300TE 4-MATIC JA VENETRAILERI

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
finrobi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 03.03.2004 18:42
Paikkakunta: Vantaa

300TE 4-MATIC JA VENETRAILERI

Viesti Kirjoittaja finrobi »

Moi!

Kysymys auton vetokyvystä:
Tarvetta olisi vetää venettä jonka kokonaispaino trailereineen on 2000kg. Suorilla tieosuuksilla ei varmasti ole ongelmia, mutta entä järvestä ylös nostettaessa jolloin lähdetään ikään kuin ylämäkeen? Onko omakohtaisia kokemuksia?

Olen hankkimassa ko.ajoneuvoa vuosimallia 1994.

Kiitoksia jo etukäteen
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Omassani oli vetopaino tehtaan taholta rajattu 1500 kg. En tiedä sitten onko nuoremmissa isompi.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Uudemmissa on vielä pienempi, 1400 kg kuten omassa, kaverin TDT:llä (-87) saa vetää tuon 1500 kg.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 300TE 4-MATIC JA VENETRAILERI

Viesti Kirjoittaja Aku P »

finrobi kirjoitti:Moi!

Kysymys auton vetokyvystä:
Tarvetta olisi vetää venettä jonka kokonaispaino trailereineen on 2000kg. Suorilla tieosuuksilla ei varmasti ole ongelmia, mutta entä järvestä ylös nostettaessa jolloin lähdetään ikään kuin ylämäkeen? Onko omakohtaisia kokemuksia?

Olen hankkimassa ko.ajoneuvoa vuosimallia 1994.

Kiitoksia jo etukäteen
Enempi tulee varmaan ongelmia juuri noiden pykälien ja säädösten kanssa. Käytännön ongelmien kanssa en olisi huolissani, hyvä veturi tuo nelimaatti on. Automaatista vaan kannattaa käyttää pienempiä "pakkovaihteita" tilanteissa joissa loota mielellään heittäisi neloselle asti.

Vedin tuossa itsekin viikonloppuna sellaista traileria, jolla on kuskattu esim W126:tta. Eniten opettelemista tuli siitä, että yhdistelmälle tulee pituutta alun toistakymmentä metriä ja bensaa menee niin, että heikompaa hirvittää....muuten kärry ei maantiellä juuri perässä tunnu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: 300TE 4-MATIC JA VENETRAILERI

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:Enempi tulee varmaan ongelmia juuri noiden pykälien ja säädösten kanssa. Käytännön ongelmien kanssa en olisi huolissani, hyvä veturi tuo nelimaatti on. Automaatista vaan kannattaa käyttää pienempiä "pakkovaihteita" tilanteissa joissa loota mielellään heittäisi neloselle asti.

Vedin tuossa itsekin viikonloppuna sellaista traileria, jolla on kuskattu esim W126:tta. Eniten opettelemista tuli siitä, että yhdistelmälle tulee pituutta alun toistakymmentä metriä ja bensaa menee niin, että heikompaa hirvittää....muuten kärry ei maantiellä juuri perässä tunnu.
Totta, automaattia pitää osata käyttää trailerin kanssa. Itse hiljan vetelin isoa traileria ja sen päällä 405 Pösöä, yhteensä siis n. 1500 kg, 2 aikuista autossa ja paljon kamaa kontissa. Matkaa tuli joku 250 km Hangontietä ja 1-tietä pitkin reippaasti liikenteen vauhdissa, tulipa muutama ohituskin tehtyä, kulutus oli tasan 10 litraa satasella, ei paha.

Mutta suurissa ylämäissä tosiaan on hyvä tiputtaa kolmosta sisään, säästää konetta ja voimansiirtoa kovasti, ja kannattaa pitää sitä kolmosta lukittuna pienemmissä nopeuksissa ettei turhaan kytke nelosta sisään kaasua höllättäessä.
Avatar
finrobi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 03.03.2004 18:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja finrobi »

Moi!

Varmistin tänään Veholta ko.ajoneuvon jarrullisen perävaunun maksimi massan ja se on 2100kg. Rekisteriotteeseen sitä ei ole jostain syystä merkitty. Auto on tuotu saksasta ja niiden rekisteriotteessa oli myös merkintä 2100kg.

Kantavuus siis riittää yhdistelmääni, hieman vielä askarruttaa rampista liikkeelle lähtö. Vaikka itse olen suhteellisen optimisti asian suhteen varsinkin kun ottaa huomioon väännön 255nm.
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

finrobi kirjoitti: Kantavuus siis riittää yhdistelmääni, hieman vielä askarruttaa rampista liikkeelle lähtö. Vaikka itse olen suhteellisen optimisti asian suhteen varsinkin kun ottaa huomioon väännön 255nm.
Tuota, itse ehkä treenaisin/testaisin nousukykyä ihan vaan jossain n. yhtäjyrkässä ylämäessä.
Mutta, mitenkähän muuten mahtaa tuon aisan käydä siinä vaiheessa kun vetoauto on kivunnut tasamaalle, mutta traileri on vielä rampilla. Painuuko veturin perä niin alas, että aisa ottaa kontaktia maahan. Niin no, tuo riski on tietenkin suhteessa rampin jyrkkyyteen ja aisa painoon.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ihan kokemuksen perusteella väitän, että normaalilla venerampilla 2100 kg ei vielä saa aikaan ainakaan aisan maakosketusta missään noston vaiheessa. Autossahan on muun hyvän lisäksi se automaattinen perän tasassa pitäjä, eikä se jousitus muutenkaan ole niin letku että niiaisi. Nostetaanhan sitä suhetellisen isoja paatteja kaiken maailman Mitsuillakin... :twisted:

Vääntöasiasta vielä...onhan se 255 Nm enempi kuin esim. ensimmäisen sukupolven Pajerossa tai turbottomassa Toyota HJ:ssa, jos numeroita katsotaan. Muistettakoon, että mersussa on useimmiten automaatti, jonka avulla likkeellelähtö "pakkoykkösellä" on tosi helppoa ja kun momentinmuunnin päästää koneen vääntöalueelle, ruudin pitäisi riittää.
Tietysti, jos mäki on joku 60-asteinen ja silavalla sivelty, tulee ongelmia. Tavallisilla venerampeilla uskoisin homman toimivan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Autossahan on muun hyvän lisäksi se automaattinen perän tasassa pitäjä, eikä se jousitus muutenkaan ole niin letku että niiaisi .
Juu, eikä peräkärry itsessään välttämättä edes aiheuta minkäänlaista niiaamista. Telivaunu pysyy "vaaterissa" jo luontojaan melko hyvin eli aisapainoa, joka sen loppupelin ratkaisee, ei kerry välttämättä paljoakaan. Tuollainen 20-30 kg on aivan sopiva, ja se ei jousia nitkauta vielä mihinkään suuntaan. Yksiakselisella vaunulla pystyy taas kuorman sijoituksella määräämään, paljonko perä painuu. Tosin vaunun vaikutuksen taka-akseliin kohdistuvaan painoon saa vaikka nostavaksi, jos haluaa metsään mennä heti ekassa kurvissa :shock:

Muutenkin maticilla on varmasti hyvä vetää traileria rampiltakin. Voima riittää kyllä, jos se epäilyttää. Erinäisiä keikkavaunuja kiskoneena voi sanoa, että oikein painotettu kärry tulee takavetoisenkin perässä vaikka puuhun. Mutta vedäpä raskasta vaunua etuvetoisella. Siinä meno hyytyy ja edestä loppuu pito jo melko loivassa rinteessä. Joskus Saabilla mentiin riemuliiterin pihaan pakittamalla, kun reitti oli liukas tai liian jyrkkä :x
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
finrobi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 03.03.2004 18:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja finrobi »

"Täys vetonen" TE on nyt tallissa. Kesää odotellessa täytyy puhdetöinä asentaa vetokoukku, että pääsee 4-maticci tositoimiin.

Palaan asiaan auton vetokyvystä ja kerron omat kokemukseni ensimmäisen vedon jälkeen.

Jäiden lähtöä odotellessa...
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

finrobi kirjoitti:"Täys vetonen" TE
Pisteet! :P

Ja onnea uudelle hankinnalle. Joskin vajaavetoisella sitä useammin tuuria näin rospuuttoaikaan tarvitaan... :twisted:

Kerrohan toki pari sanaa autosta. Aika tuoretta sarjaa vuosimallin perusteella. Mitäpä on varusteita, kilometrejä, väriä? Onko Suomiauto vai Saksantuliainen?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
finrobi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 03.03.2004 18:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja finrobi »

Tervehdys Aku P!

