4-matic -90 ongelma etuvetarin vaihdon jälkeen kolmiovalossa
4-matic -90 ongelma etuvetarin vaihdon jälkeen kolmiovalossa
Vika tuli kun vaihdoin etuvetarin kuskinpuolelle.
Kolmiovalo syttyy noin 90kmh vauhdissa ja vilkkuu harvakseltaan, moottoritienopeudella vilkkuu sitten myös 4-matic valo.
Yleensä 5 vilkahdusta sen jälkeen kun kolmiovalo sammuu.
Tähän mennessä olen vaihtanut uudet renkaat sekä puhdistanut anturit edestä. Myös sen välipinnan mihin anturi ruuvataan kiinni.
Onko kellään tietoa onko noissa vetareiden hammaskehissä eroa eri vuosimalleissa?
Kolmiovalo syttyy noin 90kmh vauhdissa ja vilkkuu harvakseltaan, moottoritienopeudella vilkkuu sitten myös 4-matic valo.
Yleensä 5 vilkahdusta sen jälkeen kun kolmiovalo sammuu.
Tähän mennessä olen vaihtanut uudet renkaat sekä puhdistanut anturit edestä. Myös sen välipinnan mihin anturi ruuvataan kiinni.
Onko kellään tietoa onko noissa vetareiden hammaskehissä eroa eri vuosimalleissa?
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Kun olet tehnyt maintsemasi toimenpiteet, niin vikaa voisi hakea ( värähtelyistä )sen etupyörän vanteesta tai renkaasta, voihan uudessa vetoakselissakin olla vikaa ( oliko vetoakseli uusi vai käytetty ). ELR-releessäkin voi olla vikaa, kannattaisi kokeilumielessä vaihtaa sekin.
Onko hydrauliikkanesteet tarkistettu.
Onko hydrauliikkanesteet tarkistettu.
Viimeksi muokannut rumilus, Pe 26.09.2008 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Melko outoa?Ite oon monta kertaa käyttänyt vetoakseleita (edestä) irti,ei mitään vastaavaa.
Mutta sen tuo tekee ,kun vaihtaa uudet renkaat alle,kytkee nelivetoa maantieajossa nopeuden noustessa yli 80 km/h,ja kaarreajossa.
Mutta tämäkin menee ohi jonkun kymmenen kilometrin ajolla itsestään.
Järjestelmä ilmeisesti "oppii" uusille renkaille.
Mutta sen tuo tekee ,kun vaihtaa uudet renkaat alle,kytkee nelivetoa maantieajossa nopeuden noustessa yli 80 km/h,ja kaarreajossa.
Mutta tämäkin menee ohi jonkun kymmenen kilometrin ajolla itsestään.
Järjestelmä ilmeisesti "oppii" uusille renkaille.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ELR - releleellä näyttäisi olevan ASD:n vastaavat vaikuttavat tekijät 4-Maticissa. Jos kyseisen releen ottaa pois, niin 4-maticin valo palaa.toipoi kirjoitti:Vuosimalleissa ei ole eroja. Kaikissa w124 4-matic:ssa on samat akselit.
Anturin suuri etäisyys on joskus aiheuttanut samoja oireita.
ASD relettä ei 4-matic:ssa ole..
Eli omassa w124 300d on siis ASD ja kolmiovalo. Kolmiovalo rupesi taas palamaan kun ajelee yli 60km/h. Valon palminen johtuu siitä että vaihdoin kesägummit alle. Auton alla on siis 205/55-16 edessä ja 205/60-16 takana, eli pyörät pyörivät eri nopeutta.
Viime kesänä valon palaminen alkoi luulin että kun kumit kuluvat sopivasti niin ero etu ja takarenkaiden pyörimisnuopeudet tasaantuvt. Näin ei kutenkaan taida olla. Viime kesänä lamppu sammui viikon ajon jälkeen, mutta nyt taas tänä kesänä lamppu siis syttyi.
Miten se ASD oiken sitten toimii, onko se kuitenkin "oppiva"

Viime kesänä valon palaminen alkoi luulin että kun kumit kuluvat sopivasti niin ero etu ja takarenkaiden pyörimisnuopeudet tasaantuvt. Näin ei kutenkaan taida olla. Viime kesänä lamppu sammui viikon ajon jälkeen, mutta nyt taas tänä kesänä lamppu siis syttyi.
Miten se ASD oiken sitten toimii, onko se kuitenkin "oppiva"


Ainakin 4-matikissa kynnys on 2% (yli 100 km/t) tai 2 km/t eroa edessä ja
takana, jolla neliveto kytkeytyy. Samaa luokkaa se taitaa olla lukkoperässä.
Sinulla on 205/60 ja 205/55 renkaat 16 tuuman vanteilla. Renkaan korkeus
on 123 mm ja 113 mm ja vanteen säde on 200 mm. Pyörimissäteet ovat
323 ja 313 mm, joiden ero on noin 3%. Sama ero näkyy myös nopeudessa
ja ASD kytkeytyy.
ASD muistaakseni putoaa pois päältä suurissa nopeuksissa. Silti sen
päälläolo turhaan kuluttaa perän lukkolevyjä ja renkaita ja tekee auton
kääntämisestä raskaampaa.
Hyvä uutinen on, että valo sammuu ja ongelma poistuu, kun rengas on
kulunut riittävästi. Tosin voi olla, että kudos paistaa renkaasta ennen sitä,
kun sekä etu- että takarengas kuluvat.
takana, jolla neliveto kytkeytyy. Samaa luokkaa se taitaa olla lukkoperässä.
Sinulla on 205/60 ja 205/55 renkaat 16 tuuman vanteilla. Renkaan korkeus
on 123 mm ja 113 mm ja vanteen säde on 200 mm. Pyörimissäteet ovat
323 ja 313 mm, joiden ero on noin 3%. Sama ero näkyy myös nopeudessa
ja ASD kytkeytyy.
ASD muistaakseni putoaa pois päältä suurissa nopeuksissa. Silti sen
päälläolo turhaan kuluttaa perän lukkolevyjä ja renkaita ja tekee auton
kääntämisestä raskaampaa.
Hyvä uutinen on, että valo sammuu ja ongelma poistuu, kun rengas on
kulunut riittävästi. Tosin voi olla, että kudos paistaa renkaasta ennen sitä,
kun sekä etu- että takarengas kuluvat.
Kun katsoo kytkentäkaaviota, niin tulee mieleen se että vaikka valo palaa niin mangneettiventtiilissä ei tapahdu mitään koska nopeusehto ei täyty.
Mutta nämä on mutuja.
Ohjekirjassa on maininta että 100% lukko alle 25km/h asti. Yli 26km/h lukko kytkeytyy pois päältä.
Kolmiovalo syttyy aina jos etu ja taka renkaan pyörimisero on suurempi kuin 2km/h.
Lisäksi ASD lukko ei kytkeydy jos nopeus on yli 25km/h mutta tällöin on käytössä momentista riippuvainen , enintään 35% lukko.
Voisi kokeilla mitata jännitettä tahi virtaa magneettiventtiililtä kun tuo valo syttyy 60km/h jälkeen
Olisi kivaa jos joku joka TIETÄÄ asiasta, laittaisi kommenttia.
Eli onko ASD gurua olemassa foorumilla?
En tarkoita tällä etteikö saisi kirjoittaa niitä näitä koska sehän on juuri se joka luo keskustelua.
Ja mainittakoon edelleen että valo sammui viime kesänä, tankillisen jälkeen, toki toimi jos suditteli.
Alppilan autohuollossa todettiin että ei pitäisi haitata millään tavalla jos valo syttyy.
Helpoiten siis selviää renkaita vaihtamalla..
Mutta nämä on mutuja.
Ohjekirjassa on maininta että 100% lukko alle 25km/h asti. Yli 26km/h lukko kytkeytyy pois päältä.
Kolmiovalo syttyy aina jos etu ja taka renkaan pyörimisero on suurempi kuin 2km/h.
Lisäksi ASD lukko ei kytkeydy jos nopeus on yli 25km/h mutta tällöin on käytössä momentista riippuvainen , enintään 35% lukko.
Voisi kokeilla mitata jännitettä tahi virtaa magneettiventtiililtä kun tuo valo syttyy 60km/h jälkeen
Olisi kivaa jos joku joka TIETÄÄ asiasta, laittaisi kommenttia.
Eli onko ASD gurua olemassa foorumilla?
En tarkoita tällä etteikö saisi kirjoittaa niitä näitä koska sehän on juuri se joka luo keskustelua.
Ja mainittakoon edelleen että valo sammui viime kesänä, tankillisen jälkeen, toki toimi jos suditteli.
Alppilan autohuollossa todettiin että ei pitäisi haitata millään tavalla jos valo syttyy.
Helpoiten siis selviää renkaita vaihtamalla..
mää korjailin tota mun ASD:tä joku aika sitten. vaihtelin kaikki putket, kun oli hapettunu ihan vallan puhki asti.
sellasta sain selville, että kun auto ei ole käynnissä, niin ei ole lukkoakaan. sitten, kun auto on käynnissä, niin on jonkin sortin lukko, ilmeisesti se 35%. sitten, kun autolla polkasee ja sutasee, niin lukk on 100%, jos vauhtia on alle 30km/h. ja ilmeisesti tälle nopeudellekkin on annettu eri arvoja eri autoihin. mun ohjekirjassa lukee muistaakseni 35km/h, kun joillakin on vaan 25km/h.
sellasta sain selville, että kun auto ei ole käynnissä, niin ei ole lukkoakaan. sitten, kun auto on käynnissä, niin on jonkin sortin lukko, ilmeisesti se 35%. sitten, kun autolla polkasee ja sutasee, niin lukk on 100%, jos vauhtia on alle 30km/h. ja ilmeisesti tälle nopeudellekkin on annettu eri arvoja eri autoihin. mun ohjekirjassa lukee muistaakseni 35km/h, kun joillakin on vaan 25km/h.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
No niin, nyt on suurin piirtein tankillinen ajettu ja kolmiovalo ei sitten pala vasta kun sudittelee tai on liukasta..
Että jokin elektroniikka sielä haisetelee ja kalibroi pyörintänopeuseroa.
pera8x kirjoitti:
sellasta sain selville, että kun auto ei ole käynnissä, niin ei ole lukkoakaan. sitten, kun auto on käynnissä, niin on jonkin sortin lukko, ilmeisesti se 35%. .
Kone sammutettuna pyörititkö toista takapyörää ilmassa jolloin takapyörät pyöri eri suuntiin
Kone käynissä, sama juttu jolloin pyörät pyöri samaan suuntaan.
Että jokin elektroniikka sielä haisetelee ja kalibroi pyörintänopeuseroa.
pera8x kirjoitti:
sellasta sain selville, että kun auto ei ole käynnissä, niin ei ole lukkoakaan. sitten, kun auto on käynnissä, niin on jonkin sortin lukko, ilmeisesti se 35%. .
Kone sammutettuna pyörititkö toista takapyörää ilmassa jolloin takapyörät pyöri eri suuntiin

Kone käynissä, sama juttu jolloin pyörät pyöri samaan suuntaan.
