w124 hehkutulpan vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kylanpaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 13.06.2003 10:44

w124 hehkutulpan vaihto?

Viesti Kirjoittaja kylanpaa »

Ilmeisesti yksi hehku pimeänä. Miten on kätevintä testata mikä viidestä on viallinen (250d siis kyseessä). Entä vaihto, saako kierretyksi auki helposti?
Hyvää juhannusta ja kesää kaikille.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

alustavasti voi hehkureleeltä mitatta vastusarvot, jos löytyy poikeava...
kansi auki ja viisinapainen liitin irti :arrow: mittailemaan rungon ja johdon välistä

vaihdon helppous on kiinni, miten jumissa on. Katkaista ei kannata.
Lukuisia vaihtokertomuksia voit forumilta löytää :wink:
Kuumaksi koneen ajaminen :arrow: helpottaa irroitusta
autodidakti
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: w124 hehkutulpan vaihto?

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

kylanpaa kirjoitti:Ilmeisesti yksi hehku pimeänä. Miten on kätevintä testata mikä viidestä on viallinen (250d siis kyseessä). Entä vaihto, saako kierretyksi auki helposti?
Hyvää juhannusta ja kesää kaikille.
Ainakin 200D:stä sain vaihdettua purkamatta mitään, kun käytin sopivia jatkoja ja niveliä. Hehkujen päissä olevia muttereita ja liittimiä piti vähän herkistellä. Luulisin, että vanhemman mallin hehkuja ei saa katkaistua kovin helposti. Uudemmissa moniventtilikoneissa taitaa olla ne ohuemmat hehkut. Suosittelen vaihtamaan kaikki hehkut kerralla, jos kerran on vaihdon tarvetta. Niin ja hyvää kesää :)
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w124 hehkutulpan vaihto?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Yksi konsti on ottaa imusarja suosiolla irti, se ehkä kannattaakin jos vaihtaa kaikki kerralla. Jos laittaa vain sen yhden niin hyvällä tuurilla se rikki oleva hehku on hyvin käsillä, huonolla tuurilla tarvitaan sen gynegologin sormet ja sopivat nivelet ja avaimet. Väännä ensin kiinnipäin, sitten aukipäin. Paras olisi jos olisi iskevä moottoriavain, sillä lähtee helpommin tai ainakin menee kerrasta paskaksi :wink:

Yleismittarilla voi mitata suoraan hehkun päästäkin, mutta tosiaan lienee helpompaa sieltä liittimeltä.

Lämmitä hehku ympäristöineen jotenkin, ja jäähdytä itse hehku jollain irroitussprayllä...toki paikat on sitten puhtaat ennen hommaan alkamista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
scherer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 23.08.2005 11:45

Viesti Kirjoittaja scherer »

Olen mitannut releeltä(sytytysvirta päällä)tavallisella virtakynällä ja aina on pimeä hehku löytynyt. Hehkut ei yleensä ole tiukassa ja rauhallisella tyylillä vaihto onnistuu mitään muuta irroittamatta.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

itse tein tuolla tavalla kuin veskola kirjoitti. oli hyvin kaikki käsillä ja tarvittaessa voi sitten tutkia muitakin paikkoja kun ei ole se imusarja siinä häiritsemässä :D kuparirasvaa vielä kierteisiin asennuksen yhteydessä.
Partanen.net
Vastaa Viestiin