Korvaako mersun kattoluukku ilmastoinnin!
Korvaako mersun kattoluukku ilmastoinnin!
Eli kysymys kuuluu että korvaako mersun kattoluukku osittain ilmastoinnin?
Kyselen tätä siitä syystä että jos Saksan reissulla vastaan tulee todella hyvä yksilö ilman ilmastointia niin kannattaako harkita?
Suomessahan suuren osan vuodesta pärjää ilman ilmastointia ja kummallisesti sitä itsekin muutama vuosi sitten ajeli ilmastoimattomalla autolla!!
Kyselen tätä siitä syystä että jos Saksan reissulla vastaan tulee todella hyvä yksilö ilman ilmastointia niin kannattaako harkita?
Suomessahan suuren osan vuodesta pärjää ilman ilmastointia ja kummallisesti sitä itsekin muutama vuosi sitten ajeli ilmastoimattomalla autolla!!
"MB E200D -95"
Totuushan on että ilmastointi on aina ilmastointi et ei se kattoluukku sitä korvaa.itse ainakin harmittaa kesäsin kun ei oo ilmastointia mutta on ilmanki pärjätty.Mut jos ois kaks autoo vierekkäin toisessa ilmastointi ja toises ei ja muuten yhtä hyvät ja vaikka ois pikkasen kalliimpi niin kyllä mä sen ilmastoidun ottaisin.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Re: Korvaako mersun kattoluukku ilmastoinnin!
Vastaus: ei korvaa. Etenkään kaupunkiajossa kattoluukun kautta ilma ei vaihdu riittävällä voimakkuudella, ja useimmiten kattoluukun kautta aurinko pääsee porottamaan vielä paremmin sisään.mesemike kirjoitti:Eli kysymys kuuluu että korvaako mersun kattoluukku osittain ilmastoinnin?
Kyselen tätä siitä syystä että jos Saksan reissulla vastaan tulee todella hyvä yksilö ilman ilmastointia niin kannattaako harkita?
Suomessahan suuren osan vuodesta pärjää ilman ilmastointia ja kummallisesti sitä itsekin muutama vuosi sitten ajeli ilmastoimattomalla autolla!!
Maantieajossa luukku auki "luukutettaessa" taas sisämelu kasvaa aika paljon. "Pappalipalla" eli vetosuojalla tähän voidaan vaikuttaa vähäisessä määrin, mutta sitten taas ilma ei vaihdu niin hyvin (kokemus C123:sta ja W116:sta)
Kattoluukku ei poista kosteutta sisätiloista, toisin kuin ilmastointilaite. Pahimmassa tapauksessa se voi jopa tuottaa sitä lisää...

Seuraavassa autossani on takuuvarmasti ilmastointilaite.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Se hyvä puoli on kattoluukussa, että keväällä voi pitää köyhän miehen avo-auto kauden avajaiset
Luukku auki ja pikkuteille kruisimaan.
Ei tuo kattoluukku tosiaankaan ilmastointia korvaa ja kuten Timo(MB-guru)L sanoikin, sieltä aurinko porottaa niskaan aika lailla.

Ei tuo kattoluukku tosiaankaan ilmastointia korvaa ja kuten Timo(MB-guru)L sanoikin, sieltä aurinko porottaa niskaan aika lailla.

Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Molemmat pitää olla...
Kun kuumaan autoon tulee on mukavaa avata kattoluukku niin kuuma ilma pääsee pois ennen kuin ilmastointi rupeaa puskemaan kylmää. Ilmastoinnilla saa myös helposti kurkun kipeäksi kun ilma kuivaa... Kattoluukulla niskat taas kipeäksi
...

