Turbon poksahdus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Turbon poksahdus

Viesti Kirjoittaja eerola »

Myin W124 300D Turboni viime syksynä. (Voi pojat kun oli makea auto - kulkikin melkoisesti kun edellinen omistaja oli tehnyt koneelle jonkun jipon jolla vääntö oli nostettu 330:een.) Autolla oli tuolloin ajettu vähän päälle 200 000 km. Noilla kilometreillä kone oli tietysti tiptop ilman vuotoja tai mitään. Vaikka konetta olikin vähän kiristetty.

Oli kiva kun saatoin myydessäni reilusti sanoa auton olevan 99% virheetön. Ja sen 1% tulevan pienestä ja helposti kiinni otettavasta ruosteesta joka oli ilmestynyt takalasin yläreunaan lasin klemmarin hinkattua siihen.

Eilen Mersun ostanut kaveri soitti Hämeenlinnasta. Hän oli ajanut isoa kovaa moottoritiellä kohti Helsinkiä. Hän meinasi pitää Linnatuulessa tauon ja kun hän nosti rampille tullessaan kaasun ylös kone sanoi poks.

Tuntuu vaikealta uskoa että parikymmentätuhatta sitten 100% kunnossa ollut kone simahtaa noin vain... Ja lisäksi onhan se murheellista että kun volkkarimies tulee uskoon :wink: ja hankkii Mersun, Mersu tekee hänelle tuollaisen ruman tempun.

-T
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Huh

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tulee mieleen, että oma moka.

En usko, että mersun kone poksahtaa, jos öljyä vaan koneessa riittää, olkoonkin miten piristetty tahansa.
Uusi omistaja ajeli varmaan ilman öljyjä.

Kuinka se kone sitten hajosi, onko tarkempaa tietoa? Nolo juttu jokatapauksessa :(
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Turbon poksahdus

Viesti Kirjoittaja MercMan »

eerola kirjoitti:Myin W124 300D Turboni viime syksynä. (Voi pojat kun oli makea auto - kulkikin melkoisesti kun edellinen omistaja oli tehnyt koneelle jonkun jipon jolla vääntö oli nostettu 330:een.) Autolla oli tuolloin ajettu vähän päälle 200 000 km. Noilla kilometreillä kone oli tietysti tiptop ilman vuotoja tai mitään. Vaikka konetta olikin vähän kiristetty.

Oli kiva kun saatoin myydessäni reilusti sanoa auton olevan 99% virheetön. Ja sen 1% tulevan pienestä ja helposti kiinni otettavasta ruosteesta joka oli ilmestynyt takalasin yläreunaan lasin klemmarin hinkattua siihen.

Eilen Mersun ostanut kaveri soitti Hämeenlinnasta. Hän oli ajanut isoa kovaa moottoritiellä kohti Helsinkiä. Hän meinasi pitää Linnatuulessa tauon ja kun hän nosti rampille tullessaan kaasun ylös kone sanoi poks.

Tuntuu vaikealta uskoa että parikymmentätuhatta sitten 100% kunnossa ollut kone simahtaa noin vain... Ja lisäksi onhan se murheellista että kun volkkarimies tulee uskoon :wink: ja hankkii Mersun, Mersu tekee hänelle tuollaisen ruman tempun.

-T
Kieltämättä antaa huonon imagon merkille.. Kaikkea sattuu, mutta olisiko se henkilö pitänyt liian huonossa kunnossa auton jos ei osannut pitää turboautoa, todennäköisesti varmaan sammutellut vauhdista jne..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Omien sanojensa mukaan hän tuli moottoritieltä huoltoaseman rampille ja kun hän nosti kaasun - eli ei ollut vielä edes pysähtynyt saati sitten sammuttanut - taakse levisi kansipahvityyppinen pilvi. Konetta ei ole vielä avattu joten loppudiagnoosi on vielä tekemättä. Mutta aineet menivät joka tapauksessa sekaisin ja matka loppui siihen.

-T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Ilkeää

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aika ikävää, kaverilla on kanssa Turbodieselin kone auki, kansi halki. Omaa mokaansa, ei ole koskaan jäähdytellyt vaikka usein ajaa tosi kovaa. No itse lohduttautui sillä että kyllähän yli 600 tkm ajettuun turboon pitääkin kansiremppaa tehdä :wink:

On vaan perhanan kallis kone laittaa, ei sitä viitsi tahalleen hajoittaa...
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

vai voi sekin hajota...

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Jos nyt pitäisi äkkiseltään arvioida kumpi jättää tielle ennemmin, d-turbo tai tuo uudempi cdi, niin kyllä uskon ennemmin tuolla uudemmalla välille jääväni.

No, kun nyt kestäisi edesensi kesään.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

eerola kirjoitti:Omien sanojensa mukaan hän tuli moottoritieltä huoltoaseman rampille ja kun hän nosti kaasun - eli ei ollut vielä edes pysähtynyt saati sitten sammuttanut - taakse levisi kansipahvityyppinen pilvi. Konetta ei ole vielä avattu joten loppudiagnoosi on vielä tekemättä. Mutta aineet menivät joka tapauksessa sekaisin ja matka loppui siihen.

-T
Hmmh. Ontuva vertaus seuraa nyt.
Meikäläinen nimittäin särki aikanaan Volsun turbodieselin kannen justiinsa samalla tavalla.

Homma kulki näin.
Ensin tulin ehkä 40 km volsu-pakun mittakaavassa "isoa kovaa" eli mittarin mukaan jotain sataaneljääkymppiä jolloin 1,6-litrainen voimanpesä huusi jo pitkälti yli 4000 kierrosta taulussa eli suomeksi kuolemaa.
Kuudenkympin alueelle tultaessa ajattelin sitten, että heivataanpa hiukan, ensin iskin jarrulla (kytkin ylhäällä) nopeuden ehkä noin yhdeksäänkymppiin ja painoin tämän jälkeen kytkimen pohjaan. Herra tietää miksi... :oops:
Seurauksena oli juurikin välitön lämpöjen nousu punaiselle, öljynpaineen tipahtaminen ja vesi-öljy-jokumuumikä-pilvi kaikista konehuoneen saumoista ja pakoputkesta ja se matka katkesi siihen sitten. Kansihan siinä halkesi ja pahvi oli kypsää kamaa sekin, saatiin todeta.

...tuli niin kuin mieleen tuosta "rampille hidastin"-kertomuksesta.... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, jos ajatellaan että kaverin isokova mersulla oli sitten vaikka 160, se vastaa 3800 kierrosta koneessa, ei sikäli paljoa vielä kun kone kiertää nätisti 5200 - 5600. Mutta hidastattaessa automaattihan laskee kierrokset heti tyhjäkäynnille ja vesipumpun kierrokset laskevat samalla, ehkäpä kone on ottanut tosiaan itseensä tästä ja turbon jälkilämpö on välittömästi kuumentanut kantta liikaa, 600 kierrosta ei oikein riitä veden kierrättämiseen tarpeeksi kovaa.

Itse tosin omalla päästelin joskus sen 215 km/h ja ihan reilusti nostin kaasun pois ja jarrutin, ei mitään lämpöongelmia... :?: Tuossa vauhdissa oli kuitenkin kierroksia jo 5100 - 5200 :lol:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Joo

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti: Mutta hidastattaessa automaattihan laskee kierrokset heti tyhjäkäynnille ja vesipumpun kierrokset laskevat samalla, ehkäpä kone on ottanut tosiaan itseensä tästä ja turbon jälkilämpö on välittömästi kuumentanut kantta liikaa, 600 kierrosta ei oikein riitä veden kierrättämiseen tarpeeksi kovaa.
No, ei mulla ainakaan. Enkä ole missään muussakaan mersussa huomannut tuota ilmiötä. Onko diiseleissä sitten joku ihmeen vapaakytkin tms. Jenkeissä ilmiö tulee siitä kun, isot vaihteet on niin pitkiä ja laatikko "luistaa" lähes kokoajan. Sitten kaasun nosto lopettaa luiston ja kierrokset tippuu.

Tarkkaileppa vielä kierroksia Mauri...en oikein usko tuota sanomaasi :)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14241
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

.....

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei sen puoleen mullakaan laske tyhjälle heti kun ottaa jalan pois kaasulta. Kyllä minun laatikossani on aikamoinen tuo "moottorijarrutus".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

No joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Olikohan se niin että 80 km/h:n yläpuolella pitää jonkin verran kierroksia päällä vaikka kaasun nostaisi, ei kuitenkaan mielestäni niin että jos veto päällä on 4000 kierrosta niin kaasun noston jälkeen olisi yhtä paljon...

Täytyy oikein tarkkailla ettei tule puhutuksi pehmoisia :lol:

Olen nyt vaan tuolla kauppakassilla liikkeellä, joten täytyy illalla testailla kun pääsen taas mersun rattiin :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14241
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: No joo

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mauri H. kirjoitti:Olikohan se niin että 80 km/h:n yläpuolella pitää jonkin verran kierroksia päällä vaikka kaasun nostaisi, ei kuitenkaan mielestäni niin että jos veto päällä on 4000 kierrosta niin kaasun noston jälkeen olisi yhtä paljon...

Täytyy oikein tarkkailla ettei tule puhutuksi pehmoisia :lol:

Olen nyt vaan tuolla kauppakassilla liikkeellä, joten täytyy illalla testailla kun pääsen taas mersun rattiin :D
Näkeehän sen siitäkin, notta tippuuko öljynpaine... ai niin vaan mutta teillähän olikin ne kierroslukumittaritkin :oops:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: No joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:Näkeehän sen siitäkin, notta tippuuko öljynpaine... ai niin vaan mutta teillähän olikin ne kierroslukumittaritkin :oops:
Joo, mutta ei sitä tule katseltua juurikaan, ja vielä kun kone ei pidä ääntä niin eihän sitä edes huomaa laskeeko se kierroksia vai ei :oops: Aika noloa kun ei tuollaista edes muista...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Juu

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

hehe :) Tosi noloa :wink:

Kyllä mullakin alle 3000r:n pikkasen tippuu, kun kaasun nostaa mutta yli 3000:n moottori jarruttaa kyllä täysillä. Juuri sen takia tykkäänkin mersun laatikosta, kun se on tuosa suhtessa hyvin lähellä manuaalia ja hyötysuhteetkin on hyvät. Ei turhia luistoja, kun ihan vaan hissukseen ajellessa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja Aku P »

W126 kirjoitti:hehe :) Tosi noloa :wink:

Kyllä mullakin alle 3000r:n pikkasen tippuu, kun kaasun nostaa mutta yli 3000:n moottori jarruttaa kyllä täysillä. Juuri sen takia tykkäänkin mersun laatikosta, kun se on tuosa suhtessa hyvin lähellä manuaalia ja hyötysuhteetkin on hyvät. Ei turhia luistoja, kun ihan vaan hissukseen ajellessa.
Joo, eipä se ihan älyttömästi luista, ainakaan jos johonkin Dodge Aspeniin vertaa. Hiukan automaatissa koneen tietysti kuuluukin elää "omaa elämäänsä".

Ei se muuten tiputa kierroksia mullakaan, vaikka nostaisi kaasun pois, kuin ihan pikkunopeuksissa korkeintaan. Hupaisa piirre on sekin, että automaatti "käyttää joka pykälän päällä" alaspäin vaihtaessaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:Ei se muuten tiputa kierroksia mullakaan, vaikka nostaisi kaasun pois, kuin ihan pikkunopeuksissa korkeintaan. Hupaisa piirre on sekin, että automaatti "käyttää joka pykälän päällä" alaspäin vaihtaessaan.
Meinaatko että kickdownilla käyttää kolmosen päällä vaikka heti perään vaihtaakin kakkoselle? Näin se kyllä tekee, tuntuu kivalta, varsinkin turbossa kun kone saa hiukan ahtoja valmiiksi ennen kuin on pieni vaihde sisällä :P
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Ei se muuten tiputa kierroksia mullakaan, vaikka nostaisi kaasun pois, kuin ihan pikkunopeuksissa korkeintaan. Hupaisa piirre on sekin, että automaatti "käyttää joka pykälän päällä" alaspäin vaihtaessaan.
Meinaatko että kickdownilla käyttää kolmosen päällä vaikka heti perään vaihtaakin kakkoselle? Näin se kyllä tekee, tuntuu kivalta, varsinkin turbossa kun kone saa hiukan ahtoja valmiiksi ennen kuin on pieni vaihde sisällä :P
Mulla, jos käyttää kick-downia esim. 60km/h vauhdissa, jos sillon 3:n käy päällä ei sitä ainakaan huomaa. kai se käy sitten niin nopeesti. ....Ehkä vaihdossa menee aikaa vään enemmän, kun yhden pykälän vaihoissa, eli ehkä se 3:n päällä käy.

hidastaessa esim- likennevaloihin, kyllä käy kolmsellakin välillä. Sopivasti jarruttaessa pikkasen väljä peräkin vähän kolauttaa merkiksi alaspäin vaihdoissa. Vaihdot tapahtuu kyllä ihan mateluvauhdilla vasta, eli jossain 20km/h vaihtuu 3:n ja 2:n ehkä vasta alle 10km/h...jotenkin näin muistaakseni :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Juu

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Ei se muuten tiputa kierroksia mullakaan, vaikka nostaisi kaasun pois, kuin ihan pikkunopeuksissa korkeintaan. Hupaisa piirre on sekin, että automaatti "käyttää joka pykälän päällä" alaspäin vaihtaessaan.
Meinaatko että kickdownilla käyttää kolmosen päällä vaikka heti perään vaihtaakin kakkoselle? Näin se kyllä tekee, tuntuu kivalta, varsinkin turbossa kun kone saa hiukan ahtoja valmiiksi ennen kuin on pieni vaihde sisällä :P
Eiku.
Eli kyllä kickdownilla heittää suoraan kakkoselle ja siitä melkein suoraan sitten "kolmosen läpi" takaisin neloselle, jos kaasua vähääkään keventää. Kuten jo todettua, meikän loota on tosi hanakka pitämään isoa pykälää silmässä... :?

