Eber ja pakkanen
Eber ja pakkanen
Moro!
Sprintterissä -98 on n, vuosi sitten asennettu vanhan eberin tilalle täysin uusi.
Muuten aivan loistava keksintö, mutta kun pakkanen painuu tuonne kymmenen asteen kylmemmälle puolelle niin koko paska menee aivan hiljaiseksi.
Sitten taas parin asteen pakkasella toimii, kuitenkin siten että kiihtyy käy n. minuutin ja hiipuu...
Kovalla pakkasella aika vain juoksee ajastimessa..
Mikä neuvoksi?
Akussa on virtaa ja polttoainettakin on!
Sprintterissä -98 on n, vuosi sitten asennettu vanhan eberin tilalle täysin uusi.
Muuten aivan loistava keksintö, mutta kun pakkanen painuu tuonne kymmenen asteen kylmemmälle puolelle niin koko paska menee aivan hiljaiseksi.
Sitten taas parin asteen pakkasella toimii, kuitenkin siten että kiihtyy käy n. minuutin ja hiipuu...
Kovalla pakkasella aika vain juoksee ajastimessa..
Mikä neuvoksi?
Akussa on virtaa ja polttoainettakin on!
Mersu kuin mersu
Noo, mulla oli tuossa -00 vitossani samaa ongelmaa uutena ja asiaa koitettiin tutkia veholla pariinkertaan, löytämättä kuitenkaan mitään selvää vikaa ja testerikään ei näyttänyt muistaakseni mitään muuta järkevää, kuin että oli jostainsyystä sammunut tjsp? ja kuittaamalla heräsi....mutta kolmannella kertaa minut ohjattiin saman talon raskaankaluston puolelle ja siellä yksi vanhempi asenta kysyi heti alkuun että "onko suodatin paikoillaan?" No en tiennyt, veikkasin että on..tietenkin! Ja olihan se, mutta asentaja nakkasi koko metallisihdin peräseinään ja letku takaisin kiinni-> on toiminut siitälähtien kokoajan tähänpäivään saakka
Kertoi siinä heittoa suorittaessa, että on senverran pientä putkea tankilta eberille + vielä se todella pienireikäinen "suolasirotin" suodatin, jolloin polttoaineen virtaus hidastuu juuri senverran että älykäs eberi lopettaa toiminnan....eli aluksi pumppu naksutti hetken ja senjälkeen vaimeni koko laite, kunnes testerillä kuitattiin ja siinävaiheessa oli aina kelitkin lauhtuneet, joten toimi taas seuraavaan -15 pakkaskeliin 


-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
On eberissä oma vesipumppu ja tuo suodatin oli ainakin tuossa viton alkuperäis eberissä (jonka mallimerkintää en muistaSimp kirjoitti:Onko eberissä siis oma vesi pumppu? Tarkoitatko sitä..
Koko uusi laite on siis veholla n. vuosi sitten laitettu.
Ja sitten vielä että onko tuo pa suodatin annostelu pumpussa vai missä?


