Öljyä kuluu kuin piimää
Öljyä kuluu kuin piimää
Olen omistanut ML270:n (-03) vuoden verran ja öljynkulutus ihmetyttää. Edellinen omistaja kertoi että Mobili 0W-40 öljyillä kun ajoi 30 tkm niin kerran pitää välillä lisätä. Vaihdoin Mobil 5W-50 öljyt 15 tkm sitten ja nyt jo toisen kerran huutaa germaani lisää. Täysin varma en ole täytinkö vaihdon yhteydessä öljyä aivan ylämerkkiin saakka vaiko vain puoliväliin. Joka tapauksessa 6500 km jälkeen motti kinusi lisää niin lisäsin silloin vain puoleen väliin (1,5 L). Nyt siis samoilla öljyillä ajettu 15 tkm ja pistin taasen litran ja pinta nousi alle puoleen väliin. Eli 15 tkm aikana on synteettistä kulunut ainakin 2,5 L.
Tokihan ohjekirja sanoo että voi kuluttaa enemmänkin, mutta VW:n jälkeen ihmetyttää. Pirssillä on nyt ajettu 102 tkm ja ajotapa on ihan siistiä ja käynnistykset kylmällä aina piuhan päästä.
Mitkä kokemusket teillä toisilla on vastaavan värkin öljynkulutuksesta? Asettuuko kulutus jos vaihdan kultaakin kalliimmat 0W-40 liemet? Fuskaako ahdin?
Terveisin nimim: Sheikki Ali-Hassan
Tokihan ohjekirja sanoo että voi kuluttaa enemmänkin, mutta VW:n jälkeen ihmetyttää. Pirssillä on nyt ajettu 102 tkm ja ajotapa on ihan siistiä ja käynnistykset kylmällä aina piuhan päästä.
Mitkä kokemusket teillä toisilla on vastaavan värkin öljynkulutuksesta? Asettuuko kulutus jos vaihdan kultaakin kalliimmat 0W-40 liemet? Fuskaako ahdin?
Terveisin nimim: Sheikki Ali-Hassan
öljyt
Erikoiselta kuulostaa kulutus. Omaan 01 270 CDI ML ei öljynvaihtojen välillä (20 tkm) tarvitse lisätä öljyä lainkaan, ajettu 190 tkm. Öljyt Valvoline.
Kannattanee käyttä diesel pajalla näytillä?
Kannattanee käyttä diesel pajalla näytillä?
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Re: öljyt
Mitäs Valvoline rotua Soikan öljyt on?soikka kirjoitti:Erikoiselta kuulostaa kulutus. Omaan 01 270 CDI ML ei öljynvaihtojen välillä (20 tkm) tarvitse lisätä öljyä lainkaan, ajettu 190 tkm. Öljyt Valvoline.
Kannattanee käyttä diesel pajalla näytillä?
Moottori ei ole kunnossa jos se ei kuluta öljyä. Tälläisen opin olen aikanani saanut. Öjyn tehtävähän on voidella (vähentää kitkaa ), tiivistää ja jäähdyttää.
Kohtuuton kulutus on asia erikseen. Jos autollasi on ajettu kyseinen kilometrimäärä niin se ei ole edes kunnolla sisäänajettu. Öljynkulutus ei mielestäni ole mitenkään poikkeava. Eräs taksi-isäntä kertoi uudenkarhean mersunsa vievän noin puolisen litraa tuhannelle kilometrille. Ei ollut mitenkään huolestunut. Sanoi vain kulutksen kyllä pienenevän kun saa kilometrejä lisää. Näin oli aikaisemmatkin mersut tehneet. Muistaakseni kilometrejä kyseisellä taksilla oli vajaat 100 000.
Öljyn tulee voidella ja tiivistää männän ja sylinterin väli. Näin öljykalvoa jää aina palotilan puolelle ja sitä palaa myös palotapahtuman yhteydessä. Jos näin ei tapahdu niin männät ja sylinterit kuluvat. Lisäksi öljyä myös haihtuu kuumassa ja poistuu kampikammion tuuletuksen myötä.
Muistelen joskus uuden mersun sallitun öjlynkulutuksen ylärajan olleen 1L / 1000 km ( ohjekirjan mukaan )
Minusta tämä kuitenkin on jo kohtuuttoman paljon. Oma 124 / 88 ajettu n. 300 tkm kuluttaa kyseistä öjyä noin 2 L / 10 000 enkä pidä sitä mitenkään poikkeavana. Sama oli myös edellisessä 123:ssa. Huolestunut olisin jos näin ei olisi. Silloin oljyn sekaan tulisi jotain lisää.
Lyhyet ajot ja toistuvat käynnistykset kuluttavat myös enemman öljyä. Näin vaikka olisi ollut piuhan päässä ennen liikkeellelähtöä.
Öljyä ei pidä lisätä aivan ylämerkkiin asti. Ei ole hyvä moottorin osalta ja kulutus on myös tällöin suurempaa. Noin 3/4 merkkivälistä olisi hyvä.
Varmista ettei öljyvuotoja ole missään ja että öljyt ja vedet eivät pääse sekoittumaan. Ja vaihda öljyt useammin kuin 30 tkm . 15 tonnia tai kerran vuodessa niin kone pysyy kunnossa.
Ei muuta kuin huolettomia kilometrejä.
Kohtuuton kulutus on asia erikseen. Jos autollasi on ajettu kyseinen kilometrimäärä niin se ei ole edes kunnolla sisäänajettu. Öljynkulutus ei mielestäni ole mitenkään poikkeava. Eräs taksi-isäntä kertoi uudenkarhean mersunsa vievän noin puolisen litraa tuhannelle kilometrille. Ei ollut mitenkään huolestunut. Sanoi vain kulutksen kyllä pienenevän kun saa kilometrejä lisää. Näin oli aikaisemmatkin mersut tehneet. Muistaakseni kilometrejä kyseisellä taksilla oli vajaat 100 000.
Öljyn tulee voidella ja tiivistää männän ja sylinterin väli. Näin öljykalvoa jää aina palotilan puolelle ja sitä palaa myös palotapahtuman yhteydessä. Jos näin ei tapahdu niin männät ja sylinterit kuluvat. Lisäksi öljyä myös haihtuu kuumassa ja poistuu kampikammion tuuletuksen myötä.
Muistelen joskus uuden mersun sallitun öjlynkulutuksen ylärajan olleen 1L / 1000 km ( ohjekirjan mukaan )
Minusta tämä kuitenkin on jo kohtuuttoman paljon. Oma 124 / 88 ajettu n. 300 tkm kuluttaa kyseistä öjyä noin 2 L / 10 000 enkä pidä sitä mitenkään poikkeavana. Sama oli myös edellisessä 123:ssa. Huolestunut olisin jos näin ei olisi. Silloin oljyn sekaan tulisi jotain lisää.
Lyhyet ajot ja toistuvat käynnistykset kuluttavat myös enemman öljyä. Näin vaikka olisi ollut piuhan päässä ennen liikkeellelähtöä.
Öljyä ei pidä lisätä aivan ylämerkkiin asti. Ei ole hyvä moottorin osalta ja kulutus on myös tällöin suurempaa. Noin 3/4 merkkivälistä olisi hyvä.
Varmista ettei öljyvuotoja ole missään ja että öljyt ja vedet eivät pääse sekoittumaan. Ja vaihda öljyt useammin kuin 30 tkm . 15 tonnia tai kerran vuodessa niin kone pysyy kunnossa.
Ei muuta kuin huolettomia kilometrejä.
Yli 25 vuotta mersuilua
Niin eipä tuohon sen useammin ole öljyjä vaihdettu: 30000, 60000 ja 87000. Näinhän se nykyään on että LongLife-öljyillä ajetaan piiitkään. Itse olen sen koulukunnan edustaja että mieluimmin vaihdan tavalliset synteettiset 15000 km välein. Tuntuu jotenkin fiksummalta niin. Tässä kyllä meinasin liirata 20000 km:iin kun tuo öljytilavuuskin on 7,5 L...
Olin '90-luvun alussa Meseja huoltamassa ja muistan että silloinkin pidettiin huolestumisen arajana 1 L / 1000 km. Mutta eikai sentään voida kuvitella että kaikki olisi ihan ok jos kymppitonnilla pitää lisätä 10 L öljyä... Kuluu saranat konepellistä loppuun.
Mutta olisiko jollakin aivan omakohtaisia kokemuksia juuri samanlaisesta moottorista ja öljyistä??
Olin '90-luvun alussa Meseja huoltamassa ja muistan että silloinkin pidettiin huolestumisen arajana 1 L / 1000 km. Mutta eikai sentään voida kuvitella että kaikki olisi ihan ok jos kymppitonnilla pitää lisätä 10 L öljyä... Kuluu saranat konepellistä loppuun.
Mutta olisiko jollakin aivan omakohtaisia kokemuksia juuri samanlaisesta moottorista ja öljyistä??
öljy
Valvoline synpower 5/40 näyttää lapussa lukevan. Paikallisen Diesel-erikoiskorjaamon jäljiltä jossa huollatan ML:n , en sen kummemmin ole kysellyt miksi tuota juuri laittavat.
Ja huom! ei todellakaan ole tarvinnut lisätä, kulunut toki on sen huomaa mittatikusta muttei mitenkään dramaattisesti.
Ja huom! ei todellakaan ole tarvinnut lisätä, kulunut toki on sen huomaa mittatikusta muttei mitenkään dramaattisesti.
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Niin siis harvahan meistä pääsee testaamaan öljyjä ja niiden voiteluominaisuuksien säilymisiä missään laboratoriossa...
Eiköhän useimmiten ole kyseessä vain se "mutu" tuntuma ja kuullut jutut.
Esim. minä olen vuosia käyttänyt Mobilin täysisynteettisiä öljyjä siitä syystä, että autojani usein huoltava monttöörimies väittää näkevävänsä puretusta moottorista onko siinä käytetty Mobilia vai ei. Tosin täyssynteettisellä Mobililla ajettuja koneita joutuu harvemmin avaamaan.
Pahimmat vauriot tulevat kuulemma halvoilla Motonetin ja Bilteman "synteettisillä" öljyillä.
(Kyseisellä asentajalla ei ole mitään diiliä Mobilin kanssa...)
Mutta siis öljyn kulutus:
Käsittääkseni liialliseen öljyn kulutukseen on kolme syytä
- öljyä vuotaa, eli auto "laskee alleen"
- venttiilin ohjureista vuotaa palotilaan, auto savuttaa
- männänrenkaiden ohi pääsee ylimääräistä öljyä palotilaan, auto savuttaa
Jos ei se auto savuta edes kylmänä, niin en olisi huolissani. Kaippa noi moottoritkin ovat hieman yksilöitä, riippuen eri käyttäjien ajotavoista yms![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Eiköhän useimmiten ole kyseessä vain se "mutu" tuntuma ja kuullut jutut.
Esim. minä olen vuosia käyttänyt Mobilin täysisynteettisiä öljyjä siitä syystä, että autojani usein huoltava monttöörimies väittää näkevävänsä puretusta moottorista onko siinä käytetty Mobilia vai ei. Tosin täyssynteettisellä Mobililla ajettuja koneita joutuu harvemmin avaamaan.
Pahimmat vauriot tulevat kuulemma halvoilla Motonetin ja Bilteman "synteettisillä" öljyillä.
(Kyseisellä asentajalla ei ole mitään diiliä Mobilin kanssa...)
Mutta siis öljyn kulutus:
Käsittääkseni liialliseen öljyn kulutukseen on kolme syytä
- öljyä vuotaa, eli auto "laskee alleen"
- venttiilin ohjureista vuotaa palotilaan, auto savuttaa
- männänrenkaiden ohi pääsee ylimääräistä öljyä palotilaan, auto savuttaa
Jos ei se auto savuta edes kylmänä, niin en olisi huolissani. Kaippa noi moottoritkin ovat hieman yksilöitä, riippuen eri käyttäjien ajotavoista yms
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
mutta jotku on lähettänyt testattavaksi esim. juuri tuota mobil 1 rallyformula 5w-50 moottorivaurion jälkeen ja tulokset oli aika masentavia... öljy vastas 1000 km ajon jälkeen 0w öljyäTimo999 kirjoitti:Niin siis harvahan meistä pääsee testaamaan öljyjä ja niiden voiteluominaisuuksien säilymisiä missään laboratoriossa...
