
jakoketjun vaihto
jakoketjun vaihto
moi.mulla tollainen 200d -89 ja olisin näin mekaanikkona kysynyt että onko pahahomma kun ei ole tullut vastaan toi jakoketjun vaihto tohon ajoautooni. onko ketju niittaamalla vai sokalla niinkuin "mopoissa". jotkut sanoo että ketjuja on eri vahvuuksia ja tarvii erikoistyökalut vaihtoon.että kanattaako itse vai viekö johonkin mersu korjaamoon esim: veho.Nimim: raksutelee... 

Käytä jossain mersu pajalla.
Eiköhän siellä Ylöjärvelläkin ole sellaisia "mersu guruja".
Sehän voi olla, että pelkkä ketjunkiristimen vaihto poistaa raksutuksen...
Eiköhän siellä Ylöjärvelläkin ole sellaisia "mersu guruja".
Sehän voi olla, että pelkkä ketjunkiristimen vaihto poistaa raksutuksen...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Tuskin jakoketjusta mitään ääntä lähtee. Hihnankiristimestä tuppaa nuo äänet kuulumaan. Kannattaa ottaa hihna vaikka päältä pois ja käyttää sitten, niin vähenee vaihtoehdot ainakin.Toki, jos ketjunkiristin on sökö, niin silloin voi ääntää. Tai alipainepumppu on hajoamassa, vuoristorata kulunut yms..Nämä äänet kuulostavat tulevan jakopäästä.
Niin joo...
"Raksutus" on liukuva käsite.
Ainakin 123:ssa pitää venynyt ketju jo "rallatusta" ennenkuin ketjunkiristin saa tarpeeksi öljynpainetta.
"Raksutus" on liukuva käsite.

Ainakin 123:ssa pitää venynyt ketju jo "rallatusta" ennenkuin ketjunkiristin saa tarpeeksi öljynpainetta.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Sanoisin ,että ketjua tuskin kannattaa alaata itse vaihtaan,ellei ole sitä joskus tehnyt tai edes nähnyt jonkun tekevän. Sama juttu on sen pirupurkin käyttörattaan kanssa.
Itse tein sen vaikeimman kautta.,elikkä sain kyllä ketjun ja sen vuoristorattaan vaihdettua ,mutta jako pumpussa meni niin pahasti sekasi että ammattiapua oli haettava,kun en huomioinu pumpun lukitusta ja pumppu pääsi pyörähtään kiristäesssäni vuoristorata ratasta.
Ketjun ja rattaan vaihto sinänsä sujui muuten hyvin ja konekin lähti käymään kun sain naapurilta paremman akun lainaan, vaikka ajotus olikin puolikirrosta pielessä, Savua tuli kyllä enemmän ku entisestä ukkopekasta,mutta ajoin sillä kuitenkin 30 km ammattimiehen luo ,joka siirsi pumpun ajotuksen kohdalleen siten ,että avasi pumpun kyljestä ,josta näki misä asennossa 1 syöttö oli kun kampiakselin merkit oli kohdalla.
Itsellä ketjun vaihto oli täysin turha ,vaikka mittarissa olikin jo reilusti yli 500000,ketju oli ihan uuden veroinen.Venymää ei yhtään ja rqattaatkin kuin uusia. Ainoastaan se pierupurkin vuoristohyppyratas oli kulunut lähes suoraksi.
Jos aiot itse vaihdon tehdä ,niin lukitse pumppu niin ettei missään tapauksessa pääse hiukkaakaan pyörähtämään. Siihen on ihan oma työkalunsakin ainakin merkkiliikkeissä.
Itse tein sen vaikeimman kautta.,elikkä sain kyllä ketjun ja sen vuoristorattaan vaihdettua ,mutta jako pumpussa meni niin pahasti sekasi että ammattiapua oli haettava,kun en huomioinu pumpun lukitusta ja pumppu pääsi pyörähtään kiristäesssäni vuoristorata ratasta.
Ketjun ja rattaan vaihto sinänsä sujui muuten hyvin ja konekin lähti käymään kun sain naapurilta paremman akun lainaan, vaikka ajotus olikin puolikirrosta pielessä, Savua tuli kyllä enemmän ku entisestä ukkopekasta,mutta ajoin sillä kuitenkin 30 km ammattimiehen luo ,joka siirsi pumpun ajotuksen kohdalleen siten ,että avasi pumpun kyljestä ,josta näki misä asennossa 1 syöttö oli kun kampiakselin merkit oli kohdalla.
Itsellä ketjun vaihto oli täysin turha ,vaikka mittarissa olikin jo reilusti yli 500000,ketju oli ihan uuden veroinen.Venymää ei yhtään ja rqattaatkin kuin uusia. Ainoastaan se pierupurkin vuoristohyppyratas oli kulunut lähes suoraksi.
Jos aiot itse vaihdon tehdä ,niin lukitse pumppu niin ettei missään tapauksessa pääse hiukkaakaan pyörähtämään. Siihen on ihan oma työkalunsakin ainakin merkkiliikkeissä.
lisää
Hyvin tuntuu pysyvänfelmit kirjoitti:löytyy, mutta kannattaako

Mutta totta: en yllytä ketään vaihtotoihin pelkän nettiohjeen perusteella
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vaihdoin omaan 123 koppaseen jakopäänketjun tuossa pari vuotta sitten. Homman pystyy tekemään kyllä itsekkin. Netissä on hyvä ohje vaihtoon.
http://www.dieselgiant.com/replacetimingchain.htm
Toki tämä pätee Moottoriin OM617, Mutta työnä homma on varmaan aika pitkälti sama.
Niittauksen tein pienellä kuulapää vasaralla. Ja tästä on paljon keskustelua tällä palstalla. Vaikka minulla ei ollutkaan hienoa erikoistyökalua on niittauspaikka aivan kuin muukin ketju. Niitatessa on hyvä pitää vasti rattaan toisella puolella jonne vasaran isku kohdistuu.
http://www.dieselgiant.com/replacetimingchain.htm
Toki tämä pätee Moottoriin OM617, Mutta työnä homma on varmaan aika pitkälti sama.
Niittauksen tein pienellä kuulapää vasaralla. Ja tästä on paljon keskustelua tällä palstalla. Vaikka minulla ei ollutkaan hienoa erikoistyökalua on niittauspaikka aivan kuin muukin ketju. Niitatessa on hyvä pitää vasti rattaan toisella puolella jonne vasaran isku kohdistuu.
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66