-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Re:
Vitossani on yli 25 asteen pakkasilla ongelmaa saada Eberi käyntiin. Nytkin viikonloppu oltiin reissussa ilman Eberiä ja pakkaset 25-30 astetta. Kotiin tultua muutama tunti lämpöisessä parkkihallissa riitti korjaamaan vian. Diesel on ollut koko talven talvilaatua -32 kestävää. Toisen auton Webasto toimii kyllä pakkasillakin, joten tuntuu siltä, että Eberissä on joku yo. viestin mukainen jäätyvä sihti. Tietääkö kukaan, onko siinä sellainen ja voiko sen poistaa? Mistä se tarkalleen ottaen löytyy?piippu kirjoitti:yksi vanhempi asenta kysyi heti alkuun että "onko suodatin paikoillaan?" No en tiennyt, veikkasin että on..tietenkin! Ja olihan se, mutta asentaja nakkasi koko metallisihdin peräseinään ja letku takaisin kiinni-> on toiminut siitälähtien kokoajan tähänpäivään saakkaKertoi siinä heittoa suorittaessa, että on senverran pientä putkea tankilta eberille + vielä se todella pienireikäinen "suolasirotin" suodatin, jolloin polttoaineen virtaus hidastuu juuri senverran että älykäs eberi lopettaa toiminnan....eli aluksi pumppu naksutti hetken ja senjälkeen vaimeni koko laite, kunnes testerillä kuitattiin ja siinävaiheessa oli aina kelitkin lauhtuneet, joten toimi taas seuraavaan -15 pakkaskeliin
Monet kehuu Eberiä Webastoa paremmaksi, mutta kyllä itselläni on mielipide tällä hetkellä vähän toinen... Tuota lämmitintä kun tarvitsisi juuri pakkasilla

S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Re: Eber ja pakkanen
luultavammin syy siihen että webasto toimii eberiä paremmin kovemmilla pakkasilla on se että eberin polttoaine pumpun tuotto on pienempi per sykäys. ja myös polttoainelinja on aavistuksen pienempi sisähalkaisijaltaan.
ongelma on ainakin täällä eteläisessä suomessa jossa ei myydä arktista laatua naftaa. vaikka diesel olisi -32 asteeseen tarkoitettua niin se on aika jäähyhmää esim -30 asteessa. ja lämmittimen pa linjan sisähalkaisija on n 2mm niin se ei enää siitä läpi jaksa mennä.
toivottavasti vastauksesta apua ja lohtua.
ongelma on ainakin täällä eteläisessä suomessa jossa ei myydä arktista laatua naftaa. vaikka diesel olisi -32 asteeseen tarkoitettua niin se on aika jäähyhmää esim -30 asteessa. ja lämmittimen pa linjan sisähalkaisija on n 2mm niin se ei enää siitä läpi jaksa mennä.
toivottavasti vastauksesta apua ja lohtua.
w203 c320
Re: Eber ja pakkanen
Millä tuo asia korjataan? Tänä talvena on moneen kertaan ollut 25-35 pakkasia ja paras diesel on -32 kestävää. Webastossa ei ole mitään erillisiä suodattimia pa linjassa, mutta onko sellainen Eberissä?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Re: Eber ja pakkanen
ei mun mielestä ole eberissäkään. webastoon on vissi ensi talveksi saatavissa oleva pa pumpun lämmitin. toki se luvattiin jo täksi talveksi... tänne etelään tarvis saada pohjoisen diisseliä.
w203 c320
Re: Eber ja pakkanen
Eberissä on mielestäni kaikissa nykymalleissa suodatin heti pumpun imupuolella. Eli letku nippa pumpulta irti ja sen alta löytyy, on tosiaan niin onnettoman kokoinen ja tiuha verkko että ihmeen harvoin ne tukossa on.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Eber ja pakkanen
juu voi ollakkin en niin kauheesti eberien kanssa touhuile niin en ollu varma. webastossa sellaista ei ole. vois silti ajatella että se sihti ahistaa siinä kohtaa kun nafta on kunno siirappia.. mene ja tiedä...
w203 c320
Re: Eber ja pakkanen
Onko se pumppu tankin lähellä, kuten Webastossa vai itse Eberin lähistöllä?Jani R-K kirjoitti:Eberissä on mielestäni kaikissa nykymalleissa suodatin heti pumpun imupuolella. Eli letku nippa pumpulta irti ja sen alta löytyy, on tosiaan niin onnettoman kokoinen ja tiuha verkko että ihmeen harvoin ne tukossa on.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Re: Eber ja pakkanen
Pumpun sijainti riippuu eberin mallista ja asentajasta. uusi koppaisissa vitoissa ja sprintereissä pumppu on samassa asennustelineessä lämmittimen kanssa (ja on se siis samalla tankin vieressäkin) jälkiasennus d5wsc mallissa pumppu on intekroitu lämmittimen kuoriin.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: Eber ja pakkanen
http://www.arcticheat.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Eber ja pakkanen
toi artic systeemi on ajatuksena hyvä.. mutta.. koska se käsketään asentamaan juuri enne webastoa tai eberiä niin se ei auta tuohon ongelmaan että pumppu ei jaksa pumpata. lisäksi esim webaston takuu raukeaa jos tuollainen sinne asennetaan.. näin mulle ainakin joulukuussa webaston kurssilla kerrottiin. tiedä sitten pitääkö paikkaansa..
