Vaihdoin hiljattain vanhan 124 300 danielin w210 290td:iin. Auto on vuosimallia 1996 eli ensimmäisiä kyseisiä.
Auto toimi hienosti ensimmäiset kaksi päivää kunnes suoraavana aamuna se päättikin laittaa kierroksen rajoittimen päälle. Millään vaihteella ei saatu kierroksia yli 3000 rpm:n ja huippunopeus rajoittui 100km/h tietämiin. Kiihtyvyydestä ei ollut tietoakaan. No kun auto kävi hetken aikaa tyhjäkäyntiä ja sitten sammutettiin niin starttauksen jälkeen ongelma oli kokonaan poissa.
Epäilin aluksi dieselsuotimen tukkoisuutta ja vaihdonkin sen kuten myös ilmansuodattimen, öljyt ja öljynsuodattimen. Vika ei kuitenkaan ole lähtenyt. Eli aamuisin tai pitemmän seisonnan jälkeen auto ei ota kierroksia, ei ahda ja pakoputkesta tulee mustan sijasta harmaata savua. Jos sammutan auton hetkeksi tai ajan sen kokonaan lämpimäksi niin vika katoaa ( ei kuitenkaan aina lämpimänäkään).
Myös kesken kiihdytyksen kun kone on kylmä ja kierrokset ovat esimerkiksi 3500rpm vika ilmenee ja auto hyytyy 3000 rpm kohdalle
Olen miettinyt monia eri selityksiä, esim; ahtimen ja ahtoputken välisen alipainetoimisen läpän jumiutuminen, polttoainetankissa vettä, polttoainetankin ja siirtopumpun välinen ilmavuoto jolloin syntyisi "kavitaatioilmiö" eli pumpussa ilmaa jolloin se pöyrii tyhjää ja polttoaine ei siirry kunnolla, ajotietokoneen häiriö, joku alipaine vuoto tai syöttöpumpun vika .
Nyt kaipaisin viisaammilta neuvoja, nimim. "alkaa hermo palamaan kun ei aamulla töihin mennessä pääse tukkirekan ohi"

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!