Kannattaa muuten huomioida näissä istuinasiossa sitten sekin että ihan mikä tahansa penkki ei käykään tieliikenteeseen. Esim joku kuppipenkki jolla on FIA-hyväksyntä kisakäyttöön, ei välttämättä olekaan sovelias tieliikennekäyttöön sellaisenaan.
Jossain vuosimallisahan se taisi raja mennä minkä jälkeen rekisteröityyn autoon kun penkit vaihtaa niin penkistä pitää löytyä hyväksymismerkinnät ja tosiasia on että vaikka esim SLK:hon maukkaan oloisesti sopivia kisatyylisiä kuppipenkkejä on tarjolla huokeaankin hintaan niin taitaa SLK:honkin olla niitä ainoita hyväksyttyjä vaihtoehtoa Recaro Pole Position..joka tosin sitten onkin ainakin minusta erittäin hyvännäköinen penkki esim juuri SLK:hon sekä myös vähintäänkin siedettävä myös istuskella pidempääkin matkaa. Kyseistä penkkiä löytyy seka FIA-hyväksyttynä kisapenkkinä että katuhyväksynnällä sporttipenkiksi katukäyttöön.
FIA-hyväksytyn penkinkin voi ymmärtääkseni asentaa myös katukäyttöön, mutta silloin tarvitaan penkin lisäksi turvakaaret. Tämä vaatimus perusteluineen liittyy käsittääkseni penkkien ominaisuuksiin ja siihen miten ne onnettomuustilanteessa toimivat.
Eli jos penkkejä innostuu vaihtamaan niin kannattaa huomioida se että jos katsastuksesta haluaa mennä ongelmitta läpi niin hyväksynnät tarvitaan ja noita hyväksyttyjä penkkejä ei markkinoilla ihan tuhottomasti sitten olekaan. Tavallisempia penkkejä on jonkin verran, ei ihan paljoa niitäkään, ja sport- ja kisatyylisiä, hyväksyttyjä penkkejä sitäkin vähemmän.
Mutta esim juuri SLK:hon Recaro Pole Position voisi olla ihan näyttävä penkki. Halpahan se ei ole, mutta toisaalta onpa se sitten myös oikeasti hyvä jakkara ja verhoiluksikin on tarjolla myös sitä nahkaa.
Tässä linkki valmistajan sivuille aiheesta
http://www.recaro.com/index.php?id=764®ion=5&L=2
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-