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
mobililta on hyviäkin öljyjä, esim. 5w-40 ja 0w-40, ne ei kärsi tuosta samasta ongelmasta ainakaan niin paljoa vaikka oikeastaan kaikki normaalit täyssynteettiset laajaviskositeetti öljyt kyllä kärsii tuosta jossain määrin, mutta mobil 1 rallyformula on näistä "merkkiöljystä" huonoimmassa maineessa...
5w-40 on suomen oloihin kuitenkin ihan passeli öljy, varmasti riittää kuumapää, eikä kylmäpäänkään kanssa tule ongelmia, ellei ole pakkasta yli -45 C ja yritetään ilman lohkaria käyntiin...
meillä töissä on traktoreissa 10w-30 mineraalit, eikä mitään ongelmia, vaikka olosuhteet varmasti pahimmasta päästä mitä suomesta löytyy, on lämpöä ja kierroksia koneessa ihan riittävästi (oikeastaan kokoajan otetaan koneesta irti se mitä lähtee), lisäksi pöly + muut rasittavat olosuhteet, lisäksi joskus öljynvaihtoälit venähtävät tuplaksi
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Harri126 kirjoitti:Secissä menee muutama litra/ 10 tkm.
Moottorilla ajettu 450 tkm.
Omassa SECissä Mobil 5W-50 RallyFormulat ja kuluu hiukan / 10.000km. Ajettu 300.000km. Samassa koneessa Mobil 0W-40 kuluu paljon. En nyt oikein pysynyt perässä kumpi on parempi, mutta ei se 5-50 ole huonolta vaikuttanut. 0W-40:stä en pistä enää kertaakaan.
420:ssä myös Mobil 5W-50 RallyFormulat ja kestää ok, ajettu 185.000km. Onko noihin V8:hin sitten parempi liruttaa 5W-40 öljyt? Mikä on paras hinta/laatu perusteella?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
26 vuotta ajettu samalla öljyllä, kaippa kone olisi jo hajonnut, jos 5W-50 RF ei voitele.Juselius kirjoitti:Harri126 kirjoitti:Secissä menee muutama litra/ 10 tkm.
Moottorilla ajettu 450 tkm.
Omassa SECissä Mobil 5W-50 RallyFormulat ja kuluu hiukan / 10.000km. Ajettu 300.000km. Samassa koneessa Mobil 0W-40 kuluu paljon. En nyt oikein pysynyt perässä kumpi on parempi, mutta ei se 5-50 ole huonolta vaikuttanut. 0W-40:stä en pistä enää kertaakaan.
420:ssä myös Mobil 5W-50 RallyFormulat ja kestää ok, ajettu 185.000km. Onko noihin V8:hin sitten parempi liruttaa 5W-40 öljyt? Mikä on paras hinta/laatu perusteella?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
napa kirjoitti:mutta jotku on lähettänyt testattavaksi esim. juuri tuota mobil 1 rallyformula 5w-50 moottorivaurion jälkeen ja tulokset oli aika masentavia... öljy vastas 1000 km ajon jälkeen 0w öljyäTimo999 kirjoitti:Niin siis harvahan meistä pääsee testaamaan öljyjä ja niiden voiteluominaisuuksien säilymisiä missään laboratoriossa...se toimii jossakin moottoreissa ihan hyvin, mutta niissä moottoreissa missä se joutuu hieman kovemmalle käytölle, se menee liruksi uskomattoman nopeaksi, jos moottorilla on taipumusta lämmittää öljyä normaalia enemmän ja siinä ei ole rullanostajia, tuo rallyformula ei kestä niitä olosuhteita... sen lisäaineistus pilkkoutuu lämmön ja kovien pintapaineiden johdosta ja sitten sulla on 0w öljyt koneessa...
mobililta on hyviäkin öljyjä, esim. 5w-40 ja 0w-40, ne ei kärsi tuosta samasta ongelmasta ainakaan niin paljoa vaikka oikeastaan kaikki normaalit täyssynteettiset laajaviskositeetti öljyt kyllä kärsii tuosta jossain määrin, mutta mobil 1 rallyformula on näistä "merkkiöljystä" huonoimmassa maineessa...
