124 300E 12v '89 automaattivaihteiston ongelma!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Baijjeristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 19.04.2009 19:42

124 300E 12v '89 automaattivaihteiston ongelma!

Viesti Kirjoittaja Baijjeristi »

Searchia käyttäessä löytyy niin sekavaa tietoa tästä aiheesta, joten laitan nyt uuden topicin!

Eli ongelmana on automaattivaihteisto, joka muuten pelaa täysin (kickdown ja pienemmälle vaihto hidastaessa vauhtia), mutta kiihdyttäessa seuraava pykälä vaihtuu vasta kun kierroksia on n. 5500 r/min. Olen autolla viikon verran kikkaillut siten, että kun kierroksia on n. 3000 r/min, päästän kaasun, käytän keppiä vapaa-asennolla ja laitan takaisin D:lle niin pykälä vaihtuu isompaan. Kertokaapa kokemuksianne vian suhteen! Vaihteistoöljyt on OK!
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Saattaa olla laatikolle menevä vaijeri hivenen liian tiukalla.
Vaijerin säätö suoritetaan määräjakajan alapuolella olevasta muovisesta kiristinmutterista.
250TD -86, 260E LANG -90
Baijjeristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 19.04.2009 19:42

Viesti Kirjoittaja Baijjeristi »

Löysin vian, kaasuvivustolle menevä vaijeri vaihtokunnossa! Vaijeri menee vaihdelaatikon kylkeen oikealle puolelle muoviseen systeemiin (olisikohan kuormitusventtiili, tunnistaa kaasun asennon ja sitä mukaa muuttaa vaihtokohtaa? Nyt kun katkaisin pärstöytyneestä vaijerista pätkän pois ja sain palautettua vaijerin venttiilin päässä nollakohtaan niin vaihdot tapahtuvat jo 2000r/min kohdalla...) Mutta kysymys kuuluu, miten irroitetaan vaijeri tuosta venttiilistä?
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Vaijeri taitaa olla kiinteästi kiiinni siinä muovohässäkässtä. Muovitörppöä pitää ensin kääntää johonkin suuntaan, että mekaaninen lukitus vapautuu. Sen jälkeen nostaa ja pujottaa laatikosta tuleva metallinen koukku irti muovitörpöstä. En osaa selittää, ei se kuitenkaan paha ole irrottaa. Putsaa törpön ympäristö ennen irrotusta, ettei vaihteiston sisään pääsee likaa.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Baijjeristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 19.04.2009 19:42

Viesti Kirjoittaja Baijjeristi »

Kiitoksia neuvoista! Tilasin vaijerin+siinä kiinteästi olevan alipaine- ja muovisysteemin KL:stä, 90€. Asentaminen sujui helposti ja taas toimii!
Vastaa Viestiin