
Auto siis 350 tkm ajettu farmari kolmesatasella bensamotilla. Ongelmana satunnainen tyhjäkäynnin huonous, kylmäkäynnistys (joutuu sahaamaan hetken) sekä nykiminen maantieajossa.
Tyhjäkäynti on välillä todella hienoa. Ei rytkä eikä tärise. Sitten kun se on huonona niin se myös on huonona, auto heiluu kun vissiin jää pyttyjä sytyttämättä. Välillä ilmenee kylmänä, välillä kuumana - sekä hyvä että huono käynti.
Kylmästartti on huono eli yön yli seisonnan jälkeen ajoon lähdettäessä joutuu konetta hinkuttamaan tulille pitkänoloisen ajan. Tosin verrokkina on Chevyn kasi joka tärähtää heti tulille kun avaimeen hipaisee, joten ehkä tuo 4-5 sekunnin startti minkä mersu vaatii ei ole vielä pitkä? Käynnistäessä tuntuu että pytyt heräilee yksitellen.
Maantieajossa ongelmia tulee tietyillä kaasun asennoilla. Eli jos kaasu on lähes tai kokonaan ylhäällä, ei nykimistä ole havaittavissa. Toisaalta jos kaasun pistää kokonaan tai melkein kokonaan pohjaan, taas mennään niinkuin pitääkin, nykimättä ja lujaa. Economy-mittarin mukaan nykimistä esiintyy kun viisari on toisen ja kolmannen neljänneksen alueella.
Käyntiongelmat tuntuu korostuvan jos pitkän ajon jälkeen auton antaa seisoa hetken. Tämä viittaisi lämpöongelmaan: ajoviima ei jäähdytä vaan koneen lämpö pääsee lämmittämään kaikki laitteet pellin alla. Virranjakajan kansi halki? En ole päässyt katsomaan vielä.
Lisäksi auto tuntuu kiihtyvän parhaiten kun kaasun nostaa hieman pohjasta ylöspäin. Olisikohan kaasuläpän asentotunnistin huonona?
Tähän asti korjattua & tarkastettua:
- uudet tulpat (NGK, en muista mallia (BP6EFS??)) (kärkiväli säädetty 0.8 mm)
- kaikki koneen sähköliitokset puhdistettu (oli hiukan hapettumaa muutamissa)
- virranjakajan kansi tarkistettu; hapettumaa (raaputettu pois enimmät)!
- sytkäboksin maadotus korjattu
- sulakepesä tarkistettu ja parista sulakkeesta hiottu hapettumat pois
- vaihdettu sytkäboksin alipaineletkun koneen puolen lähtökäyrä (hapero)
- ilmanputsarin kiinnitystä parannettu, ilmanputsari puhallettu puhtaaksi paineilmalla
- tulpat tarkistettu, pari mustaa löytyi!
- tulpanjohtojen vastusmittaus tehty; vastus hyvin likellä 1 kOhm kaikissa, joskin toiset johdot ovat aivan kovia koppuroita ja toiset notkeita (vaihtokunnossa?)
- uusi maajohto koneen ja korin välille (laturin kannakkeen pultista)
- 98E ja kolme pullollista suuttimienpuhdistusainetta tankkiin, oktaanivalitsin S-asentoon, ei ainakaan huonontunut
- ylijännitesuojareleen avaaminen ja puhdistus (hapettumia)
- yksi uusi suutin & tiiviste
- lisäilmaluisti herkistelty
Seuraavaksi:
- kaasuläpän asentotunnistimen vastusmittaus (arvot??)
- koneen lämpötila-anturin vastusmittaus (arvot??)