5w-40 on suomen oloihin kuitenkin ihan passeli öljy, varmasti riittää kuumapää, eikä kylmäpäänkään kanssa tule ongelmia, ellei ole pakkasta yli -45 C ja yritetään ilman lohkaria käyntiin...
meillä töissä on traktoreissa 10w-30 mineraalit, eikä mitään ongelmia, vaikka olosuhteet varmasti pahimmasta päästä mitä suomesta löytyy, on lämpöä ja kierroksia koneessa ihan riittävästi (oikeastaan kokoajan otetaan koneesta irti se mitä lähtee), lisäksi pöly + muut rasittavat olosuhteet, lisäksi joskus öljynvaihtoälit venähtävät tuplaksinormaalisti vaihdetaan 250 tunnin välein, mutta joskus on mennyt yli 500 tuntiakin samoilla öljyillä, silloin kyllä joutui lisäämään parikertaa välillä...
Höpö höpö..
5W-50 RF on erittäin hyvä öljy. kuumakestävyys on vähintäänkin samaa luokkaa kun 0w-40.
Pari vuotta sitten oli viimeks TM:ssä öljyvertailu testi, jossa 0w-40 muistaakseni voitti vertailun, ja 5w-50 ei arvosteltu, mutta olis tullut niukasti toiseksi tai kolmanneksi. ainoastaan kylmä olosuhteissa hävisi niukasti voittajille, mutta kuumaolosuhteissa taisi pestä vielä ton 0w-40:sen.
Voin kyllä omasta puolesta kehua kyseisen öljyn ääripää kestoa.
nim.merkillä. viiden vuoden aikana ei kertaakaan jättäny lähtemättä käyntiin, vaikka ei lohkolämmitintä olekkaan, sekä 120tkm 5w-50:sellä superturboillut.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
mutta kun ei valitettavasti kestä, kun se öljy (mobil 1 5w-50 RF) oikeasti joutuu koville, sen ominaisuudet loppuu kuin seinään...
mitä vitt... näillä lehtien testeillä tekee, kun ne testaa UUTTA öljyä, testaisivat sellaisia öljyjä, jotka on olleet koneissa 2500,5000, 10000 ja 15000 km sisällä... RF tippuis halpis mineraali 10w-30 kyydistä jo tuossa 2500 km kohdalla
kylmäpää RF on hyvä ja sitä moni suomalainen autoilija tarvitseekin, ei siinä mitään, mutta joskus moottori kaipais voitelua myös kuumana...
joskus vein testattavaksi jotain esteripohjaista peräöljyä (ei ollut redlineä, mutta vastaavaa), kun oli joku öljyjen mainos/testipäivä, olivat pyörineet traktorin etuperässä n. 1000 tuntia ja olivat vieläkin 4 x paremmassa kunnossa, kuin kyseisen testin järjestäjän uudet öljyt
niiltä loppui kuormitusteho testauslaiteessa, että olis saatu öljyn todellinen kuormitettavuus selville... se esteripohjainen peräöljy maksoi vaatimattomat n. 150 mk/ltr siihen aikaan, mutta oli se kyllä hintansa arvoistakin...
mitä vitt... näillä lehtien testeillä tekee, kun ne testaa UUTTA öljyä, testaisivat sellaisia öljyjä, jotka on olleet koneissa 2500,5000, 10000 ja 15000 km sisällä... RF tippuis halpis mineraali 10w-30 kyydistä jo tuossa 2500 km kohdalla
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
kylmäpää RF on hyvä ja sitä moni suomalainen autoilija tarvitseekin, ei siinä mitään, mutta joskus moottori kaipais voitelua myös kuumana...
joskus vein testattavaksi jotain esteripohjaista peräöljyä (ei ollut redlineä, mutta vastaavaa), kun oli joku öljyjen mainos/testipäivä, olivat pyörineet traktorin etuperässä n. 1000 tuntia ja olivat vieläkin 4 x paremmassa kunnossa, kuin kyseisen testin järjestäjän uudet öljyt
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Minä siirryin käyttämään tätä Mobil Suoer 2000 10w-40 semi-synteettinen
eipä ole samanlaista litkua kuin rallyformula.
Ja hyvin on toiminut kesät talvet
Halpa-Hallissa 17.90 €
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-5004
http://www.mobil1.fi/muut-tuotteet/mobi ... 0w-40.aspx
Onhan tätä myös 3000 5w-40 versiona.
eipä ole samanlaista litkua kuin rallyformula.
Ja hyvin on toiminut kesät talvet
Halpa-Hallissa 17.90 €
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-5004
http://www.mobil1.fi/muut-tuotteet/mobi ... 0w-40.aspx
Onhan tätä myös 3000 5w-40 versiona.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Elikkä kun vaihtaa Mobil RF1:set n.5.000km:n välein, niin pääsee suunnilleen "hyvillä" öljyillä aina vaihtovälin?
Entäpä nuo Mobil Super 2000 ja 3000? Onko näistä olemassa puolueetonta testitietoa ja luotettavia tuloksia?
Onko RF1:n surkeudesta olemassa luotettavaa tietoa? Sitä ei saada ainakaan suurelta kusettajalta, ExxonMobililta, kun muistetaan mitä se firma sai aikaan Exxon-nimellä Alaskassa. Erittäin hyvä esimerkki siitä, mihin kaikkeen suuren firman rahkeet ja tahto kusettaa riittävät silloin kun halutaan tehdä mustasta valkoista, tarkalleen, varsinkin tässä tapauksessa!
http://www.google.fi/search?sourceid=na ... xon+Valdez
Entäpä nuo Mobil Super 2000 ja 3000? Onko näistä olemassa puolueetonta testitietoa ja luotettavia tuloksia?
Onko RF1:n surkeudesta olemassa luotettavaa tietoa? Sitä ei saada ainakaan suurelta kusettajalta, ExxonMobililta, kun muistetaan mitä se firma sai aikaan Exxon-nimellä Alaskassa. Erittäin hyvä esimerkki siitä, mihin kaikkeen suuren firman rahkeet ja tahto kusettaa riittävät silloin kun halutaan tehdä mustasta valkoista, tarkalleen, varsinkin tässä tapauksessa!
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
http://www.google.fi/search?sourceid=na ... xon+Valdez
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
normaali käytössä ja sellaisessa koneessa joka ei pidä öljyn lämpöjä liian korkeina, tuo 5w-50 kestää varmaan jopa 7500 km ominaisuuksiltaan hyvänä tai keskinkertaisena, mutta kun mikä tahansa laadukas 5w-40 ja osa 5w-30 öljyistä pysyy pidempään parempana samassa moottorissa... vaikea selittää, kun mainosmiehet on tehneet tässä asiassa liian hyvin työnsä
mitä luokituksia siitä RF1 purkin kyljestä löytyy, joku mersun -80 luvulta oleva vissiin, mutta ei muuta![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
viimeiset 15 ltr mitä mulla oli tuota mobil 1 RF 5w-50 kaadoin suoraan jäteöljypönttöön, kun selvis millaista öljyä se oikeasti on![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
kuka tarvitsee 50 kuumapäätä öljyynsä suomessa normaali käytössä? ne jotka tarvitsee, ei valitse samaan öljyyn 5w kylmäpäätä
ne ottaa öljyksi sellaisen 15w tai 20w-50, jotku jopa paksumpaa...
