
Ensivaikutelma aakkosesta oli laadukas. Sisusta on selvästi laadukkaampi kuin vanhassa 168 korissa. Tällainen sen olisi pitänyt olla jo ensimmäisessä painoksessa! Ratti tosin oli hieman muovisen tuntuinen ja takana olevien lukuvalojen kytkimet halvan näköiset, mutta muuten vaikea löytää sisustuksesta sanomista. Kannattanee siis tilata nahkaratilla (avantgarde ja elegance malleissa sekä sportpaketin yhteydessä vakiona), jos tällaista on uutena ostamassa. Tilaa oli ihan riittävästi ja takana mahtui istumaan kolme miestä kohtuullisesti. Siitä plussaa, että keskipenkillä oli kolmipistevyöt ja oma niskatuki. Nissanissa takapenkki oli hieman kapeampi ja keskipaikalta oli vain lantiovyö eikä niskatuesta tietoakaan. Luokassaan tilat varmasti ihan kärkitasoa varsinkin laadultaan, uusi Golf tosin on ehkä jo parempi. Tavaratila ei ole kovin iso, mutta takapenkit sentään kaatuu. Kestävyydeltään sisusta lienee hyvä - 30 000 ajettuna vuokra-autona vielä kuin uusi.
Integroitu radio ja cd-soitin oli kohtuullisen laadukas ja riittää varmasti useimmille. Lisävarusteena näyttää saavan harman-kardonin surround-järjestelmän se soinee jo aika kivasti.
Puoliautomaattinen ilmastointi oli tehokas ja taaksekkin tuli hyvin kylmää, vaikkei taakse ollut omaa ilmasuutinta. Monissa pienemmissä autossahan ilmastointi on pöhöttävä (kuten Tiidassa).
Ajossa huomasi korkean painopisteen heti, joten meno on edelleen hieman horjuvaa, vaikkei niin pahasti kuin vanhassa mallissa. Näin varsinkin sivutuulessa, tyynellä säällä suoralla maantiellä ja kaupungissa ihan hyvä. Ohjaus oli ihan kohtuullinen sähköisestä ohjaustehostimesta huolimatta.
Jousitus on tämän auton heikoinlenkki. Se on edelleen melko pomputtava, mutta silti auto kallistelee melkoisesti. Itse löin pari kertaa pään takapenkillä c-pilariin joka on verhoiltu kovalla muovilla, kun auto pomppi niin pahasti. Datsunin alusta on selkeästi parempi eikä tällaista ollut lainkaan havaittavissa. Sport-paketilla itse varmaankin tilaisin jos olisin ostamassa, tosin maavara on vakionakin aika pieni. Renkaat oli 195/55 kokoa ja 16-tuumaisilla 7-puolaisilla vanteilla.
Parasta ajossa oli autotronic automaattivaihteisto, se toimi kuin ihmisen mieli ja vaihdot on todella pehmeitä. Vaihteisto on teknisesti variaattoripohjainen, mutta toimii kuitenkin ajossa kuin perinteinen tomaatti. Vaihteita pystyy myös käsin vaihtelemaan(7 pykälää). Suosittelen ehdottomasti ottamaan aakkosen automaattina, sen yhteydessä tulee lisäksi myös vakionopeudensäädin.
Suorituskyky ei tietenkään 116 hevosen voimin ole mitään rakettitasoa, mutta kyllä tuolla jo ehtii. Etelä-Afrikassa ei muuten edes myydä A150 mallia. Jyrkissä mäissä mitä tuolla alueella riitti sai ajella välillä kaasupohjassa pitkäänkin, toki autossa oli täysi poka päällä. Suomessa varmaan tuolla pienemmälläkin koneella kerkiää, väännössä ei juurikaan ole eroa nuiden välillä(155nm vs 140nm). Plussaa siitä, että moottori on todella hiljainen läpi kierrosalueen. Kabiini oli muutenkin ihan kohtuullisen hiljainen, mutta kuten sanoin tiet on sielläpäin melko sileää asfalttia, joten suomessa rengasmelua lienee jonkin verran?
Polttoainetta kului ajotietokoneen mukaan sekalaisessa ajossa 9l/100km, maantiellä pääsi kahdeksalla. Tehtaan mukaan maantiellä voisi päästä jopa kuudella - vaikuttaa aika optimistiselta.
Suomessa tällainen maksaa noin 30 000e ja pahin kilpailija ehkäpä VW Golf 1.4 TSI 90 kW DSG-autom. Trendline 4-ov joka maksaa noin 25 000e varusteineen. Onko mersu sitten 5000e edestä laadukkaampi? Se on jokaisen itse päätettävä. Audi A3 ja BMW 116 verrattuna hinta on jo kilpailukykyisempi. Itseäni miellytti isoista malleista tutut hallintalaitteet ja automallin harvinaisuus - parkkipaikalla ei mene autot sekaisin.
Yhteenvetona:
+automaattivaihteisto
+sisusta luokansa tyylikkäimpiä
+tilat kokoon nähden hyvät
-pompottava jousitus
-kallistelee melkoisesti
-sivutuuliherkkyys