W124 takaluukun sähköistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

W124 takaluukun sähköistä

Viesti Kirjoittaja rainerb »

No joo, näytti haulla tulevan esille muutama muukin saman aihepiirin postitus, mutta kun ei tunnu oikein ohjeet rittävän.

Eli W124:n takaluukun imutoiminto ja takalasinpyyhin ovat tehneet tenän. Samoin takalasin pesuri, eli pissapoika. Imutoiminto on jo aikaisemmin oireillut talvisin, ja nyt se on mykkä. Takalasin pyyhkimestä loppui ensiksi tihkupyyhkäisy, ja nyt muutama kuukausi sen jälkeen se jämähti kokonaan keskelle lasia. Samalla (?) katosi lasinpesuri.

Avasin katon verhoilua sen verran, että sain liittimen näkösälle ylhäältä kuskin puolelta. Mitään outoa ei minusta näkynyt ja kaikki näytti ehjältä siellä. Lasinpyyyhkijän releelle tulee yhdelle nastalle sähköä, ja se naksuu tihkupyyhkäisyn tahtiin. Samoin imutoiminnon (ilmeisesti) liittimelle tulee yhdelle nastalle sähköä. Lasinpesua en kerennyt katsoa.

Minusta tämä nyt viittaisi siihen, että sieltä on kerta kaikkiaan moottorit sökönä?

Ei niistä muuten niin väliä, mutta lasinpyyhin jämähtäneenä keskelle takalasia näyttää juuri siltä että "paskana oleva vanha mese"... :(
jpkn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 24.10.2005 13:24
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja jpkn »

Omassa ne johdot oli poikki läpivientikumin sisältä takaluukussa,välillä toimi imuluukku tai sitten ei.Tuskin siellä nyt kaikki moottorit rikki on,onhan siellä vielä relekin mikä löytyy kun purkaa luukun verhoilun.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

W124 takaluukun sähkö

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Juu, verhoilun otin myös pois. Takapyyhkimen rele on se, joka naksuu pyyhkimen tihkuasennossa.

Muuten - en löytänyt penkomallakaan aikaisemmista linkeistä takaluukun sähkökytkentöjä. Ne olisivat äärettömän suuri apu - olisiko niiden linkki jollakulla sopivasti käsillä?
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1778
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tuo johtosarja vika on aiheuttanut poikkeuksetta ko vikoja mitä tuossa kertoilit. Ja jos takalasinpyyhkimen rele naksuu niin vois luulla, että se läpivienti on ruostunut/jumissa. Sekin on yleinen vika siinä pyyhkimessä.

Mie olen joutunu korjaahmaan 5:stä eri farmarista sen johtosarjan, edellisestä omasta autosta oli 10 johtoa 12:sta poikki :) pelasi kaikki vähän miten sattuu :evil:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja boogieman »

joop79 kirjoitti:Tuo johtosarja vika on aiheuttanut poikkeuksetta ko vikoja mitä tuossa kertoilit. Ja jos takalasinpyyhkimen rele naksuu niin vois luulla, että se läpivienti on ruostunut/jumissa. Sekin on yleinen vika siinä pyyhkimessä.

Mie olen joutunu korjaahmaan 5:stä eri farmarista sen johtosarjan, edellisestä omasta autosta oli 10 johtoa 12:sta poikki :) pelasi kaikki vähän miten sattuu :evil:
Mitenkä se on helpoin lähteä korjaamaan? Purattaako ne takakaton muoviverhoukset poies?
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

varmaan auto jo korjattu mutta itse otin edellisestä autosta terminaalista johdot irti ja vedin pihalle -> läpivientikumi pois ja johdot tinaten, eristäen ja takaisin paikalleen- kaikki pelas sen jälkeen hienosti.
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Avatar
Sampo N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 01.10.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Just aukasin omasta vehkeestä tuon kumin. Vähän kopistelua ja kuusi johtoa tippuu käteen heti.