Lähinnä kuitenkin tarkoitin sitä, että esimerkiksi risteykseen tultaessa tuo "moottorijarrutus" pitää kierroksia koneessa melkein kuin manuaalillekin. Jossain kohdassa loota sitten huomaa, että nyt on liian iso pykälä pääällä ja katso: kierrokset loikkaavat ylöspäin ja sen verran nytkähtää, että laatikon aistii vaihtavan kolmoselle. Ja kohta kakkoselle. Ja pienemmällehän mokoma ei vaihdakaan, jos ei oikein riehu. 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaizu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:47

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Omassa c220d automaatissa näyttäisi "heittävän" vapaalle jos nopeus alle 50km/h mutta jos on yli niin tekee "moottori" jarrutuksen.
C 220cdi 4matic w205
E 250 cdi c207
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Laatikoista ja mäntien voitelusta

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Nyt noissa W124 turbodieseleissähän on erilliset öljysuihkut jotka truuttaavat öljyä alhaaltapäin (tuohon tarkoitukseen erillisten kanavien muodossa muotoiltuja) mäntiä päin. Jos sinne suuttimiin pääsee jotakin mömmöä väliin niin männät eivät pääse enää jäähtymään tarpeeksi ja rajummassa ajossa kiinni leikkaaminen tai raju kuluminen on odotettavissa.

Juuri siksi turbokoneissa ei parane ihan millä tahansa dinosaurusmehuilla ajella ja pumpun on OLTAVA kunnossa. Ja moottorin kanssa työskennellessä ei missään tapauksessa saa käyttää mitään silikoni "gasket sealant" -mömmöjä koska ne löytävät takuulla tiensä sinne öljytruuttaan ennen pitkää ja siihen loppui voitelu.

Olen kyllä W126sen kanssa precis samaa mieltä siitä että mersun 'maatin parhaita ominaisuuksia on tuo rajuhko (automaatiksi) moottorijarrutus joka tekee ajamisesta manuaalinomaista etenkin jenkkilootiin verrattuna. Ja tuo ominaisuus on talviajossa erinomainen edellyttäen että kuski on sisäistänyt miten automaattia ajetaan talvella (ei nosteta sitä jalkaa kokonaan kaasulta luistossa).

Turbodieseleissä on eri laatikko kuin vapaastihengittävässä mutta ei se takuulla kierroksia tyhjäkäynnille tiputa kun kaasusta päästää???

Henkka
"Koetas ajaa kolmosella 140 ja päästää irti kaasusta. Komiasti ulvoo moottorijarruttaessaan"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Laatikoista ja mäntien voitelusta

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Henri Junkkala kirjoitti:"Koetas ajaa kolmosella 140 ja päästää irti kaasusta. Komiasti ulvoo moottorijarruttaessaan"
Joo, tuonhan tekee muunkin merkkiset tomaatit joita olen kokeillut.

Mutta joo, ei päästä vapaalle TDT:nkään laatikko jos vauhtia on tarpeeksi. Kickdownissa vetää neloselta suoraan kakkoselle, mutta jos painaa rauhallisemmin pohjaan livahtaa kolmonen sisään hiukan ennen kuin ehtii survaista napin pohjaan, mutta tämähän onkin luonnollista.

Tuota liikennevaloihin hidastamisjuttua en ole edes tullut seuranneeksi.