lisäksi tuo 50 kuumapää on liian paksua monelle joka sitä käyttää mainosten uhrina... polttoaineen kulutus vain kasvaa ja riski moottorivauriolle myös, kun ei ymmärretä, ettei tuollainen 5w-50 öljy ole ikinä mitään "long life öljyä"
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
mitä luokituksia siitä RF1 purkin kyljestä löytyy, joku mersun -80 luvulta oleva vissiin, mutta ei muuta
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
viimeiset 15 ltr mitä mulla oli tuota mobil 1 RF 5w-50 kaadoin suoraan jäteöljypönttöön, kun selvis millaista öljyä se oikeasti on
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
kuka tarvitsee 50 kuumapäätä öljyynsä suomessa normaali käytössä? ne jotka tarvitsee, ei valitse samaan öljyyn 5w kylmäpäätä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
lisäksi tuo 50 kuumapää on liian paksua monelle joka sitä käyttää mainosten uhrina... polttoaineen kulutus vain kasvaa ja riski moottorivauriolle myös, kun ei ymmärretä, ettei tuollainen 5w-50 öljy ole ikinä mitään "long life öljyä"
napa kirjoitti:...mainosmiehet on tehneet tässä asiassa liian hyvin työnsä![]()
No tämä kyllä pitää paikkansa! Monessa muussakin asiassa!
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
napa kirjoitti:... polttoaineen kulutus vain kasvaa ja riski moottorivauriolle myös, kun ei ymmärretä, ettei tuollainen 5w-50 öljy ole ikinä mitään "long life öljyä"
Pitää käyttää sitten jo ostetut RF1:set lyhyellä vaihtovälillä pois. Lieneekö tuo Super 3000 sitten hyvä noihin omiin V8-patoihin? Vai mikä olisi se "paras" vaihtoehto? Meinaan lämpöä noissa tuntuu riittävän ajon jälkeen sulattamaan jopa naapurin kohmeisen fiestankin!
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
jos kone ja öljyt käy oikeasti kuumina, niin sitten esteripohjaista öljyä kehiin, motulilta ainakin löytyy ja redlinen öljyt on kaikki esteripohjaisia.
kyllä ne yleensä noissa autotarvike liikkeissä osaa oikean öljyn myydä koneeseen, jos on ammattimies myyjänä, eikä mikään "töissä rahan takia" tyyppi
sokeasti ei kuitenkaan saa myyjää uskoa, kun ei sitä tiedä millainen tyyppi siellä tiskin takana oikeasti on, ellei sitten vanhastaan ole oppinut luottamaan kyseiseen henkilöön...
mutta mistään ruokakaupasta/marketista on turha hyvää moottoriöljyä etsiä, se nyt pitäis olla kaiklle selvää![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
uusiin autoihin ei sitten ihan mikä tahansa öljy sovikkaan ja perinteisesti ne aivan uusien autojen öljyt ei oikein sovi vanhalle kalustolle, mutta mulla ei noita uuden auton ongelmia onneksi ole![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
mutta öljyn todellinen lämpöhän sen määrää, tarvitseeko mennä noihin esteripohjaisiin öljyihin, turbokoneisiin ne tosin on aina hyväksi, kun siellä turbossa se öljy kovimmalle lämpörasitukselle joutuu ja siten myös "kuluu" tai paremminkin väsyy...
kyllä ne yleensä noissa autotarvike liikkeissä osaa oikean öljyn myydä koneeseen, jos on ammattimies myyjänä, eikä mikään "töissä rahan takia" tyyppi
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
mutta mistään ruokakaupasta/marketista on turha hyvää moottoriöljyä etsiä, se nyt pitäis olla kaiklle selvää
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
uusiin autoihin ei sitten ihan mikä tahansa öljy sovikkaan ja perinteisesti ne aivan uusien autojen öljyt ei oikein sovi vanhalle kalustolle, mutta mulla ei noita uuden auton ongelmia onneksi ole
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
mutta öljyn todellinen lämpöhän sen määrää, tarvitseeko mennä noihin esteripohjaisiin öljyihin, turbokoneisiin ne tosin on aina hyväksi, kun siellä turbossa se öljy kovimmalle lämpörasitukselle joutuu ja siten myös "kuluu" tai paremminkin väsyy...
ei helvetti, nyt vasta katsoin että olet laittanut 2003 vuosimallin autoon mobil 1 rally formulaa
nyt oikeasti heti vaihtamaan ne öljyt sellaisiin, jotka täyttää tuon moottorin vaatimukset... ei hyvä heilu, jos vielä kauan noilla liruilla kituutat tai omapahan on moottorisi
mutta ainakin on varoitettu.
näihin uusiin autoihin jotka on suunniteltu "longlife" öljyille, ei mennä vaihtelemaan mitään -80 luvun öljyjä, vaikka olis tarkoitus vaihtaa öljyt kerran viikossa... niissä pitää oikeasti käyttää sellaisen luokituksen omaavia öljyjä, joille se kone on suunniteltu/öljyt kehitetty konetta varten.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
näihin uusiin autoihin jotka on suunniteltu "longlife" öljyille, ei mennä vaihtelemaan mitään -80 luvun öljyjä, vaikka olis tarkoitus vaihtaa öljyt kerran viikossa... niissä pitää oikeasti käyttää sellaisen luokituksen omaavia öljyjä, joille se kone on suunniteltu/öljyt kehitetty konetta varten.
Uusissa moottoreissa kuuluu käyttää "liruja" öljyjä koska niissä on niin ahtaat öljykanavat. Sellainen mikä on hyvää öljyä vanhanaikaiseen (yli15v) moottoriin ei välttämättä sovellu enään uuteen moottoriin. Myös moottorin yläpään olisi hyvä saada voitelua joten on syytä valita juuri sellaiset öljyt joita moottorin valmistaja suosittelee eikä sellaisia mitkä toimivat hyvin naapurin Zetorissa.
Edit:
ML270:n (-03) moottorin 612.963 suosituksissa mainitaan öljyluokka vaatimus CF-B2-96 ja vaihtoehtoinen suositus CF-B3-96.
eli nämä kirjain-numerohirviöt ovat siis öljy yhtiöiden standardeja jotka öljyn täytyy testissä läpäistä. Moottori valmistaja määrittelee minkä standardin mukaiset öljyt ovat mihinkin moottoreihin hyväksyttäviä.
ML270:n moottoriin pitää siis laittaa vähintään nämä standardit täyttävää öljyä.
Edit2: itsehän tietenkin suosittelen itse valmistamaani tuotetta:
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 706%2c7202
Edit:
ML270:n (-03) moottorin 612.963 suosituksissa mainitaan öljyluokka vaatimus CF-B2-96 ja vaihtoehtoinen suositus CF-B3-96.
eli nämä kirjain-numerohirviöt ovat siis öljy yhtiöiden standardeja jotka öljyn täytyy testissä läpäistä. Moottori valmistaja määrittelee minkä standardin mukaiset öljyt ovat mihinkin moottoreihin hyväksyttäviä.
ML270:n moottoriin pitää siis laittaa vähintään nämä standardit täyttävää öljyä.
Edit2: itsehän tietenkin suosittelen itse valmistamaani tuotetta:
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 706%2c7202
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Rupesi tämä topicci kiinnostamaan kun olen käyttänyt sekä RF1 5W-50 (nytkin koneessa) ja myös RF1 5W-40. Autona W203 CDI, 2001. Omistajan käsikirjassa kehoitetaan käyttämään MB 229.1 - 229.3 hyväksyttyjä öljyjä. RF5W-50 kanisterista löytyy tuo 229.1 hyväksyntä ja RF5W-40 kanisterista molemmat numerosarjat. Eli pitäisi kyllä merkintöjen mukaan sopia tähän 2000-luvun autoon.napa kirjoitti: mitä luokituksia siitä RF1 purkin kyljestä löytyy, joku mersun -80 luvulta oleva vissiin, mutta ei muuta
Toisaalta pyrin kyllä käyttämään parasta mahdollita öljyä. Alunperin päädyin tuohon RF1:een koska Veho sellaista myi autooni, en kuitenkaan muista oliko 5W-50 vai 5W-40.
Voisitko napa vielä kommentoida ja kertoa mikä se paras öljy on autooni.
W203CDI