Kuka maksaa tuulilasin
Kuka maksaa tuulilasin
Eilen kehäkolmosella perävaunullinen tankkiauto painoi vasenta kaistaa ohitseni. Siitä sinkosi jäälohkare suoraan tuulilasiini, joka meni rikki niin, että hädin tuskin näin läpi.
Onko tankkiauton kuljettaja korvausvastuussa. Sen verran tuulilasista näki, että pääsin ennen Porvoon liittymää hänen eteensä ja viitoin pysähtymään, mutta auto vain jatkoi matkaa. Liikenne oli kyllä vilkasta ja ison auton pysäyttäminen pientareelle ehkä vaarallista.
Vaimo istui vieressäni etupenkillä.
Nyt vasta selvisi että minulla ei olekaan lasivakuutusta, vaikka olen niin luullut.
Onko tankkiauton kuljettaja korvausvastuussa. Sen verran tuulilasista näki, että pääsin ennen Porvoon liittymää hänen eteensä ja viitoin pysähtymään, mutta auto vain jatkoi matkaa. Liikenne oli kyllä vilkasta ja ison auton pysäyttäminen pientareelle ehkä vaarallista.
Vaimo istui vieressäni etupenkillä.
Nyt vasta selvisi että minulla ei olekaan lasivakuutusta, vaikka olen niin luullut.
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
Silloin se on tankkiauton vika, jos jää lentää esim. auton katolta. Armeijassa näki talvella paljon noita, kun eivät jaksaneet putsata talvella lumia katoilta. Siinä oli leikki kaukana, kun jarrutuksessa lähti neliömetrin kokoinen jäälaatta katolta kohti viereisen kävelytien jalankulkijoita...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kuka maksaa tuulilasin
Kyllähän tankkiauto on korvausvastuussa. Tietenkin on vaikea todistaa, että juuri se "linkosi" jääkokkareen, mutta kannattaa sitä aina kysellä heiltä, varsinkin jos sait rekari nron. Onhan sinulla myös todistajakin asiasta.EGJ kirjoitti:Eilen kehäkolmosella perävaunullinen tankkiauto painoi vasenta kaistaa ohitseni. Siitä sinkosi jäälohkare suoraan tuulilasiini, joka meni rikki niin, että hädin tuskin näin läpi.
Onko tankkiauton kuljettaja korvausvastuussa. Sen verran tuulilasista näki, että pääsin ennen Porvoon liittymää hänen eteensä ja viitoin pysähtymään, mutta auto vain jatkoi matkaa. Liikenne oli kyllä vilkasta ja ison auton pysäyttäminen pientareelle ehkä vaarallista.
Vaimo istui vieressäni etupenkillä.
Nyt vasta selvisi että minulla ei olekaan lasivakuutusta, vaikka olen niin luullut.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Miten se tankkiauto voi olla vastuussa? Ei kyllä mun mielestä mitenkään,eri asia jos pölliautosta lentäis joku karahka lasiin...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Niin siis jokainenhan on velvollinen pitämään kulkupelinsä semmoisessa kunnossa, ettei siitä irtoile mitään ajon aikana, tähän luetaan myös lumi ja jää. Näinollen tankkiauton kuski vastuussa.
Mutta: on erinomaisen hankalaa lähteä todistamaan, että jääkimpale tippui juuri siitä autosta, eikä kimmonnut esimerkiksi sen auton alustasta tai renkaasta. Se melkein nyky Suomen oikeuskäytännön tuntien vaatisi sen, että on videokuvaa siitä, kun se jääkimpale lähtee sieltä autosta ja tulee lasiin, poks. Eli ikävä kyllä, melkein uskaltaisin sanoa, että omasta pussista lasi menee...
Mutta: on erinomaisen hankalaa lähteä todistamaan, että jääkimpale tippui juuri siitä autosta, eikä kimmonnut esimerkiksi sen auton alustasta tai renkaasta. Se melkein nyky Suomen oikeuskäytännön tuntien vaatisi sen, että on videokuvaa siitä, kun se jääkimpale lähtee sieltä autosta ja tulee lasiin, poks. Eli ikävä kyllä, melkein uskaltaisin sanoa, että omasta pussista lasi menee...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Eiköhän ne sano sulle vakuutusyhtiössä heti ensimmäisenä notta kannattais pitää sitä turvaväliä
Mikä on tietty Kehä3:lla ruuhka-aikaan aika helppoa 
PS. Kaskovakuutukseen voit yrittää, Pohjola on ainakin korvannut vastaavan tapauksen, tosin ikkunaan lensi kivi henkilöauton jäljiltä... Siis vaikkei ollut lasivakuutusta, niin sai kaskon omavastuulla 150 € uuden lasin, eikä laskenu poonukset.


PS. Kaskovakuutukseen voit yrittää, Pohjola on ainakin korvannut vastaavan tapauksen, tosin ikkunaan lensi kivi henkilöauton jäljiltä... Siis vaikkei ollut lasivakuutusta, niin sai kaskon omavastuulla 150 € uuden lasin, eikä laskenu poonukset.
Viimeksi muokannut masaf1, Ti 20.01.2009 20:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kyllähän ainakin maankuljetus firmoilla on vakuutukset tuota varten eli sinne puhelin soittoa! Tosin kannattaa soittaa aika nopeasti sinne (mielellään tunti ennen kuin se kivi tai muu lentää lasiin) jos meinaa jotain saada. Isäukon auton tuulilasia ei korvannu sen takia kun ukko kerkesi soittaa vasta seuraavana päivänä tapahtuneesta kyseiseen puljuun.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Jos jokainen on velvollinen pitämään ajokkinsa sellaisessa kunnossa ettei siitä irtoile mitään ajon aikana niin joutuuko edellä ajava korvaamaan jos hänen renkaastaan lentävä nasta rikkoo takana tulijan tuulilasin??Pakardinen kirjoitti:Niin siis jokainenhan on velvollinen pitämään kulkupelinsä semmoisessa kunnossa, ettei siitä irtoile mitään ajon aikana, tähän luetaan myös lumi ja jää. Näinollen tankkiauton kuski vastuussa.
Mutta: on erinomaisen hankalaa lähteä todistamaan, että jääkimpale tippui juuri siitä autosta, eikä kimmonnut esimerkiksi sen auton alustasta tai renkaasta. Se melkein nyky Suomen oikeuskäytännön tuntien vaatisi sen, että on videokuvaa siitä, kun se jääkimpale lähtee sieltä autosta ja tulee lasiin, poks. Eli ikävä kyllä, melkein uskaltaisin sanoa, että omasta pussista lasi menee...
Tuskinpa vaan tankkiauton kuski joutuu korvaamaan mitään.
GLS 580
no vakuutusyhtiöistä nyt on ihan turha hakea mitään korvausta kun etsivät jonkun pkyälän tai syyn mikseivät voi sitä korvata. Kannattaa kuitenkin yrittää...
Muistaakseni luin paikallisessa Uusimaa lehdessä tapauksesta jossa maansiirtoautosta oli lentänyt kivi auton tuulilasiin. Maansiirtofirma todettiin syylliseksi tapaukseen, tosin siinähän tapauksessa oli kyseessä huolimaton lastaaminen.
Ei varmaan rinnastettavissa topicin aloittajan tapaukseen mutta ajattelin pistää tänne jos olis jotain apua.
Muistaakseni luin paikallisessa Uusimaa lehdessä tapauksesta jossa maansiirtoautosta oli lentänyt kivi auton tuulilasiin. Maansiirtofirma todettiin syylliseksi tapaukseen, tosin siinähän tapauksessa oli kyseessä huolimaton lastaaminen.
Ei varmaan rinnastettavissa topicin aloittajan tapaukseen mutta ajattelin pistää tänne jos olis jotain apua.
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84
Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Siis nimenomaan tarkoitin sellaista tapausta, että joku pystyy ihan suoralta kädeltä näkemään ja jälkeenpäin sanomaan, että esim. tankkiauton säiliön päältä tuli jäätä lasista läpi. Sen jälkeen jos vielä joku menee katsomaan sinne säiliön päälle, että jäätähän täällä, niin SILLON on kuski / liikennöitsijä vastuussa.Juza kirjoitti:Jos jokainen on velvollinen pitämään ajokkinsa sellaisessa kunnossa ettei siitä irtoile mitään ajon aikana niin joutuuko edellä ajava korvaamaan jos hänen renkaastaan lentävä nasta rikkoo takana tulijan tuulilasin??Pakardinen kirjoitti:Niin siis jokainenhan on velvollinen pitämään kulkupelinsä semmoisessa kunnossa, ettei siitä irtoile mitään ajon aikana, tähän luetaan myös lumi ja jää. Näinollen tankkiauton kuski vastuussa.
Mutta: on erinomaisen hankalaa lähteä todistamaan, että jääkimpale tippui juuri siitä autosta, eikä kimmonnut esimerkiksi sen auton alustasta tai renkaasta. Se melkein nyky Suomen oikeuskäytännön tuntien vaatisi sen, että on videokuvaa siitä, kun se jääkimpale lähtee sieltä autosta ja tulee lasiin, poks. Eli ikävä kyllä, melkein uskaltaisin sanoa, että omasta pussista lasi menee...
Tuskinpa vaan tankkiauton kuski joutuu korvaamaan mitään.
Mutta kuten tuossa jäljempänä sitten sanoinkin, niin tässä nimenomaisessa tapauksessa kyllä aika paljon ihmettelen, jos korvaus menee muualta, kuin omasta pussista.
Ja jos renkaasta lentää kivi tai nasta tms. niin sillonhan ei ole pienintäkään epäselvyyttä siitä, kuka maksaa. Tietysti takanatulija, jonka lasi menee; pitikös sitä ajaa niin lähellä...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Juurikin näin miten Pakardinen kirjoittaa.
Nastat yms. on eräänlaista tieliikenteeseen kuuluvaa roisketta. "mitäs ajoit niin lähellä"
Kun taas sitomaton kuorma, on aivan eri asia. Oli "kuorma" sitten lunta, jäätä, soraa tai mitä tahansa. Eli "kuorma" ei saa levitä tielle mutta nasta saa lentää tai renkaaseen tarttunut kivi...
Jos tukkirekan kyydistä putoaa tukki tuulilasiisi, niin liikennöitsijä maksaa (perikunnalle)
Nastat yms. on eräänlaista tieliikenteeseen kuuluvaa roisketta. "mitäs ajoit niin lähellä"
Kun taas sitomaton kuorma, on aivan eri asia. Oli "kuorma" sitten lunta, jäätä, soraa tai mitä tahansa. Eli "kuorma" ei saa levitä tielle mutta nasta saa lentää tai renkaaseen tarttunut kivi...
Jos tukkirekan kyydistä putoaa tukki tuulilasiisi, niin liikennöitsijä maksaa (perikunnalle)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
JeremyH kirjoitti:Juurikin näin miten Pakardinen kirjoittaa.
Nastat yms. on eräänlaista tieliikenteeseen kuuluvaa roisketta. "mitäs ajoit niin lähellä"
Eiköhän ne sano sulle vakuutusyhtiössä heti ensimmäisenä notta kannattais pitää sitä turvaväliä
Niin no ... Miten sitä turväliä pidetään , kun "rekka ohittaa vasemmalta"

-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Mitäs ihmeellistä siinä on jos rekka ohittaa.
Minäkin olen rekalla ohittanut varmasti satoja henkilöautoja. Ei se senkummempaa ole kun muillakaan. Ja kyllä rekallakin saa ohittaa, ei sitä ole missään kielletty.
Nurkka tuleen vaan ja lapikas lattiaan, silleen se yhdistelmälläkin toimii.
Minäkin olen rekalla ohittanut varmasti satoja henkilöautoja. Ei se senkummempaa ole kun muillakaan. Ja kyllä rekallakin saa ohittaa, ei sitä ole missään kielletty.
Nurkka tuleen vaan ja lapikas lattiaan, silleen se yhdistelmälläkin toimii.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
piippu kirjoitti:juppepuputti kirjoitti:Niin no ... rekka ohittaa
Kaksikaistainen tie + ohitus VASEMMALTA = ei ongelmaa ?EGJ kirjoitti:Eilen kehäkolmosella perävaunullinen tankkiauto painoi vasenta kaistaa ohitseni.
Tässä näkee hyvin mitä tarkoittaa, kun irroitetaan lauseita asiayhteydestä ja pilkotaan sopiviksi palasiksi.

- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Eihän tuo nyt niin kummallista ole että rekka ohittaa, oli se ohitus puoli sitten vasen tai oikea. Samat säännöt sitä ohituksissa koskee kuin henkiautojakin.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
No on vakuutus yhtiö väittänyt ettei sitä kytkintä korvata koska sehän olis muutenkin hajonnu parin vuoden sisään...
(auto varastettu -> turbo, renkaat, kytkin ja perä paskana. oli pojat vähä poltellu kumia)
Eli meni se rekka sitten ohi yli tai ali niin renkaista lentäneitä kiviä ja nastoja ei korvaa. mutta pudonneen kuorman aiheuttamat vauriot korvaa.
Eli jos vakuutus yhtiöitä uskotaan niin aina kun rekka menee ohi niin pitää ajaa jalkakäytävälle tms.
Niin se vaan on että itse maksat kävi miten kävi.
(auto varastettu -> turbo, renkaat, kytkin ja perä paskana. oli pojat vähä poltellu kumia)
Eli meni se rekka sitten ohi yli tai ali niin renkaista lentäneitä kiviä ja nastoja ei korvaa. mutta pudonneen kuorman aiheuttamat vauriot korvaa.
Eli jos vakuutus yhtiöitä uskotaan niin aina kun rekka menee ohi niin pitää ajaa jalkakäytävälle tms.
Niin se vaan on että itse maksat kävi miten kävi.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Meinasitko kohdalta 4:17-> eteenpäin...Night-Wind kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=Dl9Whq72URE

Parissa kommentissa on jo tullutkin, mutta kuitenkin. Jos se kivi/jääkokkare/yms. lentää pyörän alta lasiin, niin se kuuluu niin sanotusti pelin henkeen. Aivan sama onko kyse kohtaamis-, ohitus- vai perässäajotilanteesta.
Sitten taas nämä kaapin, kapellin tai säiliön päältä putoavat jäät/lumet ovat automaattisesti kuljetusliikkeen vastuulla (siis korvauspuoli, kuljettaja saa sakon), koska auton pitää olla liikenneturvallisessa kunnossa. Niitä ei irrotessaan/pudotessaan katsota kuormaksi, vaan ajoneuvon osiksi.
Kuormakaan ei tietysti saa pölistä/varista/putoilla tielle, vaan se on sitomalla, peittämällä tai kastelemalla estettävä.
Aloittajan kertomassa tapauksessa enempikin voisin olettaa, että jäämötikkä olisi pompannut renkaan vaikutuksesta tieltä. Öljyautoissa on nykyään melkein järjestään ns. sääkannet, eli säiliön päällä oleva kävelysilta on peitetty levyllä. Sen päällä ei juurikaan lumet ja jäät pysy, että liikenteeseen kerkiäisi. Toki se mahdollista on, mutta ei kovinkaan todennäköistä. 'Pyöreäpyttyisiin' ei sitten lumi oikein koskaan jääkään päälle, paitsi ihan nollakelillä. Sekin on koko lailla helppo tipauttaa lähtiessä alas.
Näistä sora-auton lavalta lasiin 'singonneista' kivistä kuulee aina silloin tällöin. Vastaantulevan auton lasiin laidan yli pyörähtänyt kivi toki kopsahtaa lahjakkaasti ja saattaa sopivasti osuessaan särkeäkin sen. Mutta selittäisikö joku fysiikkaa paremmin osaava, että mikä saa 22m/s auton lavalla kulkevaan kiveen aikaiseksi voiman, jolla se 'sinkoutuu' taaksepäin? Se kivi ei pomppaa siinä lavalla muutamaa senttiä enempää ja ilmassa ollessaan siihen kohdistuu vain omasta ilmanvastuksestaan johtuva hidastava voima ja kuitenkin 9,81m/s^-2 alaspäin. Joskus tehtiin joku laskelmakin, että lavalta pompannut kivi siirtyisi max ~0,1m taaksepäin, ennenkuin se on takaisin kasan päällä. Aika lähellä tarvisi ajaa, että saisi moisesta kiven osumaan tuulilasiin.
Ja kyllä, olen saanut omankin auton lasiin kiviä useammankin kerran. Liikenteenohjaushommissa niitä tahtoo rapista aina silloin tällöin...
Sitten taas nämä kaapin, kapellin tai säiliön päältä putoavat jäät/lumet ovat automaattisesti kuljetusliikkeen vastuulla (siis korvauspuoli, kuljettaja saa sakon), koska auton pitää olla liikenneturvallisessa kunnossa. Niitä ei irrotessaan/pudotessaan katsota kuormaksi, vaan ajoneuvon osiksi.
Kuormakaan ei tietysti saa pölistä/varista/putoilla tielle, vaan se on sitomalla, peittämällä tai kastelemalla estettävä.
Aloittajan kertomassa tapauksessa enempikin voisin olettaa, että jäämötikkä olisi pompannut renkaan vaikutuksesta tieltä. Öljyautoissa on nykyään melkein järjestään ns. sääkannet, eli säiliön päällä oleva kävelysilta on peitetty levyllä. Sen päällä ei juurikaan lumet ja jäät pysy, että liikenteeseen kerkiäisi. Toki se mahdollista on, mutta ei kovinkaan todennäköistä. 'Pyöreäpyttyisiin' ei sitten lumi oikein koskaan jääkään päälle, paitsi ihan nollakelillä. Sekin on koko lailla helppo tipauttaa lähtiessä alas.
Näistä sora-auton lavalta lasiin 'singonneista' kivistä kuulee aina silloin tällöin. Vastaantulevan auton lasiin laidan yli pyörähtänyt kivi toki kopsahtaa lahjakkaasti ja saattaa sopivasti osuessaan särkeäkin sen. Mutta selittäisikö joku fysiikkaa paremmin osaava, että mikä saa 22m/s auton lavalla kulkevaan kiveen aikaiseksi voiman, jolla se 'sinkoutuu' taaksepäin? Se kivi ei pomppaa siinä lavalla muutamaa senttiä enempää ja ilmassa ollessaan siihen kohdistuu vain omasta ilmanvastuksestaan johtuva hidastava voima ja kuitenkin 9,81m/s^-2 alaspäin. Joskus tehtiin joku laskelmakin, että lavalta pompannut kivi siirtyisi max ~0,1m taaksepäin, ennenkuin se on takaisin kasan päällä. Aika lähellä tarvisi ajaa, että saisi moisesta kiven osumaan tuulilasiin.
Ja kyllä, olen saanut omankin auton lasiin kiviä useammankin kerran. Liikenteenohjaushommissa niitä tahtoo rapista aina silloin tällöin...
