c36 amg moottori ongelma "koko stoori"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

c36 amg moottori ongelma "koko stoori"

Viesti Kirjoittaja Laario »

Nonii...

Ongelmat siis alkoivat jo aikaa sitten moottoripesun jälkeen. Röpötys nykiminen, ja huono tyhjäkäynti...

Vikaa lähdettiin selvittämään huonomaineisesta moottorin johtosarjasta, ei vikaa. Vika tuntui löytyvän, kun huomasimme että yksi puolista oli rikki. Kaikki puolat vaihdettiin uusiin, samalla vaihdettiin myös uudet tulpat, ei auttanut. Lambda anturi ja MAF vaihdettiin uusiin, ei auttanut. Tässä vaiheessa aloimme epäillä että vika ei olekaan sytkäpuolella vaan polttoaineentuotossa, tai ilmapuolella. Polttoaineen suodatin ja ilmanputsari vaihtoon, ei auttanut. Polttoainepumput ja niiden rele testaukseen, ei vikaa.
Pakokaasutestiin, ja arvot kuin uudessa autossa.Tutkimme myös mahdolliset ilmavuodot, ja huomasimme että ilmaletku ennen kaasuläppäkoteloa halki. Osa vaihtoon, ei auttanut. Tässä vaiheessa alkoi sormi menemään niinsanotusti suuhun. Suutuspäissään veholle testeriin, ei vikaa, testeri ilmoitti. Vein auton Rollen tähtihuoltoon ja vika tuntui selvinneen, Kaasuläppäkotelon sähköinen osuus rikki. Kaasuläppäkoteloon oli päässyt vettä, ja paikat olivat aivan ruosteessa. Kaasuläppäkotelo putsattiin ja rasvattiin, toiminta testattiin, mutta auto ei vieläkään toiminut. Ainoa osa mitä ei sytkäpuolelta ollut vaihdettu oli tulpanjohtosarja. Tänään sitten tulpanjohtosarja vaihdettiin, ja samalla ne "kumitutit" puolien ja tulppien väliin. Auto toimii, mutta vieläkin satunnaisesti oireilee esim. paikaltaan lähdettäessä meinaa sammua, ja satunnaisesti "kickdown" painettaessa pohjaan ikään kuin rajoittaa kierrokset noin 3000-4000rpm, ja nykii... Mystiseksi alkaa mennä!
Lauri
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: c36 amg moottori ongelma "koko stoori"

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Laario kirjoitti:Nonii...

Ongelmat siis alkoivat jo aikaa sitten moottoripesun jälkeen. Röpötys nykiminen, ja huono tyhjäkäynti...

Vikaa lähdettiin selvittämään huonomaineisesta moottorin johtosarjasta, ei vikaa. Vika tuntui löytyvän, kun huomasimme että yksi puolista oli rikki. Kaikki puolat vaihdettiin uusiin, samalla vaihdettiin myös uudet tulpat, ei auttanut. Lambda anturi ja MAF vaihdettiin uusiin, ei auttanut. Tässä vaiheessa aloimme epäillä että vika ei olekaan sytkäpuolella vaan polttoaineentuotossa, tai ilmapuolella. Polttoaineen suodatin ja ilmanputsari vaihtoon, ei auttanut. Polttoainepumput ja niiden rele testaukseen, ei vikaa.
Pakokaasutestiin, ja arvot kuin uudessa autossa.Tutkimme myös mahdolliset ilmavuodot, ja huomasimme että ilmaletku ennen kaasuläppäkoteloa halki. Osa vaihtoon, ei auttanut. Tässä vaiheessa alkoi sormi menemään niinsanotusti suuhun. Suutuspäissään veholle testeriin, ei vikaa, testeri ilmoitti. Vein auton Rollen tähtihuoltoon ja vika tuntui selvinneen, Kaasuläppäkotelon sähköinen osuus rikki. Kaasuläppäkoteloon oli päässyt vettä, ja paikat olivat aivan ruosteessa. Kaasuläppäkotelo putsattiin ja rasvattiin, toiminta testattiin, mutta auto ei vieläkään toiminut. Ainoa osa mitä ei sytkäpuolelta ollut vaihdettu oli tulpanjohtosarja. Tänään sitten tulpanjohtosarja vaihdettiin, ja samalla ne "kumitutit" puolien ja tulppien väliin. Auto toimii, mutta vieläkin satunnaisesti oireilee esim. paikaltaan lähdettäessä meinaa sammua, ja satunnaisesti "kickdown" painettaessa pohjaan ikään kuin rajoittaa kierrokset noin 3000-4000rpm, ja nykii... Mystiseksi alkaa mennä!
Joo, aika paljon vaihdettu osaa ja vika yhä ilmenee. Ymmärrän että alkaa pikkuhiljaa verenpaine kohota varmaan.

Se mosan pesu saa tietty ajattelemaan että vedestä pulma vois johtua. Toisaalta olisiko sattuma että silloin juuri moinen alkoi.

Sen verran voin tarjota lohtua tai siis apua, että jos sulla pitää jotain helposti ehjänä irroitettavissa olevaa osaa testata, niin mahdollisuus lainata tuosta omasta. Aika ja etäisyys tietty rajoittaa näitä mahdollisuuksia.

Ainahan nykimiseen voisi jopa ASR aiheuttaa vaikkapa viallisen pyörän pyörimisnopeuden anturin muodossa. Vaikka tätähän taisinkin ehdottaa aiemmin (huono muisti). Toimiiko vakionopeuden säädin? Siis jos asetat vaikka sataseen säätimen ja sitten jarrutat 50-60 vauhtiin ja pyydät kiihdyttämään edelliseen asetukseen. Katkaiseeko kiihdytyksen? Nykisikö siis moisessa pikku vauhdin lisäyksessä, vai nykiikö vain kunnon kiihdytyksessä? Tällainenhan ei sitten selitä tyhjäkäyntiä.


Itsellä lähti kiihdytyksessä nykiminen pois pelkät tulpat vaihtamalla. Tyhjäkäynnissä on vieläkin sama vika kun auton ostin, eli tyhjäkäynnillä kierrokset hummailee edestakaisin joskus sopivasti lämminneellä koneella. Vois ihmetellä onkohan tyhjäkäynti samanlaista (oma lehmä ojassa).
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 815
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Akku???

Voisiko olla finaalissa ja aiheuttaa moisia häiriöitä! Ainakin uudemmissa alkaa ilmenemään "kaikkea kivaa" kun akku lähestyy ns. finaalipistettä!

Ihan tyhmä kommentti tietysti, mutta onhan vikakin (vai ominaisuus? ) aika mystinen 8)
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Ei se VISSIIN vielä tuossa motissa ekana vittuile käynnissä. Vaan ekana varmaan tippuu valot himmeäksi, ratio värkkäilee ja mittaritauluun tullee valoja... käynti viimenen mihi vaikuttaa. Näin käy ainaki w124:ssa.
Pienempi vika, isompi leka.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Oloffi kirjoitti:Ei se VISSIIN vielä tuossa motissa ekana vittuile käynnissä. Vaan ekana varmaan tippuu valot himmeäksi, ratio värkkäilee ja mittaritauluun tullee valoja... käynti viimenen mihi vaikuttaa. Näin käy ainaki w124:ssa.
Joo, viime talvena tai pitäskö sanoa ennemmin että sinä lyhyenä aikana jolloin lunta nähtiin vilaukselta, akku otti ja loppui ja ei vaikuttanut mihinkään moottorin käyntiin paitsi että ei jaksanut lähteä käymään.

Vainoharhaisena voisi keksiä lukuisia eksoottisia vikamahdollisuuksia. Jos ecu on ehjä ja sytkäboksi kanssa, niin entäs jos ajonesto yrittää sotkea jotain Voiko se kerran käynnistettyä mosaa häiritä Vai hoitaako se hommaansa vain siihen saakka kun mosa lähtee käyntiin ja sitten sille ilmoitetaan ettei palveluksiasi tarvita vähään aikaan?

Jotenkin tuntuu kaikki maajohtohommat ja vastaavat yksinkertaiset kannattaisi syynäillä (nämä nyt varmaankin tässä tapauksessa on jo ihmetelty useammasskin paikassa). Mitkä liittimet lienee kaikista alttiimmat sille mosan pesun roiskeille, ne vois syynätä vielä (sadannen) kerran? Joku hemmetin syyhän se on oltava ja ei se c36 ole vielä liian uutta tekniikkaa, etteikö vika löytyis ennenkuin kaikki osat on vaihdettu.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja Laario »

