Uusi Mersu maksaa enemmän kuin luulisi
Uusi Mersu maksaa enemmän kuin luulisi
Uuden auton ostamisessa kuluu paljon rahaa, mutta todellisuudessa
kustannukset ovat suuremmat kuin moni arvaakaan.
Tarkoitan sijoitukselle laskettavaa tuottoa, joka auton tapauksessa on
huono verrattuna esim. määräaikaistalletuksiin. Juuri nyt kannattaisi
sijoittaa osakkeisiin.
Osakkeiden hinnat ovat vuodessa puoliintuneet ja hinnat laskevat vielä.
Hinnat tulevat kuitenkin nousemaan takaisin. Lisäksi osakkeista saa
osinkoa. Osakkeet siis tuottavat hyvin seuraavan 3-4 vuoden aikana.
Jos nyt sijoittaa osakkeisiin 50.000 euroa, voi sijoituksella ansaita jopa
toiset 50.000 euroa. Jos tyydytään hyvin varovaiseen arvioon, voidaan
uskoa osakkeilla ansaittavan esim. 35.000 euroa 4 vuodessa.
Auto taas aiheuttaa pääomakustannuksia tavallisten kulujen lisäksi.
Otetaan esimerkiksi 50.000 euron hintainen uusi Mersu. Sen hinta
puoliintuu noin 3-4 vuodessa. Lisäksi pääomalle ei saa korkoa.
Korkomenetykset ovat joka vuosi 2.500 euroa, vaikkei laskisi korkoa
korolle. Neljän vuoden aikana pääomakulut ovat vähintään 35.000 euroa.
Kun verrataan osakekauppaa ja uutta Mersua, havaitaan iso erotus
tuotossa. Neljän vuoden jälkeen osakesijoittajalla on vähintään
85.000 euroa, Mersun ostajalla on enintään 25.000 euroa. Mersu tuli
maksamaan enemmän kuin aluksi näytti. Neljän vuoden ajot maksoivat
60.000 euroa enemmän kuin odotettiin. Päälle tulee vielä tavalliset
käyttökulut.
Mersun ostaja saa tietysti ajaa uudella Mersulla ja nauttia hyvistä
kilometreistä. Kilometrin hinta on kuitenkin korkea.
Jos jollain autolla on kuitenkin ajettava, niin vaihtoehtona on pitää
vanha auto, esim. 124-diesel. Kymppitonnilla alkaa jo saada niin ehjiä
ja siistejä 300-turboja, että niillä voi ajaa luotettavasti ja mukavasti.
Jos auton hinta puoliintuu 4 vuodessa, pääomakuluina palaa 5%
koron kanssa 7.000 euroa. Todellisuudessa dieselfarkun hinta ei edes
putoa näin nopeasti, vaan havaintojen mukaan se puoliintuu 6 vuodessa.
Muut ylläpitokulut lienevät samaa luokkaa uuden Mersun kanssa.
Polttoaineeseen ja korjauksiin menee hiukan enemmän rahaa, mutta
ero on pieni verrattuna pääomakustannuksiin. Neljässä vuodessa
polttoainetta menee enemmän noin 3.000-4.000 eurolla.
Maltillinen pitää siis vanhan diesel-mersunsa ja ostaa osakkeita
taskussa polttelevilla 50 tonnilla. Neljän vuoden kuluttua hän myy
osakkeet, jolloin tilillä on 85.000-100.000 euroa. Osingoilla hän on
kuitannut polttoaineen kulutuksen eron ja korjaukset. Vanha auto
kulkee yhä ja sen arvo on nyt 5.000 euroa. Yhteensä hänellä on
vähintään 90.000 euron omaisuus.
Uuden Mersun ostajan tilillä on vanhasta Mersusta saatu 10.000 euron
vaihtohyvitys, joka on kasvanut 5% korkoa, yhteensä 12.000 euroa.
Lisäksi hänellä on 25.000 euron mersu. Yhteensä hänellä on 37.000
euron potti, siis 53.000 euroa vähemmän kuin maltillisella sijoittajalla.
Maltillinen sijoittaja on siis tienannut uuden Mersun hinnan 4 vuodessa
verrattuna uuden Mersun ostajaan. Tosin osakesijoituksella on aina
riskinsä, eli takuuta ei ole. Toisaalta osakesijoitus on osoittautunut
melko varmaksi sijoitukseksi, jos sijoitusaika on pidempi kuin 7
vuotta eli hyvien ja huonojen vuosien jakson pituus.
kustannukset ovat suuremmat kuin moni arvaakaan.