Aku P. voisi kiristää vaijeria hiukan, mullahan oli sama aiemmin että vaihtoi herkästi suurempaan muttei alas oikein ilman nappia, pieni kiristys teki terää ja nyt vehjas toimii ihanteellisesti.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Juu juu.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Moro. Juu juu sanoo nuoriso ja minäkin. Vaijerinkiristykseen ollaan menossa, kun saataisiin nyt ensin ne öljyt vaihdettua. Samaa neuvoi Jarkko S.
Ajattelin siinä ölkinvaihdon yhteydessä sitä vaijeriakin hiukan.. kun kerrankin pääsee auton alle.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Höh

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mutta vaijerihan löytyy konehuoneesta, siitä kaasuvivustosta lähtee laatikolle, ei siinä tarvii auton alle mennä. Itse ainakin koeajolenkillä pysähtelin tien sivuun kiristelemään ja löysäilemään vaijeria ennen kuin löysin oikean kireyden.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Höh

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Mutta vaijerihan löytyy konehuoneesta, siitä kaasuvivustosta lähtee laatikolle, ei siinä tarvii auton alle mennä. Itse ainakin koeajolenkillä pysähtelin tien sivuun kiristelemään ja löysäilemään vaijeria ennen kuin löysin oikean kireyden.
Ai yläpäästäkin onnistuu? Selvähän tämä, koetetaan katsoa kun ehditään.
Nimimerkillä "maanantaina töissä kello 9-21, tiistaina klo 8-01, keskivikkona menin yhdeksältä ja lähdin väkisellä kotiin kun lätkä alkoi..."
Eli se siitä ehtimisestä tällä viikolla tähän asti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ylhäältä pääsee käsiksi. Se kiristin on valkoinen muovinen johon sopii jakoavain, sitä ei vaan tarvita, vaan käsillä saa kiristettyä.

Ja tärkeää: kiristyssuunta on siis keulasta perään päin katsottaessa myötäpäivään, mikä on kyllä varsin loogista. Kiristä varovasti, jos ei ole paljon löysiä niin kierros voi vaikuttaa tosi paljon, tosin sullahan on laatikossa E ja S - asennot, eli voit kiristää S päällä sen hyväksi ja E:llä voit kuitenkin ajella talvisin niin ei vaihda turhaan alaspäin :P Niin siis S-asentohan kiristää vaijeria ja E löysää, mutta tämän varmaan kaikki jo tiesivätkin...
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Nyt kone oli sitten vihdoin otettu auki. Kansi oli mennyt. Kaveri oli tilannut Saksasta uuden kannen. Hintaa tuli kuulemma vähän päälle 1000 e.

Hän arveli että kansi olisi saattanut aloittaa oireilun jo aikaisemmin. Arvio perustui siihen että hän väitti joskus haistaneensa ikäänkuin naftan hajua tuulettimesta, vaikka missään ei ollut vuotoja näkynyt. Mahtaisiko kansi voida mennä vähitellen..? Eikös se ole aikalailla "kerrasta vaihtoon"-tyyppinen juttu?

-T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Voi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllähän kansi voi aluksi vaikka vääntyä hieman tai haljeta vähän, ajan kanssa lämmönvaihtelut sitten pahentavat tilannetta.

Viritetty Turbodiesel on aika herkkä kansivialle, jos auton kanssa ei aja todella järkevästi, eli kunnon lämmittelyt / jäähdyttelyt jos meinaa ajaa kovaa jne.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

No selittäisikö tuollainen vähitellenrikkoutuminen mainitsemani dieselinhajun?

-T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jaa

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jaa-a, paha sanoa, jos vaikka kansi halkeaa niin että sylintereistä pääsee painetta jäähdytinnesteeseen, voisi mukana kulkeutua myös dieseliä...

Nuo kannet kun voi halkeilla niin monesta paikkaa, noissa vanhemmissa Turbodieseleissä oli pienoinen suunnitteluvirhe kannessa, etummainen jäähdytysnestekanava ja öljykanava olivat ihan vierekkäin ja niiden välistä kansipahvi usein hajoaa, itse kansikin voi siitä haljeta. Tämä ei tosin selitä dieselin hajua.

Vanhassa 300 TE:ssä oli kansipahvi rikki, onneksi niin että öljyt pääsivät jäähdytinnesteen sekaan (ei toisinpäin koska öljyn paine on kovempi) ja siitä oli lähinnä kosmeettista haittaa. Taas ensimmäisessä autossani (Kadett GSi) oli kansi kiero ja auto keräsi painetta jäähdytysjärjestelmään -> liika kuumeneminen. Tässä taisi hieman bensiiniäkin päästä nesteen sekaan palokaasujen mukana.
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Re: Jaa

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Mauri H. kirjoitti:Jaa-a, paha sanoa, jos vaikka kansi halkeaa niin että sylintereistä pääsee painetta jäähdytinnesteeseen, voisi mukana kulkeutua myös dieseliä...
Tuoaa... Mites se sen hajun selittäisi siltikään. Tällöinhän täytyisi myöskin lämmityslaitteen kenno-, tai jokin letku vuotaa jolloin haju pääsisi kabiniin saakka?
Vastaa Viestiin