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Aamen. Tuohon ei liene lisättävää. Olisinpa itsekin osannut selittää noin selvästi...pönttö kirjoitti:Parissa kommentissa on jo tullutkin, mutta kuitenkin. Jos se kivi/jääkokkare/yms. lentää pyörän alta lasiin, niin se kuuluu niin sanotusti pelin henkeen. Aivan sama onko kyse kohtaamis-, ohitus- vai perässäajotilanteesta.
Sitten taas nämä kaapin, kapellin tai säiliön päältä putoavat jäät/lumet ovat automaattisesti kuljetusliikkeen vastuulla (siis korvauspuoli, kuljettaja saa sakon), koska auton pitää olla liikenneturvallisessa kunnossa. Niitä ei irrotessaan/pudotessaan katsota kuormaksi, vaan ajoneuvon osiksi.
Kuormakaan ei tietysti saa pölistä/varista/putoilla tielle, vaan se on sitomalla, peittämällä tai kastelemalla estettävä.
Aloittajan kertomassa tapauksessa enempikin voisin olettaa, että jäämötikkä olisi pompannut renkaan vaikutuksesta tieltä. Öljyautoissa on nykyään melkein järjestään ns. sääkannet, eli säiliön päällä oleva kävelysilta on peitetty levyllä. Sen päällä ei juurikaan lumet ja jäät pysy, että liikenteeseen kerkiäisi. Toki se mahdollista on, mutta ei kovinkaan todennäköistä. 'Pyöreäpyttyisiin' ei sitten lumi oikein koskaan jääkään päälle, paitsi ihan nollakelillä. Sekin on koko lailla helppo tipauttaa lähtiessä alas.
Näistä sora-auton lavalta lasiin 'singonneista' kivistä kuulee aina silloin tällöin. Vastaantulevan auton lasiin laidan yli pyörähtänyt kivi toki kopsahtaa lahjakkaasti ja saattaa sopivasti osuessaan särkeäkin sen. Mutta selittäisikö joku fysiikkaa paremmin osaava, että mikä saa 22m/s auton lavalla kulkevaan kiveen aikaiseksi voiman, jolla se 'sinkoutuu' taaksepäin? Se kivi ei pomppaa siinä lavalla muutamaa senttiä enempää ja ilmassa ollessaan siihen kohdistuu vain omasta ilmanvastuksestaan johtuva hidastava voima ja kuitenkin 9,81m/s^-2 alaspäin. Joskus tehtiin joku laskelmakin, että lavalta pompannut kivi siirtyisi max ~0,1m taaksepäin, ennenkuin se on takaisin kasan päällä. Aika lähellä tarvisi ajaa, että saisi moisesta kiven osumaan tuulilasiin.
Ja kyllä, olen saanut omankin auton lasiin kiviä useammankin kerran. Liikenteenohjaushommissa niitä tahtoo rapista aina silloin tällöin...

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
No tuotahan näkee ihan jatkuvasti, eli ajetaan "turvallista" 65km/h 80alueella ja havahdutaan kun rekka on jo rinnalla....ja eikun kaasu pohjaan "ei tässä nyt maleksimaan olla tultu, rekat ei minun ohi aja"RH kirjoitti:Eli jos joku yrittää ohi, niin kaasu pohjaan etkä päästä, jottei ohittaja mahdollisesti pilaa turvaväliäsi palatessaan eteesi omalle kaistalleen...JeremyH kirjoitti: Nastat yms. on eräänlaista tieliikenteeseen kuuluvaa roisketta. "mitäs ajoit niin lähellä"

-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Oikealta saa ohittaa mm:Timo J kirjoitti:Oikealta ei saa ohitella
1. Vasemmalle kääntyjän
2. Raitiovaunun
3. JA jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoillaluku

Itse ohitan päivittäin oikealta lakia noudattaen hitaammin ( alle nopusrajoutusta ) ajavia, kun täällä pääkaupunkiseudulla on tapana "ryhmittäytyä" vasemmalle kaistalle jopa 10 km ennen ryhmittäytymiskaistan alkua

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0