124/201 nelos bensa, päästövikoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

124/201 nelos bensa, päästövikoja

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

Kiire! huomenna viimeinen päivä uusintatarkastukseen jossa mitataan päästöt. co-arvo liian suuri korkeilla kierroksilla, mitä teen että menee läpi?


edit: otsikko uusiksi , t: epk
C36
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

laitat 10% masinolia pensan joukkoon.
W201 250DT 20V
w201 190E
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

eipä toiminut viimeksikään. ennen katsastusta vedin masinolia tankkiin reilusti ja ajoin tankin tyhjäksi. vai meinaatko että pidän ne masinolit tankissa katsastuksen aikana?
C36
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

mikklotj kirjoitti:eipä toiminut viimeksikään. ennen katsastusta vedin masinolia tankkiin reilusti ja ajoin tankin tyhjäksi. vai meinaatko että pidän ne masinolit tankissa katsastuksen aikana?
Juuri näin. Masinolia reilusti lähes tyhjään tankiin. Bensaa sen verran että auto varmasti käynistyy. (uskoisin että semoinen 50/50 suhde on varsin hyvä) Lisäksi voit ottaa ilamansuodattimen pois katsastuksen ajaksi.

Jos ei vieläkään auta niin pari purkkia STP:tä öljyn joukoon, niin ohipuhallukset jää varsin vähiin.

Oletan tietysti että sytytykset ovat kohdallaan ja tulpat ovat kunnossa... 8)
W210 290TD T
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sinol ajaa saman asian... just kaverin 240 volvo leimattiin 1 ltr sinolia ja 10 ltr bensa seoksella 8) oli kans häkä liian korkea ekalla näytöllä...

viina laihentaa sopivasti seosta ja tiputtaa muutenkin häkäarvoa...

saman vaikutuksen sillä RE85 viina bensalla ne onnelliset jotka asuu helsingin lähellä...


tietysti seoksien säätämisellä saa kans arvot kohdalleen, mutta on huomattavasti hankalampi operaatio...
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

Kiitos vaan paljon! Eiköhän noilla neuvoilla jo ala pääsemään!
C36
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

no nyt kun co-arvot olivat siedettävissä lukemissa, niin HC-arvo oli liian suuri. perkeles!

Mikä mättää? tulpat ovat ainakin uudet.
C36
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

seos rikkaalla.
kone ei saa kunnolla ilmaa, säädöt pielessä tms.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

korkea HC on yleensä merkki imupuolella olevasta vuodosta :roll: jos siis muut arvot edes suunnilleen oikein...
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

napa kirjoitti:korkea HC on yleensä merkki imupuolella olevasta vuodosta :roll: jos siis muut arvot edes suunnilleen oikein...
Mahtaiskohan imupuolen vuotojen muihin seurauksiin kuulua tyhjäkäynnin humppaaminen? Tai oikeastaan aina kun auton starttaa, jää tyhjäkäynti ~1400rpm. ja kun polkasee kaasun pohjaan menee normaaliin? ja välillä ei ttyhjäkäyntiä ollenkaan? Näin minulla!
C36
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

paljon mahdollista :roll:

millä ruiskulla se sun autos on, vai onko kaasari peli? tuolle humppaamiselle on yleensä kaasari ja ruisku peleissä eri syy/vika...
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

2.0l. vm.89 ruisku
C36
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Ota ilmanputsari pois katsastuksen ajaksi.
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

jokus kirjoitti:Ota ilmanputsari pois katsastuksen ajaksi.
Kokeillaan. vaikka epäilen tota. on k&n pestävä suodin ja pesin sen eilen ennen katsastusta...
C36
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos 190E ei ole vähäpäästöinen ei katsastuksessa ole mitään ongelmia, kun moottori ja polttoainejärjestelmä ovat kunnossa ja säädetty kohdalleen. Esim. yli 300000 ajettu kone menee katsastuksesta läpi ilman huomautuksia. Vie auto asiantuntevan huoltoon, jos homma ei onnistu omin päin. Ihmekonstien hakeminen on turhaa puuhaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1301
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Seoksen säätö maksoi takavuosina kympin huoltoasemalla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

kaipa se sitten on pakko turvautua ammattiapuun :?
C36
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

300-24:n kanssa oli viime syksynä katsastuksessa liikaa päästöjä. Meinasi katastaja että käy liian rikkaalla. Hetken tuumimisen jälkeen katsastusmieheltä löytyi nelimillinen pitkä kuuskoloavain ja säädettiin lukemat sopiviksi.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

mikklotj kirjoitti:kaipa se sitten on pakko turvautua ammattiapuun :?
Tuon säätämiseen menevän kympin-pari saat kulutettua jo helposti noihin hevonv*tunvirityksiin eikä silti tule hyvää + että vaikka laittaisit mitä mäskiä sinne tankkiin niin joudut tuon 10-20e makselemaan uudesta päästömittauksesta konttorilla kun taas säädätyksessä saat konttorille käypäisen lapun päästöistä samalla rahalla kun sen säädätyksen :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

uusinta katsastuksessa kelpaa vain katsastus aseman päästömittaus. (ainakin Porvoossa sanoivat näin, ei saa kuulemma viedä sellaselle joka siirtää mittaria kauemmas kunnes rajat on alitettu)

säästäähän sen säätämiseen menevän pari-kymppiä jo kesän aikana polttoaineissa, kun kone polttaa bensaa hyvin ja tuottaa tehoa niin ettei tarvitse koko ajan olla kaasu pohjassa että pääsee kaheksaakymppiä...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

JeremyH kirjoitti:uusinta katsastuksessa kelpaa vain katsastus aseman päästömittaus. (ainakin Porvoossa sanoivat näin, ei saa kuulemma viedä sellaselle joka siirtää mittaria kauemmas kunnes rajat on alitettu)
No tää oli uus juttu mulle ku ei ole ikinä tarvinu jälkinäyttää päästöjen takia :o Tosin taitaa olla aika nihkeetä nykyään noiden päästölappu kusetusten kanssa kun asemalla saatetaan tehdä pistokokeita päästöistä vaikka olisikin se päästölappu jo muualta ja siinä vaiheessa se kioski mikä on "väärentänyt" sen lapun on nesteessä. Näin ainakin eräs tuttava sanoi kuka tuollaista villunkia on joskus harrastanut :P
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Noni, sama juttu elikkäs:

Kuva
Kuva

Auto on siis 190E 2.0.
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

Itel oli ainaki lambda ja sytkäosat paskana. huomen tulee auto takas korjauksesta/säätämisestä...
C36
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

Sekavaksi meni. ensimmäinen luku on tyhjäkäynnillä ja heti perään yli 2000rpm.

Tässä omat arvot katsastuksissa:

Ensimmäinen katsastus ilman mitään kikkailuja:

joutokäynti: yli 2000rpm.:
CO: 0,25 0,36
HC: 91 54
lambda:- 1,00
CO2: 14,77 14,88
o2: 0,62 0,35


Seuraava masinolit tankissa n. 50/50 sekoituksella:

co: 0,32 0,27
hc: 139 41
lambda:- 1,02
co2: 13,90 14,80
o2: 1,37 0,76


Ja nyt virranjakajan osat, tulpat, johdot, lambda-anturi vaihdettuna ja säädettynä:

co: 0,067 0,177
hc: 58 34
lambda: 1,020 1,006
co2: 15,4 15,5
o2: 0,57 0,26
C36
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Tuli nyt vaihdettua ainakin tuo määränjakajan se kumikaukalo/pohjakumi, mikä lie. Onko tietoa vaikuttaako päästöihin? Ja tietääkö kukaan mitkä on lambda-anturin arvot?

Tarttis nyt saada noita päästöjä katsastusta varten alas.
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

eepi kirjoitti:Tuli nyt vaihdettua ainakin tuo määränjakajan se kumikaukalo/pohjakumi, mikä lie. Onko tietoa vaikuttaako päästöihin? Ja tietääkö kukaan mitkä on lambda-anturin arvot?

Tarttis nyt saada noita päästöjä katsastusta varten alas.
Vaikuttaa jos ilmoja hörppiny sieltä halkeemista. eikös lambda piä olla välillä 0.97-1.03 vai meinaatko mitä yleismittarin pitäs näyttää? vissiinki pomppia 0.2v-0.8v edestakasi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juu eli vinkkiä miten luetaan yleismittarilla....

entäpä kun imusarjan (sisälle) alapäähän, ilmamääränjakajan alle oli kerääntynyt pientä bensa(?) lammikkoa , onko normaalia vai voiko esim. vialliset suuttimet kusta tuonne ?
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

epk kirjoitti:juu eli vinkkiä miten luetaan yleismittarilla....

entäpä kun imusarjan (sisälle) alapäähän, ilmamääränjakajan alle oli kerääntynyt pientä bensa(?) lammikkoa , onko normaalia vai voiko esim. vialliset suuttimet kusta tuonne ?
Johdot esiin vänkärin jalkatilasta kardaanitunnelin vierestä. vihreen signaalijohdon liittimen väliin laittaa jonku sähköjohdon pätkän "siis lambda kytketty normisti"->yleismittariin ja yleismittarin toinen napa runkoon kiinni ja mittari pienelle (2V) voltti asennolle.... Olipas vaikeesti selitetty :D

itelläki oli kyl tuommone lammikko jotain bensaöljyä tuolla imusarjan pohjalla kun aukasin ruutan ja kattelin lampulla... mulla ku oli jakopää seonnut niin runno vissii sinne takasi bensaa :shock:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no niin , mitattiin ja näytti 0.15-0.8x V , ilmeisesti oukki doukki tuo lambda. Seuraavaksi suuttimet vaihtoon ??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

voi nyt venäjä, mistä voi johtua pelkkä kohonnut hc arvo ?


itellä katsastus pomppas siitä, tyhjäkäynnillä hc arvo 251 ja kierroksilla 128 (sallittu se 100 molemmissa). Tällöin oli vielä pieni vuoto ennen takapönttöä pakoputkessa eikä katti ehkä lämmennyt tarpeeksi, muutama km asemalle kylmällä autolla...?


Autossa uutta: pakoputkisto uudella katilla (~3kk sitten vaihdettu), kaikki sytkäosat (nämä vaihdoin pomppauksen jälkeen), ilmanputsari KN.


Mittailin lambdan ja se antoi 0.2-0.7v välillä arvoja. Pienen vuodon ennen takapönttöä tiivistin + sytkäosat vaihdoin sen jälkeen kun ei mennyt päästöistä läpi, tänään kävin seokset säädättämässä ja sieltä sanottiin että muuten ok mutta "lamdba" arvoja ei anna tai jotain, sanottiin että joko katti tai lambda kaput.

Voisko tuo nyt olla kunnossa noilla sytkäosien vaihdolla ja seosten säädöllä ( eihän noista korjaamoista koskaan tiedä jos vaan haluuvat rahastaa katilla ja lambdalla) ?
Vastaa Viestiin