Automaattiöljy
Automaattiöljy
Tätä on monta kertaa vatkattu,mutta vielä kerran.Mitä öljyä käytätte vanhassa satalankussa ?Laatikko 722.3 tai 722.4
Moni sanoo käyttävänsä ihan normaalia atf 220 laatua.
Eikös sitten samaa tavaraa ole ihan teboilin fluid d?Täyttää ainakin mersun luokituksen.Myydään 20litran kannua karvan alle 50 euroa.
Litran pulloissa tuo atf 5-6 eur/litra.
Moni sanoo käyttävänsä ihan normaalia atf 220 laatua.
Eikös sitten samaa tavaraa ole ihan teboilin fluid d?Täyttää ainakin mersun luokituksen.Myydään 20litran kannua karvan alle 50 euroa.
Litran pulloissa tuo atf 5-6 eur/litra.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Mobil ATF220 olen käyttänyt vuosia 124:n automaatissa, mutta nyttemmin taitaa olla ATF320 korvannut em. öljyn. Siitä ei ole vielä käytännön kokemuksia mutta luulisin, että ei ainakaan huonompaa ole eteenkään talvikelillä 
Teboilin öljyyn en sen enempää ota kantaa kuin, että säästö yhtä öljynvaihtoa kohti (6litraa) on ~20euroa/~60tkm, eli jos ja kun Mobilin on useat käyttäjät hyväksi havainneet niin itse ainakin olen laittanut sitä.

Teboilin öljyyn en sen enempää ota kantaa kuin, että säästö yhtä öljynvaihtoa kohti (6litraa) on ~20euroa/~60tkm, eli jos ja kun Mobilin on useat käyttäjät hyväksi havainneet niin itse ainakin olen laittanut sitä.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Askiöljy
Niimpä.Laatikko on turha paikka säästää...Katselin tänään motonetissä
tuota atf 320 kannua.En nyt muista hintaa,mutta näytti olevan siellä 4 litran kannuissa.
Muistaakseni mersun luokitusta ei tässä ollut,vai muistanko väärin?
tuota atf 320 kannua.En nyt muista hintaa,mutta näytti olevan siellä 4 litran kannuissa.
Muistaakseni mersun luokitusta ei tässä ollut,vai muistanko väärin?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Automaattiöljy
Mun luettelossa on mersun luokitus 236.2 eli manuaali vaihteiston hyväksyntä.Petromax kirjoitti: Eikös sitten samaa tavaraa ole ihan teboilin fluid d?Täyttää ainakin mersun luokituksen.Myydään 20litran kannua karvan alle 50 euroa.
Litran pulloissa tuo atf 5-6 eur/litra.
Teboilin kelta etikettisestä 20 pöntöstä vaihetelin isän väykyn 722.3 lootaan öljyt ja ei ole hinnan kiroissa voi vaihdella useammin... vaikka ei ensin meinanneet lintosella myydä oikeata laatikon suodatinta
vaan tuumasin et 722.3 siellä on kun kävin kattomassa M104 koneen perässä
En mä muuten mut Rehtij kerran sanoi et toi halpa tb liemi oli pelannut hyvin st-käytössäkin.......123 röntässä...joten voi sitä sitten 96 väykkyynkin kaataa....lootaan kun oli vielä tuo kunnon loota... omassa autossa on sellin donax F-typen liemet ja hyvin menee sekin...ja kerran vuoteen vaihdetaan...

En mä muuten mut Rehtij kerran sanoi et toi halpa tb liemi oli pelannut hyvin st-käytössäkin.......123 röntässä...joten voi sitä sitten 96 väykkyynkin kaataa....lootaan kun oli vielä tuo kunnon loota... omassa autossa on sellin donax F-typen liemet ja hyvin menee sekin...ja kerran vuoteen vaihdetaan...
Itse tein ja säästin
320 on perstuntumalta vähän lirumpaa tavaraa, mutta kitkaominaisuudet "pitäisi" olla paremmat, pitäisi toimia pikkasen jouhevammin mutta siltikkin luistamati.
Ite olen käyttänyt yleensä tuota 320:sta, laitoin sitä jopa W123:nkin ja ei se ainakaan muutamalla kymmenellä tuhannella kilometrilla rikki mennyt mitä kerkesi ajaa ennen kuin meni talliin vähän pitemmälle remonttilomalla (ruosteiden takia). Turbiini tosiaan tuntuu vinkuvan öljynvaihdon jälkeen muttei se menoa ole haitannut.
Nykyiseen W124:n laitettiin jotain GULFfin öljyä isosta peltitynnyrista, muuta ei ole tiedossa kuin että merkki on gulf ja väri punainen, tuntuu toimivan.
Ite olen käyttänyt yleensä tuota 320:sta, laitoin sitä jopa W123:nkin ja ei se ainakaan muutamalla kymmenellä tuhannella kilometrilla rikki mennyt mitä kerkesi ajaa ennen kuin meni talliin vähän pitemmälle remonttilomalla (ruosteiden takia). Turbiini tosiaan tuntuu vinkuvan öljynvaihdon jälkeen muttei se menoa ole haitannut.

Nykyiseen W124:n laitettiin jotain GULFfin öljyä isosta peltitynnyrista, muuta ei ole tiedossa kuin että merkki on gulf ja väri punainen, tuntuu toimivan.

W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Nyt on ajeltu pakkasillakin tuolla320 öljyllä. Mielestäni turbiini luistaa turhan paljon ja laatikon lämpömittari nousee hiekkatieajossa missä 4 on silmässä koko ajan, mutta nopeus +-60km/h ja kaasun asento vaihtelee. Jos kurvin jälkeen tallaa reilummin eikä kuitenkaan tunnu helposti 3:lle vaihtavan, niin koneen kiekat nousee reilusti kunnes turbiini vasta pitää ja alkaa renkaat sutia..Mika.T kirjoitti:No näinhän sen luulisi tekevän.Atte L kirjoitti: Jos turbiini luistaa ohuen öljyn takia, niin eikös se öljy sitten kuumene entisestään ja turbiini luistaa entistä enemmän?
Valtateillä 80-nopeuksissa lämmöt ei taas nouse niin ylös edes pitkillä siirtymillä.
Laatikko itessään ei luista kun oon sitä oikein varonut ja paineet on sillai että pikkasen jopa jysähtää 2-3 väli vaihdot, muut välit on pehmeemmät, mutta jämäkät.
Ominaisuus korostui kylmillä keleillä kun auton vierintävastus on mahoton jäykän voimansiirron ansiosta.
Taidan vaihtaa 1000km ajetut öljyt noihin 220:siin.

300 GD
K Y M
K Y M
220 atf mulle ainaki on aina suositeltu näihin 722.4 ja 722.3 laatikoihin, kun olen öljyjä käynyt ostamassa...
pitäis kyllä vaihtaa vielä tuonne 300E:n 722.3 laatikkoon öljyt + suodatin, kun ei ole mitään tietoa kuinka paljon niillä on ajettu
tuos 0 kelillä laatikko vielä pelas aivan hyvin, mutta nyt kun on pakkasta ollut tuossa -15 C pinnassa, niin laatikon käyttäytyminen on muuttunut hieman epävarmaksi, eli ei meinaa S asennolla vaihtaa 2 vaihdetta, jos ajaa pakkokakkosella ja vaihdot on alkaneet hieman luistaa... paineita lisäsin kokeeksi 1.5 kierrosta, mutta ei tuntunut olevan mitään suurempaa vaikutusta...
olen ottanut 3 kierrosta yhteensä pois niistä säädöistä, mitä laatikossa oli, kun tuon auton ostin, kun silloin se ampui vaihteet aivan liian rajusti päälle, tosin, ei konekkaan käynyt silloin, kuin neljällä
, nyt kun on koneessa potkua se määrä mitä pitääkin, niin laatikko ei pysy enää luistamatta mukana tai sitten pakkanen tekee kiusaa...
pitäis kyllä vaihtaa vielä tuonne 300E:n 722.3 laatikkoon öljyt + suodatin, kun ei ole mitään tietoa kuinka paljon niillä on ajettu

olen ottanut 3 kierrosta yhteensä pois niistä säädöistä, mitä laatikossa oli, kun tuon auton ostin, kun silloin se ampui vaihteet aivan liian rajusti päälle, tosin, ei konekkaan käynyt silloin, kuin neljällä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
lisää
ATF 220 on mineraalipohjaista, jossa on kitkaava lisäaine (Öljytyyppi : Dexron IID)
ATF 320 on synteettinen, ja siksi tuntuu ohuemmalta, ja siitä puuttuu tuo kitkaava lisäaine ( Öljytyyppi: Dexron III ).
Kannattaa käyttää luokitukset täyttävää öljyä, ja tyyppiä jolle laatikko on suunniteltu. Kuten noista muutamista kommenteistakin voi päätellä - sillä rohkeus ja kokeilunhalu näissä asioissa voi päättyä ikävästi
ATF 320 on synteettinen, ja siksi tuntuu ohuemmalta, ja siitä puuttuu tuo kitkaava lisäaine ( Öljytyyppi: Dexron III ).
Kannattaa käyttää luokitukset täyttävää öljyä, ja tyyppiä jolle laatikko on suunniteltu. Kuten noista muutamista kommenteistakin voi päätellä - sillä rohkeus ja kokeilunhalu näissä asioissa voi päättyä ikävästi

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Osittain ohi aiheen, mutta kysyisin noista vaihdelaatikoiden koodeista.
Eli onko tuolla vaihdelaatikon koodin loppuosalla jotain yhteyttä lootan kestävyyteen? Esimerkiksi 722.4 -laatikolle Alfamerin C-mallia käsittelevä kirja antaa koodeja 722.421, 722.422, 722.427 ja 722.428. Koneen (väännön) kasvaessa näyttäisi kasvavan myös kaksi viimeistä numeroa laatikon koodissa. Omassa autossani on 722.436. Voisivatko kaksi viimeistä numeroa jopa kertoa suoraan laatikon väännönkestävyyden (436 = 360 Nm jne.)? Ei kai logiikka sentään noin yksinkertainen voi olla?
Eli onko tuolla vaihdelaatikon koodin loppuosalla jotain yhteyttä lootan kestävyyteen? Esimerkiksi 722.4 -laatikolle Alfamerin C-mallia käsittelevä kirja antaa koodeja 722.421, 722.422, 722.427 ja 722.428. Koneen (väännön) kasvaessa näyttäisi kasvavan myös kaksi viimeistä numeroa laatikon koodissa. Omassa autossani on 722.436. Voisivatko kaksi viimeistä numeroa jopa kertoa suoraan laatikon väännönkestävyyden (436 = 360 Nm jne.)? Ei kai logiikka sentään noin yksinkertainen voi olla?
S204
juu ei... 722.4 laatikko kestää n. 200 Nm ja 722.3 laatikko n. 400 Nm, pikkunumeroista riippumatta...Jonze kirjoitti:Osittain ohi aiheen, mutta kysyisin noista vaihdelaatikoiden koodeista.
Eli onko tuolla vaihdelaatikon koodin loppuosalla jotain yhteyttä lootan kestävyyteen? Esimerkiksi 722.4 -laatikolle Alfamerin C-mallia käsittelevä kirja antaa koodeja 722.421, 722.422, 722.427 ja 722.428. Koneen (väännön) kasvaessa näyttäisi kasvavan myös kaksi viimeistä numeroa laatikon koodissa. Omassa autossani on 722.436. Voisivatko kaksi viimeistä numeroa jopa kertoa suoraan laatikon väännönkestävyyden (436 = 360 Nm jne.)? Ei kai logiikka sentään noin yksinkertainen voi olla?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ettei sinne olisi sitten tehtaalla laitettu 722.3 lootaJonze kirjoitti:Onhan tuosta 722.4:stä pakostakin oltava kestävämpiäkin variantteja. Esimerkiksi tuo C 250 Turbodiesel vääntää jo tehtaan toimestakin 280 Nm.

eikä tuo 200 Nm ja 400 Nm ole mitään absoluuttista väännönkestoa, vaan lähinnä suuntaa antava ja tarkoitettu kai lähinnä jatkuvalle väännölle...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
En usko että logiikka on noin yksinkertainen sillä minun Mercedeksen laatikko ei silloin kestäisi kun 90 Nm (722.409).Jonze kirjoitti:Osittain ohi aiheen, mutta kysyisin noista vaihdelaatikoiden koodeista.
Eli onko tuolla vaihdelaatikon koodin loppuosalla jotain yhteyttä lootan kestävyyteen? Esimerkiksi 722.4 -laatikolle Alfamerin C-mallia käsittelevä kirja antaa koodeja 722.421, 722.422, 722.427 ja 722.428. Koneen (väännön) kasvaessa näyttäisi kasvavan myös kaksi viimeistä numeroa laatikon koodissa. Omassa autossani on 722.436. Voisivatko kaksi viimeistä numeroa jopa kertoa suoraan laatikon väännönkestävyyden (436 = 360 Nm jne.)? Ei kai logiikka sentään noin yksinkertainen voi olla?

Ei se mitään vuoda,se merkkaa reviirinsä.300E
Niin, c280 on myös 722.424 lootalla ja tais olla jossain c36:ssakin 722.4xx jos huonolla muistilla muistelen. Muutoin tais c36:ssa olla 722.328napa kirjoitti:ettei sinne olisi sitten tehtaalla laitettu 722.3 lootaJonze kirjoitti:Onhan tuosta 722.4:stä pakostakin oltava kestävämpiäkin variantteja. Esimerkiksi tuo C 250 Turbodiesel vääntää jo tehtaan toimestakin 280 Nm.nämä laatikothan ei ole mitenkään auto/malli sidonnaisia, vaan niitä on kuinka sattuu paiskittu niihin autoihin, toki joku logiikka niissä sentään on, eli E500 on aina 722.3 loota ja 200D:ssä löytyy aina 722.4 loota tehtaan jäljiltä...
eikä tuo 200 Nm ja 400 Nm ole mitään absoluuttista väännönkestoa, vaan lähinnä suuntaa antava ja tarkoitettu kai lähinnä jatkuvalle väännölle...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.