w124, vm 90, 230E sedan
w124, vm 90, 230E sedan
Ns. tyhjäkäyntirele rallattaa iloisesti aina välillä. Kukaan ei ymmärrä miksi. Auto on ollut nyt 3:ssa paikassa tutkittavana, mutta kukaan ei ymmärrä mitään.
Mistä voisi tilata sähkökaaviot ko. autoon. Rupean itse tutkimaan asiaa.
Mistä voisi tilata sähkökaaviot ko. autoon. Rupean itse tutkimaan asiaa.
Tai suositelkaa gurua, joka ymmärtää mersun sähköt. Veho, Rollen tähtihuolto ja autohuolto Nykänen Tattarisuolla Helsingissä kokeiltu. Rallattava rele on vaihdettu, ei auttanut eli vika ei ole itse releessä, vaan jokin aiheuttaa releen kärkien rallatuksen. Ilmenee usein oikeallle käännyttäessä ja jarrutuksessa.
Nyt taidan aavistaa mitä relettä tarkoitat.Naksahtaa päälle kun lämmöt nousseet n.50°C:een.Kauan sitten ihmettelin samaa omassa(W124.023/M102)ja naksuttelu/pärinä loppui jäähd.nesteen vaihdon yhteydessä+kunnolla ilmattu.Jäi vaan silloin selvittämättä mikä toiminta se oikeastaan on.Koitan ensi viikonloppuna paremmalla ajalla tutkia juttua.
Make
Make
Oliskohan nyt kyseessä se monitoimiviiksi...... Vilkku ja lasinpyyhkijä on samassa viiksessä... Voi olla myös kosketushäiriö maadoituksessa tai virransyötössä,ahis12 kirjoitti:Kyseessä on 001 542 97 19 eli pyyhkijän rele ??? Auto oli Rollen Tähtihuollossa kun se vaihdettiin. Olin itse vieressä. Vanha rele avattiin ja kärjet olivat palaneet mustiksi. Uusi siis nakuttaa edelleen, mutta miksi ihmeessä???
Ihan pihalla hommasta. Jossain lienee jokin liitos löysällä ??
sulakkeen kosketus, sulakerasian pohjan kosketushäiriö, tihkukytkin rele, tai itse viiksen kosketushäiriö?

AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Sulla pärisee näköjään eri rele kuin mitä tarkoitin tuossa viestissä ylempänä.Samanlainen 'surina' osoittautui kerran omassa (W124.023/1992)tulevan kuluneista/palaneista kontakteista monitoimiviiksessä kuten tuossa edellä jo epäiltiin.Ne oli ne 'esikoskettimet' vilkuissa, kun käänsi loppuun toimi normaalisti.
Se mitä ensin epäilin johtui faceliftin(sept-89)jälkeen tehdystä muutoksesta ruiskun(vain 4cyl) elektroniikassa: aikaisemmin vain kaasarikoneissa ollut esilämmitys'kenno' imusarjassa otettiin taas käyttöön.Sulake 11'a takana on taasrele E jota ohjaamaan pantu anturi(60°C)virranjakajan vieressä blokissa.Siinä oli aikaisemmin lämpömittarin anturi joka nyt siirrettiin ylös etummaiseen anturiin joka muutettiin 3-napaiseksi malliksi(tämä selittää osin sitä hämminkiä joka on eri vuosimallien anturien suhteen).No niin, siis tämä em. anturi aiheutti epämääräisen raksuttelun/rapistelun ajossa lämpimällä koneella mittariston takaa(siis rele veti/päästi, lämmitteli turhaan imupuolta).
Pitkä tarina mutta kun en sitä osannut lyhyemminkään kertoa.Asia on muuten harvinaisen huonosti dokumentoitu eri kytkentäkaavioissa, vain yhdessä kohdassa WIS'n sivulla on maininta:
"Um die Gemischbildung bei kaltem Motor zu verbessern, wird zwischen Saugrohr und Zylinderkopf ein Vorwärmflansch eingebaut.Die Stomaufnahme beträgt ca.21A, bis ca.+60°C Kühlmitteltemperatur erreicht sind."
Ehkä tästä on apua heille jotka ihmettelevät miksi ruiskussa on rele E(K3) ja sulake 11 käytössä.Vielä olisi selvitettävä miten 6-koneessa??
Make
Se mitä ensin epäilin johtui faceliftin(sept-89)jälkeen tehdystä muutoksesta ruiskun(vain 4cyl) elektroniikassa: aikaisemmin vain kaasarikoneissa ollut esilämmitys'kenno' imusarjassa otettiin taas käyttöön.Sulake 11'a takana on taasrele E jota ohjaamaan pantu anturi(60°C)virranjakajan vieressä blokissa.Siinä oli aikaisemmin lämpömittarin anturi joka nyt siirrettiin ylös etummaiseen anturiin joka muutettiin 3-napaiseksi malliksi(tämä selittää osin sitä hämminkiä joka on eri vuosimallien anturien suhteen).No niin, siis tämä em. anturi aiheutti epämääräisen raksuttelun/rapistelun ajossa lämpimällä koneella mittariston takaa(siis rele veti/päästi, lämmitteli turhaan imupuolta).
Pitkä tarina mutta kun en sitä osannut lyhyemminkään kertoa.Asia on muuten harvinaisen huonosti dokumentoitu eri kytkentäkaavioissa, vain yhdessä kohdassa WIS'n sivulla on maininta:
"Um die Gemischbildung bei kaltem Motor zu verbessern, wird zwischen Saugrohr und Zylinderkopf ein Vorwärmflansch eingebaut.Die Stomaufnahme beträgt ca.21A, bis ca.+60°C Kühlmitteltemperatur erreicht sind."
Ehkä tästä on apua heille jotka ihmettelevät miksi ruiskussa on rele E(K3) ja sulake 11 käytössä.Vielä olisi selvitettävä miten 6-koneessa??
Make