Etuiskari asennus A-malli (W168) Ongelma??
Etuiskari asennus A-malli (W168) Ongelma??
Etuiskarin asennuksesta jäi jotain mietittävää. Toivottavasti täällä joku osaa auttaa:
Operaatio sinänsä sujui todella vaivattomasti (jumittunutta pulttia lukuunottamatta) ja homma tulikin tehtyä vähän turhan nopeasti.
Tässä heti alkuun kuva selventämään:
http://img528.imageshack.us/my.php?imag ... 168iz2.jpg
Tilanne on siis seuraava:
Kasatun iskarisetin yläosassa on epäsymmetrinen pystyakselin ympäri jotenkuten pyörivä valettu metalli osa (osa A), joka hoitaa iskarisetin kiinnityksen auton runkoon. Osassa A on lyhyempi puoli(1) ja pidempi puoli (2). Osa A pyörii pystyakselinsa ympäri niin, niin että jousen satula (tms.)(osa B) pysyy paikoillaan. Osa A on mahdollista asettaa kahteen eri asentoon, lyhyt tai pitkä sivu ulospäin.
Ongelmana on se, etten huomannut katsoa iskareita irrottaessani, että kuuluuko epäkeskeisen metallimöhkylän(osa A) olla lyhyt(sivu 1) vai pitkä(sivu 2) puoli ulospäin.
Kuvassa pitkä puoli on ulospäin.
Kokemattomana tee-se-itse miehenä revin ensimmäisen iskarin niin vauhdilla irti etten huomannut katsoa tilannetta. Toisen puolen iskarin kanssa oli pultin kanssa niin paljon ongelmia, että kun se vihdoin irtosi niin riemu kohosi niin kattoon että osan repi irti sen kummempia ajattelematta.
Netistä löytynyt räjäytyskuvakaan ei auttanut:
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 015&SGN=01
Kummin päin metallikappaleen (osa A) tulee olla???
Kiitos jo etukäteen asiantuntevista neuvoista.
Operaatio sinänsä sujui todella vaivattomasti (jumittunutta pulttia lukuunottamatta) ja homma tulikin tehtyä vähän turhan nopeasti.
Tässä heti alkuun kuva selventämään:
http://img528.imageshack.us/my.php?imag ... 168iz2.jpg
Tilanne on siis seuraava:
Kasatun iskarisetin yläosassa on epäsymmetrinen pystyakselin ympäri jotenkuten pyörivä valettu metalli osa (osa A), joka hoitaa iskarisetin kiinnityksen auton runkoon. Osassa A on lyhyempi puoli(1) ja pidempi puoli (2). Osa A pyörii pystyakselinsa ympäri niin, niin että jousen satula (tms.)(osa B) pysyy paikoillaan. Osa A on mahdollista asettaa kahteen eri asentoon, lyhyt tai pitkä sivu ulospäin.
Ongelmana on se, etten huomannut katsoa iskareita irrottaessani, että kuuluuko epäkeskeisen metallimöhkylän(osa A) olla lyhyt(sivu 1) vai pitkä(sivu 2) puoli ulospäin.
Kuvassa pitkä puoli on ulospäin.
Kokemattomana tee-se-itse miehenä revin ensimmäisen iskarin niin vauhdilla irti etten huomannut katsoa tilannetta. Toisen puolen iskarin kanssa oli pultin kanssa niin paljon ongelmia, että kun se vihdoin irtosi niin riemu kohosi niin kattoon että osan repi irti sen kummempia ajattelematta.
Netistä löytynyt räjäytyskuvakaan ei auttanut:
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 015&SGN=01
Kummin päin metallikappaleen (osa A) tulee olla???
Kiitos jo etukäteen asiantuntevista neuvoista.
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Re: Etuiskari asennus A-malli (W168) Ongelma??
Eipä tuolla taida olla merkitystä. Itse laittaisin oman mielenrauhani kannalta molemmat kuitenkin samoin päin.Fonbel_ kirjoitti: Kummin päin?
Hetkinen hetkinen... Onko tuo yläpää vino? Jos on niin laita niin päin kuin se sinne luonnistuu paremmin. Pyöränkulmiin tuo voi vaikuttaa aika paljonkin jos on vino...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Re: Etuiskari asennus A-malli (W168) Ongelma??
Juu samoin päin ne on siellä nyt.
Yläpää on todellakin vino ja tuon osan suunta vaikuttaa todella paljon vinouteen. Ja tätä kautta tietysti rengas kulmaan.
- Jos tuo pidempi puoli (2) on ulos päin niin iskari on melko suoraan alaspäni
- Jos lyhyempi puoli(1) on ulos päin nii iskari tulee paljon enemmän ulospäin.
paikoilleen laittaminen on yhtä helppoa kumminkin päin.
Kulmien suuntaukseen olen autoa viemässä, mutta sitä ennen olisi mukavaa varmistua, että osa on oikein päin ettei tarvitse heti uudestaan mennä. ..ja ettei toi esimerkikis vaikuta laakerien tms kulumiseen..
Yläpää on todellakin vino ja tuon osan suunta vaikuttaa todella paljon vinouteen. Ja tätä kautta tietysti rengas kulmaan.
- Jos tuo pidempi puoli (2) on ulos päin niin iskari on melko suoraan alaspäni
- Jos lyhyempi puoli(1) on ulos päin nii iskari tulee paljon enemmän ulospäin.
paikoilleen laittaminen on yhtä helppoa kumminkin päin.
Kulmien suuntaukseen olen autoa viemässä, mutta sitä ennen olisi mukavaa varmistua, että osa on oikein päin ettei tarvitse heti uudestaan mennä. ..ja ettei toi esimerkikis vaikuta laakerien tms kulumiseen..
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Tarkoitatko ulospäin tulemisella auton sivulle vai eteen päin?
Jos sivulle (camber) niin laita pystyyn
Jos eteen (caster) niin eipä ole hajuakaan. Mahdollisimman pystyyn laittaisin itse silloinkin...
Kyllä sen ajettaessa huomaa että jos kulmat on pahasti pielessä, tuollainen vinous vaikuttaa kulmiin aivan pimeesti. Sitten muutat asentoa tarvittaessa...
Itse kun aakkosen iskarit muutaman kerran olen purkanut niin ei kyllä muistu mieleen että olisin tämän saman homman kanssa ihmetellyt, joten eiköhän se ihan maalaisjärjellä mene oikein...
Miten jos sen laittaa toiseen asentoon niin saako alapäätä edes kiinni siihen kohtuudella?
Jos sivulle (camber) niin laita pystyyn
Jos eteen (caster) niin eipä ole hajuakaan. Mahdollisimman pystyyn laittaisin itse silloinkin...
Kyllä sen ajettaessa huomaa että jos kulmat on pahasti pielessä, tuollainen vinous vaikuttaa kulmiin aivan pimeesti. Sitten muutat asentoa tarvittaessa...
Itse kun aakkosen iskarit muutaman kerran olen purkanut niin ei kyllä muistu mieleen että olisin tämän saman homman kanssa ihmetellyt, joten eiköhän se ihan maalaisjärjellä mene oikein...
Miten jos sen laittaa toiseen asentoon niin saako alapäätä edes kiinni siihen kohtuudella?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 470
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Katselin kuvasta että jousen lautanen on alumiiniä.
Luulin mersun luopuneen niistä koska ovat herkkiä
murtumaan, mutta jos ne sitten ovat parantaneet
niidenkin laatua.
Ps. Itsellä kun on rautanen lautanen ollut uudesta saakka.
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.26.htm
Luulin mersun luopuneen niistä koska ovat herkkiä
murtumaan, mutta jos ne sitten ovat parantaneet
niidenkin laatua.

