta sataa vaikka ajoin kaasu pohjassa 20 km motarilla. Tän oon saanu kulkeen palion enempikin jo lyhyellä maantiesuoralla. Vakio-kone on eikä ollu tarvetta kiristää ees... Bensa-kone vastaa kaasuun nopeemmin, mutta kokonaisuutena tämä on nopeempi.


Re: E 320 CDI
Suurin syy Mersun mahdolliseen hankintaan on juuri se, että saisi dieselauton. Saabin dieselit kiinnostaa yhtä paljon kuin ruotsalaiset piirretyt, joten tästä syystä merkinvaihto tullee pikapuolin ajankohtaiseksi.RH kirjoitti:Pensasaappimies voisi tietysti lähestyä mersua varovaisesti pidättäytymällä alkuun bensakoneessa.
Enpä äkkiä keksi parempaakaan ns. diesel-merkkiä kuin MB, toki kyseinen merkki on muutenkin sydäntä lähellä: ensimmäinen autoni kortin saamisen jälkeen oli W124.
Viimeksi muokannut Niko Koo, Ke 06.05.2009 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Timo L. kirjoitti:Ota selvää haluamistasi yksilöistä, että onko jäähdytin vaihdettu tai että se ei olisi Valeon valmistetta. On tullut eteen tapauksia joissa laatikkoöljy ja jäähdytinneste on mennyt sekaisin Valeon valmisteissa. Lisätietoa hakusanalla valeo*.
Kaikissa W211 E320CDI:ssä on valeon syyläri ensiasennus syylärinä,eikä siihen ole saatavanakaan Bher syyläriä,muuta kuin varaosa numerona.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Kyllä omassani lukee syylärin kylessä behr. Voi toki olla vaihdettu, mutta käsitykseni mukaan vm. 2004 eteenpäin Valeon syyläreitä ei ole käytetty. Ei tosin ole faktatietoa.Kaikissa W211 E320CDI:ssä on valeon syyläri ensiasennus syylärinä,eikä siihen ole saatavanakaan Bher syyläriä,muuta kuin varaosa numerona.
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC vm 2016 (2020-
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
ViBr kirjoitti:Kyllä omassani lukee syylärin kylessä behr. Voi toki olla vaihdettu, mutta käsitykseni mukaan vm. 2004 eteenpäin Valeon syyläreitä ei ole käytetty. Ei tosin ole faktatietoa.Kaikissa W211 E320CDI:ssä on valeon syyläri ensiasennus syylärinä,eikä siihen ole saatavanakaan Bher syyläriä,muuta kuin varaosa numerona.
Olen tiedustellut Bher syyläriä autooni,muttei sellaista valmisteta vaikka varaosanumero ja kuvat löytyy,Valeo on silloin voittanut Mersun tarjouskilpailun syylärissä ja Bher Imuilman jäähdyttimessä.(Ettei vaan pojat sopinu tarjousta tehdessä)
Ihme homma jos sulla sellainen, kun Bher tehdas ilmoittaa ettei ole valmistanut eikä valmista.Nissens:sinä kyllä löytyy.Lähetäppä kuva syyläristäsi,niin ei mene ihän satusetän jutuiksi.
Varmaan lukee siinä imuilman goolerissä Bher joka on alhaalla alumiinin värinen kenno.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Liekö sitten siinä. Maallikkona miellän syyläriksi koko roskan. Tarrassa lukee kuitenkin Behr G1592000 A211 500 11 02. Miten tänne pystyy lisäämään kuvan, niin voin laittaa.
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC vm 2016 (2020-
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
Välijäähdytin
Antamasi numero on välijäähdyttäjän kenno (ahtoilman jäähdytin ilmasta ilmaan), ei vaippavesikenno.ViBr kirjoitti:Tarrassa lukee kuitenkin Behr G1592000 A211 500 11 02. Miten tänne pystyy lisäämään kuvan, niin voin laittaa.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
ViBr kirjoitti:Liekö sitten siinä. Maallikkona miellän syyläriksi koko roskan. Tarrassa lukee kuitenkin Behr G1592000 A211 500 11 02. Miten tänne pystyy lisäämään kuvan, niin voin laittaa.
Joo tuo antamasi numero on juuri imuilman gooleri eli jäähdyttää turbolle menevän ilman! (ei tarvi kuvaa)
Syyläri on se takimmainen kenno ilmastointi kennon takana lähinnä kajuuttaa,ja kenen valmistama se on pitää purkaa sen päällä oleva rauta pois,muistaakseni 8 pulttia,mutta se on aivan turhaa kun siellä lukee kuitenkin Valeo!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Joo-o. Manuaalin mukaan muistaakseni 210 olis pitäny mennä. Mutta 20 km kaasu pohjassa ja 200 hipas kerran viisari. Yli ei menny.Night-Wind kirjoitti:jukka-tre, aika nuhanen on volvo jos ei yli 200 kulkenut.
Johtui ilmeisesti siitä, että vain 4 vaihdetta ja 4:s tosi iso ylivaihde. Ei jaksanu mennä sillä enää... Tehojen puolesta olis kyllä pitäny kulkee reilusti yli 200. Ehkä toinen syy lootamainen muotoilu.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -