124/201 nelos bensa, päästövikoja
124/201 nelos bensa, päästövikoja
Kiire! huomenna viimeinen päivä uusintatarkastukseen jossa mitataan päästöt. co-arvo liian suuri korkeilla kierroksilla, mitä teen että menee läpi?
edit: otsikko uusiksi , t: epk
edit: otsikko uusiksi , t: epk
C36
Juuri näin. Masinolia reilusti lähes tyhjään tankiin. Bensaa sen verran että auto varmasti käynistyy. (uskoisin että semoinen 50/50 suhde on varsin hyvä) Lisäksi voit ottaa ilamansuodattimen pois katsastuksen ajaksi.mikklotj kirjoitti:eipä toiminut viimeksikään. ennen katsastusta vedin masinolia tankkiin reilusti ja ajoin tankin tyhjäksi. vai meinaatko että pidän ne masinolit tankissa katsastuksen aikana?
Jos ei vieläkään auta niin pari purkkia STP:tä öljyn joukoon, niin ohipuhallukset jää varsin vähiin.
Oletan tietysti että sytytykset ovat kohdallaan ja tulpat ovat kunnossa...

W210 290TD T
sinol ajaa saman asian... just kaverin 240 volvo leimattiin 1 ltr sinolia ja 10 ltr bensa seoksella
oli kans häkä liian korkea ekalla näytöllä...
viina laihentaa sopivasti seosta ja tiputtaa muutenkin häkäarvoa...
saman vaikutuksen sillä RE85 viina bensalla ne onnelliset jotka asuu helsingin lähellä...
tietysti seoksien säätämisellä saa kans arvot kohdalleen, mutta on huomattavasti hankalampi operaatio...

viina laihentaa sopivasti seosta ja tiputtaa muutenkin häkäarvoa...
saman vaikutuksen sillä RE85 viina bensalla ne onnelliset jotka asuu helsingin lähellä...
tietysti seoksien säätämisellä saa kans arvot kohdalleen, mutta on huomattavasti hankalampi operaatio...
seos rikkaalla.
kone ei saa kunnolla ilmaa, säädöt pielessä tms.
kone ei saa kunnolla ilmaa, säädöt pielessä tms.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Mahtaiskohan imupuolen vuotojen muihin seurauksiin kuulua tyhjäkäynnin humppaaminen? Tai oikeastaan aina kun auton starttaa, jää tyhjäkäynti ~1400rpm. ja kun polkasee kaasun pohjaan menee normaaliin? ja välillä ei ttyhjäkäyntiä ollenkaan? Näin minulla!napa kirjoitti:korkea HC on yleensä merkki imupuolella olevasta vuodostajos siis muut arvot edes suunnilleen oikein...
C36
Jos 190E ei ole vähäpäästöinen ei katsastuksessa ole mitään ongelmia, kun moottori ja polttoainejärjestelmä ovat kunnossa ja säädetty kohdalleen. Esim. yli 300000 ajettu kone menee katsastuksesta läpi ilman huomautuksia. Vie auto asiantuntevan huoltoon, jos homma ei onnistu omin päin. Ihmekonstien hakeminen on turhaa puuhaa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Tuon säätämiseen menevän kympin-pari saat kulutettua jo helposti noihin hevonv*tunvirityksiin eikä silti tule hyvää + että vaikka laittaisit mitä mäskiä sinne tankkiin niin joudut tuon 10-20e makselemaan uudesta päästömittauksesta konttorilla kun taas säädätyksessä saat konttorille käypäisen lapun päästöistä samalla rahalla kun sen säädätyksenmikklotj kirjoitti:kaipa se sitten on pakko turvautua ammattiapuun

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
uusinta katsastuksessa kelpaa vain katsastus aseman päästömittaus. (ainakin Porvoossa sanoivat näin, ei saa kuulemma viedä sellaselle joka siirtää mittaria kauemmas kunnes rajat on alitettu)
säästäähän sen säätämiseen menevän pari-kymppiä jo kesän aikana polttoaineissa, kun kone polttaa bensaa hyvin ja tuottaa tehoa niin ettei tarvitse koko ajan olla kaasu pohjassa että pääsee kaheksaakymppiä...
säästäähän sen säätämiseen menevän pari-kymppiä jo kesän aikana polttoaineissa, kun kone polttaa bensaa hyvin ja tuottaa tehoa niin ettei tarvitse koko ajan olla kaasu pohjassa että pääsee kaheksaakymppiä...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
No tää oli uus juttu mulle ku ei ole ikinä tarvinu jälkinäyttää päästöjen takiaJeremyH kirjoitti:uusinta katsastuksessa kelpaa vain katsastus aseman päästömittaus. (ainakin Porvoossa sanoivat näin, ei saa kuulemma viedä sellaselle joka siirtää mittaria kauemmas kunnes rajat on alitettu)


