Jalopuulistojen kiinnitysmekanismi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Jalopuulistojen kiinnitysmekanismi?

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

Mersussani W126 kojelaudan jalopuulistojen lakkaus on halkeillut aika pahasti, ja meinaan tehdä siihen uudet listat. Löysin Sarokkaan puutavaraliikkeestä kuvioinniltaan alkuperäistä listaa vastaavaa leveää tammilistaa. Tarkoitus on sahata, hioa ja taivuttaa uudet listat aivan alkuperäisiä vastaaviksi. Lakkaukseenkin löytyi maalikaupasta ihan oikea sävy. Sen verran tarkastelin vanhoja "jalopuu"listoja, että ne on tehty jollain levytekniikalla kerroksittain ja siksi eivät kestä ilmaston vaihteluja ja auton liikkeitä. Tammilista kestää takuulla paremmin, kunhan sen saa kiinnitettyä kojelautaan. Onko alkuperäiset listat kiinni liimalla, vai onko ne ruuvattu takaapäin kiinni vai miten? Millä tavalla vanhat listat kannattaa irrottaa?
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Listat on kiinnitetty vastapuolelta muovimuttereilla, puulistoissa on kierretangon pätkät kiinteästi upotettuina.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Omasta "kansanmallista" kun noita katselin, niin ovat osassa kohtaa missä mahdollista niin niitattu toiselta puolelta kiinni, eli niissä keskikonsolin kohdilla.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja narg »

itsellä sama homma: w124 "puulistat" etuovissa ovat keskikohdalta hieman koholla. Pientä kärpäsensirinää aiheuttavat. Muuten hiljainen auto kun käy korviin. Olisiko kiinnitys takaa ruuveilla, ainakin ovissa?

...Huomasin että kun auton toi pohjolan pakkasiin niin muutaman ensimmäisen yön aikana oli ilmestynyt halkeama keskikonsolin "puuosiin" :cry:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kuten tuli jo aiemminkin johonkin kirjoitettua, että se alkuperäinen puu on palisanteria...Rion Palisanterina tunnettu kauppanimike.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Poikkeuksena hanskalokeron puu on kiinnitetty puuruuveilla (W126).

Puulaji alunperin:

http://www.webforest.fi/jalopuu/puulaji ... brano.html
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja narg »

itellä pitäisi olla zebranoa autossa. Onko siis aitoa viilua? Näyttää muovilta mutta aina voi olla väärässä..... :wink:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

narg kirjoitti:itellä pitäisi olla zebranoa autossa. Onko siis aitoa viilua? Näyttää muovilta mutta aina voi olla väärässä..... :wink:
Kaikissa Mersuissa, mitä minulle vastaan on tullut (W116:sta alkaen) puu on myös ollut PUUTA. Sen saa itsekin selville irroittamalla esim. lämppärin säätimien paneelin (taitaa olla helpoin irroitettava).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Halkeamat ovat siis lakassa ei puussa :wink: .Ilmeisesti paksu lakka tai pinnoitus(?) on liian kova kestääkseen vuosikausien lämpötila/kosteus erot.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Se lakka on jotain ihme muovi mössöä, ei meinannut kunnolla pehmentyä kun pyyhin sitä pellavaöljy/sprii/tärpätti yhdistelmällä, joka normaalisti pehmentäisi lakan ja tekisi nätin kiillon. Jos meinaa lakata uudestaan niin vanha lakka olisi hyvä poistaa maalinpoisto tms aineella ja lakata se paneeli sellakkalakalla useaan kertaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Muffler kirjoitti:Se lakka on jotain ihme muovi mössöä, ei meinannut kunnolla pehmentyä kun pyyhin sitä pellavaöljy/sprii/tärpätti yhdistelmällä, joka normaalisti pehmentäisi lakan ja tekisi nätin kiillon. Jos meinaa lakata uudestaan niin vanha lakka olisi hyvä poistaa maalinpoisto tms aineella ja lakata se paneeli sellakkalakalla useaan kertaan.
Jeps: Itse kun Tinnerillä yritin niin ei mitään vaikutusta,joten veikkaisin jotain 2komponentti lakkaa jollei Epoksia, jonka poistaminen maalinpoistoaineillakin taitaa olla vaikeaa..Itse päädyin suosiolla lakan mekaaniseen poistamiseen.Olisi tosi kiinnostavaa tietää pystyykö siihen siis mikään typpihappoa laimeampi aine :twisted:.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Paksu lakkaus

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

"Halkeamat ovat siis lakassa ei puussa .Ilmeisesti paksu lakka tai pinnoitus(?) on liian kova kestääkseen vuosikausien lämpötila/kosteus erot."

Lakkaus vaikuttaa todella paksulta. Äkkiseltään onkin aika vaikea päätellä, onko halki pelkkä lakkaus vai myös puu. Minun tapauksessani listojen rakenteen näkee parhaiten, kun avaa hanskalokeron kannen. Lista on "kerroksisen" näköistä, kuin se olisi koottu useista ohuista päällekkäisistä levyistä. Nämä levyt ovat jossain vaiheessa alkaneet irtautua toisistaan, ja paikoittain listoista on kokonaan irronnut päällimmäinen kerros. Se näyttää siltä, että sitä on joskus liimailtu ja ruuvattu takaisin. Pelkkä lakkaus olisi varmaan melko yksinkertaista uusia, mutta tässä tapauksessa listan totaalinen vaihtaminen taitaa olla paras vaihtoehto. Alkuperäislistaa (Zebranoa) siihen lienee turha asentaa, koska se ei todetusti kestä Suomen olosuhteita.. Mutta siinä saa jo olla melkoiset ilmaston vaihtelut, että uuden tammilistan saa halkeamaan! Mielenkiintoista nähdä miten tämä listojen rakentelu onnistuu, mittaus ainakin oli tarkkaa puuhaa ja piirsin uusista listoista paperille aivan entisten malliset "kaavat". Tänään on tarkoitus viedä lista sahattavaksi ja sen jälkeen taivutukseen....
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Se alumiinilevy siellä puiden välissä on turvallisuuden takia. Törmäystilanteessa pelkkä puu sälöytyy, voi tapahtua ns. seivästyminen :shock:
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

SEV8 kirjoitti:Se alumiinilevy siellä puiden välissä on turvallisuuden takia. Törmäystilanteessa pelkkä puu sälöytyy, voi tapahtua ns. seivästyminen :shock:
Eiköhän sillä alumiinilistalla ole tarkoitus estää puun ns.kiertyminen :roll:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kyllä ainakin pystylampussani zebranot ovat virheettömässä kunnossa eikä auto ole autotallia eläessä nähnytkään. Mittariston alla on pari naarmua kun joku on korjannut mittaristoa tms. Ne varmaan unohti 80-luvun kuluesssa miten puuta käsitellään :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin