Automattilaatikon öljyntilavuus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Automattilaatikon öljyntilavuus?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi
auto on just nyt pukeilla ja piti alkaa vaihtamaan laatikon öljyjä, mutta automaattilaatikon mittatikun paikalla olikin vain sinetöity korkki??

Hittolainen, miten tarkistan oikean öljyn määrän??

tietysti voin katsoa, että paljonko sieltä valuu ulos, mutta täällä on suositeltu vaihtaa ne niin, että valuttaa kunnes tulee kirkasta ulos???

auto on w211 200CDI
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Eikös käyttöohjekirja sano mitään?

Itsellä w126 ohjekirjan takaosassa muistaakseni 7litraa tomaatti
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Öljymäärää ei ilman tikkua pysty arvioimaan. Tikun saa ostettua erikseen...
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

pirun kallis tikku ostin sen nii 70e kustansi
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Niissä laatikoissa, joiden turbiinissa on tyhjennysproppu erikseen, vaihdettavan öljyn määrä on suurempi kuin niissä, joiden turbiini on ilman tyhjennysproppua. Itselläni 202:n 5-vaihteisessa "sähkölaatikossa" on tämä turbiinin tyhjennysproppu erikseen. Siinä vaihdettavan öljyn määrä laatikkoon + turbiiniin on noin 8 litraa. Öljynvaihto sinällään onkin sitten aivan oma operaationsa, se turbiini ei täyty pelkästään sillä, että kaadat öljyä niin kauan, kunnes öljyn pinta on mittatikun ylämerkissä. Autoa täytyy välillä käyttää ja liikutella vaihdekeppiä kaikissa asennoissa, sitten taas lisää öljyä laatikkoon. Tämä täytyy toistaa ainakin kolme kertaa, näin ainakin minun autossani. Öljynvaihdon yhteydessä tulee vaihtaa myös öljynsuodatin, mikäli sellainen on. Omassani se on eräänlainen imusiivilä, joka tulee näkyviin, kun avaa laatikon pohjalevyn.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Niin sen mittatikun (Vehossa: työkalu, mittatikussa: oilstick) voi tehdä itsekin esim semmoisesta mopon/polkupyörän jarruvaijerin kuorena toimivasta kierreputkesta, vai mikä se nyt oli... (vastaavasta on tehty myös Vehon "työkalu", mutta siinä on muovikärki, missä asteikko. Asteikko alla:)

722,6 lootassa öljyn pinta laatikon pohjasta on:
min 1 cm ja max 2 cm 25 asteisena,
mutta koska tomaattiöljy laajenee aika lailla lämetessään:
min 5,4 cm ja max 6,4 cm 80-asteisena.
Ja mittaushan suoritetaan auton käydessä, vaihde vapaalla.
W203CDI
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Kiitoksia vastauksista.

Otin öljyt veke ja putsasin suodattimet ja öljypohjan, pistin takaisin ja kaadoin 3l uutta öljyä laatikkoon, käytin hetken ja kävin vaihteet läpi.

Valutin öljyt pois ja pesin uudestaan öljy pohjan ja vaihdoin uuden suodattimen ja tiivisteet.

Sieltä tuli 3.5L ihan helvetin pahalta haisevaa tumman väristä "öljjyä"

Pitää ostaa/tehdä tuollainen mittatikku.

Oli se niin paskasta öljyä, että vaihdan ne vielä uudestaan ennen talventuloa.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

kyllähän sitä useamman kerran saa lutrata ennenkun kaikki öljyt on suurinpiirtein vaihtunut. Aika työlästä vaan jos ei saa suoraan sieltä momentinmuuntimesta tyhjättyä.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Pitää ostaa/tehdä tuollainen mittatikku.
Jos saat MIG-koneen langansyöttövaijerin, niin siinä on sinulle valmis ja hyvä mittari. Menee sujuvasti paikalleen ja kuoressa näkyy hyvin öljyn pinta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vastaa Viestiin