w210 290td:n aamujäykkyys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Beardick
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 30.05.2008 18:46
Paikkakunta: Ulvila

w210 290td:n aamujäykkyys

Viesti Kirjoittaja Beardick »

Tervehdys!
Vaihdoin hiljattain vanhan 124 300 danielin w210 290td:iin. Auto on vuosimallia 1996 eli ensimmäisiä kyseisiä.

Auto toimi hienosti ensimmäiset kaksi päivää kunnes suoraavana aamuna se päättikin laittaa kierroksen rajoittimen päälle. Millään vaihteella ei saatu kierroksia yli 3000 rpm:n ja huippunopeus rajoittui 100km/h tietämiin. Kiihtyvyydestä ei ollut tietoakaan. No kun auto kävi hetken aikaa tyhjäkäyntiä ja sitten sammutettiin niin starttauksen jälkeen ongelma oli kokonaan poissa.

Epäilin aluksi dieselsuotimen tukkoisuutta ja vaihdonkin sen kuten myös ilmansuodattimen, öljyt ja öljynsuodattimen. Vika ei kuitenkaan ole lähtenyt. Eli aamuisin tai pitemmän seisonnan jälkeen auto ei ota kierroksia, ei ahda ja pakoputkesta tulee mustan sijasta harmaata savua. Jos sammutan auton hetkeksi tai ajan sen kokonaan lämpimäksi niin vika katoaa ( ei kuitenkaan aina lämpimänäkään).
Myös kesken kiihdytyksen kun kone on kylmä ja kierrokset ovat esimerkiksi 3500rpm vika ilmenee ja auto hyytyy 3000 rpm kohdalle

Olen miettinyt monia eri selityksiä, esim; ahtimen ja ahtoputken välisen alipainetoimisen läpän jumiutuminen, polttoainetankissa vettä, polttoainetankin ja siirtopumpun välinen ilmavuoto jolloin syntyisi "kavitaatioilmiö" eli pumpussa ilmaa jolloin se pöyrii tyhjää ja polttoaine ei siirry kunnolla, ajotietokoneen häiriö, joku alipaine vuoto tai syöttöpumpun vika .

Nyt kaipaisin viisaammilta neuvoja, nimim. "alkaa hermo palamaan kun ei aamulla töihin mennessä pääse tukkirekan ohi" :D

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vikatilassa kiertää vain tuon 3000. Eli korjaamolle luettamaan vikakoodit, eiköhän se siitä sitten lähde selviämään.
Beardick
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 30.05.2008 18:46
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Beardick »

Kiitoksia AM:lle vastauksesta. Kyselinkin jo paikallisesta "vehosta" ja sanoivat samaa mutta myös jotain katalysaattori vikaa miettivät mutta eihän se silloin toimisi koskaan kunnolla.

Onko kellään tietoa mitä tuolle tulee hintaa kun sanoivat korjaamolla että uudelleen ohjelmointi/päivitys kestää noin 3 tuntia ja ainakin seinällä olenvan lapun mukaan tuntihinta normaali työlle on yli 80 euroa?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No eihän tuo vikakoodien lukeminen voi olla kuin jotain 20€-50€. Tosin sillähän autoa ei vielä korjata vaan saadaan vasta korkeintaan hajua mikä voisi olla vikana. Turhahan tässä arvailla mikä voisi olla vikana, mutta ehkä ilmamassamittari tai ahtopaineanturi tai sitten jotain...
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Viittaa siihen pakokaasujen kierrätyksen venttiiliin siinä moottorin päällä.

Testaapa siten, että vedät käsin sen alipaineletkun siitä venttiilin päästä irti ja laitat letkun päähän 8 mm pultin tukkeeksi.

Ja kone käyntiin ja koeajolle.

Jos vika hävisi, niin ko. venttiilistä on mennyt kalvo => vaihda venttiili. Voit tosin ajella sillä huoletta muutaman viikon vaikka.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Beardick
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 30.05.2008 18:46
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Beardick »

Kiitokset vastauksista, kokeilempa huomenna joskos Chilin neuvo auttaisi asian ratkaisemisessa.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Sit voisit kokeilla myös kytkimen tunnistimen toimintaa - olihan manuaalilaatikolla?:

Starttaa kone käyntiin vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä - eli älä koske kytkimeen. Paina kaasu pohjaan.

Ei pitäisi ottaa kuin 3.000 kierrokset.

Paina kytkin pohjaan, pidä siellä ja paina kaasu pohjaan.

Jääkö kierrokset 3.000 korville? Pitäisi jäädä.

Päästä tyhjäkäynnille, nosta kytkin ylös. Paina kaasu pohjaan. Pitäisi ottaa täydet kierrokset.


Jos ei tottele näin, niin kytkimen tunnistimessa on vikaa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kytkin rajaa kierrokset 4000 kierrokseen. vikatila 3000kiekkaan.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Mulla vikatilassa rajaa kierrokset 3200 eikä 3.000... :wink:
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Vastaa Viestiin