Ps. Itsellä kun on rautanen lautanen ollut uudesta saakka.
http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.26.htm
A170cdi-00 1999-
Kiitoksia kommenteista.
Vanhoissakin oli alumiininen lautanen. Iskarissa kiinni oleva lautanen oli toiselta puolelta murtunut mutta toi yläpään lautanen(jota en siis vaihtanut) oli hyvä kuntosen oloinen.
Mutta eipä taida kenelläkään olla varmaa tietoa noiden osien asennosta. Pitänee siis luottaa siihen maalaisjärkeen ja mennä suuntaamaan kulmat.
Vähän jää vaan silti askarruttamaan, sillä jokin tarkoitushan tuolla kallistusmahdollisuudella on...
Ulospäin tulemista meinasin. Kun lyhyempi sivu on sisälle päin niin kallistukset kompensoivat toisiaan ja loppu tulos on melko suoraan alaspäin. Mutta jos pidemmän sivun laittaa sisään päin niin jousilautasen ja sen päällä olevan osan kallistukset kertaantuvat ja iskari suuntautuu lievästi ulos sivulle päin.Tarkoitatko ulospäin tulemisella auton sivulle vai eteen päin?
Jos sivulle (camber) niin laita pystyyn
Jos eteen (caster) niin eipä ole hajuakaan. Mahdollisimman pystyyn laittaisin itse silloinkin...
Juu, motonetin varaosa iskarit ovat, ehkä johtuu siitä. Tosin ihan laadukkailta näyttivät.Katselin kuvasta että jousen lautanen on alumiiniä
Vanhoissakin oli alumiininen lautanen. Iskarissa kiinni oleva lautanen oli toiselta puolelta murtunut mutta toi yläpään lautanen(jota en siis vaihtanut) oli hyvä kuntosen oloinen.
Mutta eipä taida kenelläkään olla varmaa tietoa noiden osien asennosta. Pitänee siis luottaa siihen maalaisjärkeen ja mennä suuntaamaan kulmat.
Vähän jää vaan silti askarruttamaan, sillä jokin tarkoitushan tuolla kallistusmahdollisuudella on...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 470
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Moi!
Mutta eipä taida kenelläkään olla varmaa tietoa noiden osien asennosta. Pitänee siis luottaa siihen maalaisjärkeen ja mennä suuntaamaan kulmat.
Vähän jää vaan silti askarruttamaan, sillä jokin tarkoitushan tuolla kallistusmahdollisuudella on...
Noita on hankala katsella autosta kun ne on paikallaan.
On niillä kallistuksella jokin pikkunen merkitys jolla saadaan aikaan oikea ajettavuus joka tilantessa.
Muistista, niin kyllä ne vähän ulospäin on pongahtaneet mutta muisti on muisti.

Katselin kuvia ja kyllä kaikissa niissä on se lyhempi puoli renkaaseen päin.
Siis sinun 1 on aina siihen suuntaan johon iskarin alaruuvien kiinnitys rauta osoittaa.
Katsele vielä uudestaa tuo lähettämäni linkki jossa on mustavalkoisia "räjäytys" kuvia ja siinä sitä koottua iskaria.
Jos laitat paikoilleen tuolla lailla niin hyvä tulee.

Ps. Iskarin ylä ruuvit 40Nm koriin. Kaks alempaa laitat mutterit ajo suuntaan päin,
kiristä hivenen ala mutteria ja sit ylä mutta vedä ensin ylempi 100Nm ja sit vasta alempi.
Koiranluu 45Nm ja pidä vastaan ettei se pyöri 7mm(muistaakseni) avaimella.
A170cdi-00 1999-