Kiihdytys
Kiihdytys
400 SEL, 4-portainen automaatti, 1-2 vaihteiden siirtoliike vaihdevivusta sivusuunnassa. Yleensä lähtee 2-vaihteella kiihdyttämään. Onko 1-2 linjalla käytön rajoituksia? Miten saa parhaan kiihtyvyyden; kaasu pohjassa 1:llä, manuaalisesti vaihto 2:lle. ja siitä vauhdin mukana edelleen 3:n kautta D:lle, vai kuinka?
Tarkemmin tätä lootaa tuntematta muistuttaisin, että useat MB:n laatikot on sunniteltukin niin, että ne lähtevät normaaliajossa liikkeelle kakkosella. Poikkeustapauksia ovat ainakin turbodieselien vaihteistot.
Tällaisessa yleensä kakkosella lähtevässä laatikossahan liikkeellelähtö tapahtuu ykkösellä, jos paikaltaan lähtiessä vaihdekepakko on "pakkokakkosella". Nopeaa kiihdytystä jos haluat, kannattaa kai survaista pedaali aivan pohjaan valitsimen ollessa D:lla. Tällöin laatikko heittää myös liikkeellelahdossa kickdownilla ykköselle jolla vedättää sitten jopa rajoittajaan asti ennen kakkosta.
Se onkin sitten toinen juttu, sopiiko moinen räppääminen S-mersun tyyliin...
Rauhallisemmin ajettaessa voi pirteyttä hakea vaikka justeeraamalla vaihtokohtia hiukan ylöspäin, mikäli ässäsi on vielä sen verran vanhaa mallia että siinä tämä säätö onnistuu. Aiheesta löytyy pitkät tarinat palstalta. Pähkinänkuoressa kyse on siitä, että kaasuvivustolta tulevaa, laatikkoa ohjaavaa vivustoa/vaijeria kiristetään jolloin laatikosta tulee a) isommille kierroksille ennen vaihtoa vetävä ja b) herkemmin kaasua painamalla pienemmälle vaihtava.
Tällaisessa yleensä kakkosella lähtevässä laatikossahan liikkeellelähtö tapahtuu ykkösellä, jos paikaltaan lähtiessä vaihdekepakko on "pakkokakkosella". Nopeaa kiihdytystä jos haluat, kannattaa kai survaista pedaali aivan pohjaan valitsimen ollessa D:lla. Tällöin laatikko heittää myös liikkeellelahdossa kickdownilla ykköselle jolla vedättää sitten jopa rajoittajaan asti ennen kakkosta.
Se onkin sitten toinen juttu, sopiiko moinen räppääminen S-mersun tyyliin...

Rauhallisemmin ajettaessa voi pirteyttä hakea vaikka justeeraamalla vaihtokohtia hiukan ylöspäin, mikäli ässäsi on vielä sen verran vanhaa mallia että siinä tämä säätö onnistuu. Aiheesta löytyy pitkät tarinat palstalta. Pähkinänkuoressa kyse on siitä, että kaasuvivustolta tulevaa, laatikkoa ohjaavaa vivustoa/vaijeria kiristetään jolloin laatikosta tulee a) isommille kierroksille ennen vaihtoa vetävä ja b) herkemmin kaasua painamalla pienemmälle vaihtava.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
ykkösellä?
(Selailin ohjekirjaakin ja) mun W203 lähtee ykkösellä jos on valittu "S" -ajo-ohjelma. Jos valitaan "W" niin lähtee kakkosella.
Kaverin W123 lähtee kuulemma kakkosella normaalisti.
Kaverin W123 lähtee kuulemma kakkosella normaalisti.
Valtsu
C180A W203 -01
C180A W203 -01
Mulla lähtee ton 380:sen perässä oleva laatikko niin ykkösellä, mutta ilman
kickdowndia täys kaasulla vaihtaa jo jossain 3000rmp kohdalla tosin välitys on 3.92... Tuo vaihto 3000rpm:n kohdalla estää hieman perän irtoamista kakkoselle vaihdettaessa.
kickdowndia täys kaasulla vaihtaa jo jossain 3000rmp kohdalla tosin välitys on 3.92... Tuo vaihto 3000rpm:n kohdalla estää hieman perän irtoamista kakkoselle vaihdettaessa.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
- hiskiaugust
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti 16.09.2003 10:12
- Paikkakunta: espoo
Näinpä kaiketi, että pääsääntöisesti kakkosella. Mutta tuo koeajamani W140 5-lovisella tomaatilla lähti kyllä ykkösellä ilman hillitöntä polkemistakin, itse asiassa aivan normaalin siistillä lähdöllä. Tämä kai kuuluu laatikon normaaliin olemukseen vai kuuluuko?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Toimiiko tuo sama säätö myös W124 300 Essä? Sehän lähtee myös E asennosssa kakosella ja S asennossa ykösellä. Menee nyt kyllä ohi aiheen mutta, mistä johtuu kaasupolkimen "tyhjä liike"? Ite veikkasin ensin vaijerin venymistä, mutta luovuin siitä kun sen tyhjän liikkeen väli vaihtelee. Tuohan taitaa olla aika yleistä mersuissa?Aku P kirjoitti: Rauhallisemmin ajettaessa voi pirteyttä hakea vaikka justeeraamalla vaihtokohtia hiukan ylöspäin, mikäli ässäsi on vielä sen verran vanhaa mallia että siinä tämä säätö onnistuu. Aiheesta löytyy pitkät tarinat palstalta. Pähkinänkuoressa kyse on siitä, että kaasuvivustolta tulevaa, laatikkoa ohjaavaa vivustoa/vaijeria kiristetään jolloin laatikosta tulee a) isommille kierroksille ennen vaihtoa vetävä ja b) herkemmin kaasua painamalla pienemmälle vaihtava.
ex Mercedes-Benz 300 E
nyk. Audi V8 Quattro
nyk. Audi V8 Quattro
No siinähän se nimenomaan toimiikin.Atzo kirjoitti:Toimiiko tuo sama säätö myös W124 300 Essä? Sehän lähtee myös E asennosssa kakosella ja S asennossa ykösellä.

Ja kuten edellä jo taidettiin mainita, lähtee maatti ykkösellä liikkeelle myös E-asennossa, kunhan pedaalia talloo aina KD-napille asti.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vaijerihommelin lisäksi tyhjä liike saattaa juontaa sieltä vivustosta ja sen säädöistä. Omassa pelissä ostaessa oli tyhjä liike n. neljänneksen koko polkimen liikeradasta, eikä täysi kierroksia saanut tauluun edes kaasu pohjassa. Vaijeri tuskin venyy aivan noissa mittasuhteissa.Atzo kirjoitti: Menee nyt kyllä ohi aiheen mutta, mistä johtuu kaasupolkimen "tyhjä liike"? Ite veikkasin ensin vaijerin venymistä, mutta luovuin siitä kun sen tyhjän liikkeen väli vaihtelee. Tuohan taitaa olla aika yleistä mersuissa?
Ilmanputsarikotelo pois ja sitten vain säätämään kierrepäisiä tankoja, niin tyhjä alue poistui. Itse en tosin tiukannut vipuja ihan niin tappiin, että kone olisi vastannut kaasuun heti millin painalluksella, vaan jätin sellaisen sentin verran vapaata liikettä pedaaliin.
Tosin 200D:ssä tyhjä liike oli säädöistä huolimatta osapuilleen koko kaasupolkimen liikeradan mittainen



Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85