Pakoputken hitsaus väyryseen, mites sähköt
Pakoputken hitsaus väyryseen, mites sähköt
Pakoputken pää irtosi ja pitäisi hitsata paikalleen. Putki on muutoin hyväkuntoinen, ikävästi vaan lähti pää irti kun se otti kiinni epätasaisessa tietössä.
Tarvitseeko iroittaa akkukaapelin tms .?
Muuta huomionarvoista?
Auto on siis väyrynen -96
Tarvitseeko iroittaa akkukaapelin tms .?
Muuta huomionarvoista?
Auto on siis väyrynen -96
Jep, pakoputki on kumipuslilla kiinni samaten moottori ja vaihteisto. Jännite kulkee koriin pienten putkin läpi vain. Korjaamoliike ilmeisesti teki näin omaan lankkuuni ja samalla rikkoi mankkani.Teppo L kirjoitti:kannattaa ottaa akunkengät irti hitsauksen ajaksi! hitsin maadoitus kaapeli ehdottomasti kiinni pakoputkeen eikä koriin!!
Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi akunkenkiä pitäisi irroitella jos autoa hitsaa?? Miten se hitsauskoneen virta voi mennä siitä auton rungosta jonnekin sähkölaitteisiin? Ennenkuin näin voisi käydä, pitäis hitsikoneen maajohdon olla kiinni jossain sähkölaitteessa ja vielä siinäkin plussapuolella.
Hitsauskoneen jännite on sen verran pieni että ilmaa pitkin se ei hyppää.
Kymmeniä autoja ole hitsaillut mitä erinäisimmistä paikoista ja milloinkaan en ole vartavasten akunkenkiä irroitellut ja mitään ei ole hajonnut.
Tietysti aina hitsatessa maakenkä mahdollisemman lähelle hitsattavaa kohtaa puhtaaseen rautaan.
Hitsauskoneen jännite on sen verran pieni että ilmaa pitkin se ei hyppää.
Kymmeniä autoja ole hitsaillut mitä erinäisimmistä paikoista ja milloinkaan en ole vartavasten akunkenkiä irroitellut ja mitään ei ole hajonnut.
Tietysti aina hitsatessa maakenkä mahdollisemman lähelle hitsattavaa kohtaa puhtaaseen rautaan.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Kyllä siinä hitsauksessa on koko ajan suljettu virtapiiri. Vaikka hitsauslaitteen hitsausjännite ei olekaan kuin noin 50-75 V, niin siitä huolimatta elktroniikka on vaarassa tuhoutua huonon maadoituskontaktin seurauksena. Ensimmäisenä jännitepiikit rikkovat laturin säädinyksikön ja sitä kautta muukin elektroniikka on vaarassa.
En kyllä suosittele missään olosuhteissa hitsauksia, purkamatta auton virtalähdettä pois tapahtumasta.
En kyllä suosittele missään olosuhteissa hitsauksia, purkamatta auton virtalähdettä pois tapahtumasta.
No kyllä sinne se laturi ja muut sähkövermeet jää ihan samalla tavalla kytketyiksi vaikka akun nappaa irti.rumilus kirjoitti:Kyllä siinä hitsauksessa on koko ajan suljettu virtapiiri. Vaikka hitsauslaitteen hitsausjännite ei olekaan kuin noin 50-75 V, niin siitä huolimatta elktroniikka on vaarassa tuhoutua huonon maadoituskontaktin seurauksena. Ensimmäisenä jännitepiikit rikkovat laturin säädinyksikön ja sitä kautta muukin elektroniikka on vaarassa.
En kyllä suosittele missään olosuhteissa hitsauksia, purkamatta auton virtalähdettä pois tapahtumasta.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ei se nyt kyllä niin ole. Jäähän ne sähkövermeet sinne, mutta jos vähänkin ymmärrät sähköasioista, ymmärrät asian. Kyllä virtapiiri katkeaa siihen paikkaan kun akunkenkä on irti. Hitsausvirta/jännite kulkee omaa virtapiiriään, ja itse ajoneuvon virtapiiri on katkaistu akunkegän irroittamisen seurauksena.juhape kirjoitti:No kyllä sinne se laturi ja muut sähkövermeet jää ihan samalla tavalla kytketyiksi vaikka akun nappaa irti.rumilus kirjoitti:Kyllä siinä hitsauksessa on koko ajan suljettu virtapiiri. Vaikka hitsauslaitteen hitsausjännite ei olekaan kuin noin 50-75 V, niin siitä huolimatta elktroniikka on vaarassa tuhoutua huonon maadoituskontaktin seurauksena. Ensimmäisenä jännitepiikit rikkovat laturin säädinyksikön ja sitä kautta muukin elektroniikka on vaarassa.
En kyllä suosittele missään olosuhteissa hitsauksia, purkamatta auton virtalähdettä pois tapahtumasta.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 14.09.2008 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En kyllä luottaisi pakoputken tai muunkaan alustan maadoituskontaktiin.stanger kirjoitti:Minä hitsasin ainakin väykän putkea akun kengät kiinni.
Ei se sieltä mitään särje kunhan maadoittaa vain kunnolla ja mahdollisimman läheltä hitsattavaa kohdetta.
Jos maadoitus ei ole 100 %:n kunnossa, ei muuta tarvi, niin huonolla tuurilla käy kuten edellä olen maininnut.
Kyllä kannattaa ottaa varmuuden vuoksi akunkenkä irti akusta. Kyllä niitä tapauksia on paljon, että ohrasesti on käynyt.
Uskoisin ymmärtäväni sähkön päälle jotain. Olen tehnyt sähkötöitä päätyönäni yli 20 vuotta en mitään tavallisia kodin sähköjä vaan sellaisia joissa on jännitteitä välillä 5V-400V.rumilus kirjoitti: Ei se nyt kyllä niin ole. Jäähän ne sähkövermeet sinne, mutta jos vähänkin ymmärrät sähköasioista, ymmärrät asian. Kyllä virtapiiri katkeaa siihen paikkaan kun akunkenkä on irti. Hitsausvirta/jännite kulkee omaa virtapiiriään, ja itse ajoneuvon virtapiiri on katkaistu akunkegän irroittamisen seurauksena.
Mutta jos rumilun nyt voisi rautalangasta vääntämällä selittää että miten kuviteltu hitsausvirran pääsy esim. sytytysboksiin hitsatessa muuttuu akunkenkä kiinni tai irroitettuna?
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Jos olet sähkömiehenä toiminut alalla kertomasi tavoin, niin ei varmaan minun tarvitse "ammattimiehelle" selvittää asiaa.juhape kirjoitti:Uskoisin ymmärtäväni sähkön päälle jotain. Olen tehnyt sähkötöitä päätyönäni yli 20 vuotta en mitään tavallisia kodin sähköjä vaan sellaisia joissa on jännitteitä välillä 5V-400V.rumilus kirjoitti: Ei se nyt kyllä niin ole. Jäähän ne sähkövermeet sinne, mutta jos vähänkin ymmärrät sähköasioista, ymmärrät asian. Kyllä virtapiiri katkeaa siihen paikkaan kun akunkenkä on irti. Hitsausvirta/jännite kulkee omaa virtapiiriään, ja itse ajoneuvon virtapiiri on katkaistu akunkegän irroittamisen seurauksena.
Mutta jos rumilun nyt voisi rautalangasta vääntämällä selittää että miten kuviteltu hitsausvirran pääsy esim. sytytysboksiin hitsatessa muuttuu akunkenkä kiinni tai irroitettuna?
Otahan sähkötekniikan opinnoissasi saamat Kirchhoffin sähkölait esille ja tutki mitä niissä sanotaan.
Mutta jos ymmärrät todellakin sähkön liikkuvuudesta johtimissa, niin ei varmaan jää epäselväksi, miten virtapiiri jakautuu kun jokin silmukkalenkki on osana virtapiiriä.
Nyt kun virtapiiri akun napojen kautta vaikuttaa kaikkiin autossa oleviin sähkökomponentteihin. Nyt kun se suljettu virtapiiri katkaistaan akun kengän irtiottamisella, katkeaa tuo silmukka virtapiiristä.
Esittämääsi boksiin pääsee silmukkapiirin kautta jännitepiikkejä hitsattaessa, joita ei suojaa diodit tai zenerit vaikuttavan jännitteen olevan nelin/viisinkertainen käyttöjännitteeseen.
Olen pahoillani kun joudun tässä topikissa pitämään luentoja asiasta, ne eivät nyt kuulu tähän asiaan.
Irrottakaa nyt ihmeessä akunkenkä akusta, ennekuin hitsaatte autoanne sähkölaitteilla.
Rumilus on täysin oikeassa. Ehdottomasti pitää akun napa irroittaa. Hitsauslaitteen virta saattaa induktanssin takia antaa jännitepiikkejä elektroniikkaan.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
rumilus kirjoitti:En kyllä luottaisi pakoputken tai muunkaan alustan maadoituskontaktiin.stanger kirjoitti:Minä hitsasin ainakin väykän putkea akun kengät kiinni.
Ei se sieltä mitään särje kunhan maadoittaa vain kunnolla ja mahdollisimman läheltä hitsattavaa kohdetta.
Jos maadoitus ei ole 100 %:n kunnossa, ei muuta tarvi, niin huonolla tuurilla käy kuten edellä olen maininnut.
Kyllä kannattaa ottaa varmuuden vuoksi akunkenkä irti akusta. Kyllä niitä tapauksia on paljon, että ohrasesti on käynyt.

särkynyt... *kopkop*
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Asiasta viidenteen...jos asustelee pääkaupunkiseudulla niin Kannelmäessä on pakoputkiammattilainen joka on sen verran edullinen että suosittelen. E mersun takapöntön kannatin(rauta) irtosi viikonloppuna ja käytin tänään tuolla Kmäessä kun Veholla tuolle pöntölle oli viikon toimitusaika(ja 620 euroa hintaa). Noh menin maksamaan ja kaveri sanoi että se tekee kympin!!! Siis 10 euroa. Minusta tuli noissa asioissa ainakin tuon paikan kanta-asiakas...
Kerrankin alle satasella jotakin tuohon autoon....

lisää
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Hyvä arvaus

Vaikka oma ei nyt väykky olekkaan niin siitä pitäisi irroittaa hitsauksen ajaksi (akun lisäksi) kaasuttimen ohjausyksikkö korjaamokäsikirjan mukaan. Enpä sitä ole tehnyt kun en aikaisemmin siitä tiennyt. Mutta kyllähän sen ymmärtää. Hajoaahan tuo elektroniikka vähemmästäkin...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Autossa on todellakin sellaista elektroniikkaa, jotka ovat vaarassa sähköllä hitsattaessa, vaikka ottaisi akun kokonaankin pois.sundiz kirjoitti:Vaikka oma ei nyt väykky olekkaan niin siitä pitäisi irroittaa hitsauksen ajaksi (akun lisäksi) kaasuttimen ohjausyksikkö korjaamokäsikirjan mukaan. Enpä sitä ole tehnyt kun en aikaisemmin siitä tiennyt. Mutta kyllähän sen ymmärtää. Hajoaahan tuo elektroniikka vähemmästäkin...
Vaikka elektroniikka ei ole suorassa yhteydessä potentiaalisesti virtapiiriin, voi induktanssin vaikutukset olla kohtalokkaita puolijohteille. En kyllä leikkisi asian kanssa, se voi tulla todella kalliiksi ne kokeilut.
Juurikin näin. Pieni vaiva ottaa esim. ohjausyksikkö irti verrattuna siihen että kävelee tiskille ostamaan uutta ison setelinipun kanssa. Koulussa on tullut käristettyä mikrokontrollereita ihan muutamallakin voltilla. Ovat harvinaisen herkkiä pienillekin jännitteille jos vaan sattuu väärään paikkaan sellanen menemään. Joten kannattaapi olla varovainen teki sitten hitsiä tai muuta mukavaa autolle...rumilus kirjoitti: Autossa on todellakin sellaista elektroniikkaa, jotka ovat vaarassa sähköllä hitsattaessa, vaikka ottaisi akun kokonaankin pois.
Vaikka elektroniikka ei ole suorassa yhteydessä potentiaalisesti virtapiiriin, voi induktanssin vaikutukset olla kohtalokkaita puolijohteille. En kyllä leikkisi asian kanssa, se voi tulla todella kalliiksi ne kokeilut.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla