W124 automaatti ja asuntovaunun veto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

W124 automaatti ja asuntovaunun veto?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Huomenta.

Tämä nyt ei välttämättä IHAN istu tälle foorumille, mutta jos on perusteltu ehdotus joksikin muuksi, niin saa esittää... En vedä hernettä sieraimeen :D

Eli alla on W124 300TDT vm. '94 eli 12-venttiilinen turbo automaatilla, ja tehtaan asentamalla peräkoukulla. Tuo peräkoukku tarkoittaa sitä, että autossa on vaihteistoöljyn lauhdutin/jäähdytin vakiona.

Milläs vaihteella tuolla vehkeellä kehtaisi asuntovaunu vetää, ettei tule haavereita? Manuaali-vaparilla nelonen on aika hyvä ja viitonen aivan liian pitkä. Pitäisikö tässä automaatissa lukita kolmonen päälle?

Onko kolmosen ja nelosen välillä automaatissa muuten eroa siinä, miten se esim. lukitsee vaihteen päälle? Minulla ei ole juuri hajua automaattien toiminnasta, muuten kuin että uudemmat "lukitsevat" vaihteen päälle ja vanhemmissa "turbiini luistaa". Pieni päivitys, jos joku jaksaisi kirjoittaa, olisi tässäkin asiassa hyvin hyödyllinen.
------
W124 300 TD -92
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

D päälle ja menoks.
mäkeen tempaset pykälää pienempään.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei mitään kikkailuja tarvita.
Ajelet niinkuin muutkin ajot, kyllä 300TDT tehot ja ajo-ominaisuudet kattavat vaununkin vedon. Automaatti huolehtii tehtävästä.
Ainut jossa voi olla varovainen...älä vedä vaunua yli 160 km/h nopeutta !! :lol:
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vaunua vedetty

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Vetelin mainitunlaisella autolla, tosin moniventtiili vaparilla, vaunua muutamana vuotena muutama tuhat kilometria aina Välimeren rannoille.
Laatikon kanssa ei ole kertaakaan ollut ongelmaa.
Äkkiä oppii kikat millä auto pysyy liikkeellä, enimmäkseen on ajettava kierroslukumittarin mukaan.
Jos haluaa alppien ylityksen kivuttomasti, vauhti pitää pitää koko ajan yllä ja kierroksia ei voi laskea liikaa, jos tiputat kierrokset pitkässä ylämäessä alle kriittisen kierrosluvun, paluuta ei ole. Ajat rekkojen mukana 40 km/h, kiihdytys ei enään onnistu jyrkässä ylämäessä.
Ikävä kyllä en muista enään tarkkoja kierroslukuja, jotka piti pitää ja vaihtaa pienemmälle että ohitus vielä onnistui. Nykyisellä 320CDI:llä ei ole väliä kun aina lähtee oli mäki millainen tahansa :-D

Enemmän oli ongelmaa moottorin jäähdytyksen kanssa. Kolmesatasen jäähdyttäjä on mitoitettu alakanttiin ja 5 v vanhempi kenno ei siirrä tarpeeksi lämpöä, vaikka sitä yritti miten putsailla. Lämpenemiseenkin auttoi vauhti, ajoviimaa piti pitää yllä ja jos pahaksi veti kun piti hidastella, niin sisälämppäri päälle ja ikkunat auki... kennon vaihto viimeisellä reissulla poisti kaikki lämpöongelmat.

Vaununa oli Soliferin 550DL (puntarissa 1550 kg :oops: ) ja baanalla nopeutta 100 km/h ja alpit yli 80-90 km/h :oops:
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Isoon ylämäkeen voi laittaa sen kolmosen, diesel tykkää.
Automaatti on vedossa hyvä, se ei anna ajaa liian pienillä kierroksilla.

Lämpöongelmiin auttaisi välijäähdyttimen asennus. Samalla voisi
tarvittaessa hiukan piristää ruiskutusta, maks. 20%.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vapari

Viesti Kirjoittaja pekkali »

JarkkoN kirjoitti: Lämpöongelmiin auttaisi välijäähdyttimen asennus. Samalla voisi
tarvittaessa hiukan piristää ruiskutusta, maks. 20%.
Kuten postauksessani kerroin, minun tapauksessani oli vapaastihengittävä moniventtiilikone ja siihen on aika vaikea asentaa välijäähdyttäjää... :wink:
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

pekkali kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti: Lämpöongelmiin auttaisi välijäähdyttimen asennus. Samalla voisi
tarvittaessa hiukan piristää ruiskutusta, maks. 20%.
Kuten postauksessani kerroin, minun tapauksessani oli vapaastihengittävä moniventtiilikone ja siihen on aika vaikea asentaa välijäähdyttäjää... :wink:
jos en nyt ihan väärin muista niin noissa on sähköflekti syylärin edessä. flektin siirtäminen syylärin taakse auttaa hieman.

Tosin sen jälkeen on vähemmän tilaa koneenpuolella, eikä se ole kovin hyvä juttu sekään. :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja tapve »

pekkali kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti: Lämpöongelmiin auttaisi välijäähdyttimen asennus. Samalla voisi
tarvittaessa hiukan piristää ruiskutusta, maks. 20%.
Kuten postauksessani kerroin, minun tapauksessani oli vapaastihengittävä moniventtiilikone ja siihen on aika vaikea asentaa välijäähdyttäjää... :wink:

Ei oo parempaa autoa vedellä vaunua tai raskasta peräkärryä, moottori on niin vääntävä, että täytyy ajaa tosi jyrkkään mäkeen, että vaihtaa kolmosta: No levi tunturin päälle kerran vaunu perässä niin joku alkoi haisemaan kuin kuuma traktori autossa. En tiedä tuliko haju laatikosta vai mistä, mutta muita oireita en huomannut.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja pekkali »

JeremyH kirjoitti:
jos en nyt ihan väärin muista niin noissa on sähköflekti syylärin edessä. flektin siirtäminen syylärin taakse auttaa hieman.

Tosin sen jälkeen on vähemmän tilaa koneenpuolella, eikä se ole kovin hyvä juttu sekään. :roll:
Ei ollut sähköflektiä, vain visko joka meni vaihtoon "varmuuden vuoksi" vuotta ennen jäähdyttäjää. Perimmäinen syy oli kuitenkin jäähdyttäjän ko. automalliin alakanttiin sovittaminen. Olen kuullut samanlaisista tapauksista muiltakin vaununvetäjiltä nimenomaisesta moottorimallista.

Ilman vaunua lämpöjä ei saanut ylös millään.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

pekkali kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti: Lämpöongelmiin auttaisi välijäähdyttimen asennus. Samalla voisi
tarvittaessa hiukan piristää ruiskutusta, maks. 20%.
Kuten postauksessani kerroin, minun tapauksessani oli vapaastihengittävä
moniventtiilikone ja siihen on aika vaikea asentaa välijäähdyttäjää... :wink:
Totta, tuli taas hätäiltyä vastauksessa. Itse on jo niin tottunut turboon,
ettei muuta osaa ajatellakaan. No, itse olen juuri vetohommien takia
harkinnut sitä välijäähdytintä, vaikkei lämpö varsinaisesti ole ongelma.

Erillinen moottoriöljyn jäähdytin ja automaattilaatikon öljynjäähdytin on
tehtaan jäljiltä, ne voi laittaa jälkikäteenkin. Kuulemma auttaa varsinkin
laatikon kestävyyteen.
Viimeksi muokannut JarkkoN, Ti 27.01.2009 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Re: Vaunua vedetty

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

pekkali kirjoitti:Vetelin mainitunlaisella autolla, tosin moniventtiili vaparilla, vaunua muutamana vuotena muutama tuhat kilometria aina Välimeren rannoille.
Laatikon kanssa ei ole kertaakaan ollut ongelmaa.
Äkkiä oppii kikat millä auto pysyy liikkeellä, enimmäkseen on ajettava kierroslukumittarin mukaan.
Jos haluaa alppien ylityksen kivuttomasti, vauhti pitää pitää koko ajan yllä ja kierroksia ei voi laskea liikaa, jos tiputat kierrokset pitkässä ylämäessä alle kriittisen kierrosluvun, paluuta ei ole. Ajat rekkojen mukana 40 km/h, kiihdytys ei enään onnistu jyrkässä ylämäessä.
Ikävä kyllä en muista enään tarkkoja kierroslukuja, jotka piti pitää ja vaihtaa pienemmälle että ohitus vielä onnistui. Nykyisellä 320CDI:llä ei ole väliä kun aina lähtee oli mäki millainen tahansa :-D

Enemmän oli ongelmaa moottorin jäähdytyksen kanssa. Kolmesatasen jäähdyttäjä on mitoitettu alakanttiin ja 5 v vanhempi kenno ei siirrä tarpeeksi lämpöä, vaikka sitä yritti miten putsailla. Lämpenemiseenkin auttoi vauhti, ajoviimaa piti pitää yllä ja jos pahaksi veti kun piti hidastella, niin sisälämppäri päälle ja ikkunat auki... kennon vaihto viimeisellä reissulla poisti kaikki lämpöongelmat.

Vaununa oli Soliferin 550DL (puntarissa 1550 kg :oops: ) ja baanalla nopeutta 100 km/h ja alpit yli 80-90 km/h :oops:
Onko tämä se yksiakselinen ? Miten voi painaa noin paljon ? :shock:
Vastaa Viestiin