sprinter pyöränpultit
sprinter pyöränpultit
näin pääs käymään et rengasukko väänsi pultit poikki paitsi 1 on normaali pituune.yritetty vastakierretapilla mutta vehkeet hajoo enneku aukee onko jollain konstia vai pitääkö napa vaihtaa joka varmaa maksaa omaasuuren?
Re: sprinter pyöränpultit
Jos kyse on etupyörästä, niin melkein kannattaa ottaa jarrulevy irti, niin pääset näkemään sen navan ja ehkä väätämään katkenneet pultit väärältä puolelta läpi ja ainakin antamaan lämpöä, voitelua jne.
Tässä on oma raportti jarrulevyn irrotuksesta ja vaihdosta:
- Ristipääruuvi, joka kiinnittää levyn napaan, oli kovaa kiinni, kuten peloteltiinkin. Lähti kuitenkin 'nätisti' irti lämmöllä molemmilta puolilta. Ilman pilliä varmaankin pora olisi ollut seuraava valinta kun iskumeisseliä ei löydy.
- Liukutappien pultit (Torx45) lähtivät suht. nätisti irti.
- Satulan pultit (19mm) vaativat yli metrin varren ja paljon voimaa.
- Vanhat levyt olivat niin ruosteessa sisäpuolelta, että vaati voimaa ja aikaa naputella ne irti navasta.
- Satulan liukupinnat olivat suht. kuluneet, varovasti viilaamalla niistä sai kuin uudet.
- Liukutapit suht. pikeentyneet, varovasti hienolla hiekkapaperilla niistäkin sai kuin uudet.
- Noissa yksimäntäisissä sylinterin painaminen sisään on onneks helppoa.
- Motonetin levyt n. 40e/kpl tuntuisvat olevan jees.
- Palat hain Merteilistä 65e ja ne ovat OK. Motonetin 40e settiä ei ole hirveästi kehuttu ja Veholta setti maksaa 110e. Noi oli snadisti viilatut asennusta helpottamaan, mutta tilaa tossa onneks on riittävästi.
- Tunnistimia ei tartte uusia, jos palat eivät ole ihan loppu. Vanhat vaan varovasti vetämällä irti ja uusiin levyihin.
- Kun kaikki on auki, niin samalla kannattaa ehdottomasti vaihtaa myös kumiletkut ja herkistellä nippoja, etteivät jämähdä.
Tässä on oma raportti jarrulevyn irrotuksesta ja vaihdosta:
- Ristipääruuvi, joka kiinnittää levyn napaan, oli kovaa kiinni, kuten peloteltiinkin. Lähti kuitenkin 'nätisti' irti lämmöllä molemmilta puolilta. Ilman pilliä varmaankin pora olisi ollut seuraava valinta kun iskumeisseliä ei löydy.
- Liukutappien pultit (Torx45) lähtivät suht. nätisti irti.
- Satulan pultit (19mm) vaativat yli metrin varren ja paljon voimaa.
- Vanhat levyt olivat niin ruosteessa sisäpuolelta, että vaati voimaa ja aikaa naputella ne irti navasta.
- Satulan liukupinnat olivat suht. kuluneet, varovasti viilaamalla niistä sai kuin uudet.
- Liukutapit suht. pikeentyneet, varovasti hienolla hiekkapaperilla niistäkin sai kuin uudet.
- Noissa yksimäntäisissä sylinterin painaminen sisään on onneks helppoa.
- Motonetin levyt n. 40e/kpl tuntuisvat olevan jees.
- Palat hain Merteilistä 65e ja ne ovat OK. Motonetin 40e settiä ei ole hirveästi kehuttu ja Veholta setti maksaa 110e. Noi oli snadisti viilatut asennusta helpottamaan, mutta tilaa tossa onneks on riittävästi.
- Tunnistimia ei tartte uusia, jos palat eivät ole ihan loppu. Vanhat vaan varovasti vetämällä irti ja uusiin levyihin.
- Kun kaikki on auki, niin samalla kannattaa ehdottomasti vaihtaa myös kumiletkut ja herkistellä nippoja, etteivät jämähdä.
- Veijo
OK, no sulla tuntuu sitten olevan homma hallussa ja kun oot just vaihtanut ja putsannut kaiken, niin tohon levyn irroitukseen ei edes mene kauaa. Sinänsä sattaa tuntua turhalta lisähommalta, mutta sillä pääsee toivottavasti korjaamaan tilanteen ja varmistamaan, että kaikki on varmasti kunnossa.ronimä kirjoitti:etunapa.vm 2000 313 pitkä malli.palat tuli vaihrettua ja levy oli irti kaikki tuli putsattua mut pitää vissii napa viä irrottaa ja kokeella sisä kautta.jahka toi vahingon tekijäki saaraan vastuuseen.. liukutapit täs 7mm kuusiokolo ja satula heleposti mutterimopolla.
- Veijo