Pakoputken hitsaus väyryseen, mites sähköt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Carnetti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 12.08.2006 18:20

Pakoputken hitsaus väyryseen, mites sähköt

Viesti Kirjoittaja Carnetti »

Pakoputken pää irtosi ja pitäisi hitsata paikalleen. Putki on muutoin hyväkuntoinen, ikävästi vaan lähti pää irti kun se otti kiinni epätasaisessa tietössä.

Tarvitseeko iroittaa akkukaapelin tms .?
Muuta huomionarvoista?

Auto on siis väyrynen -96
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Hitsauskoneen maadoituskaapeli vaan mahdollisimman lähelle hitsattavaa kohtaa.

Eipä tuossa oikein muuta huomioitavaa ole.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

kannattaa ottaa akunkengät irti hitsauksen ajaksi! hitsin maadoitus kaapeli ehdottomasti kiinni pakoputkeen eikä koriin!!
ML W164
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Teppo L kirjoitti:kannattaa ottaa akunkengät irti hitsauksen ajaksi! hitsin maadoitus kaapeli ehdottomasti kiinni pakoputkeen eikä koriin!!
Jep, pakoputki on kumipuslilla kiinni samaten moottori ja vaihteisto. Jännite kulkee koriin pienten putkin läpi vain. Korjaamoliike ilmeisesti teki näin omaan lankkuuni ja samalla rikkoi mankkani.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Aina kun hitsaa autoa, niin maa kaapeli akusta irti!
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Bomber4 kirjoitti:Aina kun hitsaa autoa, niin maa kaapeli akusta irti!
Hitsattaessa ei ole koskaan 100 %:n varmuutta maadoituksen kontaktista.
Eli aina irrotettava auton virtalähde toimintapiiristä. Akun -navan irroitus riittää.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi akunkenkiä pitäisi irroitella jos autoa hitsaa?? Miten se hitsauskoneen virta voi mennä siitä auton rungosta jonnekin sähkölaitteisiin? Ennenkuin näin voisi käydä, pitäis hitsikoneen maajohdon olla kiinni jossain sähkölaitteessa ja vielä siinäkin plussapuolella.
Hitsauskoneen jännite on sen verran pieni että ilmaa pitkin se ei hyppää.

Kymmeniä autoja ole hitsaillut mitä erinäisimmistä paikoista ja milloinkaan en ole vartavasten akunkenkiä irroitellut ja mitään ei ole hajonnut.

Tietysti aina hitsatessa maakenkä mahdollisemman lähelle hitsattavaa kohtaa puhtaaseen rautaan.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyllä siinä hitsauksessa on koko ajan suljettu virtapiiri. Vaikka hitsauslaitteen hitsausjännite ei olekaan kuin noin 50-75 V, niin siitä huolimatta elktroniikka on vaarassa tuhoutua huonon maadoituskontaktin seurauksena. Ensimmäisenä jännitepiikit rikkovat laturin säädinyksikön ja sitä kautta muukin elektroniikka on vaarassa.
En kyllä suosittele missään olosuhteissa hitsauksia, purkamatta auton virtalähdettä pois tapahtumasta.
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

väykyn kans ei kannata ottaa mitään riskiä mikä vaan liittyy sähköön :lol: eli jos hitsaat niin ota vaan suosiolla se akkukaapeli irti!!!
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

rumilus kirjoitti:Kyllä siinä hitsauksessa on koko ajan suljettu virtapiiri. Vaikka hitsauslaitteen hitsausjännite ei olekaan kuin noin 50-75 V, niin siitä huolimatta elktroniikka on vaarassa tuhoutua huonon maadoituskontaktin seurauksena. Ensimmäisenä jännitepiikit rikkovat laturin säädinyksikön ja sitä kautta muukin elektroniikka on vaarassa.
En kyllä suosittele missään olosuhteissa hitsauksia, purkamatta auton virtalähdettä pois tapahtumasta.
No kyllä sinne se laturi ja muut sähkövermeet jää ihan samalla tavalla kytketyiksi vaikka akun nappaa irti.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

juhape kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Kyllä siinä hitsauksessa on koko ajan suljettu virtapiiri. Vaikka hitsauslaitteen hitsausjännite ei olekaan kuin noin 50-75 V, niin siitä huolimatta elktroniikka on vaarassa tuhoutua huonon maadoituskontaktin seurauksena. Ensimmäisenä jännitepiikit rikkovat laturin säädinyksikön ja sitä kautta muukin elektroniikka on vaarassa.
En kyllä suosittele missään olosuhteissa hitsauksia, purkamatta auton virtalähdettä pois tapahtumasta.
No kyllä sinne se laturi ja muut sähkövermeet jää ihan samalla tavalla kytketyiksi vaikka akun nappaa irti.
Ei se nyt kyllä niin ole. Jäähän ne sähkövermeet sinne, mutta jos vähänkin ymmärrät sähköasioista, ymmärrät asian. Kyllä virtapiiri katkeaa siihen paikkaan kun akunkenkä on irti. Hitsausvirta/jännite kulkee omaa virtapiiriään, ja itse ajoneuvon virtapiiri on katkaistu akunkegän irroittamisen seurauksena.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 14.09.2008 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Minä hitsasin ainakin väykän putkea akun kengät kiinni.
Ei se sieltä mitään särje kunhan maadoittaa vain kunnolla ja mahdollisimman läheltä hitsattavaa kohdetta.
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

stanger kirjoitti:Minä hitsasin ainakin väykän putkea akun kengät kiinni.
Ei se sieltä mitään särje kunhan maadoittaa vain kunnolla ja mahdollisimman läheltä hitsattavaa kohdetta.
En kyllä luottaisi pakoputken tai muunkaan alustan maadoituskontaktiin.
Jos maadoitus ei ole 100 %:n kunnossa, ei muuta tarvi, niin huonolla tuurilla käy kuten edellä olen maininnut.
Kyllä kannattaa ottaa varmuuden vuoksi akunkenkä irti akusta. Kyllä niitä tapauksia on paljon, että ohrasesti on käynyt.
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

kyllä se kaapeli kannattaa ottaa irti,mutta jos haluaa hitsata akkukaapelit kiinni niin antaa mennä vaan.
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

rumilus kirjoitti: Ei se nyt kyllä niin ole. Jäähän ne sähkövermeet sinne, mutta jos vähänkin ymmärrät sähköasioista, ymmärrät asian. Kyllä virtapiiri katkeaa siihen paikkaan kun akunkenkä on irti. Hitsausvirta/jännite kulkee omaa virtapiiriään, ja itse ajoneuvon virtapiiri on katkaistu akunkegän irroittamisen seurauksena.
Uskoisin ymmärtäväni sähkön päälle jotain. Olen tehnyt sähkötöitä päätyönäni yli 20 vuotta en mitään tavallisia kodin sähköjä vaan sellaisia joissa on jännitteitä välillä 5V-400V.

Mutta jos rumilun nyt voisi rautalangasta vääntämällä selittää että miten kuviteltu hitsausvirran pääsy esim. sytytysboksiin hitsatessa muuttuu akunkenkä kiinni tai irroitettuna?
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

juhape kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Ei se nyt kyllä niin ole. Jäähän ne sähkövermeet sinne, mutta jos vähänkin ymmärrät sähköasioista, ymmärrät asian. Kyllä virtapiiri katkeaa siihen paikkaan kun akunkenkä on irti. Hitsausvirta/jännite kulkee omaa virtapiiriään, ja itse ajoneuvon virtapiiri on katkaistu akunkegän irroittamisen seurauksena.
Uskoisin ymmärtäväni sähkön päälle jotain. Olen tehnyt sähkötöitä päätyönäni yli 20 vuotta en mitään tavallisia kodin sähköjä vaan sellaisia joissa on jännitteitä välillä 5V-400V.

Mutta jos rumilun nyt voisi rautalangasta vääntämällä selittää että miten kuviteltu hitsausvirran pääsy esim. sytytysboksiin hitsatessa muuttuu akunkenkä kiinni tai irroitettuna?
Jos olet sähkömiehenä toiminut alalla kertomasi tavoin, niin ei varmaan minun tarvitse "ammattimiehelle" selvittää asiaa.

Otahan sähkötekniikan opinnoissasi saamat Kirchhoffin sähkölait esille ja tutki mitä niissä sanotaan.

Mutta jos ymmärrät todellakin sähkön liikkuvuudesta johtimissa, niin ei varmaan jää epäselväksi, miten virtapiiri jakautuu kun jokin silmukkalenkki on osana virtapiiriä.
Nyt kun virtapiiri akun napojen kautta vaikuttaa kaikkiin autossa oleviin sähkökomponentteihin. Nyt kun se suljettu virtapiiri katkaistaan akun kengän irtiottamisella, katkeaa tuo silmukka virtapiiristä.
Esittämääsi boksiin pääsee silmukkapiirin kautta jännitepiikkejä hitsattaessa, joita ei suojaa diodit tai zenerit vaikuttavan jännitteen olevan nelin/viisinkertainen käyttöjännitteeseen.
Olen pahoillani kun joudun tässä topikissa pitämään luentoja asiasta, ne eivät nyt kuulu tähän asiaan.
Irrottakaa nyt ihmeessä akunkenkä akusta, ennekuin hitsaatte autoanne sähkölaitteilla.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Rumilus on täysin oikeassa. Ehdottomasti pitää akun napa irroittaa. Hitsauslaitteen virta saattaa induktanssin takia antaa jännitepiikkejä elektroniikkaan.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

rumilus kirjoitti:
stanger kirjoitti:Minä hitsasin ainakin väykän putkea akun kengät kiinni.
Ei se sieltä mitään särje kunhan maadoittaa vain kunnolla ja mahdollisimman läheltä hitsattavaa kohdetta.
En kyllä luottaisi pakoputken tai muunkaan alustan maadoituskontaktiin.
Jos maadoitus ei ole 100 %:n kunnossa, ei muuta tarvi, niin huonolla tuurilla käy kuten edellä olen maininnut.
Kyllä kannattaa ottaa varmuuden vuoksi akunkenkä irti akusta. Kyllä niitä tapauksia on paljon, että ohrasesti on käynyt.
8) Minä voin sanoa että tajua sähköjen päälle yhtä paljon kuin hirvi kiikareista... Itse olen hitsaillut autoja ja moottoripyöriä niin kengät paikoillaan kuin myös irrallaan.... mitään ei ole ainakaan toistaiseksi
särkynyt... *kopkop*
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Asiasta viidenteen...jos asustelee pääkaupunkiseudulla niin Kannelmäessä on pakoputkiammattilainen joka on sen verran edullinen että suosittelen. E mersun takapöntön kannatin(rauta) irtosi viikonloppuna ja käytin tänään tuolla Kmäessä kun Veholla tuolle pöntölle oli viikon toimitusaika(ja 620 euroa hintaa). Noh menin maksamaan ja kaveri sanoi että se tekee kympin!!! Siis 10 euroa. Minusta tuli noissa asioissa ainakin tuon paikan kanta-asiakas... :) Kerrankin alle satasella jotakin tuohon autoon....
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Taisi olla Tiittanen, siinä ostarilla ?

http://www.ristotiittanen.fi/
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
nasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ma 17.03.2008 11:33
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja nasu »

varma lääke kun hitsaat pilleillä niin ei ainakaan sähkölaitteet viotu.... :wink:
EHKÄ VIELÄ PIKKUISEN LISÄÄ.......

w124 300tdt -91
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Henry V. kirjoitti:Taisi olla Tiittanen, siinä ostarilla ?

http://www.ristotiittanen.fi/
Hyvä arvaus :)
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

nasu kirjoitti:varma lääke kun hitsaat pilleillä niin ei ainakaan sähkölaitteet viotu.... :wink:
Tai ruiskuttaa plasmalla metalliseosta.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No jos koko putken pää irti niin ehkäpä paras vaihtoehto olisi ottaa se putki irti. Ei tarvitse miettiä onko akun kenkä irti ja saa oikeasti hitsattuakin hyvin :roll:
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Vaikka oma ei nyt väykky olekkaan niin siitä pitäisi irroittaa hitsauksen ajaksi (akun lisäksi) kaasuttimen ohjausyksikkö korjaamokäsikirjan mukaan. Enpä sitä ole tehnyt kun en aikaisemmin siitä tiennyt. Mutta kyllähän sen ymmärtää. Hajoaahan tuo elektroniikka vähemmästäkin...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

sundiz kirjoitti:Vaikka oma ei nyt väykky olekkaan niin siitä pitäisi irroittaa hitsauksen ajaksi (akun lisäksi) kaasuttimen ohjausyksikkö korjaamokäsikirjan mukaan. Enpä sitä ole tehnyt kun en aikaisemmin siitä tiennyt. Mutta kyllähän sen ymmärtää. Hajoaahan tuo elektroniikka vähemmästäkin...
Autossa on todellakin sellaista elektroniikkaa, jotka ovat vaarassa sähköllä hitsattaessa, vaikka ottaisi akun kokonaankin pois.
Vaikka elektroniikka ei ole suorassa yhteydessä potentiaalisesti virtapiiriin, voi induktanssin vaikutukset olla kohtalokkaita puolijohteille. En kyllä leikkisi asian kanssa, se voi tulla todella kalliiksi ne kokeilut.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

rumilus kirjoitti: Autossa on todellakin sellaista elektroniikkaa, jotka ovat vaarassa sähköllä hitsattaessa, vaikka ottaisi akun kokonaankin pois.
Vaikka elektroniikka ei ole suorassa yhteydessä potentiaalisesti virtapiiriin, voi induktanssin vaikutukset olla kohtalokkaita puolijohteille. En kyllä leikkisi asian kanssa, se voi tulla todella kalliiksi ne kokeilut.
Juurikin näin. Pieni vaiva ottaa esim. ohjausyksikkö irti verrattuna siihen että kävelee tiskille ostamaan uutta ison setelinipun kanssa. Koulussa on tullut käristettyä mikrokontrollereita ihan muutamallakin voltilla. Ovat harvinaisen herkkiä pienillekin jännitteille jos vaan sattuu väärään paikkaan sellanen menemään. Joten kannattaapi olla varovainen teki sitten hitsiä tai muuta mukavaa autolle...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Vastaa Viestiin