S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Sekavaksi meni. ensimmäinen luku on tyhjäkäynnillä ja heti perään yli 2000rpm.
Tässä omat arvot katsastuksissa:
Ensimmäinen katsastus ilman mitään kikkailuja:
joutokäynti: yli 2000rpm.:
CO: 0,25 0,36
HC: 91 54
lambda:- 1,00
CO2: 14,77 14,88
o2: 0,62 0,35
Seuraava masinolit tankissa n. 50/50 sekoituksella:
co: 0,32 0,27
hc: 139 41
lambda:- 1,02
co2: 13,90 14,80
o2: 1,37 0,76
Ja nyt virranjakajan osat, tulpat, johdot, lambda-anturi vaihdettuna ja säädettynä:
co: 0,067 0,177
hc: 58 34
lambda: 1,020 1,006
co2: 15,4 15,5
o2: 0,57 0,26
Tässä omat arvot katsastuksissa:
Ensimmäinen katsastus ilman mitään kikkailuja:
joutokäynti: yli 2000rpm.:
CO: 0,25 0,36
HC: 91 54
lambda:- 1,00
CO2: 14,77 14,88
o2: 0,62 0,35
Seuraava masinolit tankissa n. 50/50 sekoituksella:
co: 0,32 0,27
hc: 139 41
lambda:- 1,02
co2: 13,90 14,80
o2: 1,37 0,76
Ja nyt virranjakajan osat, tulpat, johdot, lambda-anturi vaihdettuna ja säädettynä:
co: 0,067 0,177
hc: 58 34
lambda: 1,020 1,006
co2: 15,4 15,5
o2: 0,57 0,26
C36
Vaikuttaa jos ilmoja hörppiny sieltä halkeemista. eikös lambda piä olla välillä 0.97-1.03 vai meinaatko mitä yleismittarin pitäs näyttää? vissiinki pomppia 0.2v-0.8v edestakasieepi kirjoitti:Tuli nyt vaihdettua ainakin tuo määränjakajan se kumikaukalo/pohjakumi, mikä lie. Onko tietoa vaikuttaako päästöihin? Ja tietääkö kukaan mitkä on lambda-anturin arvot?
Tarttis nyt saada noita päästöjä katsastusta varten alas.
Johdot esiin vänkärin jalkatilasta kardaanitunnelin vierestä. vihreen signaalijohdon liittimen väliin laittaa jonku sähköjohdon pätkän "siis lambda kytketty normisti"->yleismittariin ja yleismittarin toinen napa runkoon kiinni ja mittari pienelle (2V) voltti asennolle.... Olipas vaikeesti selitettyepk kirjoitti:juu eli vinkkiä miten luetaan yleismittarilla....
entäpä kun imusarjan (sisälle) alapäähän, ilmamääränjakajan alle oli kerääntynyt pientä bensa(?) lammikkoa , onko normaalia vai voiko esim. vialliset suuttimet kusta tuonne ?

itelläki oli kyl tuommone lammikko jotain bensaöljyä tuolla imusarjan pohjalla kun aukasin ruutan ja kattelin lampulla... mulla ku oli jakopää seonnut niin runno vissii sinne takasi bensaa

voi nyt venäjä, mistä voi johtua pelkkä kohonnut hc arvo ?
itellä katsastus pomppas siitä, tyhjäkäynnillä hc arvo 251 ja kierroksilla 128 (sallittu se 100 molemmissa). Tällöin oli vielä pieni vuoto ennen takapönttöä pakoputkessa eikä katti ehkä lämmennyt tarpeeksi, muutama km asemalle kylmällä autolla...?
Autossa uutta: pakoputkisto uudella katilla (~3kk sitten vaihdettu), kaikki sytkäosat (nämä vaihdoin pomppauksen jälkeen), ilmanputsari KN.
Mittailin lambdan ja se antoi 0.2-0.7v välillä arvoja. Pienen vuodon ennen takapönttöä tiivistin + sytkäosat vaihdoin sen jälkeen kun ei mennyt päästöistä läpi, tänään kävin seokset säädättämässä ja sieltä sanottiin että muuten ok mutta "lamdba" arvoja ei anna tai jotain, sanottiin että joko katti tai lambda kaput.
Voisko tuo nyt olla kunnossa noilla sytkäosien vaihdolla ja seosten säädöllä ( eihän noista korjaamoista koskaan tiedä jos vaan haluuvat rahastaa katilla ja lambdalla) ?
itellä katsastus pomppas siitä, tyhjäkäynnillä hc arvo 251 ja kierroksilla 128 (sallittu se 100 molemmissa). Tällöin oli vielä pieni vuoto ennen takapönttöä pakoputkessa eikä katti ehkä lämmennyt tarpeeksi, muutama km asemalle kylmällä autolla...?
Autossa uutta: pakoputkisto uudella katilla (~3kk sitten vaihdettu), kaikki sytkäosat (nämä vaihdoin pomppauksen jälkeen), ilmanputsari KN.
Mittailin lambdan ja se antoi 0.2-0.7v välillä arvoja. Pienen vuodon ennen takapönttöä tiivistin + sytkäosat vaihdoin sen jälkeen kun ei mennyt päästöistä läpi, tänään kävin seokset säädättämässä ja sieltä sanottiin että muuten ok mutta "lamdba" arvoja ei anna tai jotain, sanottiin että joko katti tai lambda kaput.
Voisko tuo nyt olla kunnossa noilla sytkäosien vaihdolla ja seosten säädöllä ( eihän noista korjaamoista koskaan tiedä jos vaan haluuvat rahastaa katilla ja lambdalla) ?