Hallitunkki hysteriaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1646
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Hallitunkki hysteriaa

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kun tuolla tallissa tulee kaikenlaista remppaa puuhailtua, niin kyllä toimiva hallitunkki on mainio kapistus.

Kiinalainen Diamond oli uskollinen ystäväni n. 15 vuotta, kunnes se alkoi laskea nesteet lattialle. Ei koskaan työnaikana, mutta seuraavan kerran kun meni katsomaan, niin öljylammikko oli alla. Olen etsinyt tilalle sopivaa, eli tuollaista tukevaa keskikokoista, mutta jonka vielä jaksaa kantaa.

No, kerran sitten sattumalta huomasin eräässä suuressa varaosaliikkeessä
ikäänkuin tämän Diamondin kopion - juuri tuollainen keskikokoinen.
Mutta vähän oli krouvimmin tehty, mutta kyllähän se laatu laskee...
Onnea kesti noin vuoden, kunnes vehje väsyi - ei pysy auto ilmassa vaan tunnissa laskee alas. En kehdannut mennä valittamaan, ja jatkoin etsintää.

Syksyllä totesin, että ainoa vaihtoehto on useammassakin kaupassa myytävä alumiininen "Rally"-nosturi. Vähän hintava (n. 160,- €),
mutta minkäs teet. Tunkki on laadukkaan tuntuinen, ja ajattelin ostavani kerrankin kunnon pelin.

Renkaat tuli syksyllä vaihdettua, ja tunkki tuntui toimivalta.
Mutta sitten tuli joku homma, ja kummastus oli suuri kun ilmeni, että tämä Rallykin vajoaa tunnissa alas :shock:

Soittelin sitten myyjäliikkeeseen, jossa ystävällisesti luvattiin vaihtaa tunkki uuteen. Perillä olikin sitten toinen henkilö, joka totesi 'ettei niitä niin vain vaihdella'. Hän päätyikin diagnoosiin, että hydrauliöljyä pitäisi lisätä, ja kokeilla tallissa uudelleen. Ja tosiaan - tunkki alkoikin toimia.
Tätä iloa kesti noin kuukauden - sillä olin äsken tallissa, ja totesin että taas tunkki vajoaa tunnissa :evil:

Molemmat uudet tunkit eivät vuoda yhtään - onko nämä näin huonoja nykyään - vai vaadinko liikaa ?
Viimeksi muokannut Henry V., Su 25.01.2009 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12817
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juurikin tuollainen sikahintainen rally on täyttä paskaa, kestää ehkä vuoden, harraste käytössäkin :shock:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Eiköhän tunnissa kuitenkin ehdi laittaa pukkia tai muuta tukea siihen tunkin viereen ja laskea paino sen varaan ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1646
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

tomant kirjoitti:Eiköhän tunnissa kuitenkin ehdi laittaa pukkia tai muuta tukea siihen tunkin viereen ja laskea paino sen varaan ,-)

tomant
Juuri noin ne siellä kaupassakin sanoi (..ja antoi työturva pikakurssin).

Mutta teen usein esim. korjausmaalauksia, jolloin en kroolaa auton alle (pyörät on kiinni). Mukavampi tehdä vaikka pohjia, jos auton kulma on nostettu ylös. Ja kun tähän mukavuuteen tottui tuon halvan kiinalaisen kanssa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

NIKE:n tunkki tilalle,mutta ei oo halpa...
Tunkki mikä tunkki, itse en menisi alle edes puolittain ilman pukkeja.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Tälläisenko ostaa, niin tällä vaihdellaan vielä suoraveto napoja mersun W215 malliinkin. 8)

http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... =1#sisalto

Tuo on Tanskalainen ammattitunkki, jonka koko ja nostokyky vastaa kiinalaisten tunkkien mitta-asteikossa n.5-6 tn.

Hinta oli vuosi pari sitten 350-400€.
Tämä hintakin on niin suhteellista, meilläkin taisi melkein mennä ensin tuo raha niihin kiinalaisiin ja sitten toisen kerran tuohon, vaikka käyttö on vähäistä.

Ainut miinus on pitkähkö varsi, joka ei sovellu ahtaisiin tiloihin.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Timo J kirjoitti:Tälläisenko ostaa, niin tällä vaihdellaan vielä suoraveto napoja mersun W215 malliinkin. 8)
OT: Varmasti, onhan W215 ensiesitelty jo kymmenen vuotta sitten :D
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Leka kirjoitti:
Timo J kirjoitti:Tälläisenko ostaa, niin tällä vaihdellaan vielä suoraveto napoja mersun W215 malliinkin. 8)
OT: Varmasti, onhan W215 ensiesitelty jo kymmenen vuotta sitten :D
Pitäkää tunkkinne... :lol:

Nuo tunkit on hyviä joka tapauksessa.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Olen pärjännyt mainiosti Bilteman rallinosturilla kohta 3 vuotta, nopea ja mukava nostaa ja laskea. Tosin en ole koskaan jättänyt autoa pelkästään sen varaan..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1646
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Ei todellakaan ole tarkoitus puuhailla mitään riskaabelia....
Jos puuhailen auton alla, niin kyllä tallista löytyy turvaksi ihan virallisia pukkeja, renkaita, ja pöllejä.

Mutta yritän vaan saada selville, että vajoaako kaikki tunkit tunnissa ?(hintaluokassa alle 200 €)
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Henry V. kirjoitti:Ei todellakaan ole tarkoitus puuhailla mitään riskaabelia....
Jos puuhailen auton alla, niin kyllä tallista löytyy turvaksi ihan virallisia pukkeja, renkaita, ja pöllejä.

Mutta yritän vaan saada selville, että vajoaako kaikki tunkit tunnissa ?(hintaluokassa alle 200 €)
Itellä 2 ton pikku (halli)tunkki pysyy ylhäällä vaikka kuukauden jos paino päällä, mutta ilman kuormaa tiputtaa öljyä alleen. Joutuu lisäileen joka renkaanvaihdon yhteydessä.
Toinen 2,25 isompi bilteman hallitunkki pitää hyvin öljyt kuormattomana, mutta kuorman kanssa laskee hitaasti, muutamassa päivässä/viikossa alas, mutta ei vuoda öljyä. Pitäisi varmaan tarkistaa se "sulkuventtiili".
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja jackie »

Henry V. kirjoitti:Mutta yritän vaan saada selville, että vajoaako kaikki tunkit tunnissa ?(hintaluokassa alle 200 €)
Ei kyllä tee mitään sellasella. Jos se vajoaa tunnissa, ni eikö se oo merkki siitä et siellä joku vuotaa ja joku kerta tunkki laskee alas paljo nopeemmi ku siinä tunnissa :roll: Nuo jo mainitut NIKE ja AC on kyllä hyviä. Voi olla et ei ihan toho 200€ saa, mut toisaalta onpa ne sitte lähemmäs ikuisia. Noitten tuninki-tiimareitten lisäks kannattaa käyä iha varsinaisista työkalukaupoista kysymässä repertuaaria ja hintoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Itse olen ollut tyytyväinen tuohon Bilteman oranssiin 2,25 tonnin hallitunkkiin. Kyllä tuokin pikku hiljaa vajoaa, mutta sitä en ole ajatellut, että missä ajassa.

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

ostin tommosen GN5 ei muuta tietoa ku että saapi mersun pääty kerrallaan pukeille..

Ilmankos se tuntuki nii painavalta :roll:, se tunkki.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Kyllä meilläkin pikku tunkki "kusasee". Mitäs siitä sitten. Lisää mehua (ihan sama mitä laatua) aina kun ei meinaa enää nostaa. Pukit on laitettava kuitenkin kun alle meinaa mennä. Meillä on varmaan kymmenkunta vuotta jo vuotanut.
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Timo J kirjoitti:Tälläisenko ostaa, niin tällä vaihdellaan vielä suoraveto napoja mersun W215 malliinkin. 8)

http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... =1#sisalto

Tuo on Tanskalainen ammattitunkki, jonka koko ja nostokyky vastaa kiinalaisten tunkkien mitta-asteikossa n.5-6 tn.

Hinta oli vuosi pari sitten 350-400€.
Tämä hintakin on niin suhteellista, meilläkin taisi melkein mennä ensin tuo raha niihin kiinalaisiin ja sitten toisen kerran tuohon, vaikka käyttö on vähäistä.

Ainut miinus on pitkähkö varsi, joka ei sovellu ahtaisiin tiloihin.
Toi on oikeesti kyllä todella hyvä tunkki ja jos vielä on se matala malli niin mahtuu todella matalan autonkin alle 8) Suosittelen tota on hintansa väärtti
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Eicca_ kirjoitti:
Timo J kirjoitti:Tälläisenko ostaa, niin tällä vaihdellaan vielä suoraveto napoja mersun W215 malliinkin. 8)

http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... =1#sisalto

Tuo on Tanskalainen ammattitunkki, jonka koko ja nostokyky vastaa kiinalaisten tunkkien mitta-asteikossa n.5-6 tn.

Hinta oli vuosi pari sitten 350-400€.
Tämä hintakin on niin suhteellista, meilläkin taisi melkein mennä ensin tuo raha niihin kiinalaisiin ja sitten toisen kerran tuohon, vaikka käyttö on vähäistä.

Ainut miinus on pitkähkö varsi, joka ei sovellu ahtaisiin tiloihin.
Toi on oikeesti kyllä todella hyvä tunkki ja jos vielä on se matala malli niin mahtuu todella matalan autonkin alle 8) Suosittelen tota on hintansa väärtti
Aikoinaan tuli Pinohiiri-kuskina tuollaista käytettyä paljonkin. Nuo kahvan puoleiset renkaat korkkaa läpi jos yrittää tunkata 16 tonnisen KrAZ 255b kuorma-auton keulaa ulös. :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
tessu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 23.02.2011 01:57

Re: Hallitunkki hysteriaa

Viesti Kirjoittaja tessu »

MINKÄÄN nosturin alle ei mennä ennen kuin se on varmistettu,eihän sen pilarinosturinkaan alle mennä jos ei sen varmuuslukot pidä.
Renkaiden vaihtoon voi käyttää hallitunkkia ettei tarvi varmistaa mutta jos autoa heilutellaan ja työnnetään omaa päätä auton alle niin käytettävä EHDOTTOMASTI pukkeja, pöllejä ym alla.
Silti vahinko voi käydä ja tunkki tull ales konehan sekin vaan on ja aikamoinen painokin päällä joutuu toimimaan,itse hommasin Niken 2tonnin tunkin joskus -88 vuonna ja pelannu on,varaosiakin siihen jo kannattaa ostaa,hinta oli markka aikana varmaan sen 1500mk mutta hyvää ei saa halvalla.
Älkää teloko itseänne ja tää on tosi!
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Henry V. kirjoitti:Ei todellakaan ole tarkoitus puuhailla mitään riskaabelia....
Jos puuhailen auton alla, niin kyllä tallista löytyy turvaksi ihan virallisia pukkeja, renkaita, ja pöllejä.

Mutta yritän vaan saada selville, että vajoaako kaikki tunkit tunnissa ?(hintaluokassa alle 200 €)
ei vajoa.
mulla on tuolla tallissa motonetin tunkki (balttiarallaa maksoi 50€ max)....ja väyrynen löhösi sen päällä ylösnostettuna kolme viikkoa täysin samassa asennossa !!!
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

LopenUupunut kirjoitti: ei vajoa.
mulla on tuolla tallissa motonetin tunkki (balttiarallaa maksoi 50€ max)....ja väyrynen löhösi sen päällä ylösnostettuna kolme viikkoa täysin samassa asennossa !!!
Väyrynen onkin niin laiska, ettei eväänsä liikauta kolmeen viikkoon. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Karski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 17.05.2009 22:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Hallitunkki hysteriaa

Viesti Kirjoittaja Karski »

Vain aavistuksen asian vierestä: hallitunkeissa on tyypillisesti pyöreä lautanen, jota ei paljoa mersun helmassa olevaan neliskanttiseen koloon sovitella. Aiheesta on threadikin http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 66&start=0" onclick="window.open(this.href);return false; jonka perusteella joka kaverilla on oma kikkansa nostokohdaksi... Hyvä näin, mutta onko olemassa hallitunkkeja tuon kolon muotoisella päällä tai vaikka jotain presis koloon sopivaa kalikkaa siihen sovittimeksi?
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Hallitunkki hysteriaa

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Karski kirjoitti:Vain aavistuksen asian vierestä: hallitunkeissa on tyypillisesti pyöreä lautanen, jota ei paljoa mersun helmassa olevaan neliskanttiseen koloon sovitella. Aiheesta on threadikin http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 66&start=0" onclick="window.open(this.href);return false; jonka perusteella joka kaverilla on oma kikkansa nostokohdaksi... Hyvä näin, mutta onko olemassa hallitunkkeja tuon kolon muotoisella päällä tai vaikka jotain presis koloon sopivaa kalikkaa siihen sovittimeksi?
riippuu mersusta...väyrysessä ainakin on oikein kumi"tissi" helmassa sen tunkin reiän kohdalla. siihen käy mainiosti juurikin pyöreä hallitunkin kuppi.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 604
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Hallitunkki hysteriaa

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

LopenUupunut kirjoitti:
Karski kirjoitti:Vain aavistuksen asian vierestä: hallitunkeissa on tyypillisesti pyöreä lautanen, jota ei paljoa mersun helmassa olevaan neliskanttiseen koloon sovitella. Aiheesta on threadikin http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 66&start=0" onclick="window.open(this.href);return false; jonka perusteella joka kaverilla on oma kikkansa nostokohdaksi... Hyvä näin, mutta onko olemassa hallitunkkeja tuon kolon muotoisella päällä tai vaikka jotain presis koloon sopivaa kalikkaa siihen sovittimeksi?
riippuu mersusta...väyrysessä ainakin on oikein kumi"tissi" helmassa sen tunkin reiän kohdalla. siihen käy mainiosti juurikin pyöreä hallitunkin kuppi.
Sama tissi on möhkössäkin.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Vastaa Viestiin