Varusteista: infrapuna keskuslukitus, sähkökäyttöiset ikkunat, ilmastointi, vakionopeuden säädin, automaattivaihteet, lohkolämmitin + sisätilanpistoke, musta nahkasisusta, ABS-jarrut, Airbagit etumatkustajille, kattoluukku, stereot: MB sound system, käynnistyksenesto, hälytin, hands free.

Autolla on ajettu 152tkm ja väriltään tummansininen. Saksan tuliainen 01/2003, itse olen toinen omistaja Suomessa.

Käytin auton ennen ostoa autotohtorilla, missä tehtiin n.tunnin mittainen sähköinen moottoritesti ja sen päälle reilun tunnin kuntotarkastus. Perustavaa laatua olevaa vikaa ei lötynyt ja kaikin puolin auto on asiallisessa kunnossa.

Tämmöinen peli, ajokilometrejä on nyt takana muutama sata ja erittäin hyvältä vaikuttaa.
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
Avatar
finrobi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 03.03.2004 18:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja finrobi »

Ensimmäinen veto on nyt suoritettu ja kaikki meni niinkuin kuviteltiinkin. Veneen ja trailerin yhteispaino n.2000kg.

Moottori väänsi erittäin hyvin, ylämäissäkään ei ollut havaittavissa ontumista. Ennenkaikkea järvestä ylös nostaminen, mikä eniten askarrutti onnistui erinomaisesti. Ylösnoston yhteydessä oli pakko ykkönen kytkettynä päälle.

Maantieltä ei ole vielä kokemusta, sillä nyt ajettiin taajamassa. Aiempina vetoautoina on toiminut mm.vapaasti hengittäviä "tavallista löysempiä" dieseli Pajeroita, mitkä mese pesee kirkkaasti.
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jeba jee. Onhan vedettävää painoa kuitenkin mehevästi eli saa siinä jo auto tehdä vähän töitäkin.

Et sattunut tarkastelemaan kulutuslukemia taakka perässä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

finrobi kirjoitti:Ensimmäinen veto on nyt suoritettu ja kaikki meni niinkuin kuviteltiinkin. Veneen ja trailerin yhteispaino n.2000kg.

Moottori väänsi erittäin hyvin, ylämäissäkään ei ollut havaittavissa ontumista. Ennenkaikkea järvestä ylös nostaminen, mikä eniten askarrutti onnistui erinomaisesti. Ylösnoston yhteydessä oli pakko ykkönen kytkettynä päälle.

Maantieltä ei ole vielä kokemusta, sillä nyt ajettiin taajamassa. Aiempina vetoautoina on toiminut mm.vapaasti hengittäviä "tavallista löysempiä" dieseli Pajeroita, mitkä mese pesee kirkkaasti.
Maantieajo ei tuota mitään ongelmia. Olen vetänyt tuhansia kilometrejä hevoskoppia, jossa on kaksi hevosta ja täyteen lastattuna yhdistelmä on hyvin lähellä max. painoa, eli tuossa 1900 kg paikkeilla.
Todella hyvä vetää, voima riittää joka tilanteessa, eikä hallinnassa ole mitään ongelmia. Sen kun vain muistat, että ajat ikään kuin yhdistelmä olisi kuminauhan päässä. Ennakoi, ennakoi ja ennakoi tulevat tilanteet, niin hyvin menee!
Normaalissa maantieajossa on kolmonen lukittuna automaattilootassa, jolloin kulkee herkästi. Näinhän suosittelee Mersun ohjekirjakin. Vain oikein tiukoissa paikoissa, lähinnä alamäissä pienin vaihde päälle.

Polttoaineen kulutus? Älä edes ala laskemaan, hirvittää varmasti. :twisted:
Niin ja auto: 300E.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
finrobi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 03.03.2004 18:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja finrobi »

Polttoaineen kulutus on varmasti korkea. Itselläni veto matkat kesässä veneen kanssa jäävät muutamaan sataan kilometriin, jolloin kulutus ei näyttele suurtakaan osaa vuotuisista kustannuksista.

Pidetään mielessä vanha sanonta "se mikä paljon syö, se paljon jaksaa".
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ei millään pahalla, mutta huvittaa tuo keskustelu tuosta jaksaako neliveto automatikki vetää venettä. Itsellä kokemusta kaikenlaisista trampeista yms. vesille lasku paikoista. On ollut todella jyrkkiä rantoja ja loivia. Pahin lienee tuo oma satama missä veneen vienti tramppi nousee vedestä 4m matkalla 1,5 metriä. Sieltäkin on vene noussut niin sateella kuin syksyllä ja keväällä. Vene painaa trailerin kanssa 1450kg. Vetoautona on siis W202 C 180. Eikä ole ollut tiukkaa milloinkaan.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

petri.n kirjoitti:Ei millään pahalla, mutta huvittaa tuo keskustelu tuosta jaksaako neliveto automatikki vetää venettä.
Niin, jos ei ole ennen tehnyt sitä, niin on tiestysti parempi ensin selvittää asia, kuin katua jälkeenpäin.

Aina asiat eivät ole niin itsestään selviä, kuin miltä tuntuu. Olen itsekin kerran tullut yhdistelmän kanssa luisumalla takaperin mäen alas. Tien piti olla hyvässä kunnossa, mutta kuinkas ollakaan, keskellä mäkeä jäinen kohta, jossa ei pitänyt mikään. Kitkat alla ja niin siinä sitten kävi.
Tosin auto oli 520 Bemari, joka Mersuun verrattuna oli kevyen sarjan veturi.

Ei voi kuin ihmetellä, kun katselee noita matkailuvaunujen ja hevoskoppien vetureita. Aika usein keulilla on pieni etuvetoinen riisipussi (anteeksi japanilaiset!), jonka kyky suoriutua hankalista tilanteista on taatusti varsin kehno. Todennäköisesti aika paljon vedetään myös ylisuurta kärryä. Eivät ne ihmeyhdistelmät muuten selity.

Tosin, esim. neliveto-Tercelin suurin sallittu peräkärryn massa on muistaaksi reilusti yli 2000 kg, siihen aikaan kun neliveto kaksinkertaisti sen.

Pommi tieliikenteessä, sanon minä!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Näin. Onhan noilla vajaavetoisilla kautta aikain hinattu ja pärjäähän niillä, jos ei älytttömiä yritetäkään. Jokapyörävetoisella vaan juoksee vähemmän hiiriä selkärankaa pitkin, jos sitä vaunua pitäisi pyrykelissä vedellä.

Ihan totta on kyllä, että joskus näkee tosielämässä yhdistelmiä, jotka on suoraan Kummelin "unelmista totta"-sketseistä. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Jos olisin lain säätäjä, niin kieltäisin etuvetoisella perävaunun vetämisen kokonaan. Jokainen muistaa varmaan koulu ajoilta energian suunta laskut, kun piirrettiin vektoreita, että mihin suuntaan energia ja vetovoima vaikuttaa ja etuvetoisessa perävaunun kanssa sitä ei saa mitenkään oikeaan suuntaan vaikuttamaan. Takavetoisissa asia on toinen, jos vaan perävaunu on oikein lastattu. Tottahan se on, että kontaten pääsee paremmin, kuin kahdella jalalla. :wink:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Lälläri! Minä kieltäisin etuvetoiset kokonaan... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

petri.n kirjoitti:Jos olisin lain säätäjä, niin kieltäisin etuvetoisella perävaunun vetämisen kokonaan. Jokainen muistaa varmaan koulu ajoilta energian suunta laskut, kun piirrettiin vektoreita, että mihin suuntaan energia ja vetovoima vaikuttaa ja etuvetoisessa perävaunun kanssa sitä ei saa mitenkään oikeaan suuntaan vaikuttamaan. Takavetoisissa asia on toinen, jos vaan perävaunu on oikein lastattu. Tottahan se on, että kontaten pääsee paremmin, kuin kahdella jalalla. :wink:
Oikein, ne vektorit toimivat juuri takavetoisessa oikeaan suuntaan. Samat vektorit kippaavat myös traktorin ympäri, jos vedätetään liian rajusti ja vetopiste on taka-akselin yläpuolella.
On muuten ero kuin yöllä ja päivällä, kun vertaa Bemarin ja Mersun vetokykyä vaunun kanssa, etenkin liikkeellelähtöä. Toki Mersussa on lukkoperä, enemmän painoa ja lähes 1,5 enemmän hevosia pellin alla.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vastaa Viestiin