Vaihdoin sitten kaikki piuhat venyvämpiin silikonimalleihin. Taitaa olla alipaineputkikin vielä rikki kun ei mene takakontti kiinni.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Moottori rikki - korjausohje?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Aikani kaarreltua tuota projektia kuin kissa kuumaa puuroa, otin vihdoinkin mittarin käteen ja menin mittaamaan takaluukun sähköjä.

Kyllä ainakin takalasin pyyhkimen moottori on jumissa - sähköt ja maadoitukset nimittäin ovat kunnossa. Kun otin moottorin irti, niin paljastui että lasin läpiviennistä on ilmeisesti tihkunut vettä moottorin päälle vuosikausia. Oli sen verran pahasti hapettunut koko akselisysteemi.
------
W124 300 TD -92
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Sulkija systeemin voit tarkastaa antamalla sen pistokkeen nastaan 2 plussan ja nastaan 3 miinuksen suoraan ja kokeilemalla siten että painat vaikka meisselillä lukitussalvan ykkösasentoon jos ei vedä siitä loppuun niin on joko moottori tai sitten ohjauspiirikortti kärähtänyt.
Minulla on tuossa yks sulkija systeemi tutkimuksen alla siinä on piirikorttivika kun pakastimesta otettuna ei toimi mutta kun lämpenee yli nollan niin johan vetelee.
Ai niin jos tällä kytkennällä pelaa on vika siin takaluukun johtonipussa tahi jossakin siitä eteen päin.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Pyyhkijän moottori avattu

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Avasin eilen iltapuhteina takalasin pyyhkijän moottorin.

Rikkoutumisen perussyyksi löytyi jumiin hapettunut pyyhkijän akseli, joka piti väkivalloin lyödä ulos. Sen verran kauan on ilmeisesti vettä tihkunut haljenneista muoviosista, että se sai tarpeekseen. Irroitusoperaatiossa osoittautui myös, että akselin "läpivientiputki" oli ikkunan ulkopuoliselta osaltaan mennyt niin haperoksi tavaraksi, että palasia murentui käsiin.

Jumittunut akseli oli ilmeisesti sitten jossakin vaiheessa polttanut moottorinkin, koska systeemi ei lähtenyt lainkaan tulille herkistämisen jälkeenkään. Sähköt kyllä tulevat.

Eli menee uuden moottorin etsimiseksi...

Oli muuten taas mersumaisesti minun mielestä fiksusti suunniteltu paketti, tuo moottori-viipotinsysteemi. Kaikki avautui nätisti, ja sisällä oli tehdasrasvat vielä aivan hyvän oloisia ja osat sinänsä uuden näköisiä. Ja kun hoksasi miten ne oli kasattu, niin rojut irtosivat oikein nätisti (ja menivät myös helposti takaisin) :)
------
W124 300 TD -92
esa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 11.02.2005 08:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja esa »

Hei,
älä vielä osta uutta moottoria. Mulla oli sama homma. Aukaisin sen moottorin ja toisesta hiilestä tuleva johdin oli vaan irrronnut tinauksesta kun oli käynyt kuumana. tinasin paikoilleen ja avot taas toimii, toiminut noin 3 vuotta moitteettomasti. Se moottori aukeaa kun väännät ne metalli "koukut" sivuun.

-esa
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rainerb »

esa kirjoitti:Hei,
älä vielä osta uutta moottoria. Mulla oli sama homma. Aukaisin sen moottorin ja toisesta hiilestä tuleva johdin oli vaan irrronnut tinauksesta kun oli käynyt kuumana. tinasin paikoilleen ja avot taas toimii, toiminut noin 3 vuotta moitteettomasti. Se moottori aukeaa kun väännät ne metalli "koukut" sivuun.

-esa

JESS! :D Loistava neuvo!
------
W124 300 TD -92
Vastaa Viestiin