Kytkin W124 diesel?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Kytkin W124 diesel?

Viesti Kirjoittaja Janne »

300 D:n (ajettu 450 000) kytkin toimii mielestäni kuten ei pitäisi.

Kun käynnistää autoa vaihde päällä ja kytkin pohjassa, niin auto tuppaa pomppaamaan eli kytkin ei irroita kunnolla kun auto ei ole käynnissä. Sammutetussa autossa vaihteen siirto on liki mahdotonta.

Auton käynnistyttyä kytkin alkaa toimimaan hyvin, kuitenkin siten että kakkosen ja kolmosen kanssa saa olla tarkkana ettei rusauta.

Mikähän siellä mahtaa maksaa, onkohan sylinterit kulahtaneet vaiko olisiko koko paketti vanhuuden kuluttama?
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Avatar
AnttiS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 11.02.2004 19:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja AnttiS »

Heips.
Mikäli kytkimesi koneen käydessä toimii jotakuinkin oikein (eli irrottaa oikeassa kohdassa kytkinpolkimen liikerataa, ei luista eikä ääntele), on vika kytkinakseliin jumittavassa kytkinlevyssä. Yleensä syynä on auton seisomisen aiehuttama ohut ruostepinta akselissa/levyn boorissa. Olen tosin tavannut tapauksen, jossa varsin voimakas kampiakselin takastefan öljyvuoto oli kastellut kytkinakselin ja tuo öljy sitten palanut sellaiseksi möhnäksi, ettei kytkinlevy halunnut helpolla liikkua akselilla.
Oikea korjaustapa tietenkin on kytkimen purkaminen - voit sitten tarkastettuasi tilanteen päättää säästätkö euroja (puhdistus siis voi riittää), vai arvostatko työtäsi niin paljon, että vaihdat kaikki liikkuvat/kuluvat osat samalla kun paikat ovat auki.
Perinteinen kuparirasva kasauksen yhteydessä (ja siis vain ohut pinta ja VAIN akselille; ei levylle :? ) auttaa vanhoillakin osilla pitämään ruosteilmiön poissa.

/AnttiS

Ps. Mikäli tuo jumitus johtuu auton seisomisesta, voi aktiivinen käyttö vähentää, jopa poistaa ilmiön; yleensä kuitenkaan ei.
--------------------------------------------
W124 200D ~90++Hp- :-)
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 25.04.2003 21:59
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minä kun luulin että selviäisi sylinterien vaihdoilla. Ei muuten johdu seisomisesta tuo jumittelu. Olen kiusannut vanhaa 60 tkm viimeisen puolentoista vuoden aikana.

No, joskushan se kytkin on vaihdettava. Sipoon paja saa projektin. Täytyy ensin pyytää vielä Jussin diaknoosi.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Mulla oli samanlaista jumitusta välillä, selvisin työsylinterin ilmauksella. Kannattaa vaihtaa se työsylinteri ensin ja jos ei toimi niin sitten kalliimpi kytkin remppa.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

kuten edellä,mikäli ei äänieroa liiemmin ole(kun vapaalla,auto käynnissä painetaan kytkin pohjaan ja löysätään ylös)epäilisin myös kytkin (siis juuri)työsylinterin tiivisteiden väsyneen.ei tarvitse vaihtaa mäntää,riittää kun ostat korjaus sarjan ja vaihdat ne uudet.jos sylinteri kerran haukkaa ilmaa,on se merkki kuluneista tiivisterenkaista ja vaikka se ilmaamalla tuleekin kuntoon näin vian ilmenemisen alussa,niin seuraavat kovat pakkaset tainnuttaa ne lopullisesti.Kannattaa vaihtaa uudet tiivisterenkaat sinne ja unohtaa vika.....
kokeileppa pumpata poljinta jonkin aikaa ja testata sit uudestaan,mikäli toiminnot paranee,on vika juuri em.kaltainen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos työsylinterin tiivisteissä on vika niin nestettä vuotaa ulospäin ja jarruneste näinollen vähenee, se nyt on ainakin helppo todeta.

Jos ei vuoda ja vaihteet menee paremmin päälle kun pumppaa poljinta, vaihda pääsylinteri ja letku joka ottaa sille nesteen säiliöstä.

Pääsylinteriä ei juuri kannata rempata, koko sylinteri maksaa 51 € ja korjaussarja 36 €.

Voi kyllä olla että levy jumii akselille kuten AnttiS kirjoitti ,tai on niin kulunut ettei painelaakerin liikematka tahdo enää riittää.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin