w201 dieseleiden hinnat laskuun Saksassa?
w201 dieseleiden hinnat laskuun Saksassa?
Uudessa MB Classic- lehdessä oli sivuhuomautuksena mielenkiintoinen maininta: Saksassa w201 dieseleihin ei saa enää lokakuun 2008 jälkeen ns. umweltplakattea. Ko malliin ei ole saatavana hiukkassuodatinta jälkiasennuksena. Umweltplakatte on se pyöreä tarra ikkunassa, ja väri on vihreä, keltainen tai punainen päästöjen mukaan. Monissa kaupungeissa on kielletty autot joissa ei ko plakattia ole. Punaisellakin saa ainakin toistaiseksi ajaa. Eli nyt w201 dieseleiden käyttöarvo pienenee reippaasti, ja niitä voi tulla halvalla myyntiin. Sama koskee myös ilman kattia olevia w201 kaasarimalleja.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Samat koneet on. Hyväksynnät hiukkassuodattimille on kuitenkin automallikohtaisia, siitä voi ero tulla.-jorkki- kirjoitti:w124 Dieseleissä sama motti, eli sama homma pitäisi olla järjen mukaa niissäkin jos näin on.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Jos noilla ed.moottoreilla ei saa päästöjen takia ajaa Saksan kaupungeissa niin kerrotko miksi noita pitäisi sitten tuoda Suomeen ??
Eikö Suomalaisten hengitysilman puhtaus ole tärkeää ?
Minusta pitäisi jo unohtaa nuo isopäästöiset autot ja keskittyä elämään
nykyaikaa.
Mersulta löytyy hyviä vaihtoehtoja myös vähäpäästöisissä malleissa.
Eikö Suomalaisten hengitysilman puhtaus ole tärkeää ?
Minusta pitäisi jo unohtaa nuo isopäästöiset autot ja keskittyä elämään
nykyaikaa.
Mersulta löytyy hyviä vaihtoehtoja myös vähäpäästöisissä malleissa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
- biglimited
- Vakiokalustoa
- Viestit: 397
- Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
- Paikkakunta: Turku
Eiköhän tässäkin ole kysymys autoharrastuksesta. Siis museoajoneuvot ovat ala erikseen, mutta monet entiset käyttikset ovat jo tai liki ns youngtimer-iässä, joten niitä saanee uudistuksen vuoksi edukkaammin, ymmärrätkö?
Ps. Galluppia kuinka moni täällä on vihreä? Autosivuilla tuskin kovin moni...
Ps. Galluppia kuinka moni täällä on vihreä? Autosivuilla tuskin kovin moni...
Sakemannicäbi
alle 3 savutusarvolla en kehtaa ajaa dieselilläbiglimited kirjoitti:
Ps. Galluppia kuinka moni täällä on vihreä? Autosivuilla tuskin kovin moni...


se vain on niin hauskaa, kun voi yhdellä kaasunpainalluksella saada samat savut ilmakehään, mihin joku uuden "vähäpäästöisen" autonomistaja joutuu ajamaan yli vuoden ajot

toisaalta jos multa kerran laskutetaan ympäristöön vedoten ylimääräisiä veroja, niin en kyllä halua maksaa "tyhjästä", sitä tiukemmalle menee syöttöruuvi, mitä enemmän ympäristöveroja kehitetään...
Aina kun ostat käytetyn auton uuden sijaan, teet ympäristöteon koska silloin uutta autoa ei tarvitse valmistaa ollenkaan.
Eikä nuo päästöt niin suuria harrasteautoillakaan ole: esim minun R107 -71 ei ole tuottanut grammaakaan hiilidioksidipäästöjä kolmeen vuoteen. W123 -82 ja R107-87 kuluttivat koko viime vuoden aikana vain 2 tankillista bensaa. Got the point?

Eikä nuo päästöt niin suuria harrasteautoillakaan ole: esim minun R107 -71 ei ole tuottanut grammaakaan hiilidioksidipäästöjä kolmeen vuoteen. W123 -82 ja R107-87 kuluttivat koko viime vuoden aikana vain 2 tankillista bensaa. Got the point?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Auton käyttäminen tuottaa 87 %:a päästöistä , valmistus 8 %:a ja kauppa/rahti 5 %:a , mikäli uskomme Hesarissa ollutta tutkimusta ja
miksi emme uskoisi ! Case rest!
Yksityisiä autontuojia on juuri syytetty vanhojen isopäätöisten
autojen tuonnista.
Minusta vanha katalysaattorilla varustettu bensaharraste auton tuonti on ok., mutta ei vanhan dieselkäyttöisen .
miksi emme uskoisi ! Case rest!
Yksityisiä autontuojia on juuri syytetty vanhojen isopäätöisten
autojen tuonnista.
Minusta vanha katalysaattorilla varustettu bensaharraste auton tuonti on ok., mutta ei vanhan dieselkäyttöisen .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Saksalaisissä tutkimuksissa vastaavat luvut ovat kyllä liikkuneet 20-30% välillä. Ja eiköhän tuommoisen noin neljännesvuosisadan vanhan harrasteauton käyttökilometrit ala olemaan prosenttiskaalaston ehtoopuolella.sportsman kirjoitti:Auton käyttäminen tuottaa 87 %:a päästöistä , valmistus 8 %:a
Mitä vikaa harrasteluonteisissa vanhoissa dieselautoissa on? MM. uusien dieselien pienhiukkaspäästöt on todettu vanhoja vaarallisemmiksi: http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tutkim ... 5235123055


Ajan vanhalla ja suurella autolla, joidenkin mielestä kyse on melkoisesta saastuttajasta. Mutta kysyn vaan että mitä se saastuttaa tuolla tallissa 8kk vuodesta? Ja ajoa tulee 5tkm vuodessa.
Kaikki piipertäjät ja itkijät unohtavat aina näissä skenaarioissaan että jos autolla ei aja, niin ei se myöskään tuota päästöjä.
Kaikki piipertäjät ja itkijät unohtavat aina näissä skenaarioissaan että jos autolla ei aja, niin ei se myöskään tuota päästöjä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Suomessa ajetaan hyvin vanhoilla autoilla ja ei vanhaa dieselmersua
kovin ympäristöystävälliseksi voi väittää.
Kyllä täällä normaali Suomessa ajetaan vielä paljon vuosittain
esim 201-sarjan dieseleillä.
Tämä ilma on meillä yhteistä jota hengitämme. Ehkä vanhan ajan
mersumieskin voisi miettiä mitä jättää lapsilleen.
Kai sentään vielä tupakoit autossasi kun pikkulapsia on kyydissä ?
Aika muuttuu ja ehkä myös itse olisi hyvä tarkistaa asenteitaan.
Kuka vielä laittaisi öljylämmityksen uuteen taloonsa ??
kovin ympäristöystävälliseksi voi väittää.
Kyllä täällä normaali Suomessa ajetaan vielä paljon vuosittain
esim 201-sarjan dieseleillä.
Tämä ilma on meillä yhteistä jota hengitämme. Ehkä vanhan ajan
mersumieskin voisi miettiä mitä jättää lapsilleen.
Kai sentään vielä tupakoit autossasi kun pikkulapsia on kyydissä ?
Aika muuttuu ja ehkä myös itse olisi hyvä tarkistaa asenteitaan.
Kuka vielä laittaisi öljylämmityksen uuteen taloonsa ??
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
no, oma -90 200 D näytti savutusarvoksi 0,038, kun sitä leimalla käytin (tilanne tulee muuttumaan), en kyllä väittäis vuosimallin perusteella, että mikä saastuttaa ja mikä taas ei... miksi juuri autoiluun liittyvistä laeista päättää sellaiset imbesillit, jotka ei yleensä edes itse omista autoasportsman kirjoitti:Suomessa ajetaan hyvin vanhoilla autoilla ja ei vanhaa dieselmersua
kovin ympäristöystävälliseksi voi väittää.

totta helvetissä poltan, oli sitten ketä tahansa kyydissä... poltan mä ravintolassakin, kun en ikinä muista, että se muka on kielletty nykyään... tai sitten en mene sellaisiin ravintoloihin, missä ei saa polttaa.sportsman kirjoitti:Tämä ilma on meillä yhteistä jota hengitämme. Ehkä vanhan ajan
mersumieskin voisi miettiä mitä jättää lapsilleen.
Kai sentään vielä tupakoit autossasi kun pikkulapsia on kyydissä ?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: To 17.02.2005 07:25
napa kirjoitti:totta helvetissä poltan, oli sitten ketä tahansa kyydissä... poltan mä ravintolassakin, kun en ikinä muista, että se muka on kielletty nykyään... tai sitten en mene sellaisiin ravintoloihin, missä ei saa polttaa.sportsman kirjoitti:Tämä ilma on meillä yhteistä jota hengitämme. Ehkä vanhan ajan
mersumieskin voisi miettiä mitä jättää lapsilleen.
Kai sentään vielä tupakoit autossasi kun pikkulapsia on kyydissä ?

Viimeksi muokannut PoroStreet, Su 15.03.2009 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
se on oikein!napa kirjoitti:no, oma -90 200 D näytti savutusarvoksi 0,038, kun sitä leimalla käytin (tilanne tulee muuttumaan), en kyllä väittäis vuosimallin perusteella, että mikä saastuttaa ja mikä taas ei... miksi juuri autoiluun liittyvistä laeista päättää sellaiset imbesillit, jotka ei yleensä edes itse omista autoasportsman kirjoitti:Suomessa ajetaan hyvin vanhoilla autoilla ja ei vanhaa dieselmersua
kovin ympäristöystävälliseksi voi väittää.
totta helvetissä poltan, oli sitten ketä tahansa kyydissä... poltan mä ravintolassakin, kun en ikinä muista, että se muka on kielletty nykyään... tai sitten en mene sellaisiin ravintoloihin, missä ei saa polttaa.sportsman kirjoitti:Tämä ilma on meillä yhteistä jota hengitämme. Ehkä vanhan ajan
mersumieskin voisi miettiä mitä jättää lapsilleen.
Kai sentään vielä tupakoit autossasi kun pikkulapsia on kyydissä ?
jos tähän touhuun tulis joku tolkku, niin sitä vois pikkasen kiinnostuakkin näistä ympäristö jutuista.
suomalaisia rokotetaan ja verotetaan siitä, kun ne ajaa autoilla. samaan aikaan kiinassa jauhaa hiilivoimalat, mitkä saastuttaa jo oikeesti.
mää säädän mun ruokaruuvia pienemmälle siinä vaiheessa, kun kiinalaiset siirtyy vallan ydinvoimaloihin.
suomalaisten autoilulla ei oo mitään merkitystä koko maailman kartalla. kiinat ja muut vastaavat saastuttaa niillä ikivanhoilla ja huonoilla voimaloillaan 100 kertaa enemmän, kun koko euroopan autot yhteensä.
tuntuu vaan niin tyhmältä ruveta "ympäristö hihhuliks" sen takia, että maailma pelastuu, jos naapurissa saastutetaan monta sataa kertasesti..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Maaballon kannalta ainoa merkitsevä asia on hiilidioksidipäästöt. Niitä syntyy vain ja ainoastaan sen poltetun naftan/bensan määrään verrannollinen määrä.sportsman kirjoitti:Suomessa ajetaan hyvin vanhoilla autoilla ja ei vanhaa dieselmersua
kovin ympäristöystävälliseksi voi väittää.
Jos uusi auto kuluttaa 6 l/100km ja vanha (esim 200D) myös alle 7 l/100km, pitäisin tuota vanhaa vielä ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona. Ajomäärä tietty vaikuttaa asiaan...
Hiukkasilla on merkitystä vain suurien kaupunkien keskustoissa, joiden sokkeloissa niitä hiukkasia kertyy sitten hengitettäviksi. Ilmastonmuutoksella ja hiukkassuodattimilla ei ole siis mitään tekemistä toistensa kanssa.
- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
niin ja joillakin on puulla lämpiäviä kiukaita, toiset hullut polttaa vielä turvetta jne.sportsman kirjoitti:Kyllä Suomessakin sähköä tuotetaan hiilivoimaloissa...
sä varmaan olet jo vaihtanut kaikki hehkulamput "energiaa säästäviin" malleihin, ostat tuulisähköä, lajittelet kovassa uskossa roskat (samaa paskaa ne silti on ja päätyvät samaan paikkaan...), maksat mielelläsi autosta +50 000 €, kun kuvittelet sen saastuttavan vähemmän, käytät julkisia kulkuneuoja...
mutta mikä pahinta, syötät tuota saatanan ekopaska propakandaa vielä muille


mä melkein väittäisin, että olen "vihreämpi" kokonaisuudessa, kuin te ekopellet, koska olen niin saatana nuuka, etten osta mitään turhaa, vaan korjailen kaiken mitä vielä voi korjailla, en ajele turhia ajoja, en harrasta etelän matkailua (lentokoneella lentelyä siis), en harrasta liikuntaa (siis ajele autolla hiihtämään, golffaamaan, purjehtimaan jne.), syön "lähiruokaa", tosin ihan sen maun takia, mua varten ei tarvitse tuoda ulkomailta vihanneksia, hedelmiä tai mitään muutakaan ruokaa jne.
vielä kun alkais itte kasvattamaan kessua, niin ei tarttis tuota tupakkiakaan tuoda ulkomailta mulle, tekis häkäpöntön autoon ja ajelis puulla tai turpeella, niin sitten olis "omavarainen" oikeastaan kaikessa

Menny vähän OT:ksi tämä
No ei siinä, itteä ei pahemmin nuo viherhattuset kiinnosta, ainakaan vielä. Tottakai joissain asioissa voi "energialamppuja" esimerkkinä ostaa. Tosin tuskin se keltään on pois vaikka en just sitä yhtä lamppua osta. Nojoo ei kiinnosta koko aihe 


xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
No antaa sitten mennä oikein kunnolla OT:ksi...
ns. "energian säästö" lamput ovat kaikkea muuta kuin järkevä ostos.
Hehkulamppujen "energia häviö" on sitä että hyvin suuri osa energiasta menee lämpöenergiaksi ja pieni osa valoksi.
no se ettei tämä "säästö lamppu" tuota lämpöä aiheuttaa sen että se lämpö on saatava jostain muualta. Meillähän suomessa joudutaan lämmittämään asuntoja suurimman osan vuotta.
Eli kymmenen 60W hehkulamppua -> yht.600W josta lämmöksi vapautuu n. 500W ja valoksi 100W
kymmenen 11W "säästö lamppua" -> 110W valoa ja talon lämmitykseen tarvitaan pienen lämmityspatterin verran lisää tehoa.
Eli näistä "säästölampuista" saadaan hyötyä vain ja ainoastaan keski kesällä kun lämmitystä ei tarvita.
MUTTA nämä "säästölamput" ovat ongelmajätettä niitä ei pystytä kierrättämään, ja usein ne ovat vielä pakattu muoviin toisin kuin hehkulamput kierrätettävään kartonkiin.
On siis ekoteko olla ostamatta näitä "ekologisesti kannattavia tuotteita" ja mieluummin ostaa näitä vanhoja "ilmastonlämmitäjiä"
ns. "energian säästö" lamput ovat kaikkea muuta kuin järkevä ostos.
Hehkulamppujen "energia häviö" on sitä että hyvin suuri osa energiasta menee lämpöenergiaksi ja pieni osa valoksi.
no se ettei tämä "säästö lamppu" tuota lämpöä aiheuttaa sen että se lämpö on saatava jostain muualta. Meillähän suomessa joudutaan lämmittämään asuntoja suurimman osan vuotta.
Eli kymmenen 60W hehkulamppua -> yht.600W josta lämmöksi vapautuu n. 500W ja valoksi 100W
kymmenen 11W "säästö lamppua" -> 110W valoa ja talon lämmitykseen tarvitaan pienen lämmityspatterin verran lisää tehoa.
Eli näistä "säästölampuista" saadaan hyötyä vain ja ainoastaan keski kesällä kun lämmitystä ei tarvita.
MUTTA nämä "säästölamput" ovat ongelmajätettä niitä ei pystytä kierrättämään, ja usein ne ovat vielä pakattu muoviin toisin kuin hehkulamput kierrätettävään kartonkiin.
On siis ekoteko olla ostamatta näitä "ekologisesti kannattavia tuotteita" ja mieluummin ostaa näitä vanhoja "ilmastonlämmitäjiä"
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
kyllä mullakin muutama energia lamppu on ollut, ihan vain kokeeksi kuinka ne kestää tuolla ulkona piha/puutarha valoissa (siellähän tuosta hukkalämmöstä ei ole edes hyötyä), ei haukkuneet hintaansa
kestoikä oli ehkä 2 x sen mitä hehkulampulla
mutta se hankinta hinta, yhden energia lampun hinnalla taitaa saada tarjouksesta yli 30 hehkulamppua... eli vaikka olisin vaihtanut kerran viikossa ehjän hehkulampun toiseen, olisin silti säästänyt... eikä ne oikein edes tahtoneet valaista mitään pakkasessa... susi keksintö koko energia lamppu...
sähkölaskun kannalta taas on jo ihan sama, kumpi siellä palaa 11 W energia lamppu vai 25 w hehkulamppu, eikä niitä ole kuin 2 kpl yhteensä muutenkaan ja ovat kellokytkimen perässä, eli palavat vain tiettynä aikana, ne aurinkokenno ohjaimet ei oikein täytä mun tarpeita...(miksi polttaisin valoja 5 tuntia etukäteen, jos tiedän, että tulen töistä vasta joskus klo 23.00 jälkeen) tosin ei ne ole toimineet koko lamput enää 5 vuoteen
että nyt ne vasta energiaa säästääkin... pitäis kyllä kaivaa se kaapeli ylös ja tutkia missä vika, on ne pihavalot toimiessaan kuitenkin ihan mukavat olla, kun syyspimeällä töistä röntii kotiin 


sähkölaskun kannalta taas on jo ihan sama, kumpi siellä palaa 11 W energia lamppu vai 25 w hehkulamppu, eikä niitä ole kuin 2 kpl yhteensä muutenkaan ja ovat kellokytkimen perässä, eli palavat vain tiettynä aikana, ne aurinkokenno ohjaimet ei oikein täytä mun tarpeita...(miksi polttaisin valoja 5 tuntia etukäteen, jos tiedän, että tulen töistä vasta joskus klo 23.00 jälkeen) tosin ei ne ole toimineet koko lamput enää 5 vuoteen


noh noh. kyllä ne säästölamput on ihan hyviä. ulko käytössä nimenomaan. ainoita huonoja puolia niissä on, että ne on kalliita ja hitaita.napa kirjoitti:kyllä mullakin muutama energia lamppu on ollut, ihan vain kokeeksi kuinka ne kestää tuolla ulkona piha/puutarha valoissa (siellähän tuosta hukkalämmöstä ei ole edes hyötyä), ei haukkuneet hintaansakestoikä oli ehkä 2 x sen mitä hehkulampulla
mutta se hankinta hinta, yhden energia lampun hinnalla taitaa saada tarjouksesta yli 30 hehkulamppua... eli vaikka olisin vaihtanut kerran viikossa ehjän hehkulampun toiseen, olisin silti säästänyt... eikä ne oikein edes tahtoneet valaista mitään pakkasessa... susi keksintö koko energia lamppu...
sähkölaskun kannalta taas on jo ihan sama, kumpi siellä palaa 11 W energia lamppu vai 25 w hehkulamppu, eikä niitä ole kuin 2 kpl yhteensä muutenkaan ja ovat kellokytkimen perässä, eli palavat vain tiettynä aikana, ne aurinkokenno ohjaimet ei oikein täytä mun tarpeita...(miksi polttaisin valoja 5 tuntia etukäteen, jos tiedän, että tulen töistä vasta joskus klo 23.00 jälkeen) tosin ei ne ole toimineet koko lamput enää 5 vuoteenettä nyt ne vasta energiaa säästääkin... pitäis kyllä kaivaa se kaapeli ylös ja tutkia missä vika, on ne pihavalot toimiessaan kuitenkin ihan mukavat olla, kun syyspimeällä töistä röntii kotiin
ei ne kyllä heikkohermosille oo hyviä. määkin, kun meen illalla tupakalle ja napsautan pihavalot päälle, niin punasena ne siinä hehkuu, eikä valase viälä mitään. mutta, jos ne on koko illan päällä, niin kyllä ne ihan hyvin valasee ja toimii.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Taitaa kuitenkin jotain mennyt perille...
Vanha virsi tuo sähkölamppujen lämmöntuotto , sillä
on hyötysuhteeltaan parempia lämmittimiä kuin vanhat hehkulamput..
Niin omasta ekolustani vain sen verrän että heitin kierrätykseen
vanhat öljylämmityslaitteet 1970-luvun talostani.
Samalla hinnalla laiton maalämmön kuin olisin vaihtanut uuteen tiensäpäässä olleet öljysäiliön, öljypolttimen sekä öljykattilan.
Nyt menee sähkö huimat 10500kwh vuodessa entiseen 5100 kwh sähköä
ja 3000 litraa öljyä verrattuna. Niin ja lapsiperheessä ei paljon säästetä sillä 2 tietokonetta ja pesukone on koko ajan päällä .
Nyt katselen sopivaa autoa,mutta se ei taida kuitenkaan olla vanha diesel ?
Vanha virsi tuo sähkölamppujen lämmöntuotto , sillä
on hyötysuhteeltaan parempia lämmittimiä kuin vanhat hehkulamput..
Niin omasta ekolustani vain sen verrän että heitin kierrätykseen
vanhat öljylämmityslaitteet 1970-luvun talostani.
Samalla hinnalla laiton maalämmön kuin olisin vaihtanut uuteen tiensäpäässä olleet öljysäiliön, öljypolttimen sekä öljykattilan.
Nyt menee sähkö huimat 10500kwh vuodessa entiseen 5100 kwh sähköä
ja 3000 litraa öljyä verrattuna. Niin ja lapsiperheessä ei paljon säästetä sillä 2 tietokonetta ja pesukone on koko ajan päällä .
Nyt katselen sopivaa autoa,mutta se ei taida kuitenkaan olla vanha diesel ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.