w124, vm 90, 230E sedan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ahis12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 21.10.2006 12:08

w124, vm 90, 230E sedan

Viesti Kirjoittaja ahis12 »

Ns. tyhjäkäyntirele rallattaa iloisesti aina välillä. Kukaan ei ymmärrä miksi. Auto on ollut nyt 3:ssa paikassa tutkittavana, mutta kukaan ei ymmärrä mitään.

Mistä voisi tilata sähkökaaviot ko. autoon. Rupean itse tutkimaan asiaa.
ahis12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 21.10.2006 12:08

Viesti Kirjoittaja ahis12 »

Tai suositelkaa gurua, joka ymmärtää mersun sähköt. Veho, Rollen tähtihuolto ja autohuolto Nykänen Tattarisuolla Helsingissä kokeiltu. Rallattava rele on vaihdettu, ei auttanut eli vika ei ole itse releessä, vaan jokin aiheuttaa releen kärkien rallatuksen. Ilmenee usein oikeallle käännyttäessä ja jarrutuksessa.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Saisko tarkennuksen siihen että mitä relettä tarkotat.
Mielestäni siinä ei pitäs olla varsinaisesti sen nimistä relettä.
Alfamerin korjauskirjassa on sähkökuvat tohon värkkiin.
ahis12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 21.10.2006 12:08

Viesti Kirjoittaja ahis12 »

Sulakerasian takana kannen alla oleva rele, jossa on kyljessä sulake.
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Mielestäni ainut tyhjäkäyntiin liittyvä rele on ylijänniterele
akun takana. Sen perässä on lisäilmaluisti , pensap. rele jonka
perässä taas pumppu. Nyt viisaammat kehiin.
ahis12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 21.10.2006 12:08

Viesti Kirjoittaja ahis12 »

Siellä se kuitenkin pärisee, sulakerasian takana. Vaihdettu kerran, ei auttanut. Ilmenee erityisesti oikealle käännyttäessä ja usein kun jarruttaessa vauhti hiljenee ja kierrokset laskee. Joskus myös tyhjäkäynnillä. Auton kaikki sähköt toimii, se myös käy hyvin.
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Nyt taidan aavistaa mitä relettä tarkoitat.Naksahtaa päälle kun lämmöt nousseet n.50°C:een.Kauan sitten ihmettelin samaa omassa(W124.023/M102)ja naksuttelu/pärinä loppui jäähd.nesteen vaihdon yhteydessä+kunnolla ilmattu.Jäi vaan silloin selvittämättä mikä toiminta se oikeastaan on.Koitan ensi viikonloppuna paremmalla ajalla tutkia juttua.

Make
ahis12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 21.10.2006 12:08

Viesti Kirjoittaja ahis12 »

Rele pärisee riippumatta mottorin lämmöistä.
ahis12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 21.10.2006 12:08

Viesti Kirjoittaja ahis12 »

Rele siis pärisee usein rippuen auton liikeestä. Näin ollen voisi kuvitella, että joku heiluu jossain ja aiheuttaa sen. Joku anturi, kytkin tai liitos?

Oleellinen kysymys: Mikä on ko. rele ja mitä se tekee? >Samassa boksissahan on isompi mokkula, jossa on kuulemma valot, vilkut jne.
ahis12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 21.10.2006 12:08

Viesti Kirjoittaja ahis12 »

Kyseessä on 001 542 97 19 eli pyyhkijän rele ??? Auto oli Rollen Tähtihuollossa kun se vaihdettiin. Olin itse vieressä. Vanha rele avattiin ja kärjet olivat palaneet mustiksi. Uusi siis nakuttaa edelleen, mutta miksi ihmeessä???

Ihan pihalla hommasta. Jossain lienee jokin liitos löysällä ??
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

ahis12 kirjoitti:Kyseessä on 001 542 97 19 eli pyyhkijän rele ??? Auto oli Rollen Tähtihuollossa kun se vaihdettiin. Olin itse vieressä. Vanha rele avattiin ja kärjet olivat palaneet mustiksi. Uusi siis nakuttaa edelleen, mutta miksi ihmeessä???

Ihan pihalla hommasta. Jossain lienee jokin liitos löysällä ??
Oliskohan nyt kyseessä se monitoimiviiksi...... Vilkku ja lasinpyyhkijä on samassa viiksessä... Voi olla myös kosketushäiriö maadoituksessa tai virransyötössä,
sulakkeen kosketus, sulakerasian pohjan kosketushäiriö, tihkukytkin rele, tai itse viiksen kosketushäiriö? :shock:
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Sulla pärisee näköjään eri rele kuin mitä tarkoitin tuossa viestissä ylempänä.Samanlainen 'surina' osoittautui kerran omassa (W124.023/1992)tulevan kuluneista/palaneista kontakteista monitoimiviiksessä kuten tuossa edellä jo epäiltiin.Ne oli ne 'esikoskettimet' vilkuissa, kun käänsi loppuun toimi normaalisti.
Se mitä ensin epäilin johtui faceliftin(sept-89)jälkeen tehdystä muutoksesta ruiskun(vain 4cyl) elektroniikassa: aikaisemmin vain kaasarikoneissa ollut esilämmitys'kenno' imusarjassa otettiin taas käyttöön.Sulake 11'a takana on taasrele E jota ohjaamaan pantu anturi(60°C)virranjakajan vieressä blokissa.Siinä oli aikaisemmin lämpömittarin anturi joka nyt siirrettiin ylös etummaiseen anturiin joka muutettiin 3-napaiseksi malliksi(tämä selittää osin sitä hämminkiä joka on eri vuosimallien anturien suhteen).No niin, siis tämä em. anturi aiheutti epämääräisen raksuttelun/rapistelun ajossa lämpimällä koneella mittariston takaa(siis rele veti/päästi, lämmitteli turhaan imupuolta).
Pitkä tarina mutta kun en sitä osannut lyhyemminkään kertoa.Asia on muuten harvinaisen huonosti dokumentoitu eri kytkentäkaavioissa, vain yhdessä kohdassa WIS'n sivulla on maininta:
"Um die Gemischbildung bei kaltem Motor zu verbessern, wird zwischen Saugrohr und Zylinderkopf ein Vorwärmflansch eingebaut.Die Stomaufnahme beträgt ca.21A, bis ca.+60°C Kühlmitteltemperatur erreicht sind."
Ehkä tästä on apua heille jotka ihmettelevät miksi ruiskussa on rele E(K3) ja sulake 11 käytössä.Vielä olisi selvitettävä miten 6-koneessa??
Make
Vastaa Viestiin