Tuulilasin vettä hylkivä pinnoiteaine?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ukko-Mikael
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54

Tuulilasin vettä hylkivä pinnoiteaine?

Viesti Kirjoittaja Ukko-Mikael »

Terve,

Tuulilasin puhtauteen liittyen edelleen,

Olen kuullut että tuulilasille ja muille auton ikkunoille olisi saatavana käsittelyaineita jotka muodostavat vettä hylkiviä pinnoitteita. Kyseessä ei olisi vahakäsittely, vaan jonkinlainen toisenlainen aine joka ei ole vahaa, vaan jotain samankaltaista millä esimerkiksi silmälasien linssit saadaan heijastamattomiksi.

Asiasta kertonut (varsin luotettava persoona) ei myöskään osannut sanoa tarkemmin että mistä on kysymys, mutta mainitsi nähneensä tällaista tavaraa käytettävän. Aine oli jonkinlaisissa käyttövalmiissa pyyhkeissä, joilla vain siveltiin tuulilasia. Sen jälkeen kun tavara oli "kovettunut", vesipisarat vain juoksivat pois tuulilasilta.

Olisiko kenelläkään mitään hajua asiasta?
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Kaveri oli Biltemasta ostanu juurikin tällaista ainetta,ja kehui kyllä kovasti.
Muistaakseni sillä oli aine puikossa..
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 880
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Joskus oli sellasta kuin "5 sateesta".

Tässä linkki

http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=251

Ja tässä keskustelua aineesta

http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=4707
Ukko-Mikael
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54

Viesti Kirjoittaja Ukko-Mikael »

Kiitoksia näistä pointtereista.

Kävin läpi tuon keskustelun tuolla toisessa foorumissa ja jäi vaikutelma että Turtle Wax:n pinnoitteen kanssa vesi pisaroituu, mutta jää lasiin eikä poistu kuin vasta ajoviimassa.

Hakemani aine käyttäytyisi kuulemma niin että jo hyvin pienetkin vesipisarat valuvat pois ilman ajoviimaa. Tuulilasissa ei myöskään näkyisi silloin vesivirtausten luomaa levotonta vaikutelmaa.

Se voi tosiaan olla niin että tuollaiset pinoitteet eivät ole kovin pysyviä, mutta tämä taitaa olla taas niitä juttuja jotka pitäisi vaan itse kokea.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Itse käytän juuri tuota "5 sateesta". Esim tänään on tullut ajettua yli sata kilsaa käyttämättä kertaakaan tuulilasin pyyhkimiä. Olen käyttänyt vastaavia aineita (silikoonia) jo vuosikausia. Haittoina on että ainetta joutuu laittamaan kerran kuussa lisää, ja mitä useammin joudut käyttämään pyyhkimiä, sitä nopeammin aineen teho häipyy. Tuoreena riittää n 60 km vauhti pyyhkäisemään pisarat pois lasilta, mutta pisaroiden kansskin näkyvyys on parempi kuin ilman ainetta, jolloin vesi muodostaa epätasaisen "kalvon" tuulilasille. Aine joka kestää pitempään ja toimii pienemmässä nopeudessa olisi tervetullut uutuus, kerroppa Ukko-Mikael jos saat konkreettista lisätietoa.
W203CDI
Avatar
cali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 21.09.2005 18:12

Viesti Kirjoittaja cali »

5 sateesta..! aivan ykkönen!
ei tartte pyyhkiä montaa kertaa pitkilläkään matkoilla..! ja vesi ei "imeydy lasiin" niin kuin ilman sitä..
itseäni ainakin juoksevat pisarat eivät haittaa yhtään.. pyyhkijät sensijaan häiritsee!! muutaman pesun välein kun uusii käsittelyn lasille niin riittää..
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kyllä nämä aineet toimivat, itselläkin on jotain käytössä.
Moottoripyörän visiiriin niitä kuulemma tarvitaan, joten ainakin
moottoripyöräliikkeistä saa.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Kerran autostani hajosi tuulilasinpyyhkiän moottori tien päällä. Huoltoasemalta hankin "5 saatesta" ja reissu jatku luontevasti ilman pyyhkiöitä.

Ise en kyllä viittisisi käyttää jatkuvasti. Vaatii todella hyvin pestyn ja kuivatun tuulilasin ennen kuin sitä voi asentaa. Teho lopuu varsin pian.

Lasin pinta menee helpommin huuruun kun pinnassa ko. litkua. Vasta kovemmassa vauhdissa vesi alkaa liukua sivuun. :roll:
W210 290TD T
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

TIMO T T kirjoitti:Kerran autostani hajosi tuulilasinpyyhkiän moottori tien päällä. Huoltoasemalta hankin "5 saatesta" ja reissu jatku luontevasti ilman pyyhkiöitä.

Ise en kyllä viittisisi käyttää jatkuvasti. Vaatii todella hyvin pestyn ja kuivatun tuulilasin ennen kuin sitä voi asentaa. Teho lopuu varsin pian.

Lasin pinta menee helpommin huuruun kun pinnassa ko. litkua. Vasta kovemmassa vauhdissa vesi alkaa liukua sivuun. :roll:
Samaa mieltä täälläkin.
Vetää sulat paskaksi ja on sitten kalvo koko ajan.
Täytyypä lähteä lasin peeesuuun,kaikkea sitä uskoo.viedään kuin pässiä narusta. :cry:
On siinä taas mainosmiehet keksineet hyvän tuotteen.
Varmaan toimii noissa visiireissä joita ei pyyhitä,kummi remmillä.
Ukko-Mikael
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54

Viesti Kirjoittaja Ukko-Mikael »

Terve,

Selvä, kokeillaan tuota "5 sateesta" ainetta. Sitä olisikin tarvittu jo tänään, kun iltakeli Pirkanmaalla oli vähemmän suopea autoilulle.

Miten muuten mahtaa olla, liittyköhän tuon aineen toiminta (ja mielipiteet siitä) mitenkään pyyhkijän sulan kovuuteen ja jäykkyyteen? Voisi esimerkiksi kuvitella että "pehmeä" sulkaliippa narskahtelisi "kuivalla" lasipinnalla herkemmin.
hanta kirjoitti: Tuoreena riittää n 60 km vauhti pyyhkäisemään pisarat pois lasilta, mutta pisaroiden kansskin näkyvyys on parempi kuin ilman ainetta, jolloin vesi muodostaa epätasaisen "kalvon" tuulilasille. Aine joka kestää pitempään ja toimii pienemmässä nopeudessa olisi tervetullut uutuus, kerroppa Ukko-Mikael jos saat konkreettista lisätietoa.
Ilman muuta, pidetään asia sovittuna. Tavoitin sen hepun joka minulle aineesta kertoi, ja usutin ottamaan asian omakseen. Ehkäpä tavarasta saadaan parempi selvyys sitä kautta.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Ukko-Mikael kirjoitti:Terve,

Selvä, kokeillaan tuota "5 sateesta" ainetta.
Kun laitat ainetta tuulilasille, tee se mahdollisimman kuivassa paikassa hieromalla pyörivin liikkein kankaanpalalla. Anna kuivua kunnolla (vähintään 15 min) ja kiillota kuten vaha. Jos vielä käytät pyyhkimiä mahdollisimman vähän, niin aine toimii suht pitkään varsinkin motarinopeuksilla.
Auttaa myös etuvaloissa ja sivuikkunoissakin - lähtee ainakin huurre aamuisin vähemmällä skrapaamisella.
Kaiken kaikkiaan -30 vuoden käyttökokemuksella- hyvä aine maantieajossa, kaupunkinopeuksilla vähemmän hyötyä, säästyy pyyhkimiä ja pesunestettä, mutta joutuu uusimaan ainakin kerran kuussa. Yhdellä pullolla käsittelee 15 - 20 kertaa.
Lentokoneissahan käytetään jonkinlaista kiinnitettävää kalvoa - en tiedä miten toimisi autossa.
W203CDI
Avatar
TaunusTomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Omiin autoihini olen laitattanut aquacontrol nimisen pinnoitteen, toimii..Muistaakseni antoivat 60t km takuun..
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

annan kans pisteet viitoselle.toimii!
Esprit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: La 11.02.2006 13:18

Viesti Kirjoittaja Esprit »

Sama täällä, pojot 5sateesta tuotteelle. Yleensä en kovin helposti näihin "motoruppeihin" luota, mutta kokeilu yllätti positiivisesti.

Ohjeessa meni jotenkin, ekana pesu -> kerros ainetta, annetaan kuivua harmaaksi -> toinen kerros ainetta, annetaan kuivua -> huuhtelu vedellä -> kuivaus talouspaperilla tms.

Omassa vanhuksessa lasi on aika kulunut, ja uudetkin sulat lähinnä liippaa kuran lasiin. Tällä käsittelyllä toimii hyvin noin 3 vkoa, keleistä riippuen, sitten pitää uusia.

Tietty tänä syksynä kun vettä on tullut, ja kilsoja noin 1000/vko, kuluu nopsempaan kuin paremmilla keleillä.

Mutta ylipäätään ihan ok tuote, vesi karkaa maantienopeuksissa hyvin, mitä enemmän sataa, sen paremmin.. :D Vaatii sen käsittelyn vaivan. Itselleni se ei ole kova homma, muutenkin kun tallissa tulee touhuttua..
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Itse en luota mihinkään "kissanrasvoihin" tuulilasissa. Sen sijaan kunnollisiin pesuaineisiin kyllä. Esim. Lasol. On nimittäin huikea ero käyttää sellaista, tai jotain halpahallin 3€:n valmiiksi plandattua töhnää, joka jättää sellaisen kalvon ettei parhaallakaan uudella sulalla tahdo nähdä mitään läpi. Varsinkin jos ilmassa lentää vähän tuota kaikkien rakastamaa suolapaskaa.

Ja noista lentokoneiden ikkunoissa käytettävistä kalvoista: Mistä ihmeestä tällaiset legendat syntyvät? Meinaan 20 vuotta olen noita härpäkkeitä katellu enkä koskaan ole moisiin törmännyt. Ainoastaan pesuun HYVILLÄ aineilla. Se ny vielä puuttuisi että rupeisi kalvot lepattaa kesken lennon... (vaikka ei silti, kertoihan täällä joku jonkun aikaa sitten että koneiden renkaat täytetään typellä vanteiden ruostumisen estämiseksi... Just joo)

No mutta, makuja on monia...

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
diabolicat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ti 27.03.2007 20:52
Paikkakunta: Björneborg

Viesti Kirjoittaja diabolicat »

Itselleni hyvin ajankohtainen, koska olin tommosta Aquajuttua lehdestä katellu, mut ei ollu hintaa että mitä maksais. Ja kun tosiaan ajan toiseen kaupunkiin neljänä päivänä viikosta kouluun ja näin "talvis"aikaan on lähes poikkeuksetta pimeää mennen tullen, niin mua häiritsee suunnattomasti huono näkyvyys. Silmälasit kauko-, hajataittoon ja karsastukseen myös ovat mielestäni heikentäneet hämäränäköä ja siihen vielä yhdistetään tuulilasi, jossa tuntuu koko ajan oleva harmaa kalvo ni avot!

Mietin jo sitäkin että kuinka usein niitä pyyhkijöitä tarttis vaihtaa, johtuiskohan siitä... tuulilasinpesunestettäkään ei ole vaihdettu, tään 1,5 vuotta oon käyttäny tätä farkkua. Sitä en tosin muista, oonko tähän autoon vaihtanu pyyhkijänsulkia vai oliko edelliseen meseen. Mut jotain tarttis tehä. :? Toisaalta tuntuis talvee vasten typerältä vaihtaa sulat kun ne kuitenkin menis paskaks tossa jäässä ym.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Itse lisään tenttua lasinpesunesteeseen. Haihtuu nopeammin lasin pinnalta.
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Kokeilkaapa näin "talvea varten" käsitellä toisen puolen sivulasit sateesta5:lla ja jättää toinen puoli käsittelemättä, niin huomaatte, että sillä puolella missä on sateesta5:sta on aina enemmän huurua aamulla.

Kyllähän toi tuulilasissa on hyvää kamaa niin kauan kun jaksaa parin viikon välein uusia käsittelyn, mutta ihan paskaa jos meinaa kuukausikaupalla ajella uusimatta käsittelyä. Jää vaan raitoja lasiin ja ei pyyhin pyyhi, kun tuo aine on kulunut osittain.

Itse olen käyttänyt Turtlen Sateesta 5:sta jostain vuodesta 2003 lähtien kun se tuli markkinoille. Parin vuoden tauko oli välissä, mutta nyt taas on tullut laiteltua sitä. Ymmärrän kyllä miksi joskus lopetin sen käyttämisen, vaatii tuo enemmän vaivaa kuin se, että on kunnon pesuainetta ja hyvässä iskussa oleva pyyhin ja tuulilasi puhtaana tämmösistä käsittelyaineista. Kesäksi ihan jees, mutta ei kestä suolapaskaa ja talvea...
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

JuriPotkuri kirjoitti:Itse en luota mihinkään "kissanrasvoihin" tuulilasissa. Sen sijaan kunnollisiin pesuaineisiin kyllä. Esim. Lasol. On nimittäin huikea ero käyttää sellaista, tai jotain halpahallin 3€:n valmiiksi plandattua töhnää, joka jättää sellaisen kalvon ettei parhaallakaan uudella sulalla tahdo nähdä mitään läpi. Varsinkin jos ilmassa lentää vähän tuota kaikkien rakastamaa suolapaskaa...
Kannatan edellistä. Runsaan veden ja sen joukossa hyvälaatuisen pesuaineen käyttö pitää lasit puhtaana ja sulat kunnossa. Halpispersuaineet ovat usein joko myrkyllisiä tai denaturoitu niin voimakkaasti, että häijyä tekee (ei juotuna vaan hengitysilmassa ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
BENDER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: Ti 03.07.2007 06:10
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja BENDER »

Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Ihmeaine

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kyllä sitä kaikkea ihmisille myydään.Kysehän on siitä,että täytyy itsekin uskoa tuotteeseen.Kaikkia tarvitaan.Kuka tulis nykyään toimeen ilman kännykkää.....?

Joskus olen vetänyt kokeeksi lasiin autovahaa,sellaista meriveden kestävää.
Sama vaikutus silläkin.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Vastaa Viestiin