w203 c320
Re: Eber ja pakkanen
Minkähän hintainen tuo artic on? Ideana tosiaan ihan hyvä, mutta sillä nyt vähän yritetään paikkailla jotain muuta vikaa.
Itsellä oli edellisessä farmarissa ja myös nykyisessä Webasto, eikä niiden kanssa ole koskaan ollut ongelmaa pakkasen takia. Webasto on lähtenyt käyntiin jopa -39 asteesta, kunhan akusta vaan löytyy puhtia. Polttoaineena koko ajan sama -32 talvilaatu. Nyt tuntuu, että tuon Viton Eberin pakkasraja on jossain 20-25 asteen tietämillä. Sain tästä ketjusta paljon tietoa ja yritän viikonlopun aikana katsoa, löytyykö tuolta jäätyvää sihtiä tms. joka häiritsee polttoaineen liikkuvuutta juuri ratkaisevan paljon.
Mulla on lapissa mökillä Safiren öljylämmitin, joka on toimintaperiaatteeltaan hyvin sama kuin näissä autojen lämmittimissä. Pa-putki on paljon ohuempi kuin Webastossa. Kerran se on sammunut pakkasten takia, kun talvilaadun seassa oli kesälaatua ja pakkaset pyöri viikon ajan 30-40 asteen välillä. Tällöin polttoöljyssä kellui valkoisia parafiinirihmoja, jotka poistui ainoastaan lämmittämällä polttoöljy selvästi plussan puolelle. Tänä talvena mulla on ollut kotona pihalla kanisterissa talvilaatuista dieseliä, eikä siinä ole tuota parafiini-ilmiötä vielä sattunut.
Itsellä oli edellisessä farmarissa ja myös nykyisessä Webasto, eikä niiden kanssa ole koskaan ollut ongelmaa pakkasen takia. Webasto on lähtenyt käyntiin jopa -39 asteesta, kunhan akusta vaan löytyy puhtia. Polttoaineena koko ajan sama -32 talvilaatu. Nyt tuntuu, että tuon Viton Eberin pakkasraja on jossain 20-25 asteen tietämillä. Sain tästä ketjusta paljon tietoa ja yritän viikonlopun aikana katsoa, löytyykö tuolta jäätyvää sihtiä tms. joka häiritsee polttoaineen liikkuvuutta juuri ratkaisevan paljon.
Mulla on lapissa mökillä Safiren öljylämmitin, joka on toimintaperiaatteeltaan hyvin sama kuin näissä autojen lämmittimissä. Pa-putki on paljon ohuempi kuin Webastossa. Kerran se on sammunut pakkasten takia, kun talvilaadun seassa oli kesälaatua ja pakkaset pyöri viikon ajan 30-40 asteen välillä. Tällöin polttoöljyssä kellui valkoisia parafiinirihmoja, jotka poistui ainoastaan lämmittämällä polttoöljy selvästi plussan puolelle. Tänä talvena mulla on ollut kotona pihalla kanisterissa talvilaatuista dieseliä, eikä siinä ole tuota parafiini-ilmiötä vielä sattunut.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Re: Eber ja pakkanen
myös pa pumppuun kerääntyy parafiinia. jarrukliineriä pumppuun joka sen liuottaa.. mutta ota pumppu ensin irti.
w203 c320