Pukkaa mustaa kylmänä/M102/Strömberg.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Pukkaa mustaa kylmänä/M102/Strömberg.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonni. Autossa on uudet tulpat + ilmanputsari, uudehko pyörijä +kansi virranjakajassa ja päästömittaus viime kesänä antoi olettaa arvojen olevan kohdillaan. Vaan miksipä M102 lykkää kylmänä jonkin verran tummaa palamisjätettä, ts. asfaltti putkenpään kohdalta on hyvinkin musta, jos auton jättää tyhjäkäynnillä kylmänä paikalleen seisomaan. Auto starttaa pakkasellakin "kuin taidemaalarin vaimo herää" eli "kuin palmun alta" (taas lipsahti perhesivustolla jotain tuommoista :oops: ), mutta tyhjäkäynti kylmänä on vajaan tuntuista, ts. kierroksilla käy neljällä mutta ilman kaasun painamista tuntuu, että koko aikaa eivät kaikki pytyt ole mukana. Veto kylmänä on tasaista, mutta jokseenkin ponnetonta, olisiko perussäätö vaan hurrrjan paljon rikkaalla.
Mainittakoon, että pari viikkoa sitten vaihdoin tulpat, ja edelliset olivat todella mustat :?: :!:

Autohan oli 200 -84. Ja jos pikaisia vastuaksia saisi, vehjas on menossa huomenna öljynvaihtoon ym, jos hovimikolle olisi antaa jotain pientä neuvoa siitä mitä voisi kaasari- tms. osastolta katsoa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Sanoisin että käy liian rikkaalla.=

* Ryypyttää liikaa, tai ;
* Kaasarin neula on kulunut. Tällöin tyhjäkäynti menee rikkaalle.

( Ilmansuodatin on kai jo vaihdettu )
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Hmnn...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Itselläni on myös havaintoa moisesta. Mutta minusta kun tuntuu, että se, mikä asvaltilla näyttää tummalta, on pelkkää vesihöyryä, joka on tummentanut asvaltin näyttämään mustalta. Omassa autossani kun tuo putkenpää on vielä sellainen alaspäin osoittava...

Oletko myös varmistanut, että se läikkä asvaltissa on myös näkyvissä puolen tunnin kuluttua, kun olet siirtänyt autoa? Nimittäin jos läikkää ei näy, niin uskoisin sen puoltavan tuota vesihöyryteoriaani. :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Aivan totta - putken pää osoittaa jyrkästi alas :wink:

Mutta jos auto 'papattaa' kylmänä tyhjäkäynnillä, niin silloin ei kaikki
ole aivan kuin on Stuttgartissa suunniteltu.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

juup

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Niin no toki, jos ilmiöön liittyy Wartburg-käyntiä tms., on aihetta olettaa jotain olevan vialla. Aku, anna kenkää välillä 200:lle, jos tulpatkin olivat mustat! T: nimim. "pariin otteeseen vapun tienoilla 160 km/h" :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: juup

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Niin no toki, jos ilmiöön liittyy Wartburg-käyntiä tms., on aihetta olettaa jotain olevan vialla. Aku, anna kenkää välillä 200:lle, jos tulpatkin olivat mustat! T: nimim. "pariin otteeseen vapun tienoilla 160 km/h" :-)
Hmm. Kyllä mää luulen, että se on tuo pitkän matkan ajamattomuus, mikä tässä korpeaa. Tokihan voi olla, että tuon Strömbergin automaattiryyppy lyö plussakeleihin turhan pönäkkää seosta, joka sitten jää nokena ties mihin kanaviin...

Ihan päätellen siitä, että vettä tai öljyä ei kulu eikä bensaakaan älyttömästi, ei ole ylimääräisiä ääniä ja lämpimänä koje pelaa kuin enkeli. Mittaavat päästöt tänään, siellähän selviää ainakin mitä putken päästä lämpimänä tulee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: juup

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Aku P kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Niin no toki, jos ilmiöön liittyy Wartburg-käyntiä tms., on aihetta olettaa jotain olevan vialla. Aku, anna kenkää välillä 200:lle, jos tulpatkin olivat mustat! T: nimim. "pariin otteeseen vapun tienoilla 160 km/h" :-)
Hmm. Kyllä mää luulen, että se on tuo pitkän matkan ajamattomuus, mikä tässä korpeaa. Tokihan voi olla, että tuon Strömbergin automaattiryyppy lyö plussakeleihin turhan pönäkkää seosta, joka sitten jää nokena ties mihin kanaviin...

Ihan päätellen siitä, että vettä tai öljyä ei kulu eikä bensaakaan älyttömästi, ei ole ylimääräisiä ääniä ja lämpimänä koje pelaa kuin enkeli. Mittaavat päästöt tänään, siellähän selviää ainakin mitä putken päästä lämpimänä tulee.
Millaisia kulutuslukemia Aku olet saanut?? :roll:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Normal

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Minäkin luulisin, että ihan normaalia.

jopa M103 lykkäsi mustaa talvella, kun sitä käynnistelin. Vaaleansinisen autotallin seinässäkin on musta muisto talvisista käynnistelyistä. Bensakin haisi aikalailla kylmällä kelillä.

Samoin työnti aikoinaan mustaa perheen Audi 100 2,0E. Varsinkin, kun painoi kylmänä kaasua oli lumessa mustat jäljet, kuin vanhan diiselin jäljiltä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: juup

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JKL kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Niin no toki, jos ilmiöön liittyy Wartburg-käyntiä tms., on aihetta olettaa jotain olevan vialla. Aku, anna kenkää välillä 200:lle, jos tulpatkin olivat mustat! T: nimim. "pariin otteeseen vapun tienoilla 160 km/h" :-)
Hmm. Kyllä mää luulen, että se on tuo pitkän matkan ajamattomuus, mikä tässä korpeaa. Tokihan voi olla, että tuon Strömbergin automaattiryyppy lyö plussakeleihin turhan pönäkkää seosta, joka sitten jää nokena ties mihin kanaviin...

Ihan päätellen siitä, että vettä tai öljyä ei kulu eikä bensaakaan älyttömästi, ei ole ylimääräisiä ääniä ja lämpimänä koje pelaa kuin enkeli. Mittaavat päästöt tänään, siellähän selviää ainakin mitä putken päästä lämpimänä tulee.
Millaisia kulutuslukemia Aku olet saanut?? :roll:
Morjens. Ihan viime aikoina en ole harmon (alias hopeanuolen alias silakan) kulutuksia laskenut, kun auto on ollut tosi vähällä ajolla eli tankki on kestänyt tosi kauan...
Helmikuun pakkasilla laskin nurkka-ajossa jotain 12 litran pintaan, kesällä tein reissun Salo-Kotka-Salo ja kulutus oli muistaakseni 8, jotain... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: juup

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Aku P kirjoitti:
JKL kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Niin no toki, jos ilmiöön liittyy Wartburg-käyntiä tms., on aihetta olettaa jotain olevan vialla. Aku, anna kenkää välillä 200:lle, jos tulpatkin olivat mustat! T: nimim. "pariin otteeseen vapun tienoilla 160 km/h" :-)
Hmm. Kyllä mää luulen, että se on tuo pitkän matkan ajamattomuus, mikä tässä korpeaa. Tokihan voi olla, että tuon Strömbergin automaattiryyppy lyö plussakeleihin turhan pönäkkää seosta, joka sitten jää nokena ties mihin kanaviin...

Ihan päätellen siitä, että vettä tai öljyä ei kulu eikä bensaakaan älyttömästi, ei ole ylimääräisiä ääniä ja lämpimänä koje pelaa kuin enkeli. Mittaavat päästöt tänään, siellähän selviää ainakin mitä putken päästä lämpimänä tulee.
Millaisia kulutuslukemia Aku olet saanut?? :roll:
Morjens. Ihan viime aikoina en ole harmon (alias hopeanuolen alias silakan) kulutuksia laskenut, kun auto on ollut tosi vähällä ajolla eli tankki on kestänyt tosi kauan...
Helmikuun pakkasilla laskin nurkka-ajossa jotain 12 litran pintaan, kesällä tein reissun Salo-Kotka-Salo ja kulutus oli muistaakseni 8, jotain... :?
Eli tasaisessa ajossa menee suht.koht vähälläkin..??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Hmm.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vähällä joo, ottaen huomioon auton paino,ikä,nelivaihteisuus ja se, että tuohon Salo-Kotka-Salo-väliin sopii sentään moottoritietäkin aika pätkät....

Selitys alhaiselle kulutukselle lienee looginen. Tsekkaapa alempaa otsikolla päästömittauksen kertomaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Hmm.

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Aku P kirjoitti:Vähällä joo, ottaen huomioon auton paino,ikä,nelivaihteisuus ja se, että tuohon Salo-Kotka-Salo-väliin sopii sentään moottoritietäkin aika pätkät....

Selitys alhaiselle kulutukselle lienee looginen. Tsekkaapa alempaa otsikolla päästömittauksen kertomaa.
¨

Totta pöriset!! Juu tsekkaan alempaa...
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Vanhat kaasarit

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kyllähän se niin on,että vanhan kaasuttimen kanssa on vaan opittava elämään...
Ei mielestäni ole mitään erikoista että asfalttiin jää jäljet,niin oli minullakin 230:ssa(M115).
Toinen kiusallinen ilmiö oli usein käynnistettäessä lehahtanut "pilvi".
Kuitenkaan moottori ei ollut selvästikään loppuun ajettu,vaan puhtia riitti ohituksissakin vaivattomasti.Mittarissa oli vain 260tkm kun kuuden ajovuoden jälkeen luovuin autosta...luulen että saattoi pitää jopa paikkansa,sillä melko pienillä ja harvoilla korjauksilla pääsi.Mutta jos kiinnostaa niin tässä lisää kokemuksia vanhasta bensaMersustani:
Ryyppy säädettiin alkuaikana mersukorjaaja Vänttisen(Tampere)toimesta ja muistaakseni aikanaan onnistui käynnistykset kovillakin pakkasilla.Toisin oli viime vuosina;ilman lohkolämmitystä jo 15 astetta oli kiikun kaakun.Ylipäätään kaasuttimen toiminta oli vähän vaihtelevaa,välillä pelitti kuin unelma ja välillä selittämätöntä puhdittomuutta ilmeni.
Tuli varmasti ylihuollettua autoa jatkuvine sytytysosien,suodattimien ym.vaihtoineen,joten neuvoisin ettei kannata liikaa rahaa laittaa niihin,kun ei se auto niillä paremmaksi muutu...pikemminkin parempi olisi antaa mennä jos auto kohtuukivassa kondiksessa,ja vaihdella sitten kun huoltokirjakin sitä suosittelee.
Katkojan kärjet kantsii vaihtaa joka vuosi(+sytytyksen säätö)halpa osa kun on,ja kaasuttimen säädöt tarkistuttaa ammattilaisella.
Kun ostin auton,oli ryyppy alituiseen päällä ja meno sen mukaista;Käytin Veholla missä ei tullut asiaan mitään parannusta(!!!!),lopulta Vänttinen keksi että ilmanputsarin nokassa oleva automaattisesti toimiva imuilman säätöläppä oli rikki ja lukittu ruuvilla auki-asentoon...siis niin että moottori veti koko ajan pakkasilmaa.Venetmäeltä sain uuden pöntön ajettuani kuitenkin hyvän aikaa niin että talvella lukitsin läpän asentoon,missä kiersi moottorin lämmin ilma ja kesällä niin että ilma tuli ulkoa.Luulisi että olisivat Vehollakin huomanneet moisen.Itse en ummikkona siihen aikaan keksinyt.
Olisi se sellaista taistelua ja jatkuvaa parantelua,mutta kuten sanottu,kaasutin on varsin kuluva osa,eikä siitä uudenveroista saa millään.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Toisaalta tämän muuttuvakurkkuisen etuna on se, että se on halpa huoltaa. Kuluvat osat ovat ovat : neula, kalvo, ja laakeripinta - johon
neulan kärki osuu. (huom; vain 3 osaa) Tämän lisäksi ryypyn osat.

Olen tarvittaessa hakenut osat valmiiksi, ja sitten tilannut ajan
Vantaalla sijatsevaan Kaasutin-Varmaan. Aina on tullut kuntoon.
Kaasutin on yksinkertainen, mutta siinä on omat niksinsä

Ei mitään pilviä, tai pölähdyksiä, ja lähtee aina käyntiin...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Kaasutin-Varma

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Saako tuolta myös varaosia? Meinaan, että jos sieltä löytyisi Solex 4A1:een kylmäkäynnistysventtiili hieman Vehoa ja Kaasutinexperttiä halvemmalla... :?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Vanhat kaasarit

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ari kirjoitti:Kyllähän se niin on,että vanhan kaasuttimen kanssa on vaan opittava elämään...
Ei mielestäni ole mitään erikoista että asfalttiin jää jäljet,niin oli minullakin 230:ssa(M115).
Toinen kiusallinen ilmiö oli usein käynnistettäessä lehahtanut "pilvi".
Kuitenkaan moottori ei ollut selvästikään loppuun ajettu,vaan puhtia riitti ohituksissakin vaivattomasti.Mittarissa oli vain 260tkm kun kuuden ajovuoden jälkeen luovuin autosta...luulen että saattoi pitää jopa paikkansa,sillä melko pienillä ja harvoilla korjauksilla pääsi.Mutta jos kiinnostaa niin tässä lisää kokemuksia vanhasta bensaMersustani:
Ryyppy säädettiin alkuaikana mersukorjaaja Vänttisen(Tampere)toimesta ja muistaakseni aikanaan onnistui käynnistykset kovillakin pakkasilla.Toisin oli viime vuosina;ilman lohkolämmitystä jo 15 astetta oli kiikun kaakun.Ylipäätään kaasuttimen toiminta oli vähän vaihtelevaa,välillä pelitti kuin unelma ja välillä selittämätöntä puhdittomuutta ilmeni.
Tuli varmasti ylihuollettua autoa jatkuvine sytytysosien,suodattimien ym.vaihtoineen,joten neuvoisin ettei kannata liikaa rahaa laittaa niihin,kun ei se auto niillä paremmaksi muutu...pikemminkin parempi olisi antaa mennä jos auto kohtuukivassa kondiksessa,ja vaihdella sitten kun huoltokirjakin sitä suosittelee.
Katkojan kärjet kantsii vaihtaa joka vuosi(+sytytyksen säätö)halpa osa kun on,ja kaasuttimen säädöt tarkistuttaa ammattilaisella.
Kun ostin auton,oli ryyppy alituiseen päällä ja meno sen mukaista;Käytin Veholla missä ei tullut asiaan mitään parannusta(!!!!),lopulta Vänttinen keksi että ilmanputsarin nokassa oleva automaattisesti toimiva imuilman säätöläppä oli rikki ja lukittu ruuvilla auki-asentoon...siis niin että moottori veti koko ajan pakkasilmaa.Venetmäeltä sain uuden pöntön ajettuani kuitenkin hyvän aikaa niin että talvella lukitsin läpän asentoon,missä kiersi moottorin lämmin ilma ja kesällä niin että ilma tuli ulkoa.Luulisi että olisivat Vehollakin huomanneet moisen.Itse en ummikkona siihen aikaan keksinyt.
Olisi se sellaista taistelua ja jatkuvaa parantelua,mutta kuten sanottu,kaasutin on varsin kuluva osa,eikä siitä uudenveroista saa millään.
Tietty se on noinkin. Mutta kun peli on muuten niin pistämättömässä iskussa, niin tuommoinen pikkuhäiriö hiukan arveluttaa, etenkin kun se on ilmaantunut ihan viime päivinä. Menneen talven kovissa pakkasissahan auto toimi paremmin kuin monet uudemmat, kaasarinsakin puolesta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kaasutin-Varmassa ei ole varaosia kovin laajasti.

Siksi olen ottanut osat jo mukaan muualta ostettuna.
Tosin varmaankin tarvittaessa tilaavat, mitä tarvitaan.

Osia voi kätevästi löytää mm. Motonet, ja mainittu Kaasutin-Expertti (Helsinki).
Arvelen, että Kaasutin-Expertillä on suomen parhaat varastot ?.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin