MB 300 D -88 Jäi vitosvaihde päälle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kruna63
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 16.04.2006 18:08

MB 300 D -88 Jäi vitosvaihde päälle

Viesti Kirjoittaja kruna63 »

Kytkin irrottaa mutta viitosvaihde ei suostu tulemaan pois päältä ja vaihdekeppi tuntuu nousseen ikäänkuin pykälän ylöspäin.
Kenelläkään kokemusta vastaavasta ilmiöstä?
Kuusakoski here I come?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Veikkaus: vaihteenvalitsimen tanko on irronnut vaihteen ollessa päällä.

Helppo homma, auto pukeillle ja uusimaan pikku kumipusla, johon tanko tulee ja lukituskiinnike.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
TeePee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 08.11.2005 13:43

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Taitaisi olla hieman säätämistä ja puslien uusimista vaihteensiirtovivustossa. Siirtovipu vaihdelaatikon kyljessä pääsee nyt työntymään hieman liian pitkälle, ikäänkuin kuolleeseen kulmaan, eikä vaihdekepillä pysty vetämään vaihdetta vapaalle. Vaihteen saa päältä käymällä auton alla vääntämässä suoraan laatikon kyljestä. Eräässä 123-Mersussa tuppasi jäämään pakki päälle tällä tavalla, vapaalle sai kun työnsi konepeltin alta sopivalla kepillä.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

TeePee kirjoitti:Taitaisi olla hieman säätämistä ja puslien uusimista vaihteensiirtovivustossa.
Vaihteensiirtovipujen säätö sopivan mittaiseksi on helppova, kunhan on sopiva sokka, jolla lukitaan kaikki kolme vaihteensiirtimen käpälää linjaan keskenään. Niissä on kaikissa reikä sitä varten.

Sitten vaan mallaillaan vipuset sopivan mittaiseksi.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
TeePee kirjoitti:Taitaisi olla hieman säätämistä ja puslien uusimista vaihteensiirtovivustossa.
Vaihteensiirtovipujen säätö sopivan mittaiseksi on helppova, kunhan on sopiva sokka, jolla lukitaan kaikki kolme vaihteensiirtimen käpälää linjaan keskenään. Niissä on kaikissa reikä sitä varten.

Sitten vaan mallaillaan vipuset sopivan mittaiseksi.
Mitä tuo "sopivan mittaseksi" meinaa? Pitääkö säätötankoja irroitella ennen 0-asentoon lukitsemista?
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

W123sen korjausoppaassa oli ilmoitettu jokaiselle vaihteensiirtovivulle oikea mitta millilleen - en itse asiassa tullut edes katsoneeksi oikeita mittoja, koska W123 -korjausopas tuskin puhuu Getragista. En ole varma mitä kehnommanpuoleinen W124-opas kertoo.

No: 2-osaista vaihteensiirtovipua, tai paremminkin tankoa, on mielestäni vaikea olla saamatta paikalleen. Vaihteensirtimet lukitsee linjaan keskenään ja ruuvaa niissä kiinni olevaa tankoa sen etummaisesta osasta niin, että sen "L"-mutka on juuri vaihdelaatikon siirtimen reiän & siinä olevan uuden kumipuslan kohdalla, tangosta kiristysmutteri kireälle ja sitten painetaan "L" -mutkan lukitussokka uraansa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin