200 CDI 2005 Autom. ulina voimansiirrossa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juzka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 06.02.2009 15:53

200 CDI 2005 Autom. ulina voimansiirrossa

Viesti Kirjoittaja juzka »

Auton voimansiirto ulisee vedätettäessä. En osaa sanoa, onko vaihdelaatikko vai perä. kilometrit 106000 ollut mulla uudesta saakka. EI vetokoukkua! Tiedän myös jäähdytysnesteongelmasta mutta siitä tässä ei liene kysymys. Laatikon öljyt vaihdettu juuri Veholla. Kaikki huollot myös tehty... Onko kyseessä jokin tyyppivika kenties?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kuulostaa perän ääneltä, mutta voi se olla jotain muutakin.
Missä nopeudessa ääni esiintyy? Kuuluuko se vain vedätyksessä?
Kuuluuko se kaarteessa samalla lailla?
Vaikuttaako lämpötila tai muu asia ääneen? Kuinka kova se ääni on?
Onko perä kostea tai onko ollut öljyläikkiä auton alla?

Vänttisen mukaan Mersun perä voi alkaa äännellä noin vaan itsekseen
jopa 50 tkm kohdalla, ja ääntelyyn ei vaikuta millään lailla, jos huolto
jättää öljytulpan auki niin, että peräöljyn määrä on vajaa kovassa
vetokuormituksessa hellekelillä.

Itse uskon, että perästä voi tulla ääntävä, jos se pääsee liian kuumaksi.
maito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 02.03.2008 02:43

Viesti Kirjoittaja maito »

myös jäähdytysnesteongelmasta... mikä ihme se tuo ? mitä mitä?
juzka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 06.02.2009 15:53

Viesti Kirjoittaja juzka »

Ulina esiintyy vain vedätettäessä. Ei vaikutusta onko lämmin tai kylmä.
Ääni on justiin samanlainen (tosin vaimeampi) kun jossain 70-luvin vehkeessä jossa "perä" huutaa!.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

JarkkoN kirjoitti:Ääntelyyn ei vaikuta millään lailla, jos huolto
jättää öljytulpan auki niin, että peräöljyn määrä on vajaa kovassa
vetokuormituksessa hellekelillä.

Itse uskon, että perästä voi tulla ääntävä, jos se pääsee liian kuumaksi.
Perän äänihän tulee siitä, kun hammaskosketukset on pielessä.

Mutta mitä tarkoitat tuolla öljytulpan auki jättämisellä ja öljymäärällä helteessä?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

No minä tässä vaan valitan sitä onnetonta Vänttistä, jonka
korjailut alkoivat mennä järjestään poskelleen ainakin minun
kohdallani. Liekö ollut liian kiire sen valtavan tuontibuumin kanssa.
Ikävä juttu, kun ostin vanhan Mersun siinä luulossa, että voisin
huollattaa sen Vänttisellä. Nyt on pakko tehdä itse.

Vein siis ehjän auton määräaikaishuoltoon. Vänttinen ehdotti peräöljyn
vaihtoa. Vastasin, että vaihdetaan, jos se kuuluu huolto-ohjelmaan.
Vänttisen mielestä kuuluu (MB:n mielestä ei kuulu), joten öljyt
vaihdettiin. Viikon päästä huomasin öljyläikän pihalla ja perän
täyttöruuvi oli löysällä. Puolet öljyistä oli maantiellä. Olin ehtinyt
autolla ajamaan useita reissuja vene koukussa kovalla helteellä.
Vänttinen laitttoi uudet öljyt. Kun perä sitten hiukan myöhemmin alkoi
äännellä, Vänttinen ei ottanut mitään vastuuta asiasta. Hänen mukaansa
ääntely alkoi sattumalta hiukan sen jälkeen, kun öljy levisi maantielle.
Itse luulen, että perän lämpötila nousi yli 120 asteen, jossa laakeri
kärsii.

Perä alkoi ensin ulista ja sitten laakeri jyristä. Nyt se perä on vaihdettu.

Ja vastaus etukäteen: hiukan on vaikea vaatia korvausta osista,
joilla on ajettu yli 200.000 tkm, kun ei ole todistajia ja perän ääntelykin
alkaa satunnaisesti esiintyvänä vaimeana vinkunana ja hajoaminen
kestää kaksi vuotta. Eikä riitely edes huvita, kun voi naljailla jälkikäteen.

Lopetin auton viemisen Vänttiselle, kun korjaukset eivät onnistuneet,
töistä ei voinut sopia etukäteen, ja säädötkin menivät poskelleen.
Lisäksi Vänttinen ei pystynyt ennakoimaan tarvittavia huoltotoimenpiteitä
(alipainepumpun vaihto ennen kuin se hajoaa). Luottamus vaan katosi.
juzka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 06.02.2009 15:53

Viesti Kirjoittaja juzka »

NO NIIN Voi prk... Kävin tänään sitten merkkihuollossa näyttämässä autoa. Asentaja koeajoi ja tuumasi, etei se perä voi olla... On varmaan kardaanin kannatinlaakeri. Ajettiin auto pukeille ja asentaja kuunteli. Tuomio: perän laakeri huutaa. todennäköisesti "pinta rikki" mitä lie tarkoitti. Korjausarvio: 450 työ ja 270 osat. Yhteensä siis yli 700 euroa!
Ja autolla ajettu 108000km!!!! EI kuulemma men takuuseen, jos ei Saksasta siihen suostuta. Missä muussa autossa perä huutaa tuossa kilometrimäärässä?? Oli muuten viimeinen mersu tällä tontilla! Että terveiset vaan "merkkihuollolle" ja maahantuojalle
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Täältä vois löytyä vaihtoperäkin....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

juzka kirjoitti: Tuomio: perän laakeri huutaa. todennäköisesti "pinta rikki" mitä lie tarkoitti. Korjausarvio: 450 työ ja 270 osat. Yhteensä siis yli 700 euroa!
Ja autolla ajettu 108000km!!!!
Eikös vw merkkisiin dieseleihin tarvitse vaihtaa jakohihna jossain noilla nurkilla, kustannuksia tulee varmaan tuon verran ;) Noin niinku esimerkkinä vaan...
230 C 1978
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ilman muuta reklamaatiot peliin. Vaikka takuu ei ole voimassa, voit
vaatia korvausta sillä perusteella, että auton tulisi kestää kauemmin.
Sinun pitäisi saada ainakin osa kuluista korvausta, sillä tuo jo ajettu
matka vähennetääm odotettavissa olevasta eliniästä.

Mitä tulee itse korjaukseen, niin suosittelen hommaamaan käytetyn
vaihtoperän. Ei se kovin kallis homma ole. Katsele vaikka eBaysta tai
osta täältä Suomesta. Romuttamo antaa jopa takuun.
Vastaa Viestiin