S****nallinen ulina uusista brembon levyistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
maxima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 30.12.2003 17:20

S****nallinen ulina uusista brembon levyistä

Viesti Kirjoittaja maxima »

No niin, hyvät kanssamersuilijat, tässä sitä taas ollaan!
Vihellellen asentelin uudet brembon jarrulevyt eteen, ja arvelin että kun on merkkituote, niin pitäähän siitä hyvä tulla, mutta toisin kävi.
Heti ensimmäinen varovainen jarrujen hipaisu koeajolla aiheutti selkeän ulinan, sekä vibran jarrupolkimeen.
Yritin sitten pikkuhiljaa ajaa niitä sisään, mutta ulina ei edes vähene.
Risteykseen jarrua painaen hiljennettäessä ulina muuttuu korkeataajuuksiseksi tärinäksi, joka helistää kaikkea autossa kiinni olevaa :shock: .
Lieneeköhän kellään vastaavia kokemuksia?
Ainiin, palat on toki kanssa uudet, tosin eri valmistajan.
W140 400 SE -92
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Entiseen autoon vaihdettiin kanssa Brembon levyt ja uudet palat ja ainakin alussa ne kitisi. Eikös niiden alussa kuulukin vinkua joka sitten vähitellen kulumisen yhteydessä katoaa. Toki jos on jotkut pilipali palat niin voihan se niistäkin tulla ja siihen ei sitten auta kuluminen vaan alkuperäisiin vaihtaminen.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kai hioit navat puhtaaks ruosteesta ja maalasit ennen levyjen asennusta? kandee tarkastaa myös takalevyjen kunto,yleensä ne täristää kun ovat ruosteessa. ei välttämättä muuta kun takapuolelta.
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Jep, täältä kans ääni tuolle hiomis/maalaus vaihtoehdolle! Sehän se levyn laittaa vaikka minkälaiseen vibraan, jos navan ja levynväliin jättää kaiken....tai edes osan siitä nöyhtästä mitä sinne on vuosien aikana kertynyt :idea:

Tosin tunnustan....että en ole itsekkään noita kyllä maalannut, mutta kunnon hionta täysin sileäksi ja "maalaten" paksu kerron kuparitahnaa napaan ja ainakin tähänasti on uutta levyä vaihtaessa ollut paikat tip-top kunnossa-> vanhat kuparimöhnät pois ja uutta tilalle ja levy hyvillämielin kiinni 8)
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
maxima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 30.12.2003 17:20

Viesti Kirjoittaja maxima »

Jees, putsasin kyllä navat erittäin huolellisesti, kun on ollut vähän tärinöiden kanssa ongelmia muutenkin.
Levyjen mukana tulleessa ohjeessa kiellettin laittamasta mitään sinne väliin, joten en laittanut.
Ennen levyjen vaihtoa ei mitään tällaista ollut, mutta vanhat olivat vaan liian ohueksi kuluneet.
Ääni ei mielestäni ole tavanomaista kitinää tai vinkunaa, vaan ikäänkuin levyjen pinnat olisivat nimismiehen kiharalla, ja jarruttaessa tuntukin on vähän niinkuin ajaisi siihen keskiviivan vieressä usein olevaan huomio uritukseen kahtasataa... :lol: .
Itsekin olen kerennyt vaihtaa kymmeniä uusia jarrulevyjä, eikä aiemmin ole tällaista tullut vastaan.
W140 400 SE -92
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Brembot minäkin laitoin noin vuosi sitten ja Ferodon palat. Varmaan yli kolme tuntia meni kun putsasin ruosteet ym paskat pois navoista sekä satuloista. Alkuun kamala vinkuna vähän jokanurkasta. Syksyllä vinkauna alkoi rauhoittumaan ja nyt ei huuda enää ollenkaan. Selkeä pettymys oli ainakin alkuun.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

laineracing kirjoitti:kai hioit navat puhtaaks ruosteesta ja maalasit ennen levyjen asennusta? kandee tarkastaa myös takalevyjen kunto,yleensä ne täristää kun ovat ruosteessa. ei välttämättä muuta kun takapuolelta.
ääni myös tälle, mutta lisäisin tähän jarrusatuloiden jumittamisen :roll: ei tarvii kun yhen männän jumittaa niin tärinä on ilmeinen :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
S400CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Pe 12.12.2008 10:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja S400CDI »

Onko paloissa kitinänvaimennin levyä taustalla?
www.varaosatnetista.fi Suomen edullisin varaosien verkkokauppa!
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

palojen merkillä on suuri vaikutus
autodidakti
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Palat ja levyt eivät ehkä sovi yhteen, kuten felmit arveli.

Kai voitelit palojen liukupinnat kuparitahnalla? Ovatko männät oikeassa
asennossa, niitä ei saa kiertää?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

laineracing kirjoitti:kai hioit navat puhtaaks ruosteesta ja maalasit ennen levyjen asennusta? kandee tarkastaa myös takalevyjen kunto,yleensä ne täristää kun ovat ruosteessa. ei välttämättä muuta kun takapuolelta.
Navan hiominen puhtaaksi on ok, mutta maalaamisen kanssa pitää olla tarkkana. Navan ja jarrulevyn väliin ei pidä mennä laittamaan mitään muuta kuin korkeitaan ”haju” jotain lämpöä kestävää rasvaa. Ylimääräinen maalikerros navan ja jarrulevyn välissä voi johtaa siihen että koneistetut pinnat eivät istu kunnolla toisiinsa ja levyyn tulee ylimääräistä sivutaisheittoa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

M.K kirjoitti:
laineracing kirjoitti:kai hioit navat puhtaaks ruosteesta ja maalasit ennen levyjen asennusta? kandee tarkastaa myös takalevyjen kunto,yleensä ne täristää kun ovat ruosteessa. ei välttämättä muuta kun takapuolelta.
Navan hiominen puhtaaksi on ok, mutta maalaamisen kanssa pitää olla tarkkana. Navan ja jarrulevyn väliin ei pidä mennä laittamaan mitään muuta kuin korkeitaan ”haju” jotain lämpöä kestävää rasvaa. Ylimääräinen maalikerros navan ja jarrulevyn välissä voi johtaa siihen että koneistetut pinnat eivät istu kunnolla toisiinsa ja levyyn tulee ylimääräistä sivutaisheittoa.
niii aivan... noin 10-20 levyä viikossa asentanu mersuun,ykskään ei oo tullu takas sen takia että ois kevyessä sinkki maalauksessa ollu vika. noita bosch jäähdytettyjä levyjä on menny jonkunverran kieroks... ja nyt kuulemma zimmermaniakin... viimeks ku kl:ssä käytiin neuvottelemassa niiin mainitti zimmereitten huonosta kestosta...
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vihreistä "pölyämättömistä" jarrupaloista sanotaan, että pakko niiden on hiukan pölytä, muuten jarrut värisevät:

"The very nature of how a brake works requires that some dust be generated to avoid brake disc vibration (shimmying)."

http://www.camskill.co.uk/products.php? ... mode=print

Samoista paloista sanotaan toisaalla, että uusi valmistusaine poistaa
värinät, jotka väärä valmistusaine voi aiheuttaa saksalaisissa yksimäntäjarruissa.

"Die neueste AF44/78 Mischung eliminiert die Bremsgeräusche und das 'Bremsen Rubbeln', das bei Verwendung des falschen Materials bei den
breiteren bzw. höheren deutschen Ein-Kolben-Sattel-Bremssystemen auftreten kann."

http://cgi.ebay.de/EBC-GreenStuff-Brems ... 31001r1207

En ole näitä kokeillut, parit palat on hyllyssä odottamassa. Voin myydä
yhden satsin 70 eurolla, jos haluat kokeilla.
maxima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 30.12.2003 17:20

Viesti Kirjoittaja maxima »

No niin...rehellisesti sanoen en kyllä laittanut kuparitahnaa, koska palat olivat jopa hiukan väljät(syypää?).
Paloissa itsessään oli sellainen kumi tms. vulganoitu rst levy, eikä aiemmissakaan paloissa erillisiä levyjä ollut. En sit tiedä saako niihin erikseen vaimennuslevyjä...
Oire on kyllä sellainen, että esim. paikaltaan lähtiessä hiukan jarrua painaen auto alkaa heti nytkyttää, ja nytkytyksen taajuus kasvaa lineaarisesti suhteessa renkaan puörintänopeuteen, muuttuen lopulta tärinäksi ja nopeuden edelleen kasvaessa ulinaksi. Joten en tiedä voiko palat tällaista aiheuttaa...
W140 400 SE -92
ee500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 31.01.2007 11:03

Viesti Kirjoittaja ee500 »

Melkein olisin valmis lyömään lähemmäs euron verran vetoa, että jos haet veholta Mersun palat, ni vinku loppuu siihen.
Itelle on käynyt lähemmäs kymmenen kertaa näin. Aina oon päättäny, et oli viiminen kerta ku laitan muut ku alkuperäset palat. Yhtä monta kertaa on lipsunu tarvikepalojen (mutta merkillisten!) puolelle kuitenkin.
Viimeks 202:sen takajarrut kilju. Uusien alkuper palojen vaihdon jälkeen (1kk sitten) ei o kuulunu mitään.
Vastaa Viestiin