Tarkoitan sijoitukselle laskettavaa tuottoa, joka auton tapauksessa on
huono verrattuna esim. määräaikaistalletuksiin. Juuri nyt kannattaisi
sijoittaa osakkeisiin.
Osakkeiden hinnat ovat vuodessa puoliintuneet ja hinnat laskevat vielä.
Hinnat tulevat kuitenkin nousemaan takaisin. Lisäksi osakkeista saa
osinkoa. Osakkeet siis tuottavat hyvin seuraavan 3-4 vuoden aikana.
Jos nyt sijoittaa osakkeisiin 50.000 euroa, voi sijoituksella ansaita jopa
toiset 50.000 euroa. Jos tyydytään hyvin varovaiseen arvioon, voidaan
uskoa osakkeilla ansaittavan esim. 35.000 euroa 4 vuodessa.
Auto taas aiheuttaa pääomakustannuksia tavallisten kulujen lisäksi.
Otetaan esimerkiksi 50.000 euron hintainen uusi Mersu. Sen hinta
puoliintuu noin 3-4 vuodessa. Lisäksi pääomalle ei saa korkoa.
Korkomenetykset ovat joka vuosi 2.500 euroa, vaikkei laskisi korkoa
korolle. Neljän vuoden aikana pääomakulut ovat vähintään 35.000 euroa.
Kun verrataan osakekauppaa ja uutta Mersua, havaitaan iso erotus
tuotossa. Neljän vuoden jälkeen osakesijoittajalla on vähintään
85.000 euroa, Mersun ostajalla on enintään 25.000 euroa. Mersu tuli
maksamaan enemmän kuin aluksi näytti. Neljän vuoden ajot maksoivat
60.000 euroa enemmän kuin odotettiin. Päälle tulee vielä tavalliset
käyttökulut.
Mersun ostaja saa tietysti ajaa uudella Mersulla ja nauttia hyvistä
kilometreistä. Kilometrin hinta on kuitenkin korkea.
Jos jollain autolla on kuitenkin ajettava, niin vaihtoehtona on pitää
vanha auto, esim. 124-diesel. Kymppitonnilla alkaa jo saada niin ehjiä
ja siistejä 300-turboja, että niillä voi ajaa luotettavasti ja mukavasti.
Jos auton hinta puoliintuu 4 vuodessa, pääomakuluina palaa 5%
koron kanssa 7.000 euroa. Todellisuudessa dieselfarkun hinta ei edes
putoa näin nopeasti, vaan havaintojen mukaan se puoliintuu 6 vuodessa.
Muut ylläpitokulut lienevät samaa luokkaa uuden Mersun kanssa.
Polttoaineeseen ja korjauksiin menee hiukan enemmän rahaa, mutta
ero on pieni verrattuna pääomakustannuksiin. Neljässä vuodessa
polttoainetta menee enemmän noin 3.000-4.000 eurolla.
Maltillinen pitää siis vanhan diesel-mersunsa ja ostaa osakkeita
taskussa polttelevilla 50 tonnilla. Neljän vuoden kuluttua hän myy
osakkeet, jolloin tilillä on 85.000-100.000 euroa. Osingoilla hän on
kuitannut polttoaineen kulutuksen eron ja korjaukset. Vanha auto
kulkee yhä ja sen arvo on nyt 5.000 euroa. Yhteensä hänellä on
vähintään 90.000 euron omaisuus.
Uuden Mersun ostajan tilillä on vanhasta Mersusta saatu 10.000 euron
vaihtohyvitys, joka on kasvanut 5% korkoa, yhteensä 12.000 euroa.
Lisäksi hänellä on 25.000 euron mersu. Yhteensä hänellä on 37.000
euron potti, siis 53.000 euroa vähemmän kuin maltillisella sijoittajalla.
Maltillinen sijoittaja on siis tienannut uuden Mersun hinnan 4 vuodessa
verrattuna uuden Mersun ostajaan. Tosin osakesijoituksella on aina
riskinsä, eli takuuta ei ole. Toisaalta osakesijoitus on osoittautunut
melko varmaksi sijoitukseksi, jos sijoitusaika on pidempi kuin 7
vuotta eli hyvien ja huonojen vuosien jakson pituus.
Re: Uusi Mersu maksaa enemmän kuin luulisi
Jos toi ois noin helvetin helppoa, niin kaikkihan ois miljonäärejäJarkkoN kirjoitti:Maltillinen pitää siis vanhan diesel-mersunsa ja ostaa osakkeita taskussa polttelevilla 50 tonnilla.

Ja toisaalta voi ajatella niinkin, että jos nyt sijottaa osakkeisiin 50 k€, niin vuoden päästä voi olla jäljellä vaan 25 k€ jos heikosti käy ja maailmantalous menee vielä pahemmin kuralle. Esim. itse lunastelin osakkeita tuossa alkuvuodesta ja ostin 20 k€:llä Väykyn. Nyt niiden rahojen arvo olis ehkä noin 10 k€, jos olisin jättänyt auton ostamatta ja antanut osakkeiden olla rauhassa... Sen sijaan nyt mulla on hieno ja hyvä auto, jonka arvo ei oo juuri 20 k€:stä muuttunut. Rahaa on tietysti palanut ihan saatanasti ylläpitoon, mutta sellasta se auton omistaminen on... Nyt on taas hyvä hetki tankata lisää osakkeita niin paljon ku kukkaron nyörit kestää.
Noh tää nyt oli vähän toinen ääripää, mutta ei noi asiat aina noin simppeleitä oo. Moneltako löytyy se 50 k€ laittaa sitten osakkeisiin ja malttia pitää sitä siellä yli 5 vuotta tai seurata markkinoita niin paljon, että voi reagoida talouden liikkeisiin ajoissa / oikein.
Hyviä pointteja kuitenkin sulla. Tässäpä heitän yhden pointin lisää, millä tienaa kans elämänsä aikana yhden aika uuden Mersun:
EROA KIRKOSTA, sillä säästät 40-50 vuodessa meikäläisenkin palkoilla 50 000 €, jos talletustilin/osakkeiden tms. korko on 5 %. Käykää laskemassa oma säästönne

http://www.eroakirkosta.fi/kirkollisvero
Re: Uusi Mersu maksaa enemmän kuin luulisi
Näin myös. Paitsi että rahaa ei ylläpitoon ole palanut kuin vasta kohtuullisesti.masaf1 kirjoitti: Esim. itse lunastelin osakkeita tuossa alkuvuodesta ja ostin 20 k€:llä Väykyn. Nyt niiden rahojen arvo olis ehkä noin 10 k€, jos olisin jättänyt auton ostamatta ja antanut osakkeiden olla rauhassa... Sen sijaan nyt mulla on hieno ja hyvä auto, jonka arvo ei oo juuri 20 k€:stä muuttunut. Rahaa on tietysti palanut ihan saatanasti ylläpitoon, mutta sellasta se auton omistaminen on...
Loppujen lopuksi taitaa olla niin, että ne, jotka mersujaan uusiin vaihtavat tahi ostavat, eivät siitä merkittävästi köyhdy kuitenkaan, meni rahaa sitten 20, 40 tai 80K€.
Näinpä... Tulihan tuossa vähän liioiteltua tuon perkeleesti-sanan suhteen ylläpitokuluissa. Se vaan tuntu kalliilta ku yhtäkkiä ostin uudet talvivanteet + renkaat + 2 uutta kesärengasta, asennutin lohkolämppärin varalle ja kulutusosia vaihdatutin. Ehkäpä muutetaan se munkin sana "kohtuulliseksi", koska kyllähän noita tarvii kaikkiin autoihin.
Ei se rikastuminen helppoa ole, eikä muutama kymppitonni
vielä ketään rikkaaksi tee. Mutta nyt on ainutlaatuinen tilaisuus ostaa
osakkeita halvalla, tämmöinen pörssiromahdus osuu kohdalle vain kerran
elämässä. Ja köyhähän se joutuu tarkasti laskemaan jokaisen
kymppitonnin, joten harkitkaa tarkasti.
Osakkeiden ostoa voivat vakavasti harkita ainakin ne, joilla nyt
on mielessä auton vaihto kalliimpaan. Älkää vaihtako! Tai jos
vaihdatte, niin harkinnan jälkeen, ettei myöhemmin kaduta.
Turvallisuus on tietysti tärkeä asia ja se on uudessa Mersussa parempi
kuin vanhassa. 124 ei kuitenkaan ole ihan täysin turvaton, siinä on
kuitenkin aika edistyksellistä tekniikkaa. Kymppitonnin
auto ei ole ruosteessakaan eli kori on vielä luja. 124 oli ensimmäinen
auto, jossa käytettiin suurlujuusterästä nykyautojen tapaan korin
lujuuden lisäämiseksi. Lisäksi on ABS, turvavyön kiristimet, säädettävät
turvavyöt, pääntuet ja 2 turvatyynyä. Nelivetoisissa on 4matic, joka
on itse asiassa ensimmäinen ajonvakautusjärjestelmä. Takavetoiseen
verrattuna auto on paljon turvallisempi liukkaalla kelillä. Ihan halvimpiin
autoihin (alle tonnin japanilaiset) verrattuna 124 on paljon turvallisempi.
Kymppitonnin 124 on minun mielestäni se "keskitien" vaihtoehto.
Loppuunajettua muutaman tonnin ritsaa en voi suositella uuden auton
vaihtoehdoksi, mutta jos löytää todella hyväkuntoisen ja varustellun
dieselin, niin se on minusta hyvä ostos. Asiaa edistää, jos pystyy
korjaamaan pikkuviat itse. Jos ei tilaa ja vetokykyä tarvitse, niin
sitten valinnanvaraa on paremmin.
Kirkosta erosin jo 13:n ikäisenä enkä ole katunut. Suosittelen!
vielä ketään rikkaaksi tee. Mutta nyt on ainutlaatuinen tilaisuus ostaa
osakkeita halvalla, tämmöinen pörssiromahdus osuu kohdalle vain kerran
elämässä. Ja köyhähän se joutuu tarkasti laskemaan jokaisen
kymppitonnin, joten harkitkaa tarkasti.
Osakkeiden ostoa voivat vakavasti harkita ainakin ne, joilla nyt
on mielessä auton vaihto kalliimpaan. Älkää vaihtako! Tai jos
vaihdatte, niin harkinnan jälkeen, ettei myöhemmin kaduta.
Turvallisuus on tietysti tärkeä asia ja se on uudessa Mersussa parempi
kuin vanhassa. 124 ei kuitenkaan ole ihan täysin turvaton, siinä on
kuitenkin aika edistyksellistä tekniikkaa. Kymppitonnin
auto ei ole ruosteessakaan eli kori on vielä luja. 124 oli ensimmäinen
auto, jossa käytettiin suurlujuusterästä nykyautojen tapaan korin
lujuuden lisäämiseksi. Lisäksi on ABS, turvavyön kiristimet, säädettävät
turvavyöt, pääntuet ja 2 turvatyynyä. Nelivetoisissa on 4matic, joka
on itse asiassa ensimmäinen ajonvakautusjärjestelmä. Takavetoiseen
verrattuna auto on paljon turvallisempi liukkaalla kelillä. Ihan halvimpiin
autoihin (alle tonnin japanilaiset) verrattuna 124 on paljon turvallisempi.
Kymppitonnin 124 on minun mielestäni se "keskitien" vaihtoehto.
Loppuunajettua muutaman tonnin ritsaa en voi suositella uuden auton
vaihtoehdoksi, mutta jos löytää todella hyväkuntoisen ja varustellun
dieselin, niin se on minusta hyvä ostos. Asiaa edistää, jos pystyy
korjaamaan pikkuviat itse. Jos ei tilaa ja vetokykyä tarvitse, niin
sitten valinnanvaraa on paremmin.
Kirkosta erosin jo 13:n ikäisenä enkä ole katunut. Suosittelen!
Tämä nyt on vähän turha keskustelu mese-palstalla mutta kuka guru minulle kertoisi mitkä firmat eivät varmasti kaadu tässä heikkoja aikoja kituutellessa? Firman x osake voi olla nyt hyvinkin halpa mutta hetken päästä sitä halpaa osaketta ei enää ole olemassakaan. Mersuun laitetuista rahoista on sentään jotain jäljellä.
Ei kai kukaan mersua nykyään osta sen takia että rahat kasvaisivat korkoa paremmin kuin pankissa ja samalla saisi ajaa autolla? Ja jos taas haluaa vähiten hävitä auton arvon laskussa niin sitten pitäisi olla valmis liikkumaan jollain vanhalla Ladalla.

Ei kai kukaan mersua nykyään osta sen takia että rahat kasvaisivat korkoa paremmin kuin pankissa ja samalla saisi ajaa autolla? Ja jos taas haluaa vähiten hävitä auton arvon laskussa niin sitten pitäisi olla valmis liikkumaan jollain vanhalla Ladalla.
Minusta asiaa ei oikein voi noin yksinkertaisesti sovittaa käytäntöön.
Miksei siis samantien niin että miksi ostaa asunto kun voi asua vuokralla ja laittaa säästyvät 150-200t sijoittaen?!
Siksi että harvalla on tuota rahaa ja näinollen joutuisi sijoittamaan lainarahalla ja se muuttaakin asiaa jo kummasti.
Jos minulla olisi 50t autonostoon, toimisin varmasti siten että 25t sijoittaisin ja 25t käyttäisin autoon + loput lainarahalla. Sen sijaan 25t lainarahaa en kaikesta huolimatta lähtisi sijoittamaan..
Auto ostetaan tarpeeseen kuten asuntokin ja siksi asia ei ole mustavalkoinen.
Mahdollisuuksia toki näinä päivinä rahankäyttöön tuottavastikin on suht hyvin, mutta asia ei siis ole kovin mustavalkoinen ja yksinkertainen.
Miksei siis samantien niin että miksi ostaa asunto kun voi asua vuokralla ja laittaa säästyvät 150-200t sijoittaen?!
Siksi että harvalla on tuota rahaa ja näinollen joutuisi sijoittamaan lainarahalla ja se muuttaakin asiaa jo kummasti.
Jos minulla olisi 50t autonostoon, toimisin varmasti siten että 25t sijoittaisin ja 25t käyttäisin autoon + loput lainarahalla. Sen sijaan 25t lainarahaa en kaikesta huolimatta lähtisi sijoittamaan..
Auto ostetaan tarpeeseen kuten asuntokin ja siksi asia ei ole mustavalkoinen.
Mahdollisuuksia toki näinä päivinä rahankäyttöön tuottavastikin on suht hyvin, mutta asia ei siis ole kovin mustavalkoinen ja yksinkertainen.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Kukaan ei pysty varmasti ennustamaan yksittäisen osakkeen kurssin
kehittymistä. Siksi on tapana ostaa paljon erilaisia osakkeita eli hajauttaa
sijoitus. Silloin ennustettavuus paranee. Jos ostetaan hiukan kaikkia pörssin
osakkeita, niin ollaan aika varmalla pohjalla. Osakkeita voi omistaa myös
rahastojen kautta, jolloin yhdellä kaupalla saa paljon erilaisia osakkeita.
Indeksirahastoksi kutsutaan kaikkien pörssin erilaisten osakkeiden rahastoa.
Kyllä nyt voisi olla hyvä veto myydä asunto huippuhintaan ja ostaa
koko rahalla osakkeita.
Pointtini ei oikeastaan ole sijoitusvinkki, vaan vinkki uuteen Mersuun vaihtajille:
Kannattaisiko odottaa muutama vuosi, niin saat E:n sijasta S:n? Pörssikurssit
saattavat pysyä alhaalla pitkäänkin, esim. puoli vuotta, joten harkinta-aikaa on.
kehittymistä. Siksi on tapana ostaa paljon erilaisia osakkeita eli hajauttaa
sijoitus. Silloin ennustettavuus paranee. Jos ostetaan hiukan kaikkia pörssin
osakkeita, niin ollaan aika varmalla pohjalla. Osakkeita voi omistaa myös
rahastojen kautta, jolloin yhdellä kaupalla saa paljon erilaisia osakkeita.
Indeksirahastoksi kutsutaan kaikkien pörssin erilaisten osakkeiden rahastoa.
Kyllä nyt voisi olla hyvä veto myydä asunto huippuhintaan ja ostaa
koko rahalla osakkeita.
Pointtini ei oikeastaan ole sijoitusvinkki, vaan vinkki uuteen Mersuun vaihtajille:
Kannattaisiko odottaa muutama vuosi, niin saat E:n sijasta S:n? Pörssikurssit
saattavat pysyä alhaalla pitkäänkin, esim. puoli vuotta, joten harkinta-aikaa on.
Jos tarvitsee uuden Eemelin nyt, niin ei kannata odottaa, jos ei tarvitse autoa lainkaan vaan se hankitaan hupivälineeksi, eikä oikeastaan tee sitä mieli edes sellaiseksi niin kannattaa odottaa..JarkkoN kirjoitti:Pointtini ei oikeastaan ole sijoitusvinkki, vaan vinkki uuteen Mersuun vaihtajille:
Kannattaisiko odottaa muutama vuosi, niin saat E:n sijasta S:n? Pörssikurssit
saattavat pysyä alhaalla pitkäänkin, esim. puoli vuotta, joten harkinta-aikaa on.
Minun pointtini puolestaan on se että joskus kannattaa myös ELÄÄ, koska KUKAAN ei tiedä tänään a) pörssikurssien kehitystä ja b) sitä kuka meistä ylipäätään elää kahden vuoden kuluttua ja jos elää niin missä kunnossa.
Eli: On mahdollista että se raha (uuden Mersun hinta) sijoitetaan tänään, ei olekaan kasvanut parissa vuodessa kuin nimeksi tai jopa laskenut, jolloin lopputulos on se että ei ostettu uutta Eemeliä vaan sijoitettiin rahat Ässän toivossa, odotettiin pari vuotta ja todettiin että eipä saatu Ässää ja ostetaan se Eemeli, jonka olisi voinut ostaa jo pari vuotta sitten..tai pahimmillaan jää Eemelikin ostamatta.
Elämässä on mahdollista myös se että joku kaunis (tai ruma?!9 päivä kompastumme, lyömme päämme ja halvaannumme tai sairastumme syöpään, auto ajaa ylitsemme ja kuolemme ym ym ym ja taas jäi Eemeli ostamatta ja uuden auton nautinto kokematta.
Epävarmuuslistaa voisi jatkaa loputtomiin...ja kannattaa huomoidamyös se että sijoittamalla "varman päälle", eli pienellä riskillä ja hyvin hajauttaen, jää myös tuotto todennäkisesti yllättävänkin pieneksi. Eli kääntöäen: saadakseen oikeasti hyvän tuoton joutuu ottamaan suhteellisen kovan riskinkin..
Niinpä oma esitykseni asiaan on se että jos nyt on koossa uuden Eemelin hankintahinta toimitaan seuraavasti:
Odotetaan että Mersukauppa alkaa myymään seuraavan sukupolven Eemeliä, joka lienee ihan kohta, tilataan sellainen, laitetaan hankintahinnasta ehkä 40% omaa rahaa, loput rahoituksella (korkotaso on taas matala) ja sijoitetaan loput 60% kohtalaisella riskillä ja on jopa jossain määrin todennäköistä että kahden vuoden päästä voi ostaa taas uuden Eemelin

Noin minä tekisin..ja olen viimeisen vajaan 10v aikana koko ajan tehnytkin ja voinut tällä menetelmällä toimien vaihtaa autoa suhteellisen usein. Toki jos olisin pitänyt samaa autoa vaikkapa 3-4v, niin kenties sitten olis voinut hankkia hiukan jännittävämmän(kalliimman?!) auton, mutta toisaalta sitten olisi jäänyt monenmonta autoa kokematta ja monta niiden hankintaan, odotukseen ja niillä ajamiseen liittyvää ilonhetkeä kokematta.
Järkevä pitää olla ja viimeisiä latejaan ei välttämättä kannata laittaa autonhankintaan, mutta elää pitää silloin kun voi..se kun voi loppua äkkiäkin.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Uusi Mersu maksaa enemmän kuin luulisi
JarkkoN kirjoitti:Uuden auton ostamisessa kuluu paljon rahaa, mutta todellisuudessa
kustannukset ovat suuremmat kuin moni arvaakaan.
Tarkoitan sijoitukselle laskettavaa tuottoa, joka auton tapauksessa on
huono verrattuna esim. määräaikaistalletuksiin. Juuri nyt kannattaisi
sijoittaa osakkeisiin.
Osakkeiden hinnat ovat vuodessa puoliintuneet ja hinnat laskevat vielä.
Hinnat tulevat kuitenkin nousemaan takaisin. Lisäksi osakkeista saa
osinkoa. Osakkeet siis tuottavat hyvin seuraavan 3-4 vuoden aikana.
Jos nyt sijoittaa osakkeisiin 50.000 euroa, voi sijoituksella ansaita jopa
toiset 50.000 euroa. Jos tyydytään hyvin varovaiseen arvioon, voidaan
uskoa osakkeilla ansaittavan esim. 35.000 euroa 4 vuodessa.
Auto taas aiheuttaa pääomakustannuksia tavallisten kulujen lisäksi.
Otetaan esimerkiksi 50.000 euron hintainen uusi Mersu. Sen hinta
puoliintuu noin 3-4 vuodessa. Lisäksi pääomalle ei saa korkoa.
Korkomenetykset ovat joka vuosi 2.500 euroa, vaikkei laskisi korkoa
korolle. Neljän vuoden aikana pääomakulut ovat vähintään 35.000 euroa.
Kun verrataan osakekauppaa ja uutta Mersua, havaitaan iso erotus
tuotossa. Neljän vuoden jälkeen osakesijoittajalla on vähintään
85.000 euroa, Mersun ostajalla on enintään 25.000 euroa. Mersu tuli
maksamaan enemmän kuin aluksi näytti. Neljän vuoden ajot maksoivat
60.000 euroa enemmän kuin odotettiin. Päälle tulee vielä tavalliset
käyttökulut.
Mersun ostaja saa tietysti ajaa uudella Mersulla ja nauttia hyvistä
kilometreistä. Kilometrin hinta on kuitenkin korkea.
Jos jollain autolla on kuitenkin ajettava, niin vaihtoehtona on pitää
vanha auto, esim. 124-diesel. Kymppitonnilla alkaa jo saada niin ehjiä
ja siistejä 300-turboja, että niillä voi ajaa luotettavasti ja mukavasti.
Jos auton hinta puoliintuu 4 vuodessa, pääomakuluina palaa 5%
koron kanssa 7.000 euroa. Todellisuudessa dieselfarkun hinta ei edes
putoa näin nopeasti, vaan havaintojen mukaan se puoliintuu 6 vuodessa.
Muut ylläpitokulut lienevät samaa luokkaa uuden Mersun kanssa.
Polttoaineeseen ja korjauksiin menee hiukan enemmän rahaa, mutta
ero on pieni verrattuna pääomakustannuksiin. Neljässä vuodessa
polttoainetta menee enemmän noin 3.000-4.000 eurolla.
Maltillinen pitää siis vanhan diesel-mersunsa ja ostaa osakkeita
taskussa polttelevilla 50 tonnilla. Neljän vuoden kuluttua hän myy
osakkeet, jolloin tilillä on 85.000-100.000 euroa. Osingoilla hän on
kuitannut polttoaineen kulutuksen eron ja korjaukset. Vanha auto
kulkee yhä ja sen arvo on nyt 5.000 euroa. Yhteensä hänellä on
vähintään 90.000 euron omaisuus.
Uuden Mersun ostajan tilillä on vanhasta Mersusta saatu 10.000 euron
vaihtohyvitys, joka on kasvanut 5% korkoa, yhteensä 12.000 euroa.
Lisäksi hänellä on 25.000 euron mersu. Yhteensä hänellä on 37.000
euron potti, siis 53.000 euroa vähemmän kuin maltillisella sijoittajalla.
Maltillinen sijoittaja on siis tienannut uuden Mersun hinnan 4 vuodessa
verrattuna uuden Mersun ostajaan. Tosin osakesijoituksella on aina
riskinsä, eli takuuta ei ole. Toisaalta osakesijoitus on osoittautunut
melko varmaksi sijoitukseksi, jos sijoitusaika on pidempi kuin 7
vuotta eli hyvien ja huonojen vuosien jakson pituus.
Joo kaikkihan maksaa,asuminen,ruoka,vaatteet ,tupakka,viina ja autoilu,moottoripyäräily;veneily Ym.mutta mitä se haittaa,eihän täältä mitään mukaansa saa,niin voi huoletta sijoittaa autoiluun jos katsoo sen tarpeelliseksi.Edellisessä pörssiromahduksessa meni monelta mökit alta,mutta mersut vaan ruostuivat pihalla.12 vuoden autoilu 124 T300TD 4-maticilla maksoi arvonalennuksena 160 tuhatta mummun markkaa,en pidä pahana.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Voi voi. Talousasioista jotain ymmärtävänä sanoisin, että auto on aika huono investointi (takaisinmaksuaika, nettonykyarvo, sisäinen korkokanta, annuiteetti yms)
Ellei sitten ajatella yli sadan vuoden tähtäintä, tuolloinkin saisi aika hyvän hinnan saada pienelläkin korkokannalla, että sijoitus olisi nykyarvolla laskettuna kannattava.
Uskoisin, että uuden mersun ostajalla preferenssit mersuilun suhteen ovat jossain muualla kuin saatavassa raha-arvossa.
Ellei sitten ajatella yli sadan vuoden tähtäintä, tuolloinkin saisi aika hyvän hinnan saada pienelläkin korkokannalla, että sijoitus olisi nykyarvolla laskettuna kannattava.
Uskoisin, että uuden mersun ostajalla preferenssit mersuilun suhteen ovat jossain muualla kuin saatavassa raha-arvossa.
Eiköhän 99.99% ihmisistä ymmärrä että autossa raha menee sinne kuuluun kankkulan kaivoon nopeammin kuin sitä ehtii laskemaan?!Sampo N. kirjoitti:Voi voi. Talousasioista jotain ymmärtävänä sanoisin, että auto on aika huono investointi (takaisinmaksuaika, nettonykyarvo, sisäinen korkokanta, annuiteetti yms)
Ellei sitten ajatella yli sadan vuoden tähtäintä, tuolloinkin saisi aika hyvän hinnan saada pienelläkin korkokannalla, että sijoitus olisi nykyarvolla laskettuna kannattava.
Uskoisin, että uuden mersun ostajalla preferenssit mersuilun suhteen ovat jossain muualla kuin saatavassa raha-arvossa.
Kyse ei olekaan siitä, vaan siitä mitä ja miten kukin arvottaa. Yksi saa iloa ja tyytyväisyyttä uudesta Mersusta, toinen saa kiksit pankkitilinsä ja sijoitussalkkunsa arvosta ja alkaa voimaan pahoin heti kun rahaa menee "hukkaan" vaikkapa uuteen autoon..mutta kukin tavallaan ja "oikein" on se minkä kukin arvottaa kohdallaan oikeaksi
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Auto ostetaan kun on tarve. Auto vaihdetaan uuteen yleensä jostain syystä.Asunto ostetaan kun on tarve. Asunto vaihdetaan isompaan kun on tarve. Kyllä käytännön elämä ja pankkitilin salso sanelee hankintapäätökset eli jos haluaa ajaa joskus SL 10.1 mersulla niin aloittaa säästämisen nyt ja elää kuin nihilisti ja antaa kavereiden tarjota kaljat joka kerta ja pääsee ajamaan uudella mesellä vuonna 2070.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Miten niin uusi Mersu huono sijoitus?
Jos osti uuden Mersun 2007 vuoden lopulla niin voisi kohtuudella olettaa sen hinnan pudonneet noin 15%? Käyttökulut muutama tuhat euroa vuodessa.
Samaan aikaan jos osti pörssiosakkeita niin niiden arvo on yli puoliintunut.
Meikäläisen matikalla uusi Mersu olisi tuolloin ollut hyvä sijoitus.
Samaan aikaan jos osti pörssiosakkeita niin niiden arvo on yli puoliintunut.
Meikäläisen matikalla uusi Mersu olisi tuolloin ollut hyvä sijoitus.
Tuli ympyrä ja tähti - siitä se autoilu sujumaan lähti
Re: Miten niin uusi Mersu huono sijoitus?
Jos tarkastellaan sitä hintaa mitä autoliike vastaavasta nyt pyytää niinC-mies kirjoitti:Jos osti uuden Mersun 2007 vuoden lopulla niin voisi kohtuudella olettaa sen hinnan pudonneet noin 15%? Käyttökulut muutama tuhat euroa vuodessa.
-15% voi olla lähellä totuutta. Jos taas tarkastellaan sitä hintaa minkä autostasi saisit jos lähtisit sitä vaihtamaan vaikkapa uuteen samanlaiseen niin -15% lähti sillä hetkellä kun ajoit autosi ensi kerran ulos liikkeestä ja näinollen reaalinen arvonpudotus on kokonaan toista luokkaa kuin tuo -15%..jos siis lähdet muuttamaan autoasi rahaksi.
MUTTA..tuosta ei kannata harmistua koska jos/kun olet nauttinut Mersustasi täysin siemauksin niin ei tuolla arvonpudotuksella ole merkitystä, kaikkea kun ei voi mitenkään mitata suoraan rahassa.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-