Saksan tuontiauton (W124 E320 T -93) ensimmäinen huolto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Saksan tuontiauton (W124 E320 T -93) ensimmäinen huolto?

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

Terve kaikille,

tässä lähtee ensimmäinen viestini tänne Mersufoorumiin.

Ostin viime viikolla Saksasta tuodun MB E320 T automatic -93 farmarin perheautoksi. Tämä on myös ensimmäinen Mercedes Benzini, eikä varmaankaan se jää viimeiseksi. Oikein hyvältä tuntuu näin viikon ajelun jälkeen.

Työkaverinikin olivat kiinnostuneita hankinnastani, pilkkasivat tosin heti ensin, että kulkeeko tuollainen pappa-mersu mihinkään, mutta ovat kärsineet masennuksesta siitä lähtien kun näytin heille mitä konepellin alta löytyy.

Autollani on ajettu mittarin mukaan 160 000 km, ja sitä tukee myös auton mukana tullut huoltokirja kilometrimäärineen ja päivämäärineen ja virallisine Mercedes Benz merkkihuollon leimoineen. Joko kirja on poikkeuksellisen hyvin väärennetty tai sitten auto todella on hyvin huollettu (tai sitten kirja on jostain muusta autosta).

Lisäksi sain listan auton edellisistä omistajista ja päivämäärät, jolloin auto oli vaihtanut omistajaa + ajettu kilometrimäärä + useita kuitteja suoritetuista huolloista, mm. jarrunesteiden vaihdoista ja jäähdytysnesteiden vaihdoista ym.

Kysymykseni onkin nyt se, mitä te Suuret Mercedes Benz gurut suosittelette tehtäväksi ensimmäisessä ns. Suomi-huollossa, kun mittarissa on nyt 162 000 km. Edellinen huolto on huoltokirjan mukaan tehty 145 000 km kohdalla viime alkuvuodesta, mutta en tarkkaan tiedä mitä siinä on tehty.

Yleensä teen aina perushuollot (öljyjen- ja suodattimien vaihdot, tulppien vaihdot jne.) itse, mutta nyt ajattelin tehdä koko paketin valtuutetussa Mercedes Benz -huoltoliikkeessä, jotta saan hyvän lähtökohdan jatkaa omia perushuoltoja vastaisuudessa.

Olenkin ajatellut teettää ainakin seuraavat toimenpiteet:

- moottoriöljyn ja suodattimen vaihto (mikä merkki öljyksi??)

- automaattivaihteiston öljyn ja suodattimen vaihto (näytti kyllä pirun hyvältä kun tikusta katsoin, läpinäkyvän vaalean punaista ja ei haissut palaneelle tms., kannattaako siis vaihtaa ollenkaan?)

- tulppien (ja johtojen) tarkistus ja vaihto

- peräöljyjen tarkistus ja vaihto tarvittaessa

- polttoainesuodattimen vaihto

Mitä muuta oleellista, josta on hyvä jatkaa sitten itse säännöllisin väliajoin? Mitä säätöjä huoltoliikkeissä tehdään, joita ei voi tehdä itse, jotka kannattaa tehdä nyt? Sytytys?
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
raul
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja raul »

Vituiks män -Voi poistaa-
Viimeksi muokannut raul, Ti 16.03.2004 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
raul
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja raul »

En ole kovin haka antamaan vinkkejä tuohon autoon, mutta Veholta jos käyt kyselemässä huoltokirjaa /manuskaa niin sieltähän nuo selviävät yhtälailla.
Näissähän on jo elektroninen sytytys joten sen säätäminen taitaa kyllä jäädä autosähköalan liikkeelle. Tulpista en muista ovatko perinteisen tyyliset vai mitkä. Öljynvaihtovälin itse pitäisin siinä kympissä vaikka kirjassa lukisikin 15.000 tms. Onkohan nyt käynyt niin että nesteet on vaihdettu viimeksi 17 tkm sitten??
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Omistajan käsikirjat ovat yleensä ylimalkaiset noitten tee-se-itse -huoltojen osalta. Perusajatuksena on, että jos auto kaipaa muuta kuin menovettä, niin "vie valtuutettuun huoltokorjaamoon".

Esmes Alfameren W124 & E -korjausoppaassa on heti alkulehdillä (17 sivua) määräaikaishuoltojen ohjeita, eikä tuokaan ole vielä kaikenkattava.
Alkuun sillä ainakin pääsee myös tottumattomat huoltajat.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Hyvä alku huollolle.
Itse vaihtaisin vielä:
-ilmansuodattimen,
-Jarrunesteen
-jäähdytin nesteen
-ohjaustehostimen öljyn?

Vaikka se ei ihan huolto-ohjelman mukaan menisikään, niin onpahan ainakin
uusi auto sitten huollettu ja tietää itse tarkkaan mitä on viimeksi tehty.
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin