Viton öljynpainevalo palaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viton öljynpainevalo palaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Viton öljynpainevalo syttyy n. minuutin jälkeen ja palaa minuutin - pari kun auto on seissyt esim. yön yli. Moottorin kierroksilla ei tunnu olevan väliä. Lämpimällä tai edes haalealla moottorilla valo ei syty.

Äkkiseltään mietittynä öljypumppu hukkaa paineet pitkään seistessä. Yritin etsiä ulkoisia öljyvuotoja, mutta kone oli sen verran öljyinen että tuoreita vuotoja ei löytynyt. Öljyä vuotaa venttiilikopassa olevan täyttöletkun juuresta, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa öljynpaineisiin.

Meinaan nyt viikonloppuna vaihtaa öljyt ja suodattimen, mutta mitä kannattaisi samalla tarkastaa? Kuinka vaarallista tuo pidemmän päälle on, että öljynpaine käy noin alhaalla? Mistä vikaa kannattaa ruveta etsimään?

Niin ja lopuksi, Vito 110D vm. -98 aj. 235tkm. Alkuperäinen kansipahvi, mutta ei valkoista tai mustaa savua. Öljynpainemittaria ei ole ja Vitossa on siis öljynpainevalo, toisin kuin muissa mersuissa :roll:
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Onko vitossa muka painevalo? Miksi, kun ei muissakaan. Oli mittaria tai ei niin muiden valo tunnistaa vain määrän.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Fenton kirjoitti:Onko vitossa muka painevalo? Miksi, kun ei muissakaan. Oli mittaria tai ei niin muiden valo tunnistaa vain määrän.
Kyllä vanhemmassa vitossa todellakin on öljynpainevalo. Sitä en tiedä miksi.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Vaihdoin öljyt viikonloppuna ja samalla tein moottorin "sisäpesun". Öljynsuodattimesta löytyi suodattimen kannessa ollut tiiviste kotelon pohjalta. Oletin vian korjaantuvan tuolla tiivisteen laitolla oikeaan paikkaan, mutta kun ei. Öljynpainevalo syttyy totuttuun tapaan pian käynnistyksen jälkeen.

Mistä kannattaa ruveta etsimään vikaa? Kuinka vaarallista tuo on pidemmän päälle? Unohtaako koko jutun vai pitääkö tuolle löytyä syy? Öljynpainevalo ei pala koskaan muulloin. Tuskin viallinen öljynpaineanturi antaa noin systemaattista vikaa..
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- vaihdoitko ne pienet o-renkaat suodattimen kannentikusta?
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

keef kirjoitti:- vaihdoitko ne pienet o-renkaat suodattimen kannentikusta?
Vaihdoin myös ne. Yritin olla huolellinen, sillä epäilin vian aiheutuvan jostain noilta seuduilta.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tämä tapaus ei nyt sattunut mersulla, mutta kuitenkin noin 2.5-litran dieselillä... Öljynpainevalo paloi kylmästä käynnistäessä noin 20 sekuntia, joskus vähemmän.
Mittaria ei ollut, vian arveltiin johtuvan anturista.

Ei johtunut - vaan oli öljypohja ajettu johonkin kiveen tms tasaiseen pintaan niin, että öljyn imuputken pään ja öljypohjan väliin jäi noin 1mm rako...
Kylmä öljy ei virrannut tarpeeksi nopeasti raosta, ja paine jäi hetken vajaaksi, kuten voitelu yläpäässäkin.

Seurauksena oli yhden kiertokangen laakerin kiinnileikkautuminen kesken ajon, kampiakseli kieroon, kaikkiaan viime vuosituhannella noin 9000mk remontti B-osilla tehtynä.
Kampura sentään saatiin oikaistua...

Että ihan kannattaisi laittaa painemittari sen anturin rinnalle ja katsoa mitä oikeesti tapahtuu...
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Nooh, seuraava kysymys. Mistä kohtaa Vitosta katsotaan öljynpaine, jos hommaan ko. mittarin siihen. Öljynpaineanturin luota haaroittamalla vai? Eikös se ole jossain öljynsuodattimen tietämillä? :roll:
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Saan öljynpainemittarin varmaan viikonloppuna tuohon kiinni. Näkee sitten miten nuo paineet elää. Sen verran juuri huomasin, että kun auton lohkolämmitin oli tunnin roikan päässä, ei öljynpainevalo syttynyt ollenkaan. Eli tuntuisi, että jähmeillä öljyillä pumppu imee jostain ilmaa tai vaihtoehtoisesti pumppu on tiensä päässä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
KalDe
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 06.09.2008 08:29
Paikkakunta: Halsua

Viesti Kirjoittaja KalDe »

tietääkseni se valo palaa myös jos siellä on hiukan liikaa öljyä.. olisko ollu keltaisella valolla kun se palaa niin se ilmoittaa sen ja punainen valo on sitten että tilanne olis pahakin? ainakin uusissa vitoissa muistaakseni näin oli..
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Tuossa vanhanmallisessa vitossa ei ole kuin punainen valo. Määrää se ei ilmoita ollenkaan (ainakaan ohjekirjan mukaan), vaan ainoastaan paineen. Öljymäärä on kuitenkin tarkistettu, millin pari ylärajan alapuolella.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Mistä kohtaa tuo öljynpaine kannattaa mitata Vitossa? Sen verran ahdasta, että parempi kysyä ensin neuvoa. En nyt äkkiseltään keksinyt, missä edes tuo paineanturi on. :? Siitä voisi haaroittaa..
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
pjuup
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 21.08.2005 21:37
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja pjuup »

Öljynsuodatinjalassa on paikka jos on, mulla on 110d -97 ja siinä ei oo kuin öljynpinnan varoitusvalo. Sen anturi taas sijaitsee öljypohjan kyljessä edestäpäin katsottuna vasemmalla puolella moottorityynyä.
Jos mittaat niin 0,3 tai yli lämpimänä on hyvä tyhjäkäynnillä ,kierroksilla noin 3.
Liikaa Mersuja pihalla...aina ollut. :lol: :lol:
Vastaa Viestiin