M103 nykii (300TE '86)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

M103 nykii (300TE '86)

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Perustan tämän ketjun lähinnä oman muistin tueksi. Ei nuo paperimuodossa olevat muistiinpanot kestä viikkoa pidempään tallessa, niin jospa tämä kestäisi :?

Auto siis 350 tkm ajettu farmari kolmesatasella bensamotilla. Ongelmana satunnainen tyhjäkäynnin huonous, kylmäkäynnistys (joutuu sahaamaan hetken) sekä nykiminen maantieajossa.

Tyhjäkäynti on välillä todella hienoa. Ei rytkä eikä tärise. Sitten kun se on huonona niin se myös on huonona, auto heiluu kun vissiin jää pyttyjä sytyttämättä. Välillä ilmenee kylmänä, välillä kuumana - sekä hyvä että huono käynti.

Kylmästartti on huono eli yön yli seisonnan jälkeen ajoon lähdettäessä joutuu konetta hinkuttamaan tulille pitkänoloisen ajan. Tosin verrokkina on Chevyn kasi joka tärähtää heti tulille kun avaimeen hipaisee, joten ehkä tuo 4-5 sekunnin startti minkä mersu vaatii ei ole vielä pitkä? Käynnistäessä tuntuu että pytyt heräilee yksitellen.

Maantieajossa ongelmia tulee tietyillä kaasun asennoilla. Eli jos kaasu on lähes tai kokonaan ylhäällä, ei nykimistä ole havaittavissa. Toisaalta jos kaasun pistää kokonaan tai melkein kokonaan pohjaan, taas mennään niinkuin pitääkin, nykimättä ja lujaa. Economy-mittarin mukaan nykimistä esiintyy kun viisari on toisen ja kolmannen neljänneksen alueella.

Käyntiongelmat tuntuu korostuvan jos pitkän ajon jälkeen auton antaa seisoa hetken. Tämä viittaisi lämpöongelmaan: ajoviima ei jäähdytä vaan koneen lämpö pääsee lämmittämään kaikki laitteet pellin alla. Virranjakajan kansi halki? En ole päässyt katsomaan vielä.

Lisäksi auto tuntuu kiihtyvän parhaiten kun kaasun nostaa hieman pohjasta ylöspäin. Olisikohan kaasuläpän asentotunnistin huonona?

Tähän asti korjattua & tarkastettua:
- uudet tulpat (NGK, en muista mallia (BP6EFS??)) (kärkiväli säädetty 0.8 mm)
- kaikki koneen sähköliitokset puhdistettu (oli hiukan hapettumaa muutamissa)
- virranjakajan kansi tarkistettu; hapettumaa (raaputettu pois enimmät)!
- sytkäboksin maadotus korjattu
- sulakepesä tarkistettu ja parista sulakkeesta hiottu hapettumat pois
- vaihdettu sytkäboksin alipaineletkun koneen puolen lähtökäyrä (hapero)
- ilmanputsarin kiinnitystä parannettu, ilmanputsari puhallettu puhtaaksi paineilmalla
- tulpat tarkistettu, pari mustaa löytyi!
- tulpanjohtojen vastusmittaus tehty; vastus hyvin likellä 1 kOhm kaikissa, joskin toiset johdot ovat aivan kovia koppuroita ja toiset notkeita (vaihtokunnossa?)
- uusi maajohto koneen ja korin välille (laturin kannakkeen pultista)
- 98E ja kolme pullollista suuttimienpuhdistusainetta tankkiin, oktaanivalitsin S-asentoon, ei ainakaan huonontunut
- ylijännitesuojareleen avaaminen ja puhdistus (hapettumia)
- yksi uusi suutin & tiiviste
- lisäilmaluisti herkistelty

Seuraavaksi:
- kaasuläpän asentotunnistimen vastusmittaus (arvot??)
- koneen lämpötila-anturin vastusmittaus (arvot??)
Viimeksi muokannut boogieman, To 12.06.2008 09:00. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: M103 nykii (300TE '86)

Viesti Kirjoittaja dry »

Damned kirjoitti:- 98E ja pullollinen suuttimienpuhdistusainetta tankkiin, oktaanivalitsin S-asentoon
Hmm. Oktaanivalitsimen pitäisi olla S-asennossa muistaakseni myös 95:lla :idea:
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: M103 nykii (300TE '86)

Viesti Kirjoittaja boogieman »

dry kirjoitti:
Damned kirjoitti:- 98E ja pullollinen suuttimienpuhdistusainetta tankkiin, oktaanivalitsin S-asentoon
Hmm. Oktaanivalitsimen pitäisi olla S-asennossa muistaakseni myös 95:lla :idea:
Niin, tuosta taitaa olla useita eri näkemyksiä. Toiset sanoo että N-asentoon voi laittaa jos ajaa 95:llä. N-asennossa se oli kun auton ostin, ja olen testimielessä kokeillut sitä sekä N- että S-asennoissa. Ei vaikutusta käyntiin (ei nakutakaan kyllä). Kerkesin jo tuossa ajaa pienen pätkän 98:n ja 95:n sekotuksella (3:1) valitsin S-asennossa ja perstuntumalla vaikutti että bensamittarin neula ei niin vikkelästi siirtynyt vasemmalle kuin 95:llä ja N-asennolla. Jäi testi kesken kun piti tankata asemalla josta sai vain 95-oktaanista :shock:
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Miten suuttimien toiminnan voi testata? Volvossa (460) oli hieno sisäänrakennettu diagnostiikkaohjelma johon kuului mm. ruiskusuutinten testi. Suuttimet irti koneesta ja ohjelma päälle, pahvi suutinten eteen ja sitten tulkitsemaan jäljistä mikä suutin oli huonona.

Onko mersussa jotain vastaavaa vai pitääkö suuttimet kiikuttaa jonnekin mersupajalle testiin?
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: M103 nykii (300TE '86)

Viesti Kirjoittaja dry »

Damned kirjoitti:Niin, tuosta taitaa olla useita eri näkemyksiä. Toiset sanoo että N-asentoon voi laittaa jos ajaa 95:llä. N-asennossa se oli kun auton ostin, ja olen testimielessä kokeillut sitä sekä N- että S-asennoissa. Ei vaikutusta käyntiin (ei nakutakaan kyllä). Kerkesin jo tuossa ajaa pienen pätkän 98:n ja 95:n sekotuksella (3:1) valitsin S-asennossa ja perstuntumalla vaikutti että bensamittarin neula ei niin vikkelästi siirtynyt vasemmalle kuin 95:llä ja N-asennolla. Jäi testi kesken kun piti tankata asemalla josta sai vain 95-oktaanista :shock:
Niin saattaa olla. -92 mallisen 300 TE 4Maticin (M103.985) ohjekirja sanoo, että N-asento on 89-92 oktaanisille ja S-asento 95- ja 98-oktaanisille. :shock:
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: M103 nykii (300TE '86)

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Damned kirjoitti:
Kylmästartti on huono eli yön yli seisonnan jälkeen ajoon lähdettäessä joutuu konetta hinkuttamaan tulille pitkänoloisen ajan. Tosin verrokkina on Chevyn kasi joka tärähtää heti tulille kun avaimeen hipaisee, joten ehkä tuo 4-5 sekunnin startti minkä mersu vaatii ei ole vielä pitkä? Käynnistäessä tuntuu että pytyt heräilee yksitellen.
On kyllä pitkä. Omani lähti käyntiin nimenomaan kylmänä aina ihan avainta näyttämällä, sitä vastoin kuumana tai vallankin puolilämpimänä piti yleensä hiukan sahata.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Mulla 300SE m103 motilla ja samantapaista oireilua, ei auttanut sytkäosien uusiminen niin toinen huoltomies diagnosoi suuttimet ja tiivisteet paskoiksi. Tiivisteet kuulemma vuosivat paljon.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Ere866 kirjoitti:Mulla 300SE m103 motilla ja samantapaista oireilua, ei auttanut sytkäosien uusiminen niin toinen huoltomies diagnosoi suuttimet ja tiivisteet paskoiksi. Tiivisteet kuulemma vuosivat paljon.
Tulipa tuosta mieleeni että kun vaihdoin sytytystulpat niin parissa pytyssä oli aika musta tulppa. Se taas on merkki liian rikkaasta seoksesta, jos en väärin muista. Eipä tullut laitettua merkille mitkä pytyt ne oli, joten pitänee askarrella uudet tulpat irti ja katsoa olisiko mustumista jo havaittavissa. Ajoa uusilla kynttilöillä on takana jo n. 300 km, joten luulisi niiden saaneen jo väriä pintaan, jos ovat saadakseen.
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Tarkistin tänään tulpat ja säädin kärkivälin 0.8 milliin. Edestäpäin katsoen kaksi ensimmäistä tulppaa olivat aivan mustat! Eli bensaa tulee niin saakelisti liikaa. Haen huomenna kaksi uutta suutinta niin näkeepähän onko tuo huono käynti niistä kiinni.

Virranjakajan kannen joutuu uusimaan kun oli aika pahasti jo hapettunut. Samalla sitten vaihtaa pyörijänkin.
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Itselläni nykiminen vastaavassa koneessa johtui tulpanjohdoista, löi läpi. Tosin kuuli kyllä varsinkin kostealla kelillä pienenä "sitkutuksena" pellin alta. Toisen kerran esiintyi juuri samanlainen nykiminen ja syynä tulpan eristeen halkeaminen, samallalailla löi läpi, eli kipuna hyppi koneen kylkeen...

Vähän hankalia nuo viat kyseisessä koneessa, erilaiset viat tekevät samanlaisia oireita. Kylmäkäynnistykseen en osaa sanoa, mutta yleensä tuo suuttimien/o-renkaiden vuotaminen haittaa käynnistymistä lähinnä puolilämpöisenä., ei lähde heti kaikilla käyntiin. Voisiko sitten bensa karata tankkiinpäin kun seisoo kauan. Tosin pitäisihän sen virrat päälle laittaessa pumpata paineet kohdalleen...Kylmäkäynnistys suutinhan voisi vaikuttaa huonoon käynnistyvyyteen.
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Yritin etsiä koneen ja korin välistä maapiuhaa mutta en moista löytänyt! Pistin uuden johdon laturin kannakkeen pultista koriin. Vaikutuksen tietää kun ajaa taas pidemmän pätkän kerrallaan. Tyhjäkäynti vaikutti tasaantuvan, mutta pahimmillaan se onkin aina muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.

Sain hankittua yhden uuden suuttimen mutta varaosaputkat möivät eioota kun yritin ostaa uusia tiivisteitä.

Eiliseltä havainto (ennen maajohdon laittamista, en osaa sanoa tuliko muutosta): työpäivän jälkeen kun laitoin auton käyntiin, kone kävi hetken vajaalla (2 sek.) ja sen jälkeen nätisti tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäyntikierrokset n. 1000. Voimaa oli heti alakierroksilta lähtien ja hiekkapihaan jäikin hienot rannut, kun ei moiseen tehoon ole tottunut. Kiihdyttelin sitten riemuissani kaikista valoista sen minkä lähti (lapsetti hiukan :D). Ei nykinyt millään kaasun asennolla. Riemu loppui lyhyeen - tehot kaikkosivat poies, ja nykiminen alkoi. Polkaisin kytkimen alas, ja kierrokset tippuivat lukemaan 750, ja tyhjäkäynti oli taas epätasainen.
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Olikos tässä katalysaattoria? Lambdan rikkinäisyys voisi vaikuttaa käyntihäiriöihin lämpöisenä, tosin kylmänä sen ei pitäisi vaikuttaa.
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja boogieman »

AM kirjoitti:Olikos tässä katalysaattoria? Lambdan rikkinäisyys voisi vaikuttaa käyntihäiriöihin lämpöisenä, tosin kylmänä sen ei pitäisi vaikuttaa.
Ei siinä miun mielestä oo. Ei näy putkessa ylimääräsiä pönttöjä eikä apukuskin jalkatilan maton alta löytynyt kuin antennipiuha.

Taijan kallistua noihen suuttimien puolelle ja toisena ehdokkaana on venttiilinohjureiden kumit. Vaihan ensin yhden suuttimen ja katon vieläkö mustuu tulppa, ja jos mustuu, sitten vaihdetaan kumit.
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Vaihdoin uuden suuttimen (yhden, kun Motonetissä ei ollut hyllyssä enempää). Entinen oli aika rujon näköinen. Pikaisella testillä nykiminen väheni jonkin verran. Taitaa olla sama vaihtaa loputkin suuttimet, kun eihän nuokaan loputtomiin kestä. Kunhan lakkaan köyhtymästä niin hommaan uudet tulpanjohdot, virranjakajan kannen ja pyörijän.

Lisäilmaluistin putsaus ja öljyäminen (aseöljyä) auttoi. Otin luistin irti, pistin ruuvipenkkiin ja tarjosin 12 volttia samalla kun suihkin öljyä. Hetkisen kun oli renkannut niin luistin ääni muuttui aivan erilaiseksi. Nyt tyhjäkäynti on tasainen sekä kylmänä että lämpimänä, paitsi heti kylmäkäynnistyksen jälkeen hetken aikaa rytäjää (suuttimet, luulen).
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
Tylsä Rautasaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 23.08.2005 22:21
Paikkakunta: Saukonoja

Viesti Kirjoittaja Tylsä Rautasaha »

En tiiä liittyykö ihan suoraan tähän, mutta vähän kuullostaa samalta kuin muijan 300TE:ssä murheet. Mä olen paikallistanu vian vuotavaan määränjakajaan. Siihenhän ei saa tiivisteitä, että vois korjata eikä sitä taida oikein olla hyvä mennä ite aukomaankaan.
Oireet siis seuraavat:
- käynnistäessä lähtee ekaks 2-3:lla pytyllä ja sitten kerää loputkin mukaan (oletan että paine karkaa suuttimilta, sitten kun ilmaläppä liikahtaa ja alkaa polttoaine virrata niinn homma pelaa)
- jos käynnistää uudelleen muutaman minuutin sisällä niin lähtee ihan OK
- kylmänä lähtee ihan hyvin (oletan että kylmäkäynnistyssuutin antaa sen verta kakkua)
- tyhjäkäynti on epätasainen, ei kuitenkaan "paha"
- bensa haisee, välillä jopa aika vahvasti
Päästömittauksessa kelpaa, kunhan muistaa katin lämmittää tulikuumaksi ennen. Tehopuolesta en tiiä, normaalin tuntusesti tuntuis vetävän ja kaasuun vastaa hyvin.
Avatar
boogieman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 07.10.2005 10:08
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Tylsä Rautasaha kirjoitti:En tiiä liittyykö ihan suoraan tähän, mutta vähän kuullostaa samalta kuin muijan 300TE:ssä murheet. Mä olen paikallistanu vian vuotavaan määränjakajaan. Siihenhän ei saa tiivisteitä, että vois korjata eikä sitä taida oikein olla hyvä mennä ite aukomaankaan.
Oireet siis seuraavat:
- käynnistäessä lähtee ekaks 2-3:lla pytyllä ja sitten kerää loputkin mukaan (oletan että paine karkaa suuttimilta, sitten kun ilmaläppä liikahtaa ja alkaa polttoaine virrata niinn homma pelaa)
- jos käynnistää uudelleen muutaman minuutin sisällä niin lähtee ihan OK
- kylmänä lähtee ihan hyvin (oletan että kylmäkäynnistyssuutin antaa sen verta kakkua)
- tyhjäkäynti on epätasainen, ei kuitenkaan "paha"
- bensa haisee, välillä jopa aika vahvasti
Päästömittauksessa kelpaa, kunhan muistaa katin lämmittää tulikuumaksi ennen. Tehopuolesta en tiiä, normaalin tuntusesti tuntuis vetävän ja kaasuun vastaa hyvin.
Ei ihan osu oireet tuohon. Tyhjäkäynti on nyt hyvä, aivan aavistuksenomaista aaltoilua on mutta kyse on ihan muutamasta kymmenestä kierroksesta, ja käynti on tasaista, ei katko. Vedättäessä vielä pätkii. Bensan haiseminen hävisi ensimmäisessä viestissä mainittujen korjausten myötä. Mutta paineet on hiukan hukassa, luulen ainakin. Suutinta vaihtaessa ei bensaa tullut paineella vaan hiljalleen valumalla. Mutta EHAn kun nappasin irti (aiemmin) niin sain silmille oikein kunnolla bensaa. En oo nyt kokeillu tekeekö saman.
EX: S124 300TE '86, 357 tkm
EX: W124 200D '85, 630+ tkm
Vastaa Viestiin