Akku myös uusi. Nykiminen tapahtuu pääasiassa vain "kickdown" painettaessa pohjaan Tulee sellanen "sähkökatkos" efekti. Yrittää mennä vielä efektin tapahdettua mutta jää hakkamaan ikään kuin rajotinta vasten.
Lauri
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

oletko tutkinut moottorin johtosarjan kunnon ne yleensä on uudemmista mersun koneista ihan valmista kauraa eli kuoretjohtoissa murenevat pois ja ongelmia alkaa olemaan
Avatar
Lakulaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ke 09.04.2008 08:10
Paikkakunta: Costa del Sol
Viesti:

Re: -

Viesti Kirjoittaja Lakulaku »

Laario kirjoitti:Akku myös uusi. Nykiminen tapahtuu pääasiassa vain "kickdown" painettaessa pohjaan Tulee sellanen "sähkökatkos" efekti. Yrittää mennä vielä efektin tapahdettua mutta jää hakkamaan ikään kuin rajotinta vasten.
Jospa se rajoitin oikeasti meneekin päälle. Luistonestokamoihin on mennyt vettä ja se kovemmalla kaasulla rupeaa töihin.
Tulee hieman väkisin mieleen, että pese se uudelleen niin vika saattaisi tulla paremmin esiin.
Yleensä on niin, että vikoja on useampia kuin vain yksi.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ääni johtosarjalle ... mikä on vuosimalli?
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Laario »

"pese uudelleen" :D Tosiaan moottorin johtosarjaa on purettu ja tarkistettu vain ennen nippuun yhtymistä Johdot tiptop. Pitää katsoa eculle asti...
Auto valmistettu joulukuussa 1996.
Lauri
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja Laario »

Puolille tulevat johdot avattu kokonaan. Kaikki johdot kuin uusia. Puolilta siis lähtee kolme nippua, nipussa aina pinkki ja musta johto. Mustat menevät eculle, mutta pinkit yhtyvät toiseen nippuun, menevät suuttimien ohi, termostaatin kohdalta ales, ja häviävät jonnekkin lasinpesuneste säiliön taakse, minnekköhän kyseiset johdot menevät ja mikä niitten merkitys on?
Lauri
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Noin uudessa taitaa olla johtosarjat jo OK.

Tuossa lienee nyt ainakin (ne) kaksi mahdollisuutta:

1. Ei saa tarpeeksi bensaa. Olisiko letkuissa jokin tukos vai missä.
Kai siitä pitäisi mitata, montako litraa minuutissa bensaa tulee letkusta.
Olikos tässä kaksi bensapumppua?

2. Sähkövika. Vika voisi jotenkin liittyä kick-downiin.

Ilmeisesti auto ei mene vikatilaan, koska siitä jäisi jälki vikamuistiin.
Voisihan sen vikamuistin lukea nyt uudestaan, sillä vika voi olla uusi.
Olikohan tuossa semmoinen ominaisuus, että vikatilassa kierrokset
rajoitetaan puoleenväliin asteikkoa?

Tuo moottori ei kai vaihde vapaalla kierrä kuin tuon 3000-4000 rpm,
kun se alkaa röpöttämään. Onko tämä vika samantapainen, eli vaihde päällä
ja kaasu aivan pohjassa moottorissa iskee rajoitin päälle?

Luullakseni tyhjäkäynnin humppaaminen on eri vika. Omassa C280:ssa
oli sama juttu. Luullakseni vika johtui kaasuläpän asennon potikasta.
Uusi olisi ollut niin kallis (900 e koko kaasuläppä) , että annoin sen olla.
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja Laario »

Polttoaine pumput (2kpl) ja niiden rele testattu, ei vikaa. Kyllä tämä enemmän sähkövialta silti vaikuttaa. Tosiaan vaihde vapaalla tai parkilla tyhjäkäynti ok, ja vaihdepäällä ei. Tuntuu myös että nykiminen tapahtuu pääsääntöisesti kovissa nopeuksissa "kickdown" painattaessa pohjaan.
Lauri
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Laitoin YV:n.
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja Laario »

Sammuu jo melkein kokoajan liikkeelle lähdettäessä, tyhjäkäynti seilaa ja epätasainen. Eli aina kun painaa kaasupoljinta kierrokset käyvät ensin alhaalla, ja auto meinaa sammua. Ettei sittenkin vaan saisi liian vähän bensaa.
Lauri
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

Mites nämä?

Viesti Kirjoittaja Laario »

Lauri
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä on jo ASR vakiona, toimiiko se? Välkkyykö valo koskaan?

Kannattaisiko sitä kaasuläpän potikkaa vielä voidella...
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja Laario »

ASR toimii, kaasuläppäkotelo korjattu ja testattu capricemanin toimesta.
Lauri
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja Laario »

Vein auton suutuspäissäni alppilan autohuoltoon Kari Hätälälle. Kahden tunnin tutkimisen jälkeen tulivat siihen tulokseen että ilmamäärämittari on rikki. Osa siis uusittu 2kk sitten.
Lauri
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Moottorinpesu

Viesti Kirjoittaja viheik »

Paljon moottoreita pesseenä kerran oli sellainen tapaus kun moottori oli pesty jonka jälkeen auto käyntiin pätkii niin perhanasti, 3 tuntia kuivailtiin eikä kummentunut. Sitten eräs arveli että voisiko imusarjan tiiviste vuotaa ja niinhän se teki. Se lika oli pitänyt imusarjan tiiviinä ja kun se pestiin siitä pois niin ilmojahan se sai sen jälkeen.

Auto oli audi 100.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: -

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Laario kirjoitti:Vein auton suutuspäissäni alppilan autohuoltoon Kari Hätälälle. Kahden tunnin tutkimisen jälkeen tulivat siihen tulokseen että ilmamäärämittari on rikki. Osa siis uusittu 2kk sitten.
Jos haluat kokeilla ristiin massamittaria, niin voidaan ihmetellä siirtyykö vika mittarin mukana toiseen autoon?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja Laario »

Iltamäärämittari uusittu, vikakoodit luettu, ja nollattu alppilan autohuollossa. Vielä antaa vikakoodin "käy liian laihalla"
Lauri
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: -

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Onko mahdollista että polttoaineputki litussa tai tukkeumanpoikasta?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja Laario »

taidan ottaa auton nosturile joku päivä, ja tarkistaa noi polttoainelinjat jos löytyy. Varasin kyllä jo alppilan autohuoltoon uuden ajan, mutta vasta 3 viikon päähän.
Viimeksi muokannut Laario, Ma 15.09.2008 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lauri
jpkn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 24.10.2005 13:24
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja jpkn »

YLIJÄNNITERELE,omassa teki monta kuvailemaasi vaivaa.KL varaosista ostettu rele kesti noin vuoden.VEHOSTA N 2kuukautta.Sitä mikä sen hajoittaa en tiedä mutta nyt taas menty pitkälti yli puolivuotta.Melko halpa ostaa~60€.Vikana omassa oli,ei lähde bensapumput käymään,veto pois,samuilee kesken ajon,nyt toiminut hyvin viimeisen relen vaihdon jälkeen.Auto on 124 320te .
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja Laario »

mutta eikö luulisi että jos ylijänniterele rikki, olisi vähän muutakin vaivaa...
Lauri
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mieleen tulee vuosi 1990 ja BMW 316 sähköisellä kaasuttimella.
Tyhjäkäynti vaelsi ja käynti oli muutenkin huono. Paikallinen
autokorjaamo ei löytänyt vikaa, vaikka mainostivat BMW-erikoistuntemusta.

Vika korjaantui, kun irrottelin kaikki moottoritilan paksut johtoliittimet ja
suihkuttelin ne CRC-556:lla. Ilmeisesti jossain liittimessä oli hapettumaa.
Vika ei koskaan uusiintunut.

Mersussa on kylläkin paremmat liittimet, ei ole tarvinnut hapettumia korjailla.
Laario
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 08.05.2006 18:31
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja Laario »

tehty. noh kohta aika laittaa auto talviunille autotalliin, joten aikaa on noihin huoltoihin...
Lauri
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: -

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Laario kirjoitti:mutta eikö luulisi että jos ylijänniterele rikki, olisi vähän muutakin vaivaa...
Varmaan vois ollakkin.

Mitenkä akun latauspuoli oli kunnossa? Jos meni vettä laturiin pesussa?

Meinaan että ylijänniterele tai ECU saa virtapiikkiä tms
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Re: -

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Laario kirjoitti:Sammuu jo melkein kokoajan liikkeelle lähdettäessä, tyhjäkäynti seilaa ja epätasainen. Eli aina kun painaa kaasupoljinta kierrokset käyvät ensin alhaalla, ja auto meinaa sammua. Ettei sittenkin vaan saisi liian vähän bensaa.
Onko tähän ongelmaan koskaan löytynyt vastausta??
Vastaa Viestiin