Jääkaappi täynnä kylmää olutta peräluukussa ja mukava asento ässän takapenkillä korvaa sekä kattoluukun että ilmastoinnin. 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Juha Stoor kirjoitti:Kattoluukku + ilmastointi? EN ymmärrä miksi molemmatEivät todellakaan kuulu samaan ajoneuvoon.
Ilmastointi hoitaa ilmastoinnin ja kattoluukku fiilistelyn. piste.
Testaa autoa jossa on molemmat, niin huomaat, että ne ei sulje toisiansa pois, päinvastoin.
-kaba ,
BMW 328i cabrio -97.
ex. 230ce -90. 330tkm, "Catherine is gone"
BMW 328i cabrio -97.
ex. 230ce -90. 330tkm, "Catherine is gone"
Ja kyllä, 2- toiminen luukku toimii silloin kun ilmastointi ei. Kun auton ( tumman ) jättää kovaan auringonporotukseen nahkapenkeillä ( tummilla ),kokee siinä ihmetyksen kumman, kun nahka osuu toista vasten, ei se leikkiä ole lasten. Luukun kun muistaa ylös nostaa, voi vaikka jäätelön itselleen ostaa.
Siis kuuma ilmahan pyrkii ylöspäin, ja aurinko ei porota sisään kun avaa takareunan. Näin sen voi jättää parkkiin, eikä edes piäni vesisade haittaa.
Siis kuuma ilmahan pyrkii ylöspäin, ja aurinko ei porota sisään kun avaa takareunan. Näin sen voi jättää parkkiin, eikä edes piäni vesisade haittaa.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Jep, totta, tumma auto ja musta nahka, kuumaa tavaraa, varsinkin kesällä.-O- kirjoitti:Ja kyllä, 2- toiminen luukku toimii silloin kun ilmastointi ei. Kun auton ( tumman ) jättää kovaan auringonporotukseen nahkapenkeillä ( tummilla ),kokee siinä ihmetyksen kumman, kun nahka osuu toista vasten, ei se leikkiä ole lasten. Luukun kun muistaa ylös nostaa, voi vaikka jäätelön itselleen ostaa.
Siis kuuma ilmahan pyrkii ylöspäin, ja aurinko ei porota sisään kun avaa takareunan. Näin sen voi jättää parkkiin, eikä edes piäni vesisade haittaa.
Luukku tulee usein jätettyä auki kuin auton parkkeeraa, ja sitten kun pistää koneen käyntiin saa luukku olla vielä hetken auki jotta lämmin ilma poistuu mahdollisimman nopeasti ilmastoinnin työskennellessä.
Luukku auttaa kummasti ilmanvaihdossa. Luukku on eri toimiva kelillä, jossa ulkoilma ei ole paahtavan kuumaa, mutta aurinko paistaa nätisti. Tuolloin olo pysyy ihan mukavana ilman ilmastointiakin kun luukku edistää ilman virtausta. Erityisesti tykkään käyttää mallia, jossa luukun takareuna nousee.
Samaa huomaan käyttäväni ajoittain ilmastoinnnin kanssakin. Luukku edistää ilman virtausta myös ilmastoinnnin kanssa, ja kuumassa paikassa seissyt auto viilenee nopeammin kuin jos ilma pääsisi ulos ainoastaan "räppänöiden" kautta.
Tässä tietysti joku voisi sanoa, että miksi en laske ikkunoita, jos auto on seissyt kuumassa. Jos ei tarvitse heti lähteä ajamaan, on ihan ok vaihtoehto pistää ilmastointi täysille ja ikkunat hetkeksi alas. Mutta aina tämä ei ole mahdollista, sillä ikkunat alhaalla en tykkää ajaa, ja joka kerta ei ole aikaa odottaa. Siksi ilmastointi ja luukku samassa autossa ovat ihan hyvä yhdistelmä.
Ja lasiluukun läpi on kiva katsella talvellakin. Se avartaa auton sisätilan tuntua - ja jos on matkalla Betlehemiin, joulutähden seuraaminenkin helpottuu kun ei tarvitse kumarrella ikkunoihin!
-T
Samaa huomaan käyttäväni ajoittain ilmastoinnnin kanssakin. Luukku edistää ilman virtausta myös ilmastoinnnin kanssa, ja kuumassa paikassa seissyt auto viilenee nopeammin kuin jos ilma pääsisi ulos ainoastaan "räppänöiden" kautta.
Tässä tietysti joku voisi sanoa, että miksi en laske ikkunoita, jos auto on seissyt kuumassa. Jos ei tarvitse heti lähteä ajamaan, on ihan ok vaihtoehto pistää ilmastointi täysille ja ikkunat hetkeksi alas. Mutta aina tämä ei ole mahdollista, sillä ikkunat alhaalla en tykkää ajaa, ja joka kerta ei ole aikaa odottaa. Siksi ilmastointi ja luukku samassa autossa ovat ihan hyvä yhdistelmä.
Ja lasiluukun läpi on kiva katsella talvellakin. Se avartaa auton sisätilan tuntua - ja jos on matkalla Betlehemiin, joulutähden seuraaminenkin helpottuu kun ei tarvitse kumarrella ikkunoihin!

-T
Tuota noin..kattoluukuista ei oikeastaan ole itsellä kokemusta, mutta entisenä SLK:n omistajana avomallista on.
Sanoisin että ilmastointi on jopa Suomen kesässä jopa avo-roadsterissa tarpeellinen..tai SLK:ssa nyt ainakin, muista kun ei ole niin paljoa kokemusta.
Esimerkki: aurinko paistaa, ilman lämpötila kutakuinkin "normaali" 20, ajoa maantienopeudella..joka siis käytännössä pakottaa pitämään ikkunat ylhäällä ja tuulisuojan paikoillaan..josta taas seuraa se että matkustamossa ei juuri vetoa käy.
Toisin sanoen olotila on kutakuinkin sama kuin istuisi muutaman neliömetrin tuulettomassa tilassa johon aurinko porottaa täydeltä terältä..eli siis melkoisen hikiset olot. Puhumattakaan esim viime kesän lähes 3-kympin helteistä..jolloin olo olisi ollut ilman ilmastointia lähes sietämätön.
Kaupunkinopeuksilla kruisaillessa sitten voi pitää ikkunat alhaalla ja tuulisuojan poissa paikoiltaan jolloin olo on siedettävä kuumemmallakin helteellä..mutta maantienopeuksissa ilmastointi on yhtä tarpeellinen kuin umpiautossakin, ainakin SLK:n ollessa kyseessä.
Sanoisin että ilmastointi on jopa Suomen kesässä jopa avo-roadsterissa tarpeellinen..tai SLK:ssa nyt ainakin, muista kun ei ole niin paljoa kokemusta.
Esimerkki: aurinko paistaa, ilman lämpötila kutakuinkin "normaali" 20, ajoa maantienopeudella..joka siis käytännössä pakottaa pitämään ikkunat ylhäällä ja tuulisuojan paikoillaan..josta taas seuraa se että matkustamossa ei juuri vetoa käy.
Toisin sanoen olotila on kutakuinkin sama kuin istuisi muutaman neliömetrin tuulettomassa tilassa johon aurinko porottaa täydeltä terältä..eli siis melkoisen hikiset olot. Puhumattakaan esim viime kesän lähes 3-kympin helteistä..jolloin olo olisi ollut ilman ilmastointia lähes sietämätön.
Kaupunkinopeuksilla kruisaillessa sitten voi pitää ikkunat alhaalla ja tuulisuojan poissa paikoiltaan jolloin olo on siedettävä kuumemmallakin helteellä..mutta maantienopeuksissa ilmastointi on yhtä tarpeellinen kuin umpiautossakin, ainakin SLK:n ollessa kyseessä.
...ja etelämpänä pakollinen, koska kun aurinko paistaa tarpeeksi, ei katto alhaalla voi enää ajaa. Ainakaan jos haluaa päästä ilman ihan älytöntä hikeä ja palorakkuloita määränpäähänsä. Mutta silloin pitää saada jostain kylmää sinne varjoon, jossa istuu.jva kirjoitti:...Sanoisin että ilmastointi on jopa Suomen kesässä jopa avo-roadsterissa tarpeellinen...
-T
Nimenomaan!
Kyllä sen viime kesän helteillä täällä Suomessakin huomasi että ilmastointi TODELLA on tarpeen myös avoautossa..olo tosiaan on sama kuin istuisi neliömetrin kokoisessa kopissa jossa ei käy pienintäkään ilmavirtausta..eli pidemmän päälle todella hikisen tuskaista matkantekoa..
Kyllä sitä itsekin joskus naureskelin että "vai että ilmastointi avoautossa.."
Mutta kyllä se tosiaan tarpeen on.
Kyllä sen viime kesän helteillä täällä Suomessakin huomasi että ilmastointi TODELLA on tarpeen myös avoautossa..olo tosiaan on sama kuin istuisi neliömetrin kokoisessa kopissa jossa ei käy pienintäkään ilmavirtausta..eli pidemmän päälle todella hikisen tuskaista matkantekoa..
Kyllä sitä itsekin joskus naureskelin että "vai että ilmastointi avoautossa.."
Mutta kyllä se tosiaan tarpeen on.
Oliskohan ollut Iltasanomissa tai Iltalehdessä, kun testasivat uutta, hyvinvarusteltua E-sarjalaista; siinä oli yhdistettynä ovelalla tavalla kattoluukku ja ilmastointi. Auton ollessa parkissa kattoluukku toimi aurinkopaneelina, ja tätä energiaa hyväksikäyttäen se piti päällä ilmastointia. Puolipilvisellä säällä ei auringonvaloa varmasti riitä kys. toimenpiteeseen, mutta toisaalta eipä silloin niin kuuma olekaan, että autoa tarvitsisi parkissa viilentää, mutta helteellähän tuo on mitä mainioin keksintö
auto odottaa viileänä ajoa
Vaikka artikkelissa ei tuohon ominaisuuteen sen paremmin perehdyttykään, niin oletan, että tuo toiminto on myös kytkettävissä pois päältä, sillä jos autolla ei ajeta esim. viikkoon, niin mitäpä sitä turhaan viilentelemään. Menee freonit hukkaan.


Vaikka artikkelissa ei tuohon ominaisuuteen sen paremmin perehdyttykään, niin oletan, että tuo toiminto on myös kytkettävissä pois päältä, sillä jos autolla ei ajeta esim. viikkoon, niin mitäpä sitä turhaan viilentelemään. Menee freonit hukkaan.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91